wystawa
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Goldszmitowie w Warszawie |
„Winienem wiele miejsca poświęcić ojcu, realizuję w życiu to, do czego on dążył […]. Jestem i matką i ojcem. Wiem i wiele dzięki temu rozumiem” – pisał Janusz Korczak w Pamiętniku. Prezentowana wystawa planszowa jest jednym z dowodów na zasadność tego wyznania. Jej tematem jest działalność przodków Korczaka w Warszawie. Kluczowymi postaciami są tu dwaj bracia Józef i Jakub Goldszmitowie, ojciec i stryj Starego Doktora. Ci „Warszawianie z wyboru”, piórem walczący o równość praw dla wszystkich obywateli żyjących w Polsce, niezależnie od wyznania czy pochodzenia byli w swoim społecznikowskim zaangażowaniu w oświatę prekursorami w myśleniu o misji inteligencji późniejszego wybitnego pedagoga. Na dziesięciu planszach w dwu wersjach językowych, polskiej i angielskiej, zaprezentowano unikalne dokumenty, fragmenty tekstów i zdjęcia, w tym dwie jedyne fotografie z albumu rodzinnego Korczaka. Są to wizerunki stryja Jakuba – jeden gimnazjalisty, drugi prawdopodobnie z przełomu XIX i XX wieku. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Najważniejsze dokonania edytorskie Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk |
Edytorstwo naukowe to fascynująca dziedzina i zadanie dla dociekliwych uczonych, którzy odnajdują radość w kompetentnym pośredniczeniu między nieobecnymi już autorami i żyjącymi czytelnikami, rozumiejąc potrzebę służenia w ten sposób narodowej kulturze w zmieniającym się świecie. Ważną częścią działań Instytutu Badań Literackich PAN, w obliczu niespotykanego dotąd zniszczenia substancji kulturowej kraju w wyniku II wojny światowej, a także w odpowiedzi na potrzeby edukacyjne i badawcze rozwijającej się humanistyki, stało się opracowywanie nowoczesnych komentowanych wydań zarówno unikatowych zabytków najdawniejszego piśmiennictwa polskiego, narażonych na zniszczenie, jak i rozpowszechnionych dzieł najważniejszych klasyków, narażonych na błędne odczytanie i niezrozumienie. Na przykładzie dokonań edytorskich IBL PAN można prześledzić, jak wstępne instytutowe koncepcje trzech typów wydań naukowych przeznaczonych dla różnych czytelników interesująco zmieniały się w spotkaniu z potrzebami odbiorców, prowadząc do wykształcenia się nowych form wydań autorów epoki staropolskiej i oświecenia. W Instytucie kstałtowały się też zasady wydawania zarówno pełnych korpusów dzieł literackich wybitnych pisarzy romantyzmu, pozytywizmu i modernizmu, jak i korespondencji i literatury dokumentu osobistego – obszarów piśmiennictwa coraz bardziej interesujących dla współczesnych czytelników. W najnowszych czasach edytorzy naukowi stają też wobec nowych problemów dostosowania sposobów utrwalania i rozpowszechniania tekstów w środowisku cyfrowym, dającym nowe szanse wielowarstwowego udostępniania i opracowania tekstu. Od „Bogurodzicy” do wirtualnych „dzieł w toku” – badacze związani z Instytutem od lat tworzą nowe standardy edytorstwa wszystkich gatunków literatury wszystkich epok. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Polska Bibliografia Literacka: 70 lat tradycji |
W 1948 roku pod kierownictwem prof. Stefana Vrtela-Wierczyńskiego powstała w Poznaniu Pracownia Bibliografii Bieżącej Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk. Zadaniem zespołu autorskiego PBB stało się opracowywanie serii „Polskiej Bibliografii Literackiej”. Tak oto został przerzucony bibliograficzny most łączący Poznań z Warszawą!
„Polska Bibliografia Literacka” gromadzi informacje o literaturze, teatrze i filmie. Zawarte w naszej bazie zapisy bibliograficzne wraz z adnotacjami tworzą panoramę polskiej kultury literackiej w Polsce i na świecie. PBL to 45 roczników, obejmujących materiał z lat 1944/45-1988 (1,8 mln zapisów) oraz 700 000 rekordów w bazie danych za lata 1989-2003. Razem mamy ponad 2,5 mln danych bibliograficznych!
Z okazji jubileuszu zapraszamy na wystawę zatytułowaną Polska Bibliografia Literacka: 70 lat tradycji – 40 000 stron bibliografii – 2,5 mln danych o kulturze poświęconą historii Pracowni Bibliografii Bieżącej oraz losom „Polskiej Bibliografii Literackiej”. Opowiemy o twórcach bibliografii, zaprezentujemy dokonane przeobrażenia w pracy bibliograficznej od fiszek po nowoczesną bazę danych oraz pokażemy unikatowe pamiątki związane z Pracownią.
