edukacja przyrodnicza
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Mikrofauna w powiększeniu - poznać to znaczy zrozumieć i polubić |
Fascynujący świat bezkręgowców na wyciągnięcie ręki. Zazwyczaj potocznie zwane przez dzieci "robalami" bezkręgowce, takie jak straszyki, larwy owadów, pajęczaki, wije czy karaczany budzą w nas lęk i obawy. Wystarczy jednak bliżej poznać ich rolę w ekosystemach, szczegóły budowy oraz biologię, aby stały się bardziej sympatyczne i mniej przerażające. Taki właśnie ma cel nasza wycieczka naukowa po świecie bezkręgowców. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję bezpośredniego kontaktu z wybranymi gatunkami popularnych owadów i krocionogów oraz mięczaków, dowiedzą się kilku podstawowych informacji o ich roli w przyrodzie i w naszym życiu. Kolejny etap to spacer do pawilonu z bezkręgowcami, gdzie pod okiem przewodnika poznamy bardziej egzotycznych przedstawicieli świata bezkręgowców. Ostatnim punktem programu jest poznanie szczegółów budowy tych faascynujących zwierząt na podstawie ogromnych modeli wybranych gatunków owadów i pajęczaków, jak pszczoła, komar, konik polny, mrówka, chrząszcz oraz pająk. Uczestnictwo w zajęciach to wspaniała okazja, by pokonać ewentualną fobię, przekonać się do tych niezwykle pożytecznych zwierzątek i zmienić swoje podejście, tak by w przyszłości chronić naturalne środowisko, byśmy wszyscy zgodnie mogli w nim koegzystować. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Odkrywamy inkluzje w bursztynie |
Dział Bursztynu Muzeum Ziemi proponuje warsztaty rozpoczynające się multimedialną prezentacją, podczas której uczniowie dowiedzą się, kiedy i gdzie rosły lasy bursztynodajne oraz dlaczego niektóre drzewa wydzielały żywicę. Poznają małych mieszkańców lasów bursztynodajnych – stawonogi zachowane w bursztynie bałtyckim. Dowiedzą się, czym jest inkluzja zwierzęca (zooinkluzja) oraz roślinna (fitoinkluzja) – poznają sfosylizowane organizmy, które zostały uwięzione w przeszłości w lepkiej żywicy. W części teoretycznej warsztatów uczniowie poznają systematykę stawonogów zachowanych w bursztynie bałtyckim i zapoznają się z właściwościami bursztynu bałtyckiego – kopalnej żywicy, która powstała ponad 40 milionów lat temu. Obejrzą wystawę fotograficzną inkluzji w bursztynie. W części praktycznej uczestnicy warsztatów samodzielnie wykonają własną inkluzję organiczną – zwierzęcą lub roślinną. Uczniowie będą mogli wybrać spośród gotowych szablonów sylwetek stawonogów zachowanych w żywicach kopalnych lub samodzielnie narysować stawonogi na podstawie klucza, przedstawionego podczas prezentacji multimedialnej. Następnie wykonany wizerunek okazu umieszczą pod szklanym kaboszonem i umocują magnes. W części praktyczniej uczniowie nauczą się również rozpoznawać otrzymane stawonogi w bryłkach bursztynu, poprzez samodzielne obserwacje pod lupą. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mikrofauna w powiększeniu - poznać to znaczy zrozumieć i polubić |
Fascynujący świat bezkręgowców na wyciągnięcie ręki. Zazwyczaj potocznie zwane przez dzieci "robalami" bezkręgowce, takie jak straszyki, larwy owadów, pajęczaki, wije czy karaczany budzą w nas lęk i obawy. Wystarczy jednak bliżej poznać ich rolę w ekosystemach, szczegóły budowy oraz biologię, aby stały się bardziej sympatyczne i mniej przerażające. Taki właśnie ma cel nasza wycieczka naukowa po świecie bezkręgowców. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję bezpośredniego kontaktu z wybranymi gatunkami popularnych owadów i krocionogów oraz mięczaków, dowiedzą się kilku podstawowych informacji o ich roli w przyrodzie i w naszym życiu. Kolejny etap to spacer do pawilonu z bezkręgowcami, gdzie pod okiem przewodnika poznamy bardziej egzotycznych przedstawicieli świata bezkręgowców. Ostatnim punktem programu jest poznanie szczegółów budowy tych faascynujących zwierząt na podstawie ogromnych modeli wybranych gatunków owadów i pajęczaków, jak pszczoła, komar, konik polny, mrówka, chrząszcz oraz pająk. Uczestnictwo w zajęciach to wspaniała okazja, by pokonać ewentualną fobię, przekonać się do tych niezwykle pożytecznych zwierzątek i zmienić swoje podejście, tak by w przyszłości chronić naturalne środowisko, byśmy wszyscy zgodnie mogli w nim koegzystować. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Osteologia – poznać, zrozumieć i polubić kość |
