archeologia
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Co łączy Marię Skłodowską-Curie i archeologię, czyli o datowaniu zabytków |
Celem wykładu jest przygotowana w sposób dostępny dla laika prezentacja izotopowych metod datowania w archeologii. Szczególny nacisk położony zostanie na datowanie metodą izotopu węgla promieniotwórczego C14. Ze wstępu słuchacze dowiedzą się czym zajmuje się archeologia, co może być zabytkiem archeologicznym oraz w jaki sposób datowano źródła archeologiczne na przestrzeni wieków. Krótko omówione zostaną również odkrycia Marii Skłodowskiej-Curie. Następnie słuchacze dowiedzą się o Willardzie Libby’m - jednym z kontynuatorów badań nad promieniotwórczością i odkrywcy metody C14, która zrewolucjonizowała datowanie zabytków archeologicznych. Obok metody C14 przedstawione zostaną także inne metody datowania izotopowego mogące mieć zastosowanie w archeologii, w tym metoda uranowo-torowa i potasowo-argonowa (K40 - A40). |
archeologia |
|
Lekcja festiwalowa | Starożytny świat hutników i kowali |
Jak wyglądało życie codzienne na Mazowszu 2 tysiące lat temu? Co kryje się pod nazwą Mazowieckie Centrum Metalurgiczne? Jak wówczas uzyskiwano żelazo? Czy ziemianka to dom, czy miejsce magazynowania ziemniaków? Skąd wiemy jak pracował starożytny kowal? Z czego szyto ubrania, czy były wówczas szkoły a przede wszystkim, na jakiej podstawie archeolodzy podejmują próby rekonstrukcji życia codziennego mieszkańców starożytnego Mazowsza? Na te i inne zagadnienia spróbujemy znaleźć odpowiedzi podczas tych zajęć. Pogadanka jest ilustrowana prezentacją multimedialną,artefaktami oraz kopiami zabytków. Zajęcia są połączone ze zwiedzaniem stałej wystawy „Przedświt” |
archeologia |
|
Lekcja festiwalowa | Żywioły Ziemi - CZŁOWIEK |
Człowiek - to jedyny gatunek zamieszkujący ziemię, który nie współdziała z otaczającym środowiskiem, ale drastycznie w niego ingeruje i kształtuje zgodnie z własnymi potrzebami. Przekształcanie środowiska zaczęło się w chwili gdy wycięto pierwsze krzaki przed jaskinią, aby mieć lepszą widoczność. Rolnictwo, udomowienie dzikich zwierząt, pozyskiwanie drewna do budowy osad i grodów, doprowadziło do tego, że wiele gatunków roślin i zwierząt na zawsze zniknęło z naszej planety. W trakcie przygotowanych przez nas lekcji, poszukamy w materiałach archeologicznych śladów zmian, jakich w pradziejach dokonał człowiek. Będziemy eksperymentować, budować i "niszczyć". Uczestnicy naszych spotkań, tworząc własną "warstwę kulturową", przekonają się co po nas zostaje w ziemi. Zasiejemy zbożem niewielkie poletko. Zbudujemy też model średniowiecznego grodu.