Rok 2018 to również rocznica zaistnienia bibliograficznej bazy danych PBL w Internecie. Z tej okazji mamy dla Państwa niespodziankę. Zapraszamy na prapremierę nowego portalu PBL! W niedzielę, 30 IX o godzinie 15.00 zaprezentujemy nową odsłonę portalu i odpowiemy na wszelkie pytania. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Spere Aude |
Spere Aude – Miej odwagę być mądrym to hasło Festiwalu Nauki w Domu Zjazdów i Konferencji PAN w Jabłonnie, który odbywa się już po raz 16. Na gości czekają interesujące pokazy, wykłady i pogadanki, warsztaty i wystawy dotyczące różnych dziedzin nauki. 40 współorganizatorów – instytuty PAN, wyższe uczelnie, stowarzyszenia naukowe, fundacje i przedsiębiorstwa – w sposób przystępny i zrozumiały opowiedzą o swoich badaniach i ich praktycznych zastosowaniach. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Kaligraficzne projektowanie zaproszeń |
Wystawa czasowa „Inwitacje. Zaproszenia z kolekcji Muzeum Drukarstwa” – to prezentacja najciekawszych obiektów wybranych spośród 2000. Eksponowane zaproszenia obejmują przeróżne rodzaje i typy zaproszeń, określanych przez ich przeznaczenie, rolę jaką mają spełniać i styl. Od zaproszeń z lat 50. XX w. dotyczących wydarzeń politycznych, społecznych, kulturalnych do współczesnych. Uczestnicy zapoznają się z wystawą jako inspiracją do stworzenia własnego, pisanego ręcznie zaproszenia. Prowadzący zapoznaje uczestników z narzędziami kaligraficznymi – od tych najdawniejszych (trzcinka, pióro gęsie) po współczesne, także te nowoczesne. Opowie, jak zmieniały się w czasie kształty liter i z czego to wynikało. Uczestnicy poznają podstawy jednego z krojów pisma kaligraficznego i sami będą pisać wybranym narzędziem zaproszenie. Warsztaty stanowią również szansę na rozwijanie sprawności ręki, uczą cierpliwości, kształtują linię pisma. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Niepodległość - szanse i zagrożenia. Problemy narodowościowe, społeczne i gospodarcze |
Dyskusja o problemach społecznych, gospodarczych i narodowościowych w odradzającej się w 1918 r. Rzeczypospolitej. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Dzień otwarty w Centrum Astronomicznym im. Mikołaja Kopernika PAN |
W programie: Cykl wykładów popularnonaukowych: 9:00 – 15:00 cykl sześciu wykładów popularnych (szczegółowy program na stronie www.camk.edu.pl ukaże się 1 września) 15:00 -16:00 Na pytania publiczności odpowiadają wykładowcy Dnia Otwartego Taras: 9:00 – 15:00 pracownicy CAMK i członkowie Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii - pokazy plam słonecznych (przy bezchmurnej pogodzie); 9:00 – 15:00 – model Układu Słonecznego w skali 1:50 mln.; - układ pokazujący różnice siły ciążenia na powierzchni różnych ciał niebieskich; Biblioteka: 9:00 – 15:00 (pokazy co godzinę) - pokaz Tellurium – mechanicznego modelu Układu Słońce-Ziemia-Księżyc, wyjaśniającego zjawiska dnia i nocy, pór roku, zaćmień Słońca i Księżyca, faz Księżyca; Sala Seminaryjna: 9:30 – 16:00 “Wszechświat w komputerze” - pokazy astronomicznych programów komputerowych; Hall Główny W godzinach 9:00 -16:00 na terenie Centrum Astronomicznego otwarte będą stoiska: - Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii prezentujące amatorski sprzęt astronomiczny i zdjęcia, a także oferujące porady dla miłośników astronomii; - Klubu Almukantarat; - firm oferujących amatorski sprzęt optyczny do obserwacji astronomicznych; - wydawnictw z literaturą popularnonaukową;
Szczegółowy program Dnia Otwartego ukase się na stronie www.camk.edu.pl . |
Nauki fizyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Dzień otwarty w Centrum Badań Kosmicznych PAN |
W czasie Dnia Otwartego w CBK PAN zapraszamy na warsztaty ukazujące, jak formuje się jądro komety oraz jak powstają kratery uderzeniowe. Przewidujemy gry i zabawy edukacyjne dla dzieci, a dla starszych pogadanki i prezentacje, m.in. wyjaśnimy, dlaczego satelity nie spadają na Ziemię, jakie są następstwa ruchu obiegowego i obrotowego naszej planety. Poza tym będzie możliwość zobaczenia i porozmawiania na temat instrumentów naukowych opracowanych w CBK i pracujących obecnie w przestrzeni kosmicznej na różnych satelitach oraz na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej ISS. |
