Wydział Geologii UW
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Nasze (nie)codzienne minerały |
Co ma wspólnego z minerałami ząb kaszalota, jajko, okulary przeciwodblaskowe, liść bzu? Do czego może nam się przydać zwykła rdza? Spróbujemy wyśledzić minerały w naszym najbliższym otoczeniu i sprawdzić, czy bez nich moglibyśmy żyć. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co widać w jaskini, czyli wirtualny spacer w podziemnym świecie |
Wykład w krótki sposób opisuje formy krasu podziemnego, genezę ich powstania. Na przykładach z ogólnie dostępnych turystycznie jaskiń Polski i Europy odbywamy wspólnie wirtualną wycieczkę po jaskini, oglądając to, co z "wiecznej ciemności" wyłania się pod wpływem światła z czołówki speleologa. A w jaskini można zobaczyć nie tylko fantazyjne twory przyrody nieożywionej, ale również ślady artystycznej twórczości naszych praprzodków. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Naturalna promieniotwórczość skał – przydatna cecha przy poszukiwaniu węglowodorów |
Uczestnicy nauczą się rozpoznawać podstawowe skały osadowe: piaskowce, wapienie, sole i iłowce, oraz nauczą się, jaką rolę pełnią te skały w systemie naftowym (skały zbiornikowej, macierzystej lub uszczelniającej). Dowiedzą się, jak można rozpoznawać te skały na podstawie metod geofizycznych w oparciu o naturalną promieniotwórczość skał. Efektem będzie interpretacja profilu skał osadowych, w którym uczestnicy rozpoznają skały zbiornikowe, macierzyste i uszczelniające dla węglowodorów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | My, źródła energii i środowisko |
Przejrzymy źródła energii, konwencjonalne i tzw. ekologiczne. Sprawdzimy, czy istnieją źródła „energii czystej” nieoddziałujące niekorzystnie na środowisko, jaki sposób „mechanicznego” przemieszczania się ludzi ma najmniejszy wpływ na nasze otoczenie. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Modelowanie powierzchni terenu w 3D z użyciem technik GIS - warsztaty komputerowe |
Otaczający nas świat możemy postrzegać jako otaczające nas dane czy informacje. Ktoś kiedyś obliczył, że ponad 80% tych informacji ma ścisłe odniesienie do przestrzeni i możemy je nazywać geoinformacjami. Dziedzinę wiedzy, która się nimi zajmuje, nazywamy geoinformatyką. Czerpie ona pełnymi garściami z technik GIS (Geographic Information Systems). Podczas warsztatów każdy z nas osobiście użyje technik GIS, by wykonać model 3D wybranego fragmentu terenu. Obejrzymy go następnie z każdej strony na ekranie komputera i spróbujemy go przeanalizować. |
Nauki o Ziemi |
|
Spotkanie festiwalowe | Modelowanie powierzchni terenu w 3D z użyciem technik GIS - warsztaty komputerowe |
Otaczający nas świat możemy postrzegać jako otaczające nas dane czy informacje. Ktoś kiedyś obliczył, że ponad 80% tych informacji ma ścisłe odniesienie do przestrzeni i możemy je nazywać geoinformacjami. Dziedzinę wiedzy, która się nimi zajmuje, nazywamy geoinformatyką. Czerpie ona pełnymi garściami z technik GIS (Geographic Information Systems). Podczas warsztatów każdy z nas osobiście użyje technik GIS, by wykonać model 3D wybranego fragmentu terenu. Obejrzymy go następnie z każdej strony na ekranie komputera i spróbujemy go przeanalizować. |
Nauki o Ziemi |
|
Lekcja festiwalowa | Po co nam to bagno? |
Czy bagna są brzydkie i nieużyteczne? Dostrzeżmy ich urok, wielką rolę środowiskową i pożytki praktyczne. Sprawdźmy, dlaczego powstają, co na nich rośnie i jakie zwierzęta znajdują w nich schronienie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Naturalna promieniotwórczość skał – przydatna cecha przy poszukiwaniu węglowodorów |