|
archeologia |
|
Lekcja festiwalowa | Starożytny świat hutników i kowali |
Jak wyglądało życie codzienne na Mazowszu 2 tysiące lat temu? Co kryje się pod nazwą Mazowieckie Centrum Metalurgiczne? Jak wówczas uzyskiwano żelazo? Czy ziemianka to dom, czy miejsce magazynowania ziemniaków? Skąd wiemy jak pracował starożytny kowal? Z czego szyto ubrania, czy były wówczas szkoły a przede wszystkim, na jakiej podstawie archeolodzy podejmują próby rekonstrukcji życia codziennego mieszkańców starożytnego Mazowsza? Na te i inne zagadnienia spróbujemy znaleźć odpowiedzi podczas tych zajęć. Pogadanka jest ilustrowana prezentacją multimedialną,artefaktami oraz kopiami zabytków. Zajęcia są połączone ze zwiedzaniem stałej wystawy „Przedświt” |
archeologia |
|
Lekcja festiwalowa | Żywioły Ziemi - CZŁOWIEK |
Człowiek - to jedyny gatunek zamieszkujący ziemię, który nie współdziała z otaczającym środowiskiem, ale drastycznie w niego ingeruje i kształtuje zgodnie z własnymi potrzebami. Przekształcanie środowiska zaczęło się w chwili gdy wycięto pierwsze krzaki przed jaskinią, aby mieć lepszą widoczność. Rolnictwo, udomowienie dzikich zwierząt, pozyskiwanie drewna do budowy osad i grodów, doprowadziło do tego, że wiele gatunków roślin i zwierząt na zawsze zniknęło z naszej planety. W trakcie przygotowanych przez nas lekcji, poszukamy w materiałach archeologicznych śladów zmian, jakich w pradziejach dokonał człowiek. Będziemy eksperymentować, budować i "niszczyć". Uczestnicy naszych spotkań, tworząc własną "warstwę kulturową", przekonają się co po nas zostaje w ziemi. Zasiejemy zbożem niewielkie poletko. Zbudujemy też model średniowiecznego grodu.
|
archeologia |
|
Lekcja festiwalowa | Starożytny świat hutników i kowali |
Jak wyglądało życie codzienne na Mazowszu 2 tysiące lat temu? Co kryje się pod nazwą Mazowieckie Centrum Metalurgiczne? Jak wówczas uzyskiwano żelazo? Czy ziemianka to dom, czy miejsce magazynowania ziemniaków? Skąd wiemy jak pracował starożytny kowal? Z czego szyto ubrania, czy były wówczas szkoły a przede wszystkim, na jakiej podstawie archeolodzy podejmują próby rekonstrukcji życia codziennego mieszkańców starożytnego Mazowsza? Na te i inne zagadnienia spróbujemy znaleźć odpowiedzi podczas tych zajęć. Pogadanka jest ilustrowana prezentacją multimedialną,artefaktami oraz kopiami zabytków. Zajęcia są połączone ze zwiedzaniem stałej wystawy „Przedświt” |
archeologia |
|
Lekcja festiwalowa | Żywioły Ziemi - CZŁOWIEK |
Człowiek - to jedyny gatunek zamieszkujący ziemię, który nie współdziała z otaczającym środowiskiem, ale drastycznie w niego ingeruje i kształtuje zgodnie z własnymi potrzebami. Przekształcanie środowiska zaczęło się w chwili gdy wycięto pierwsze krzaki przed jaskinią, aby mieć lepszą widoczność. Rolnictwo, udomowienie dzikich zwierząt, pozyskiwanie drewna do budowy osad i grodów, doprowadziło do tego, że wiele gatunków roślin i zwierząt na zawsze zniknęło z naszej planety. W trakcie przygotowanych przez nas lekcji, poszukamy w materiałach archeologicznych śladów zmian, jakich w pradziejach dokonał człowiek. Będziemy eksperymentować, budować i "niszczyć". Uczestnicy naszych spotkań, tworząc własną "warstwę kulturową", przekonają się co po nas zostaje w ziemi. Zasiejemy zbożem niewielkie poletko. Zbudujemy też model średniowiecznego grodu.
|
archeologia |
|
Lekcja festiwalowa | Żywioły Ziemi - CZŁOWIEK |
Człowiek - to jedyny gatunek zamieszkujący ziemię, który nie współdziała z otaczającym środowiskiem, ale drastycznie w niego ingeruje i kształtuje zgodnie z własnymi potrzebami. Przekształcanie środowiska zaczęło się w chwili gdy wycięto pierwsze krzaki przed jaskinią, aby mieć lepszą widoczność. Rolnictwo, udomowienie dzikich zwierząt, pozyskiwanie drewna do budowy osad i grodów, doprowadziło do tego, że wiele gatunków roślin i zwierząt na zawsze zniknęło z naszej planety. W trakcie przygotowanych przez nas lekcji, poszukamy w materiałach archeologicznych śladów zmian, jakich w pradziejach dokonał człowiek. Będziemy eksperymentować, budować i "niszczyć". Uczestnicy naszych spotkań, tworząc własną "warstwę kulturową", przekonają się co po nas zostaje w ziemi. Zasiejemy zbożem niewielkie poletko. Zbudujemy też model średniowiecznego grodu.