Nauki fizyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Spere Aude |
Spere Aude – Miej odwagę być mądrym to hasło Festiwalu Nauki w Domu Zjazdów i Konferencji PAN w Jabłonnie, który odbywa się już po raz 16. Na gości czekają interesujące pokazy, wykłady i pogadanki, warsztaty i wystawy dotyczące różnych dziedzin nauki. 40 współorganizatorów – instytuty PAN, wyższe uczelnie, stowarzyszenia naukowe, fundacje i przedsiębiorstwa – w sposób przystępny i zrozumiały opowiedzą o swoich badaniach i ich praktycznych zastosowaniach. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Inwitacje. Zaproszenia z kolekcji Muzeum Drukarstwa - zwiedzanie z przewodnikiem |
„Inwitacje. Zaproszenia z kolekcji Muzeum Drukarstwa” wystawa prezentowana w siedzibie Oddziału od maja do listopada 2018 roku – to wybór najciekawszych spośród niemal 2000 obiektów. Eksponowane zaproszenia obejmują przeróżne rodzaje i typy zaproszeń, określanych przez ich przeznaczenie, rolę jaką maja spełniać i styl. Od zaproszeń z lat 50. XX w. dotyczących wydarzeń politycznych, społecznych, kulturalnych do współczesnych. Pokazujemy, jak zmieniała się grafika – jej przemiany na przestrzeni lat, jak również tematycznie – druki zaangażowane politycznie i propagandowo za czasów PRL, druki o tematyce związanej z drukarstwem i książką, rozwiązania graficzne i typograficzne z lat 50., 60.,70., 80., 90., 2000, a także autorskie - wyjątkowe, ciekawe graficznie; satyryczne, druki solidarnościowe, związane z historią Warszawy, o tematyce powstańczej, politycznej. Foldery i zaproszenia teatralne, zaproszenia na wystawy grafiki, malarstwa, zaproszenia na wystawy znanych autorów, zaproszenia na wystawy w muzeach, galeriach. Wybrana przez nas część zaproszeń umieszczona będzie nie tylko na planszach za szybą, ale w szklanych, otwartych kubikach. Ten sposób eksponowania daje możliwość publiczności bezpośredniego kontaktu z zaproszeniami. Umożliwia zapoznanie się z treścią, układem graficznym i typograficznym – szczególnie ważne, gdy zaproszenia są dwustronne lub typu karnet, składanka. Oddzielny fragment ekspozycji stanowią zaproszenia o tematyce niepodległościowej. Zaproszenia na kolejne rocznice odzyskania niepodległości – szczególnie tzw. okrągłe; na wydarzenia upamiętniające drogę do niepodległości, m. in. powstania listopadowe, wielkopolskie. Podczas zwiedzania wystawy będzie można wykonać pamiątkowy druk specjalnie typog |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | „Czego nie mogliśmy wykrzyczeć światu“- oprowadzanie kuratorskie i warsztaty edukacyjne |
Dokumenty prezentowane na wystawie "Czego nie mogliśmy wykrzyczeć światu" tworzą tzw. Podziemne Archiwum Getta Warszawy, którego inicjatorem był Emanuel Ringelblum, historyk i działacz społeczny. Powołał działającą w konspiracji grupę współpracowników (nazwali się Oneg Szabat, hebr. Radość Soboty) dokumentujących życie, a następnie śmierć getta Warszawy. Kiedy wiedzieli już, że getto zostanie zlikwidowane, a oni – wraz z innymi – wywiezieni do obozu Zagłady, zakopali dokumenty w piwnicy szkoły Borochowa przy ul. Nowolipki 68. Zapraszamy na oprowadzanie kuratorskie i warsztaty edukacyjne poświęcone twórcom i losom Podziemnego Archiwum Getta Warszawy. Wszystkich zainteresowanych prosimy o kontakt na: rezerwacja@jhi.pl. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Inwitacje. Zaproszenia z kolekcji Muzeum Drukarstwa - zwiedzanie z przewodnikiem |