Uczestnicy nauczą się rozpoznawać podstawowe skały osadowe: piaskowce, wapienie, sole i iłowce, oraz nauczą się, jaką rolę pełnią te skały w systemie naftowym (skały zbiornikowej, macierzystej lub uszczelniającej). Dowiedzą się, jak można rozpoznawać te skały na podstawie metod geofizycznych w oparciu o naturalną promieniotwórczość skał. Efektem będzie interpretacja profilu skał osadowych, w którym uczestnicy rozpoznają skały zbiornikowe, macierzyste i uszczelniające dla węglowodorów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mazowsze – raj geologa |
Poznamy niezwykłe krajobrazy wydmowe, różnorodność przepływów wody w rzekach, „przechowalnie wody” – mokradła. Sprawdzimy, czy naprawdę lodowiec pozwolił nam przez stulecia jeść potrawy z mąki. Całość przyprawimy słoną wodą z dużych głębokości... |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Modelowanie powierzchni terenu w 3D z użyciem technik GIS - warsztaty komputerowe |
Otaczający nas świat możemy postrzegać jako otaczające nas dane czy informacje. Ktoś kiedyś obliczył, że ponad 80% tych informacji ma ścisłe odniesienie do przestrzeni i możemy je nazywać geoinformacjami. Dziedzinę wiedzy, która się nimi zajmuje, nazywamy geoinformatyką. Czerpie ona pełnymi garściami z technik GIS (Geographic Information Systems). Podczas warsztatów każdy z nas osobiście użyje technik GIS, by wykonać model 3D wybranego fragmentu terenu. Obejrzymy go następnie z każdej strony na ekranie komputera i spróbujemy go przeanalizować. |
Nauki o Ziemi |
|
Spotkanie festiwalowe | Modelowanie powierzchni terenu w 3D z użyciem technik GIS - warsztaty komputerowe |
Otaczający nas świat możemy postrzegać jako otaczające nas dane czy informacje. Ktoś kiedyś obliczył, że ponad 80% tych informacji ma ścisłe odniesienie do przestrzeni i możemy je nazywać geoinformacjami. Dziedzinę wiedzy, która się nimi zajmuje, nazywamy geoinformatyką. Czerpie ona pełnymi garściami z technik GIS (Geographic Information Systems). Podczas warsztatów każdy z nas osobiście użyje technik GIS, by wykonać model 3D wybranego fragmentu terenu. Obejrzymy go następnie z każdej strony na ekranie komputera i spróbujemy go przeanalizować. |
Nauki o Ziemi |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak ochronić Tatry? - problemy ochrony przyrody nieożywionej w Polsce |
Z roku na rok rośnie liczba turystów odwiedzających Tatrzański Park Narodowy. Sezon turystyczny trwa w nim prawie 365 dni, a przecież jest to miejsce stworzone by chronić przyrodę - zarówno ożywioną, jak i tę, która nie może uciec od turystów, czyli nieożywioną. Jak pogodzić ustawowe - i szczytne - zadania związane z istnieniem i działalnością miejsc objętych najwyższą formą ochrony z rosnącym zainteresowaniem ze strony "zwykłych" ludzi, chcących na własne oczy zobaczyć nieskażoną przyrodę. Czy w XXI wieku jest to w ogóle możliwe? Na przykładzie historii powstania i rozwoju Tatrzańskiego Parku Narodowego, jego obecności w przestrzeni naukowej - ale również kulturotwórczej i socjalnej - spróbujemy na te pytania wspólnie odpowiedzieć. |
Nauki o Ziemi |
|
Lekcja festiwalowa | Dzieje wody |
Odkryjemy tajemnice wody, o której sądzimy, że ją dobrze znamy. Bez niej nie możemy żyć, więc zastanowimy się, czy jej składniki są tego samego wieku, jak ona gromadzi się, jak się zachowuje, jak w niej powstało życie, kiedy z niej wyszło na lądy. I wreszcie dlaczego tak wpływa na klimat i krajobraz. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Złoża ropy naftowej i gazu ziemnego |