|
archeologia |
|
Lekcja festiwalowa | Żywioły Ziemi - CZŁOWIEK |
Człowiek - to jedyny gatunek zamieszkujący ziemię, który nie współdziała z otaczającym środowiskiem, ale drastycznie w niego ingeruje i kształtuje zgodnie z własnymi potrzebami. Przekształcanie środowiska zaczęło się w chwili gdy wycięto pierwsze krzaki przed jaskinią, aby mieć lepszą widoczność. Rolnictwo, udomowienie dzikich zwierząt, pozyskiwanie drewna do budowy osad i grodów, doprowadziło do tego, że wiele gatunków roślin i zwierząt na zawsze zniknęło z naszej planety. W trakcie przygotowanych przez nas lekcji, poszukamy w materiałach archeologicznych śladów zmian, jakich w pradziejach dokonał człowiek. Będziemy eksperymentować, budować i "niszczyć". Uczestnicy naszych spotkań, tworząc własną "warstwę kulturową", przekonają się co po nas zostaje w ziemi. Zasiejemy zbożem niewielkie poletko. Zbudujemy też model średniowiecznego grodu.
|
archeologia |
|
Lekcja festiwalowa | Barbarzyńscy hutnicy |
Warsztaty w trakcie, których uczestnicy dowiedzą się co to jest czarna metalurgia. Jak i z czego budowano starożytne piece hutnicze, co to jest ruda darniowa i jak z niej uzyskiwano żelazo. Dzieci wcielą się w mazowieckich hutników i kowali sprzed 2 tysięcy lat, zbudują piec dymarski, poprowadzą wytop - będą dodawać węgiel drzewny, rudę żelaza, pracować miechami. Zajęcia są połączone ze zwiedzaniem stałej wystawy „Przedświt” |
archeologia |
|
Lekcja festiwalowa | Żywioły Ziemi - CZŁOWIEK |
Człowiek - to jedyny gatunek zamieszkujący ziemię, który nie współdziała z otaczającym środowiskiem, ale drastycznie w niego ingeruje i kształtuje zgodnie z własnymi potrzebami. Przekształcanie środowiska zaczęło się w chwili gdy wycięto pierwsze krzaki przed jaskinią, aby mieć lepszą widoczność. Rolnictwo, udomowienie dzikich zwierząt, pozyskiwanie drewna do budowy osad i grodów, doprowadziło do tego, że wiele gatunków roślin i zwierząt na zawsze zniknęło z naszej planety. W trakcie przygotowanych przez nas lekcji, poszukamy w materiałach archeologicznych śladów zmian, jakich w pradziejach dokonał człowiek. Będziemy eksperymentować, budować i "niszczyć". Uczestnicy naszych spotkań, tworząc własną "warstwę kulturową", przekonają się co po nas zostaje w ziemi. Zasiejemy zbożem niewielkie poletko. Zbudujemy też model średniowiecznego grodu.