„Inwitacje. Zaproszenia z kolekcji Muzeum Drukarstwa” wystawa prezentowana w siedzibie Oddziału od maja do listopada 2018 roku – to wybór najciekawszych spośród niemal 2000 obiektów. Eksponowane zaproszenia obejmują przeróżne rodzaje i typy zaproszeń, określanych przez ich przeznaczenie, rolę jaką maja spełniać i styl. Od zaproszeń z lat 50. XX w. dotyczących wydarzeń politycznych, społecznych, kulturalnych do współczesnych. Pokazujemy, jak zmieniała się grafika – jej przemiany na przestrzeni lat, jak również tematycznie – druki zaangażowane politycznie i propagandowo za czasów PRL, druki o tematyce związanej z drukarstwem i książką, rozwiązania graficzne i typograficzne z lat 50., 60.,70., 80., 90., 2000, a także autorskie - wyjątkowe, ciekawe graficznie; satyryczne, druki solidarnościowe, związane z historią Warszawy, o tematyce powstańczej, politycznej. Foldery i zaproszenia teatralne, zaproszenia na wystawy grafiki, malarstwa, zaproszenia na wystawy znanych autorów, zaproszenia na wystawy w muzeach, galeriach. Wybrana przez nas część zaproszeń umieszczona będzie nie tylko na planszach za szybą, ale w szklanych, otwartych kubikach. Ten sposób eksponowania daje możliwość publiczności bezpośredniego kontaktu z zaproszeniami. Umożliwia zapoznanie się z treścią, układem graficznym i typograficznym – szczególnie ważne, gdy zaproszenia są dwustronne lub typu karnet, składanka. Oddzielny fragment ekspozycji stanowią zaproszenia o tematyce niepodległościowej. Zaproszenia na kolejne rocznice odzyskania niepodległości – szczególnie tzw. okrągłe; na wydarzenia upamiętniające drogę do niepodległości, m. in. powstania listopadowe, wielkopolskie. Podczas zwiedzania wystawy będzie można wykonać pamiątkowy druk specjalnie typog |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Inwitacje. Zaproszenia z kolekcji Muzeum Drukarstwa - zwiedzanie z przewodnikiem |
„Inwitacje. Zaproszenia z kolekcji Muzeum Drukarstwa” wystawa prezentowana w siedzibie Oddziału od maja do listopada 2018 roku – to wybór najciekawszych spośród niemal 2000 obiektów. Eksponowane zaproszenia obejmują przeróżne rodzaje i typy zaproszeń, określanych przez ich przeznaczenie, rolę jaką maja spełniać i styl. Od zaproszeń z lat 50. XX w. dotyczących wydarzeń politycznych, społecznych, kulturalnych do współczesnych. Pokazujemy, jak zmieniała się grafika – jej przemiany na przestrzeni lat, jak również tematycznie – druki zaangażowane politycznie i propagandowo za czasów PRL, druki o tematyce związanej z drukarstwem i książką, rozwiązania graficzne i typograficzne z lat 50., 60.,70., 80., 90., 2000, a także autorskie - wyjątkowe, ciekawe graficznie; satyryczne, druki solidarnościowe, związane z historią Warszawy, o tematyce powstańczej, politycznej. Foldery i zaproszenia teatralne, zaproszenia na wystawy grafiki, malarstwa, zaproszenia na wystawy znanych autorów, zaproszenia na wystawy w muzeach, galeriach. Wybrana przez nas część zaproszeń umieszczona będzie nie tylko na planszach za szybą, ale w szklanych, otwartych kubikach. Ten sposób eksponowania daje możliwość publiczności bezpośredniego kontaktu z zaproszeniami. Umożliwia zapoznanie się z treścią, układem graficznym i typograficznym – szczególnie ważne, gdy zaproszenia są dwustronne lub typu karnet, składanka. Oddzielny fragment ekspozycji stanowią zaproszenia o tematyce niepodległościowej. Zaproszenia na kolejne rocznice odzyskania niepodległości – szczególnie tzw. okrągłe; na wydarzenia upamiętniające drogę do niepodległości, m. in. powstania listopadowe, wielkopolskie. Podczas zwiedzania wystawy będzie można wykonać pamiątkowy druk specjalnie typog |
Nauki humanistyczne |
|
Lekcja festiwalowa | Nasze (nie)codzienne minerały |
Co ma wspólnego z minerałami ząb kaszalota, jajko, okulary przeciwodblaskowe, liść bzu? Do czego może nam się przydać zwykła rdza? Spróbujemy wyśledzić minerały w naszym najbliższym otoczeniu i sprawdzić, czy bez nich moglibyśmy żyć. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Grzyby nadziemne i podziemne |
Uczniowie podczas lekcji nauczą się rozpoznawania podstawowych gatunków grzybów. Przekazane zostaną informacje dotyczące zasad, których należy przestrzegać podczas grzybobrania, żeby uniknąć pomyłki i zatrucia. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ugryź ten minerał |
Wiemy, że w naszym pożywieniu są składniki mineralne. Zastanowimy się, z jakich minerałów one pochodzą. Prześledzimy, jaką rolę pełnią w naszych organizmach, co im zawdzięczamy, jakie dolegliwości powoduje ich brak. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Wychyl się poza Warszawę |
