Wydział Prawa i Administracji UW
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Kłóć się z głową. Akcja - reakcja, czyli o co w tej kłótni chodzi? |
Warsztaty, lekcje i zajęcia ruchowe w jednym, aktywny wykład, pełen ruchu, muzyki, zabawy i rozmowy. Wspólne rozwiązywanie zagadki - dlaczego i jak się kłócimy, czy można kłócić się w pojedynkę, czy kłótnie są nam potrzebne, a jeśli tak, to do czego? Czy mamy coś dzięki kłótniom? Co? Szukając odpowiedzi będziemy poznawać kłótnię, jej przebieg, oraz to co nas w jej stronę kieruje. Być może uznamy, że można kłócić się mądrze.. Można? |
prawo |
|
Spotkanie festiwalowe | CSI: fikcja a rzeczywistość. Oględziny Miejsca zdarzenia. |
Na filmach często mamy okazję oglądać najprzeróżniejsze metody pracy policji. Jednak zwykle są one bliższe fikcji niż prawdzie. W czasie tych warsztatów, uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z metodami, których rzeczywiście używają technicy kryminalistyki do zabezpieczania śladów na miejscu zdarzenia. Po krótkim, teoretycznym wprowadzeniu uczestnicy sami zmierzą się z zabezpieczaniem różnego rodzaju śladów. |
prawo |
|
Lekcja festiwalowa | Paweł i Gaweł w jednym stali domku–czyli o rozwiązaniu konfliktów z sąsiada |
W ramach warsztatu studenci z kliniki mediacji na WPiA UW zaprezentują spór sąsiedzki, który jest rozstrzygany w postępowaniu sądowym, a następnie ten sam spór, który jest rozwiązywany w mediacji. Studenci odegrają role: sędziego, pełnomocników stron, a następnie mediatora i stron. Po zaprezentowaniu scenek odbędzie się dyskusja z udziałem uczestników – uczniów, na temat różnic między postępowaniem sądowym i mediacją, w jakich sporach te dwie metody rozwiązywania sporów są stosowane oraz jakie są ich korzyści. Dyskusja będzie dotyczyła także radzenia sobie z konfliktami i podejścia do konfliktów, szczególnie w sytuacjach, kiedy strony łączą długotrwale relacje. |
prawo |
|
Lekcja festiwalowa | Kłóć się z głową. Akcja - reakcja, czyli o co w tej kłótni chodzi? |
Warsztaty, lekcje i zajęcia ruchowe w jednym, aktywny wykład, pełen ruchu, muzyki, zabawy i rozmowy. Wspólne rozwiązywanie zagadki - dlaczego i jak się kłócimy, czy można kłócić się w pojedynkę, czy kłótnie są nam potrzebne, a jeśli tak, to do czego? Czy mamy coś dzięki kłótniom? Co? Szukając odpowiedzi będziemy poznawać kłótnię, jej przebieg, oraz to co nas w jej stronę kieruje. Być może uznamy, że można kłócić się mądrze.. Można? |
prawo |
|
Lekcja festiwalowa | Mały negocjator |
W ramach warsztatu dzieci szkół podstawowych oraz klas "0", będą mogły wziąć udział w pokazie kilkuminutowego filmu o rozwiązaniu konfliktów wraz z jego omówieniem oraz w grze "Przekolata", w ramach której będą przekonywały się wzajemnie do jakiegoś działania (np. że cukierek/owoc/jakaś rzecz, leżące na stole należy się właśnie im, do stanięcia w dziwnej pozie, itd.) . Każda taka scenka zostanie z dziećmi omówiona pod kątem tego w jaki sposób przekonywały się nawzajem, do jakiego doszły rezultatu, jakimi sposobami, co mogliby zrobić/powiedzieć w inny sposób oraz zastanowimy się wspólnie z dziećmi, jak w podobnej sytuacji postąpiliby dorośli i dlaczego. |
prawo |
|
Spotkanie festiwalowe | Co to jest Konstytucja? |
Wykład „Co to jest konstytucja ?” ma przybliżyć uczestnikom pojęcie, które ostatnio często pojawia się w debacie publicznej. Pytania o granice władzy suwerena i źródła praw człowieka w ustroju współczesnego państwa europejskiego stały się szczególnie aktualne w ostatnich miesiącach. Są to zarazem pytania o konsekwencje polskiego członkostwa w Unii Europejskiej i współczesne znaczenie Europy. Przedmiotem wykładu będzie przedstawienie współczesnego znaczenia ustawy zasadniczej, jej roli w ustroju określanym jako demokratyczny, związku konstytucji i praw człowieka, jej funkcji w państwie, zagadnienia stosowania konstytucji i kontroli konstytucyjności prawa, a także zagadnienia zmiany konstytucji. |
prawo |
|
Spotkanie festiwalowe | Czym różni się grafologia od kryminalistycznych badań pisma ręcznego |
Kryminalistyczna ekspertyza pisma ręcznego jest jednym z rodzajów badań prowadzonych dla potrzeb wymiaru sprawiedliwości i organów ścigania. Jej głównym zadaniem jest ustalenie osoby, który napisała lub podpisała kwestionowany dokument, a nadto ujawnianie fałszerstw takich dokumentów i metod stosowanych dla ich podrobienia lub przerobienia. Nauka kryminalistyki rozwija badania porównawcze pisma ręcznego, gdyż zakłada się, że tylko dysponując wzorcem do porównania, na podstawie podobieństw i różnic cech graficznych występujących w materiale dowodowym i porównawczym, można ustalić osobę piszącą lub wykluczyć podejrzanego jako wykonawcę danego rękopisu. Z drugiej strony w języku potocznym funkcjonują określenia "grafologia" i "grafolog" dla oznaczenia badań pisma ręcznego i eksperta, który takimi badania się zajmuje. Takiej grafologii nie należy jednak mylić z badaniami grafologicznymi, które nie mają podstaw naukowych i według ich zwolenników mają służyć do określania cech psychicznych wykonawcy (autora) pisma. Celem wykładu jest przedstawienie pól badawczych kryminalistycznych badań pisma ręcznego i grafologii w ścisłym znaczeniu, ilustrując je przykładami z praktyki, jak również pokazanie różnic między tymi dyscyplinami. |
prawo |
|