|
archeologia |
|
Lekcja festiwalowa | Barbarzyńscy hutnicy |
Warsztaty w trakcie, których uczestnicy dowiedzą się co to jest czarna metalurgia. Jak i z czego budowano starożytne piece hutnicze, co to jest ruda darniowa i jak z niej uzyskiwano żelazo. Dzieci wcielą się w mazowieckich hutników i kowali sprzed 2 tysięcy lat, zbudują piec dymarski, poprowadzą wytop - będą dodawać węgiel drzewny, rudę żelaza, pracować miechami. Zajęcia są połączone ze zwiedzaniem stałej wystawy „Przedświt” |
archeologia |
|
Lekcja festiwalowa | Żywioły Ziemi - CZŁOWIEK |
Człowiek - to jedyny gatunek zamieszkujący ziemię, który nie współdziała z otaczającym środowiskiem, ale drastycznie w niego ingeruje i kształtuje zgodnie z własnymi potrzebami. Przekształcanie środowiska zaczęło się w chwili gdy wycięto pierwsze krzaki przed jaskinią, aby mieć lepszą widoczność. Rolnictwo, udomowienie dzikich zwierząt, pozyskiwanie drewna do budowy osad i grodów, doprowadziło do tego, że wiele gatunków roślin i zwierząt na zawsze zniknęło z naszej planety. W trakcie przygotowanych przez nas lekcji, poszukamy w materiałach archeologicznych śladów zmian, jakich w pradziejach dokonał człowiek. Będziemy eksperymentować, budować i "niszczyć". Uczestnicy naszych spotkań, tworząc własną "warstwę kulturową", przekonają się co po nas zostaje w ziemi. Zasiejemy zbożem niewielkie poletko. Zbudujemy też model średniowiecznego grodu.
|
archeologia |
|
Lekcja festiwalowa | Żywioły Ziemi - CZŁOWIEK |
Człowiek - to jedyny gatunek zamieszkujący ziemię, który nie współdziała z otaczającym środowiskiem, ale drastycznie w niego ingeruje i kształtuje zgodnie z własnymi potrzebami. Przekształcanie środowiska zaczęło się w chwili gdy wycięto pierwsze krzaki przed jaskinią, aby mieć lepszą widoczność. Rolnictwo, udomowienie dzikich zwierząt, pozyskiwanie drewna do budowy osad i grodów, doprowadziło do tego, że wiele gatunków roślin i zwierząt na zawsze zniknęło z naszej planety. W trakcie przygotowanych przez nas lekcji, poszukamy w materiałach archeologicznych śladów zmian, jakich w pradziejach dokonał człowiek. Będziemy eksperymentować, budować i "niszczyć". Uczestnicy naszych spotkań, tworząc własną "warstwę kulturową", przekonają się co po nas zostaje w ziemi. Zasiejemy zbożem niewielkie poletko. Zbudujemy też model średniowiecznego grodu.
|
archeologia |
|
Spotkanie festiwalowe | „ABC barbarzyńskiej metalurgii” |
Mazowieckie Centrum Metalurgiczne to duży, regionalny ośrodek uzyskiwania żelaza w piecach dymarskich, który kształtował życie mieszkańców zachodniego Mazowsza 2 tysiące lat temu. Wytwarzane żelazo był głównym surowcem, którym handlowano z okolicznymi plemionami. Było podstawą rozwoju ekonomicznego miejscowej społeczności i decydowało o statusie lokalnych elit. Służyło do wyrobu przyborów, narzędzi, broni, ozdób i części ówczesnego stroju, W trakcie spotkania uczestnicy poznają historię odkrycia i funkcjonowanie mazowieckiego centrum metalurgicznego z okresu wpływów rzymskich. Dowiedzą się jak i z czego budowano piece dymarskie, na podstawie, jakich znalezisk odtwarzana jest technika ich budowy, jak przebiegał proces redukcji i jakie reakcje zachodziły w jego wnętrzu. Poznają właściwości rudy, jako zasadniczego surowca do uzyskania żelaza, roli topników i węgla drzewnego. Głównym punktem wydarzenia będzie eksperymentalny wytop żelaza w zrekonstruowanym piecu dymarskim zakończony jego rozbiciem. Uzupełnieniem spotkania będzie możliwość obejrzenia wystaw: "Przedświt - Mazowieckie centrum metalurgiczne z przełomu er" oraz "Z
|
archeologia |
|
Lekcja festiwalowa | Żywioły Ziemi - CZŁOWIEK |
Człowiek - to jedyny gatunek zamieszkujący ziemię, który nie współdziała z otaczającym środowiskiem, ale drastycznie w niego ingeruje i kształtuje zgodnie z własnymi potrzebami. Przekształcanie środowiska zaczęło się w chwili gdy wycięto pierwsze krzaki przed jaskinią, aby mieć lepszą widoczność. Rolnictwo, udomowienie dzikich zwierząt, pozyskiwanie drewna do budowy osad i grodów, doprowadziło do tego, że wiele gatunków roślin i zwierząt na zawsze zniknęło z naszej planety. W trakcie przygotowanych przez nas lekcji, poszukamy w materiałach archeologicznych śladów zmian, jakich w pradziejach dokonał człowiek. Będziemy eksperymentować, budować i "niszczyć". Uczestnicy naszych spotkań, tworząc własną "warstwę kulturową", przekonają się co po nas zostaje w ziemi. Zasiejemy zbożem niewielkie poletko. Zbudujemy też model średniowiecznego grodu.