Zastanowimy się, w jaki sposób ogień, woda, wiatr i lód tworzyły krajobrazy różnych części Polski. Spróbujemy znaleźć związki między geologiczną przeszłością regionów a ich historią i kulturą, np. czy lodowiec miał wpływ na powstanie państwa polskiego. |
Nauki o Ziemi |
|
Lekcja festiwalowa | U źródeł |
Warsztaty dotyczyć będą początków cywilizacji europejskiej. W naszej pracy będziemy opierać się na źródłach archeologicznych pochodzących z terenów dzisiejszych ziem polskich. Chcemy również przypomnieć, kiedy i w jaki sposób Państwowe Muzeum Archeologiczne zapoczątkowało powszechną dziś we wszystkich placówkach muzealnych w Polsce modę na działalności edukacyjną i popularyzatorską. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zajęcia w laboratoriach Centrum Nauki Kopernik |
W ramach Festiwalu Nauki zapraszamy na zajęcia w laboratoriach Centrum Nauki Kopernik. Laboratoryjna lekcja będzie dotyczyła dwóch tematów naukowych: w laboratorium Zajęcia trwają po dwie godziny. W każdym z laboratoriów równocześnie może przebywać maksymalnie szesnaście osób. Oprócz zajęć w laboratoriach proponujemy też zwiedzanie wystaw CNK. Wejście do CNK przewidziane jest o godz. 9:00 i 12:00.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Po co nam to bagno? |
Czy bagna są brzydkie i nieużyteczne? Dostrzeżmy ich urok, wielką rolę środowiskową i pożytki praktyczne. Sprawdźmy, dlaczego powstają, co na nich rośnie i jakie zwierzęta znajdują w nich schronienie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wielka Warszawa |
Podczas zajęć uczniowie zapoznają się z przestrzenią miasta przed i po poszerzeniu granic w 1916 roku. Uczestnicy porównają dzisiejszy plan Warszawy z ówczesnym układem ulic, mostów oraz terenów zielonych. Odszukają miejsca związane z postaciami i wydarzeniami historycznymi na ekspozycji czasowej. Dowiedzą się, w jaki sposób działania wojenne wpłynęły na strukturę miasta i ważne punkty komunikacyjne. Będziemy szukać powiązań między wydarzeniami historycznymi, a funkcjonowaniem miasta i życiem codziennym mieszkańców Warszawy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Żywioł ognia w Warszawie |
Zajęcia dotyczą roli ognia w życiu codziennym mieszkańców Starej Warszawy oraz sposobów walki z groźnym żywiołem w mieście. W jaki sposób mobilizowano mieszkańców do służby przeciwpożarowej? Jak wyglądały początki zorganizowanej służby pożarniczej? Uczestnicy dowiedzą się również, jak wykorzystywano ogień w życiu codziennym. Zajęcia dla klas V-VIII szkoły podstawowej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | U źródeł |
Warsztaty dotyczyć będą początków cywilizacji europejskiej. W naszej pracy będziemy opierać się na źródłach archeologicznych pochodzących z terenów dzisiejszych ziem polskich. Chcemy również przypomnieć, kiedy i w jaki sposób Państwowe Muzeum Archeologiczne zapoczątkowało powszechną dziś we wszystkich placówkach muzealnych w Polsce modę na działalności edukacyjną i popularyzatorską. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wykonane na prawym brzegu. Rzemieślnicy |
Lekcja jest okazją do zapoznania uczestników z projektem "Wykonane na prawym brzegu. Rzemieślnicy", który jest realizowany w Muzeum Warszawskiej Pragi od 2015 roku. W trakcie zajęć zostaną zaprezentowane materiały filmowe dokumentujące zainicjowaną przez muzeum współpracę między praskimi rzemieślnikami oraz młodymi projektantami z warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Będą one punktem wyjścia do dyskusji na temat szans i zagrożeń wynikających z międzypokoleniowej współpracy, a także roli instutucji kultury w procesie rewitalizacji Pragi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Znani i mniej znani twórcy Niepodległej Polski 1918 |
Prezentacja wybranych postaci działaczy politycznych i społecznych, dowódców wojskowych i żołnierzy, pisarzy, duchownych biorących udział w wydarzeniach, które doprowadziły do odzyskania niepodległości w 1918 r. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Cały naród wspiera....Naród - prezentacja obiektów ze zbiorów Gabinetu Dok. Życia Społecznego BUW |