Czy wszyscy wiemy, czym są węglowodory i dlaczego tak wytrwale ich poszukujemy? Dowiemy się, jaki jest podział węglowodorów oraz jak wyglądają złoża, w których występują. Uczestnicy wspólnie wykonają model złoża węglowodorów i dowiedzą się, co jest niezbędne, aby ono powstało. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Światło w ciemności |
Barwny świat minerałów fascynuje człowieka od zarania jego dziejów. Podziwiamy piękne formy i barwy, szukając niezapomnianych wrażeń. Ale nie zawsze wiemy, że wystarczy zmiana oświetlenia, a nawet najpospolitsze minerały przeistaczają się w cudne lampiony. Postaramy się wyjaśnić, dlaczego minerały świecą i co jest tego przyczyną. Czy minerały o takim samym składzie zawsze będa świeciły, czy może zależy to od miejsca ich występowania, a może jeszcze od czegoś innego. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co widać w jaskini, czyli wirtualny spacer w podziemnym świecie |
Wykład w krótki sposób opisuje formy krasu podziemnego, genezę ich powstania. Na przykładach z ogólnie dostępnych turystycznie jaskiń Polski i Europy odbywamy wspólnie wirtualną wycieczkę po jaskini, oglądając to, co z "wiecznej ciemności" wyłania się pod wpływem światła z czołówki speleologa. A w jaskini można zobaczyć nie tylko fantazyjne twory przyrody nieożywionej, ale również ślady artystycznej twórczości naszych praprzodków. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ugryź ten minerał |
Wiemy, że w naszym pożywieniu są składniki mineralne. Zastanowimy się, z jakich minerałów one pochodzą. Sprawdzimy, jaką rolę pełnią w naszych organizmach, co im zawdzięczamy, jakie dolegliwości powoduje ich brak. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Modelowanie powierzchni terenu w 3D z użyciem technik GIS - warsztaty komputerowe |
Otaczający nas świat możemy postrzegać jako otaczające nas dane czy informacje. Ktoś kiedyś obliczył, że ponad 80% tych informacji ma ścisłe odniesienie do przestrzeni i możemy je nazywać geoinformacjami. Dziedzinę wiedzy, która się nimi zajmuje, nazywamy geoinformatyką. Czerpie ona pełnymi garściami z technik GIS (Geographic Information Systems). Podczas warsztatów każdy z nas osobiście użyje technik GIS, by wykonać model 3D wybranego fragmentu terenu. Obejrzymy go następnie z każdej strony na ekranie komputera i spróbujemy go przeanalizować. |
Nauki o Ziemi |
|
Spotkanie festiwalowe | Modelowanie powierzchni terenu w 3D z użyciem technik GIS - warsztaty komputerowe |
Otaczający nas świat możemy postrzegać jako otaczające nas dane czy informacje. Ktoś kiedyś obliczył, że ponad 80% tych informacji ma ścisłe odniesienie do przestrzeni i możemy je nazywać geoinformacjami. Dziedzinę wiedzy, która się nimi zajmuje, nazywamy geoinformatyką. Czerpie ona pełnymi garściami z technik GIS (Geographic Information Systems). Podczas warsztatów każdy z nas osobiście użyje technik GIS, by wykonać model 3D wybranego fragmentu terenu. Obejrzymy go następnie z każdej strony na ekranie komputera i spróbujemy go przeanalizować. |
Nauki o Ziemi |
|
Lekcja festiwalowa | Czy wulkan wybuchnie na Dolnym Śląsku? |
Czy to prawda, że w przeszłości Dolny Śląsk był „krainą dymiących wulkanów"? Wyjaśnimy to, sprawdzimy, co zostało do dziś po owych wulkanach i do czego skały, które powstały dzięki nim, są używane. I gdzie w Polsce teraz można zobaczyć wybuch wulkanu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czwartorzęd - nie tylko epoka lodowcowa |