|
archeologia |
|
Lekcja festiwalowa | Żywioły Ziemi - CZŁOWIEK |
Człowiek - to jedyny gatunek zamieszkujący ziemię, który nie współdziała z otaczającym środowiskiem, ale drastycznie w niego ingeruje i kształtuje zgodnie z własnymi potrzebami. Przekształcanie środowiska zaczęło się w chwili gdy wycięto pierwsze krzaki przed jaskinią, aby mieć lepszą widoczność. Rolnictwo, udomowienie dzikich zwierząt, pozyskiwanie drewna do budowy osad i grodów, doprowadziło do tego, że wiele gatunków roślin i zwierząt na zawsze zniknęło z naszej planety. W trakcie przygotowanych przez nas lekcji, poszukamy w materiałach archeologicznych śladów zmian, jakich w pradziejach dokonał człowiek. Będziemy eksperymentować, budować i "niszczyć". Uczestnicy naszych spotkań, tworząc własną "warstwę kulturową", przekonają się co po nas zostaje w ziemi. Zasiejemy zbożem niewielkie poletko. Zbudujemy też model średniowiecznego grodu.
|
archeologia |
|
Lekcja festiwalowa | Żywioły Ziemi - CZŁOWIEK |
Człowiek - to jedyny gatunek zamieszkujący ziemię, który nie współdziała z otaczającym środowiskiem, ale drastycznie w niego ingeruje i kształtuje zgodnie z własnymi potrzebami. Przekształcanie środowiska zaczęło się w chwili gdy wycięto pierwsze krzaki przed jaskinią, aby mieć lepszą widoczność. Rolnictwo, udomowienie dzikich zwierząt, pozyskiwanie drewna do budowy osad i grodów, doprowadziło do tego, że wiele gatunków roślin i zwierząt na zawsze zniknęło z naszej planety. W trakcie przygotowanych przez nas lekcji, poszukamy w materiałach archeologicznych śladów zmian, jakich w pradziejach dokonał człowiek. Będziemy eksperymentować, budować i "niszczyć". Uczestnicy naszych spotkań, tworząc własną "warstwę kulturową", przekonają się co po nas zostaje w ziemi. Zasiejemy zbożem niewielkie poletko. Zbudujemy też model średniowiecznego grodu.
|
archeologia |
|
Lekcja festiwalowa | Żywioły Ziemi - CZŁOWIEK |
Człowiek - to jedyny gatunek zamieszkujący ziemię, który nie współdziała z otaczającym środowiskiem, ale drastycznie w niego ingeruje i kształtuje zgodnie z własnymi potrzebami. Przekształcanie środowiska zaczęło się w chwili gdy wycięto pierwsze krzaki przed jaskinią, aby mieć lepszą widoczność. Rolnictwo, udomowienie dzikich zwierząt, pozyskiwanie drewna do budowy osad i grodów, doprowadziło do tego, że wiele gatunków roślin i zwierząt na zawsze zniknęło z naszej planety. W trakcie przygotowanych przez nas lekcji, poszukamy w materiałach archeologicznych śladów zmian, jakich w pradziejach dokonał człowiek. Będziemy eksperymentować, budować i "niszczyć". Uczestnicy naszych spotkań, tworząc własną "warstwę kulturową", przekonają się co po nas zostaje w ziemi. Zasiejemy zbożem niewielkie poletko. Zbudujemy też model średniowiecznego grodu.