Lekcja ma na celu zapoznanie dzieci z podstawami anatomii zwierząt. Zajęcia będą przeprowadzone w formie warsztatów połączonych z dyskusją na temat prezentowanych zagadnień. Pod okiem prowadzącej zajęcia uczestnicy będą opisywali materiał szkieletowy znajdujący się w kolekcji Muzeum Żubra w Katedrze Nauk Morfologicznych Wydziału Medycyny Weterynaryjnej SGGW. Dzieci poznają różnice w budowie szkieletów różnych gatunków zwierząt domowych i dzikich oraz dowiedzą się, jaki wpływ maja te różnice na ich przystosowanie do środowiska. Uczniowie poznają wiele osteologicznych zagadek: do czego służy i jak działa szkielet, po co krowie rogi, z czego zbudowana jest kość oraz dlaczego niektóre ptaki latają, a inne nie. Uczestnicy lekcji dowiedzą się również, czym różni się szkielet człowieka od szkieletów różnych zwierząt. Spotkanie będzie doskonała okazją do poznania anatomii zwierząt oraz do wspólnej kreatywnej i wesołej zabawy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Odkrywamy inkluzje w bursztynie |
Dział Bursztynu Muzeum Ziemi proponuje warsztaty rozpoczynające się multimedialną prezentacją, podczas której uczniowie dowiedzą się, kiedy i gdzie rosły lasy bursztynodajne oraz dlaczego niektóre drzewa wydzielały żywicę. Poznają małych mieszkańców lasów bursztynodajnych – stawonogi zachowane w bursztynie bałtyckim. Dowiedzą się, czym jest inkluzja zwierzęca (zooinkluzja) oraz roślinna (fitoinkluzja) – poznają sfosylizowane organizmy, które zostały uwięzione w przeszłości w lepkiej żywicy. W części teoretycznej warsztatów uczniowie poznają systematykę stawonogów zachowanych w bursztynie bałtyckim i zapoznają się z właściwościami bursztynu bałtyckiego – kopalnej żywicy, która powstała ponad 40 milionów lat temu. Obejrzą wystawę fotograficzną inkluzji w bursztynie. W części praktycznej uczestnicy warsztatów samodzielnie wykonają własną inkluzję organiczną – zwierzęcą lub roślinną. Uczniowie będą mogli wybrać spośród gotowych szablonów sylwetek stawonogów zachowanych w żywicach kopalnych lub samodzielnie narysować stawonogi na podstawie klucza, przedstawionego podczas prezentacji multimedialnej. Następnie wykonany wizerunek okazu umieszczą pod szklanym kaboszonem i umocują magnes. W części praktyczniej uczniowie nauczą się również rozpoznawać otrzymane stawonogi w bryłkach bursztynu, poprzez samodzielne obserwacje pod lupą. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak powstają kratery uderzeniowe |
|
||
Lekcja festiwalowa | Mikrofauna w powiększeniu - poznać to znaczy zrozumieć i polubić |
Fascynujący świat bezkręgowców na wyciągnięcie ręki. Zazwyczaj potocznie zwane przez dzieci "robalami" bezkręgowce, takie jak straszyki, larwy owadów, pajęczaki, wije czy karaczany budzą w nas lęk i obawy. Wystarczy jednak bliżej poznać ich rolę w ekosystemach, szczegóły budowy oraz biologię, aby stały się bardziej sympatyczne i mniej przerażające. Taki właśnie ma cel nasza wycieczka naukowa po świecie bezkręgowców. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję bezpośredniego kontaktu z wybranymi gatunkami popularnych owadów i krocionogów oraz mięczaków, dowiedzą się kilku podstawowych informacji o ich roli w przyrodzie i w naszym życiu. Kolejny etap to spacer do pawilonu z bezkręgowcami, gdzie pod okiem przewodnika poznamy bardziej egzotycznych przedstawicieli świata bezkręgowców. Ostatnim punktem programu jest poznanie szczegółów budowy tych faascynujących zwierząt na podstawie ogromnych modeli wybranych gatunków owadów i pajęczaków, jak pszczoła, komar, konik polny, mrówka, chrząszcz oraz pająk. Uczestnictwo w zajęciach to wspaniała okazja, by pokonać ewentualną fobię, przekonać się do tych niezwykle pożytecznych zwierzątek i zmienić swoje podejście, tak by w przyszłości chronić naturalne środowisko, byśmy wszyscy zgodnie mogli w nim koegzystować. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Odkrywamy inkluzje w bursztynie |
Dział Bursztynu Muzeum Ziemi proponuje warsztaty rozpoczynające się multimedialną prezentacją, podczas której uczniowie dowiedzą się, kiedy i gdzie rosły lasy bursztynodajne oraz dlaczego niektóre drzewa wydzielały żywicę. Poznają małych mieszkańców lasów bursztynodajnych – stawonogi zachowane w bursztynie bałtyckim. Dowiedzą się, czym jest inkluzja zwierzęca (zooinkluzja) oraz roślinna (fitoinkluzja) – poznają sfosylizowane organizmy, które zostały uwięzione w przeszłości w lepkiej żywicy. W części teoretycznej warsztatów uczniowie poznają systematykę stawonogów zachowanych w bursztynie bałtyckim i zapoznają się z właściwościami bursztynu bałtyckiego – kopalnej żywicy, która powstała ponad 40 milionów lat temu. Obejrzą wystawę fotograficzną inkluzji w bursztynie. W części praktycznej uczestnicy warsztatów samodzielnie wykonają własną inkluzję organiczną – zwierzęcą lub roślinną. Uczniowie będą mogli wybrać spośród gotowych szablonów sylwetek stawonogów zachowanych w żywicach kopalnych lub samodzielnie narysować stawonogi na podstawie klucza, przedstawionego podczas prezentacji multimedialnej. Następnie wykonany wizerunek okazu umieszczą pod szklanym kaboszonem i umocują magnes. W części praktyczniej uczniowie nauczą się również rozpoznawać otrzymane stawonogi w bryłkach bursztynu, poprzez samodzielne obserwacje pod lupą. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Odkrywamy tajemnice mózgu |
Uczestnicy dowiedzą się, z jakich komórek zbudowany jest mózg, jak wyglądają pod mikroskopem, jakie są ich rodzaje i za co odpowiadają. Prowadzący zaprezentują, jak przygotowuje się preparat mikroskopowy i wyjaśnią, po co robi się takie preparaty. Podczas zajęć uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z budową komórek nerwowych oraz budową mózgu na podstawie jego modelu, a zdobytą wiedzę będą mogli utrwalić poprzez składanie modeli komórek oraz malowanie przygotowanych wcześniej odlewów mózgu.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Wielki świat mikroorganizmów |
Codziennie wraz z jedzeniem spożywamy miliony komórek bakterii. Czy wiemy, jak wyglądają powiększone 1000 razy? Czy są dobre dla naszego zdrowia? Jakie konsekwencje niesie za sobą konsumpcja żywności zanieczyszczonej drobnoustrojami? Jakie produkty otrzymujemy dzięki bakteriom, drożdżom i pleśniom? Czy mikroorganizmy mogą zagrażać naszemu zdrowiu? Uczestnicy dowiedzą się, którym drobnoustrojom zawdzięczamy produkty, takie jak: jogurty, kefiry, ogórki kiszone, kapustę kiszoną, sery pleśniowe, wędliny, ciasto drożdżowe. Podpowiemy, co robić, aby uniknąć zatruć pokarmowych. Pokażemy wzrost mikroorganizmów w podłożach płynnych i na pożywkach stałych. Uczestnicy będą mieli okazję samodzielnie wykonać preparaty mikroskopowe z pleśni, drożdży i bakterii oraz obserwować ich wygląd pod mikroskopem. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mikrofauna w powiększeniu - poznać to znaczy zrozumieć i polubić |