Znaczki kwestarskie najczęściej są traktowane jako obiekty patriotyczne, gdyż udział w kwestach, z okazji których były organizowane, świadczył o patriotycznej postawie, dzisiaj powiedzielibyśmy może – obywatelskiej. W czasie pierwszej wojny światowej wielkie kwesty organizowała Rada Głowna Opiekuńcza. W zbiorach GDŻS BUW znajduje się kilka druków obrazujących ten temat. Najbardziej efektownym jest plakat zaprojektowany przez Stefana Norblina „Ratujcie Dzieci!” informujący o Wielkiej Kweście Ogólnokrajowej, organizowanej właśnie przez Radę Główną Opiekuńczą w czerwcu 1916 roku, z przepięknym aniołem ochraniającym swoimi skrzydłami dwójkę dzieci. W naszych zbiorach znajduje się także znaczek charytatywny z tym samym aniołem z plakatu Stefana Norblina, a więc najprawdopodobniej zaprojektowany przez tego autora. Tych znaczków pod hasłem „Ratujmy dzieci” pojawiło się wiele i to w różnych regionach kraju. W czasie kwest pamiętano też o polskich żołnierzach, którzy ze względu na sytuację polityczną walczyli we wrogich sobie armiach i o legionach polskich – stąd kwesty: na internowanych legionistów, na odzież dla zwolnionych legionistów, na rodziny legionistów, dla dzieci legionistów – na dom rodzinny, gwiazdka dla legionistów, na święcone dla żołnierza, na gwiazdkę dla chorego żołnierza, z okazji kolejnych rocznic powstania styczniowego, na weteranów 1863 roku, na żołnierza w polu, na obrońców ojczyzny, pomoc rannym frontu, na rannych żołnierzy, na jeńców Polaków. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dłutkiem, piórkiem, rysikiem - artystyczne techniki graficzne |
Zajęcia warsztatowe poprzedzone wykładem o rodzajach technik graficznych. Uczestniczki i uczestnicy zapoznają się z rycinami ze zbiorów Muzeum Drukarstwa przedstawiającymi rzekę Wisłę. Ilustracje zostaną omówione pod względem techniki ich wykonania, sposobu ilustrowania oraz przekazu grafcznego. Następnie dzieci poznają technikę grafiki artystycznej – linoryt – i własnoręcznie wykonają ilustrację z wyobraźni lub inspirowaną oglądanymi ilustracjami. Obrazek zostanie własnoręcznie wytłoczony na zabytkowej prasie korektorskiej.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Rzeka nas urzeka |
Prześledzimy rzekę – od źródła przez jej bieg aż do ujścia, przyjrzymy się jej dolinie, przepływowi wody. Zastanowimy się nad pożytkami z wodospadów i nad rolą krajobrazową rzek. Spróbujemy dociec, kim bylibyśmy dziś bez rzek? |
|
|
Lekcja festiwalowa | U źródeł |
Warsztaty dotyczyć będą początków cywilizacji europejskiej. W naszej pracy będziemy opierać się na źródłach archeologicznych pochodzących z terenów dzisiejszych ziem polskich. Chcemy również przypomnieć, kiedy i w jaki sposób Państwowe Muzeum Archeologiczne zapoczątkowało powszechną dziś we wszystkich placówkach muzealnych w Polsce modę na działalności edukacyjną i popularyzatorską. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wielka Warszawa |
Podczas zajęć uczniowie zapoznają się z przestrzenią miasta przed i po poszerzeniu granic w 1916 roku. Uczestnicy porównają dzisiejszy plan Warszawy z ówczesnym układem ulic, mostów oraz terenów zielonych. Odszukają miejsca związane z postaciami i wydarzeniami historycznymi na ekspozycji czasowej. Dowiedzą się, w jaki sposób działania wojenne wpłynęły na strukturę miasta i ważne punkty komunikacyjne. Będziemy szukać powiązań między wydarzeniami historycznymi, a funkcjonowaniem miasta i życiem codziennym mieszkańców Warszawy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zajęcia w laboratoriach Centrum Nauki Kopernik |
W ramach Festiwalu Nauki zapraszamy na zajęcia w laboratoriach Centrum Nauki Kopernik. Laboratoryjna lekcja będzie dotyczyła dwóch tematów naukowych: w laboratorium Zajęcia trwają po dwie godziny. W każdym z laboratoriów równocześnie może przebywać maksymalnie szesnaście osób. Oprócz zajęć w laboratoriach proponujemy też zwiedzanie wystaw CNK. Wejście do CNK przewidziane jest o godz. 9:00 i 12:00.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Znani i mniej znani twórcy Niepodległej Polski 1918 |