Ostatnie 2 miliony lat historii Ziemi określamy mianem czwartorzędu. W trakcie wykładu postaramy się przybliżyć ten niezwykły okres, bowiem stykamy się z nim każdego dnia, często nie mając świadomości, jak bogata historia spoczywa tuż pod naszymi stopami. Najmłodszy okres dziejów naszej planety może być kojarzony głównie z epoką lodowcową, mamutami i wielkim lądolodem obecnym na naszych terenach, ale prawda jest o wiele bardziej złożona i fascynująca. Zachęcamy do poznania tej niezwykłej, choć (w geologicznej skali czasu) niedawnej historii. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Naturalna promieniotwórczość skał – przydatna cecha przy poszukiwaniu węglowodorów |
Uczestnicy nauczą się rozpoznawać podstawowe skały osadowe: piaskowce, wapienie, sole i iłowce, oraz nauczą się, jaką rolę pełnią te skały w systemie naftowym (skały zbiornikowej, macierzystej lub uszczelniającej). Dowiedzą się, jak można rozpoznawać te skały na podstawie metod geofizycznych w oparciu o naturalną promieniotwórczość skał. Efektem będzie interpretacja profilu skał osadowych, w którym uczestnicy rozpoznają skały zbiornikowe, macierzyste i uszczelniające dla węglowodorów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wychyl się poza Warszawę |
Zastanowimy się, w jaki sposób ogień, woda, wiatr i lód tworzyły krajobrazy różnych części Polski. Spróbujemy znaleźć związki między geologiczną przeszłością regionów a ich historią i kulturą, np. czy lodowiec miał wpływ na powstanie państwa polskiego. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Modelowanie powierzchni terenu w 3D z użyciem technik GIS - warsztaty komputerowe |
Otaczający nas świat możemy postrzegać jako otaczające nas dane czy informacje. Ktoś kiedyś obliczył, że ponad 80% tych informacji ma ścisłe odniesienie do przestrzeni i możemy je nazywać geoinformacjami. Dziedzinę wiedzy, która się nimi zajmuje, nazywamy geoinformatyką. Czerpie ona pełnymi garściami z technik GIS (Geographic Information Systems). Podczas warsztatów każdy z nas osobiście użyje technik GIS, by wykonać model 3D wybranego fragmentu terenu. Obejrzymy go następnie z każdej strony na ekranie komputera i spróbujemy go przeanalizować. |
Nauki o Ziemi |
|
Spotkanie festiwalowe | Modelowanie powierzchni terenu w 3D z użyciem technik GIS - warsztaty komputerowe |
Otaczający nas świat możemy postrzegać jako otaczające nas dane czy informacje. Ktoś kiedyś obliczył, że ponad 80% tych informacji ma ścisłe odniesienie do przestrzeni i możemy je nazywać geoinformacjami. Dziedzinę wiedzy, która się nimi zajmuje, nazywamy geoinformatyką. Czerpie ona pełnymi garściami z technik GIS (Geographic Information Systems). Podczas warsztatów każdy z nas osobiście użyje technik GIS, by wykonać model 3D wybranego fragmentu terenu. Obejrzymy go następnie z każdej strony na ekranie komputera i spróbujemy go przeanalizować. |
Nauki o Ziemi |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak ochronić Tatry? - problemy ochrony przyrody nieożywionej w Polsce |
Z roku na rok rośnie liczba turystów odwiedzających Tatrzański Park Narodowy. Sezon turystyczny trwa w nim prawie 365 dni, a przecież jest to miejsce stworzone by chronić przyrodę - zarówno ożywioną, jak i tę, która nie może uciec od turystów, czyli nieożywioną. Jak pogodzić ustawowe - i szczytne - zadania związane z istnieniem i działalnością miejsc objętych najwyższą formą ochrony z rosnącym zainteresowaniem ze strony "zwykłych" ludzi, chcących na własne oczy zobaczyć nieskażoną przyrodę. Czy w XXI wieku jest to w ogóle możliwe? Na przykładzie historii powstania i rozwoju Tatrzańskiego Parku Narodowego, jego obecności w przestrzeni naukowej - ale również kulturotwórczej i socjalnej - spróbujemy na te pytania wspólnie odpowiedzieć. |