Fascynujący świat bezkręgowców na wyciągnięcie ręki. Zazwyczaj potocznie zwane przez dzieci "robalami" bezkręgowce, takie jak straszyki, larwy owadów, pajęczaki, wije czy karaczany budzą w nas lęk i obawy. Wystarczy jednak bliżej poznać ich rolę w ekosystemach, szczegóły budowy oraz biologię, aby stały się bardziej sympatyczne i mniej przerażające. Taki właśnie ma cel nasza wycieczka naukowa po świecie bezkręgowców. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję bezpośredniego kontaktu z wybranymi gatunkami popularnych owadów i krocionogów oraz mięczaków, dowiedzą się kilku podstawowych informacji o ich roli w przyrodzie i w naszym życiu. Kolejny etap to spacer do pawilonu z bezkręgowcami, gdzie pod okiem przewodnika poznamy bardziej egzotycznych przedstawicieli świata bezkręgowców. Ostatnim punktem programu jest poznanie szczegółów budowy tych faascynujących zwierząt na podstawie ogromnych modeli wybranych gatunków owadów i pajęczaków, jak pszczoła, komar, konik polny, mrówka, chrząszcz oraz pająk. Uczestnictwo w zajęciach to wspaniała okazja, by pokonać ewentualną fobię, przekonać się do tych niezwykle pożytecznych zwierzątek i zmienić swoje podejście, tak by w przyszłości chronić naturalne środowisko, byśmy wszyscy zgodnie mogli w nim koegzystować. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak sprawdzić, czy jajko jest świeże? |
Jaja jemy o każdej porze dnia, na miękko, na twardo, sadzone, w koszulce lub jajecznicę. Można jeść je same lub jako składnik dań. Coś pachnie nie tak? Robisz właśnie jajecznicę - może to jajko? Czy było ono świeże? Zapraszamy do naszego laboratorium bezpieczeństwa żywności, gdzie pokażemy, jak rozpoznać jajo świeże i nieświeże. Uczniowie samodzielnie przeprowadzą próby laboratoryjne dotyczące oceny jakości jaj oraz uzyskają podstawową wiedzę w zakresie ich bezpiecznego przechowywania i obróbki. W trakcie zajęć będziemy prześwietlać jaja, oglądać je w ciemni, szukać komory powietrznej, ważyć, "uczyć je pływać", a na koniec je rozbijemy |
|
|
Lekcja festiwalowa | Odkrywamy tajemnice mózgu |
Uczestnicy dowiedzą się, z jakich komórek zbudowany jest mózg, jak wyglądają pod mikroskopem, jakie są ich rodzaje i za co odpowiadają. Prowadzący zaprezentują, jak przygotowuje się preparat mikroskopowy i wyjaśnią, po co robi się takie preparaty. Podczas zajęć uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z budową komórek nerwowych oraz budową mózgu na podstawie jego modelu, a zdobytą wiedzę będą mogli utrwalić poprzez składanie modeli komórek oraz malowanie przygotowanych wcześniej odlewów mózgu.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Wielki świat mikroorganizmów |
Codziennie wraz z jedzeniem spożywamy miliony komórek bakterii. Czy wiemy, jak wyglądają powiększone 1000 razy? Czy są dobre dla naszego zdrowia? Jakie konsekwencje niesie za sobą konsumpcja żywności zanieczyszczonej drobnoustrojami? Jakie produkty otrzymujemy dzięki bakteriom, drożdżom i pleśniom? Czy mikroorganizmy mogą zagrażać naszemu zdrowiu? Uczestnicy dowiedzą się, którym drobnoustrojom zawdzięczamy produkty, takie jak: jogurty, kefiry, ogórki kiszone, kapustę kiszoną, sery pleśniowe, wędliny, ciasto drożdżowe. Podpowiemy, co robić, aby uniknąć zatruć pokarmowych. Pokażemy wzrost mikroorganizmów w podłożach płynnych i na pożywkach stałych. Uczestnicy będą mieli okazję samodzielnie wykonać preparaty mikroskopowe z pleśni, drożdży i bakterii oraz obserwować ich wygląd pod mikroskopem. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Odkrywamy inkluzje w bursztynie |