Prezentacja wybranych postaci działaczy politycznych i społecznych, dowódców wojskowych i żołnierzy, pisarzy, duchownych biorących udział w wydarzeniach, które doprowadziły do odzyskania niepodległości w 1918 r. |
|
|
Lekcja festiwalowa | U źródeł |
Warsztaty dotyczyć będą początków cywilizacji europejskiej. W naszej pracy będziemy opierać się na źródłach archeologicznych pochodzących z terenów dzisiejszych ziem polskich. Chcemy również przypomnieć, kiedy i w jaki sposób Państwowe Muzeum Archeologiczne zapoczątkowało powszechną dziś we wszystkich placówkach muzealnych w Polsce modę na działalności edukacyjną i popularyzatorską. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Mieszkać i modlić się wśród kamieni |
Zapraszam do odwiedzin kamiennych budowli – najstarszych, starych i trochę młodszych, które ludzie wznosili dla potrzeb materialnych i duchowych. Poznamy zwłaszcza te dość mało znane obiekty z różnych kontynentów i niektórych wysp. |
Nauki o Ziemi |
|
Lekcja festiwalowa | U źródeł |
Warsztaty dotyczyć będą początków cywilizacji europejskiej. W naszej pracy będziemy opierać się na źródłach archeologicznych pochodzących z terenów dzisiejszych ziem polskich. Chcemy również przypomnieć, kiedy i w jaki sposób Państwowe Muzeum Archeologiczne zapoczątkowało powszechną dziś we wszystkich placówkach muzealnych w Polsce modę na działalności edukacyjną i popularyzatorską. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zajęcia w laboratoriach Centrum Nauki Kopernik |
W ramach Festiwalu Nauki zapraszamy na zajęcia w laboratoriach Centrum Nauki Kopernik. Laboratoryjna lekcja będzie dotyczyła dwóch tematów naukowych: w laboratorium Zajęcia trwają po dwie godziny. W każdym z laboratoriów równocześnie może przebywać maksymalnie szesnaście osób. Oprócz zajęć w laboratoriach proponujemy też zwiedzanie wystaw CNK. Wejście do CNK przewidziane jest o godz. 9:00 i 12:00.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Dzieje wody |
Wodę wszyscy znamy i bez niej nie możemy żyć, więc zastanowimy się, czy jej składniki są tego samego wieku, jak ona gromadzi się, jak się zachowuje, jak w niej powstało życie, kiedy z niej wyszło na lądy. I wreszcie dlaczego tak wpływa na klimat i krajobraz. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wielka Warszawa |
Podczas zajęć uczniowie zapoznają się z przestrzenią miasta przed i po poszerzeniu granic w 1916 roku. Uczestnicy porównają dzisiejszy plan Warszawy z ówczesnym układem ulic, mostów oraz terenów zielonych. Odszukają miejsca związane z postaciami i wydarzeniami historycznymi na ekspozycji czasowej. Dowiedzą się, w jaki sposób działania wojenne wpłynęły na strukturę miasta i ważne punkty komunikacyjne. Będziemy szukać powiązań między wydarzeniami historycznymi, a funkcjonowaniem miasta i życiem codziennym mieszkańców Warszawy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Żywioł ognia w Warszawie |
Zajęcia dotyczą roli ognia w życiu codziennym mieszkańców Starej Warszawy oraz sposobów walki z groźnym żywiołem w mieście. W jaki sposób mobilizowano mieszkańców do służby przeciwpożarowej? Jak wyglądały początki zorganizowanej służby pożarniczej? Uczestnicy dowiedzą się również, jak wykorzystywano ogień w życiu codziennym. Zajęcia dla klas V-VIII szkoły podstawowej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | U źródeł |
Warsztaty dotyczyć będą początków cywilizacji europejskiej. W naszej pracy będziemy opierać się na źródłach archeologicznych pochodzących z terenów dzisiejszych ziem polskich. Chcemy również przypomnieć, kiedy i w jaki sposób Państwowe Muzeum Archeologiczne zapoczątkowało powszechną dziś we wszystkich placówkach muzealnych w Polsce modę na działalności edukacyjną i popularyzatorską. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wykonane na prawym brzegu. Rzemieślnicy |