Nauki o Ziemi |
|
Lekcja festiwalowa | Historia ziarenka piasku |
Czym jest piasek, co mają z nim wspólnego kryształ górski, ametyst, cytryn, morion, praz? Jak piasek zachowuje się w na wietrze, w rzekach, w morzu? Co z nim się stanie, gdy znajdzie się głęboko pod powierzchnią Ziemi. I do czego nam się przydaje na co dzień? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zjawiska krasowe - od kropli po podziemne labirynty |
Wyjątkowość jaskiniowych systemów przyciągała uwagę człowieka już od tysięcy lat. Obecnie kras stanowi przedmiot badań wielu dziedzin nauki, m.in. geologii, archeologii, biologii. Lekcja ma na celu zapoznanie uczestników z warunkami niezbędnymi do zaistnienia procesu krasowienia, przebiegiem oraz skutkami tego zjawiska. Uczniowie dowiedzą się, jakie zróżnicowane formy krasowe można odnaleźć zarówno na powierzchniach masywów krasowych, jak i w podziemnych systemach jaskiniowych. Przedstawione zostaną przykłady znanych obiektów związanych z krasem wraz ze wskazaniem sposobów na samodzielne odkrywanie podziemnych systemów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Złoża ropy naftowej i gazu ziemnego |
Czy wszyscy wiemy, czym są węglowodory i dlaczego tak wytrwale ich poszukujemy? Dowiemy się, jaki jest podział węglowodorów oraz jak wyglądają złoża, w których występują. Uczestnicy wspólnie wykonają model złoża węglowodorów i dowiedzą się, co jest niezbędne, aby ono powstało. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Czy mniej lub bardziej szlachetne kamienie mogą uzdrawiać? |
Wielokrotnie w dziejach powracało przekonanie, że piękne minerały (kamienie szlachetne) mają moc uzdrawiania – zastanowimy się, czy jest ono prawdziwe. Poznamy też minerały – źródła pierwiastków, niezbędnych do życia i rolę tych pierwiastków w nas. |
Nauki o Ziemi |
|
Spotkanie festiwalowe | Mieszkać i modlić się wśród kamieni |
Zapraszam do odwiedzin kamiennych budowli – najstarszych, starych i trochę młodszych, które ludzie wznosili dla potrzeb materialnych i duchowych. Poznamy zwłaszcza te dość mało znane obiekty z różnych kontynentów i niektórych wysp. |
Nauki o Ziemi |
|
Spotkanie festiwalowe | Piknik Geologiczny |
Już po raz kolejny spotkamy się na Pikniku Geologicznym, aby wspólnie, wraz z wieloma zaproszonymi gośćmi, odkrywać fascynujące tajemnice Ziemi. Poznamy historię jej powstania, dowiemy się dlaczego wybuchają wulkany. Zajrzymy do wnętrza skał i przyjrzymy się przyrodzie innych kontynentów. Podróżując palcem po mapie poznamy bogactwa naturalne Polski, ich genezę i obecne wykorzystanie, a także bogatą historię polskiego górnictwa. Dowiemy się czy warto wykorzystywać niekonwencjonalne źródła energii i czy są one naszą przyszłością. Dowiemy się wszystkiego o wodzie i dlaczego jest taka cenna. Odkryjemy tajemnice jej smaku i zapachu. Będziemy podziwiać spektakularne wybuchy wulkanu, lepić swoje własne naczynia i tworzyć prehistoryczne arcydzieła sztuki, a także podziwiać niesamowite tempo wzrostu kryształów. Postaramy się wydobyć skrywane w skałach niespodzianki.
Zaprosimy najmłodszych do wspólnej zabawy w strefie malucha, a starszych do udziału w grach i konkursach oczywiście z nagrodami. |
Nauki o Ziemi |
|