Dział Bursztynu Muzeum Ziemi proponuje warsztaty rozpoczynające się multimedialną prezentacją, podczas której uczniowie dowiedzą się, kiedy i gdzie rosły lasy bursztynodajne oraz dlaczego niektóre drzewa wydzielały żywicę. Poznają małych mieszkańców lasów bursztynodajnych – stawonogi zachowane w bursztynie bałtyckim. Dowiedzą się, czym jest inkluzja zwierzęca (zooinkluzja) oraz roślinna (fitoinkluzja) – poznają sfosylizowane organizmy, które zostały uwięzione w przeszłości w lepkiej żywicy. W części teoretycznej warsztatów uczniowie poznają systematykę stawonogów zachowanych w bursztynie bałtyckim i zapoznają się z właściwościami bursztynu bałtyckiego – kopalnej żywicy, która powstała ponad 40 milionów lat temu. Obejrzą wystawę fotograficzną inkluzji w bursztynie. W części praktycznej uczestnicy warsztatów samodzielnie wykonają własną inkluzję organiczną – zwierzęcą lub roślinną. Uczniowie będą mogli wybrać spośród gotowych szablonów sylwetek stawonogów zachowanych w żywicach kopalnych lub samodzielnie narysować stawonogi na podstawie klucza, przedstawionego podczas prezentacji multimedialnej. Następnie wykonany wizerunek okazu umieszczą pod szklanym kaboszonem i umocują magnes. W części praktyczniej uczniowie nauczą się również rozpoznawać otrzymane stawonogi w bryłkach bursztynu, poprzez samodzielne obserwacje pod lupą. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Tworzenie komety w warunkach ziemskich |
|
||
Lekcja festiwalowa | Mikrofauna w powiększeniu - poznać to znaczy zrozumieć i polubić |
Fascynujący świat bezkręgowców na wyciągnięcie ręki. Zazwyczaj potocznie zwane przez dzieci "robalami" bezkręgowce, takie jak straszyki, larwy owadów, pajęczaki, wije czy karaczany budzą w nas lęk i obawy. Wystarczy jednak bliżej poznać ich rolę w ekosystemach, szczegóły budowy oraz biologię, aby stały się bardziej sympatyczne i mniej przerażające. Taki właśnie ma cel nasza wycieczka naukowa po świecie bezkręgowców. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję bezpośredniego kontaktu z wybranymi gatunkami popularnych owadów i krocionogów oraz mięczaków, dowiedzą się kilku podstawowych informacji o ich roli w przyrodzie i w naszym życiu. Kolejny etap to spacer do pawilonu z bezkręgowcami, gdzie pod okiem przewodnika poznamy bardziej egzotycznych przedstawicieli świata bezkręgowców. Ostatnim punktem programu jest poznanie szczegółów budowy tych faascynujących zwierząt na podstawie ogromnych modeli wybranych gatunków owadów i pajęczaków, jak pszczoła, komar, konik polny, mrówka, chrząszcz oraz pająk. Uczestnictwo w zajęciach to wspaniała okazja, by pokonać ewentualną fobię, przekonać się do tych niezwykle pożytecznych zwierzątek i zmienić swoje podejście, tak by w przyszłości chronić naturalne środowisko, byśmy wszyscy zgodnie mogli w nim koegzystować. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Odkrywamy inkluzje w bursztynie |
Dział Bursztynu Muzeum Ziemi proponuje warsztaty rozpoczynające się multimedialną prezentacją, podczas której uczniowie dowiedzą się, kiedy i gdzie rosły lasy bursztynodajne oraz dlaczego niektóre drzewa wydzielały żywicę. Poznają małych mieszkańców lasów bursztynodajnych – stawonogi zachowane w bursztynie bałtyckim. Dowiedzą się, czym jest inkluzja zwierzęca (zooinkluzja) oraz roślinna (fitoinkluzja) – poznają sfosylizowane organizmy, które zostały uwięzione w przeszłości w lepkiej żywicy. W części teoretycznej warsztatów uczniowie poznają systematykę stawonogów zachowanych w bursztynie bałtyckim i zapoznają się z właściwościami bursztynu bałtyckiego – kopalnej żywicy, która powstała ponad 40 milionów lat temu. Obejrzą wystawę fotograficzną inkluzji w bursztynie. W części praktycznej uczestnicy warsztatów samodzielnie wykonają własną inkluzję organiczną – zwierzęcą lub roślinną. Uczniowie będą mogli wybrać spośród gotowych szablonów sylwetek stawonogów zachowanych w żywicach kopalnych lub samodzielnie narysować stawonogi na podstawie klucza, przedstawionego podczas prezentacji multimedialnej. Następnie wykonany wizerunek okazu umieszczą pod szklanym kaboszonem i umocują magnes. W części praktyczniej uczniowie nauczą się również rozpoznawać otrzymane stawonogi w bryłkach bursztynu, poprzez samodzielne obserwacje pod lupą. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Skonstruuj komórkę zwierzęcą |