|
archeologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Archeologia kolorowych nici |
Celem pokazu jest udowodnienie zwiedzającym, że techniki tkackie znane od kilku tysięcy lat są ponadczasowe oraz mogą znaleźć praktyczne zastosowanie nawet dziś. Razem z młodszymi uczestnikami wykorzystamy podstawowe narzędzie tkackie jakim jest bardko, aby wykonać proste, kolorowe krajki na bransoletki, które dzieci będą mogły zabrać jako pamiątkę z pokazu. Dorośli zwiedzający będą mieli możliwość poznać bardziej skomplikowane techniki tkackie.W trakcie pokazu można będzie uzyskać wiele informacji na temat produkcji włókienniczej w starożytności, wykorzystywanych surowców i sposobu ich przetwarzania na nici, a następnie tkaninny. |
archeologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Nieistniejące pejzaże Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej |
Zdjęcia prezentowane podczas Festiwalu Nauki, są przedsmakiem wystawy przedstawiającej wybrane fotografie Peter'a Harrington'a - oficera RAF-u, wykonane w latach 1942-1943 w trakcie pobytu m.in. w Syrii i Iraku oraz podróży po Afryce Północnej. Zdjęcia prezentują historyczne pejzaże miast, m.in. Damaszek, Aleppo, Bagdad, Jerozolimę, Bejrut, Trypolis, Bengazi, Kair i Aleksandrię. |
archeologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Z wizytą w haremie sułtanów Imperium Osmańskiego |
W trakcie wydarzenia będzie można zgłębić tajemnice orientalnego świata kobiet. Zapoznać się z ich życiem codziennym (warto dodać, że harem to w świecie muzułmańskim część domu, kompleksu pałacowego, przeznaczona dla kobiet i ich dzieci). Uczestnicy będą mieli okazję: - poznać fakty dotyczące haremu sułtanów Imperium Osmańskiego (uczestnicząc w konkursie lub grając w grę edukacyjną), - zrobić figurki papierowe inspirowane tureckim teatrem cieni, - wykonać wizytówkę z imieniem napisanym alfabetem arabskim, - zagrać w grę memory z przedstawieniami dam haremowych (z kolekcji pocztówek IKŚiO), - przymierzyć stroje orientalne. Warsztatom towarzyszyć będzie konkurs dotyczący faktów z życia codziennego haremu sułtanów. W informatorze można będzie znaleźć odpowiedzi na wylosowane pytania konkursowe. W nagrodę, za próbę odpowiedzi na trzy pytania, można będzie wygrać unikatową pocztówkę lub zakładkę - kopię oryginalnej karty pocztowej pochodzącej z kolekcji naszego Instytutu. Na najmłodszych gości czekać będą kolorowanki z damami haremowymi. |
archeologia |
|
Spotkanie festiwalowe | W świątyni egipskiej |
W czasie warsztatów odwiedzimy świątynię egipską. Będziemy mogli pobrać nauki u skryby świątynnego, który pokaże nam, jak pisać znaki hieroglificzne, wprowadzi nas w tajniki pisma egipskiego, zapozna z jego podstawową strukturą, a także ciekawostkami czy grami słów. Można będzie także odbyć praktyki jako młody kapłan i prześledzić codzienne obowiązki oraz karierę tego urzędnika. Przewidziana jest również wizyta u egipskich budowniczych świątyń, gdzie będzie można dowiedzieć się, jak stawiano te monumentalne budowle oraz wziąć udział w pracach budowlanych przy świątyni egipskiej. Przewidziane są zajęcia praktyczne oraz gry. |
archeologia |
|