Lekcja jest okazją do zapoznania uczestników z projektem "Wykonane na prawym brzegu. Rzemieślnicy", który jest realizowany w Muzeum Warszawskiej Pragi od 2015 roku. W trakcie zajęć zostaną zaprezentowane materiały filmowe dokumentujące zainicjowaną przez muzeum współpracę między praskimi rzemieślnikami oraz młodymi projektantami z warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Będą one punktem wyjścia do dyskusji na temat szans i zagrożeń wynikających z międzypokoleniowej współpracy, a także roli instutucji kultury w procesie rewitalizacji Pragi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dłutkiem, piórkiem, rysikiem - artystyczne techniki graficzne |
Zajęcia warsztatowe poprzedzone wykładem o rodzajach technik graficznych. Uczestniczki i uczestnicy zapoznają się z rycinami ze zbiorów Muzeum Drukarstwa przedstawiającymi rzekę Wisłę. Ilustracje zostaną omówione pod względem techniki ich wykonania, sposobu ilustrowania oraz przekazu grafcznego. Następnie dzieci poznają technikę grafiki artystycznej – linoryt – i własnoręcznie wykonają ilustrację z wyobraźni lub inspirowaną oglądanymi ilustracjami. Obrazek zostanie własnoręcznie wytłoczony na zabytkowej prasie korektorskiej.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Kraina dymiących wulkanów |
Czy to prawda, że w przeszłości Dolny Śląsk był „krainą dymiących wulkanów? Wyjaśnimy to, sprawdzimy, co zostało do dziś po owych wulkanach i do czego skały, które powstały dzięki nim, są używane. I gdzie w Polsce teraz można zobaczyć wybuch wulkanu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | U źródeł |
Warsztaty dotyczyć będą początków cywilizacji europejskiej. W naszej pracy będziemy opierać się na źródłach archeologicznych pochodzących z terenów dzisiejszych ziem polskich. Chcemy również przypomnieć, kiedy i w jaki sposób Państwowe Muzeum Archeologiczne zapoczątkowało powszechną dziś we wszystkich placówkach muzealnych w Polsce modę na działalności edukacyjną i popularyzatorską. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wielka Warszawa |
Podczas zajęć uczniowie zapoznają się z przestrzenią miasta przed i po poszerzeniu granic w 1916 roku. Uczestnicy porównają dzisiejszy plan Warszawy z ówczesnym układem ulic, mostów oraz terenów zielonych. Odszukają miejsca związane z postaciami i wydarzeniami historycznymi na ekspozycji czasowej. Dowiedzą się, w jaki sposób działania wojenne wpłynęły na strukturę miasta i ważne punkty komunikacyjne. Będziemy szukać powiązań między wydarzeniami historycznymi, a funkcjonowaniem miasta i życiem codziennym mieszkańców Warszawy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zajęcia w laboratoriach Centrum Nauki Kopernik |
W ramach Festiwalu Nauki zapraszamy na zajęcia w laboratoriach Centrum Nauki Kopernik. Laboratoryjna lekcja będzie dotyczyła dwóch tematów naukowych: w laboratorium Zajęcia trwają po dwie godziny. W każdym z laboratoriów równocześnie może przebywać maksymalnie szesnaście osób. Oprócz zajęć w laboratoriach proponujemy też zwiedzanie wystaw CNK. Wejście do CNK przewidziane jest o godz. 9:00 i 12:00.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | U źródeł |
Warsztaty dotyczyć będą początków cywilizacji europejskiej. W naszej pracy będziemy opierać się na źródłach archeologicznych pochodzących z terenów dzisiejszych ziem polskich. Chcemy również przypomnieć, kiedy i w jaki sposób Państwowe Muzeum Archeologiczne zapoczątkowało powszechną dziś we wszystkich placówkach muzealnych w Polsce modę na działalności edukacyjną i popularyzatorską. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Złoto jest wszędzie | Nauki o Ziemi |
|
|
Lekcja festiwalowa | U źródeł |
Warsztaty dotyczyć będą początków cywilizacji europejskiej. W naszej pracy będziemy opierać się na źródłach archeologicznych pochodzących z terenów dzisiejszych ziem polskich. Chcemy również przypomnieć, kiedy i w jaki sposób Państwowe Muzeum Archeologiczne zapoczątkowało powszechną dziś we wszystkich placówkach muzealnych w Polsce modę na działalności edukacyjną i popularyzatorską. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Historia ziarenka piasku |
Czym jest piasek, co mają z nim wspólnego kryształ górski, ametyst, cytryn, morion, praz? Jak piasek zachowuje się w na wietrze, w rzekach, w morzu? Co z nim się stanie, gdy znajdzie się głęboko pod powierzchnią Ziemi. I do czego nam się przydaje na co dzień? |
|