Zajęcia kierowane są do młodzieży na najwcześniejszym etapie edukacji szkolnej, a ich celem jest zapoznanie z budową organizmu na poziomie komórkowym. W trakcie zajęć uczestnicy poznają najważniejsze elementy (organelle), z których składa się komórka zwierzęca, oraz dowiedzą się, jakie pełnią funkcje. Będą mieli okazję sami na podstawie opisu i schematów przygotować modele (prace plastyczne) poszczególnych organelli komórkowych. Usłyszą ciekawostki dotyczące różnorodności morfologii i funkcji komórek w ciele człowieka. Na zajęciach będzie można pracować zespołowo, jak również, korzystając ze zdobytej wiedzy, przygotować pracę samodzielnie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mikrofauna w powiększeniu - poznać to znaczy zrozumieć i polubić |
Fascynujący świat bezkręgowców na wyciągnięcie ręki. Zazwyczaj potocznie zwane przez dzieci "robalami" bezkręgowce, takie jak straszyki, larwy owadów, pajęczaki, wije czy karaczany budzą w nas lęk i obawy. Wystarczy jednak bliżej poznać ich rolę w ekosystemach, szczegóły budowy oraz biologię, aby stały się bardziej sympatyczne i mniej przerażające. Taki właśnie ma cel nasza wycieczka naukowa po świecie bezkręgowców. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję bezpośredniego kontaktu z wybranymi gatunkami popularnych owadów i krocionogów oraz mięczaków, dowiedzą się kilku podstawowych informacji o ich roli w przyrodzie i w naszym życiu. Kolejny etap to spacer do pawilonu z bezkręgowcami, gdzie pod okiem przewodnika poznamy bardziej egzotycznych przedstawicieli świata bezkręgowców. Ostatnim punktem programu jest poznanie szczegółów budowy tych faascynujących zwierząt na podstawie ogromnych modeli wybranych gatunków owadów i pajęczaków, jak pszczoła, komar, konik polny, mrówka, chrząszcz oraz pająk. Uczestnictwo w zajęciach to wspaniała okazja, by pokonać ewentualną fobię, przekonać się do tych niezwykle pożytecznych zwierzątek i zmienić swoje podejście, tak by w przyszłości chronić naturalne środowisko, byśmy wszyscy zgodnie mogli w nim koegzystować. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Odkrywamy inkluzje w bursztynie |
Dział Bursztynu Muzeum Ziemi proponuje warsztaty rozpoczynające się multimedialną prezentacją, podczas której uczniowie dowiedzą się, kiedy i gdzie rosły lasy bursztynodajne oraz dlaczego niektóre drzewa wydzielały żywicę. Poznają małych mieszkańców lasów bursztynodajnych – stawonogi zachowane w bursztynie bałtyckim. Dowiedzą się, czym jest inkluzja zwierzęca (zooinkluzja) oraz roślinna (fitoinkluzja) – poznają sfosylizowane organizmy, które zostały uwięzione w przeszłości w lepkiej żywicy. W części teoretycznej warsztatów uczniowie poznają systematykę stawonogów zachowanych w bursztynie bałtyckim i zapoznają się z właściwościami bursztynu bałtyckiego – kopalnej żywicy, która powstała ponad 40 milionów lat temu. Obejrzą wystawę fotograficzną inkluzji w bursztynie. W części praktycznej uczestnicy warsztatów samodzielnie wykonają własną inkluzję organiczną – zwierzęcą lub roślinną. Uczniowie będą mogli wybrać spośród gotowych szablonów sylwetek stawonogów zachowanych w żywicach kopalnych lub samodzielnie narysować stawonogi na podstawie klucza, przedstawionego podczas prezentacji multimedialnej. Następnie wykonany wizerunek okazu umieszczą pod szklanym kaboszonem i umocują magnes. W części praktyczniej uczniowie nauczą się również rozpoznawać otrzymane stawonogi w bryłkach bursztynu, poprzez samodzielne obserwacje pod lupą. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mikrofauna w powiększeniu - poznać to znaczy zrozumieć i polubić |
Fascynujący świat bezkręgowców na wyciągnięcie ręki. Zazwyczaj potocznie zwane przez dzieci "robalami" bezkręgowce, takie jak straszyki, larwy owadów, pajęczaki, wije czy karaczany budzą w nas lęk i obawy. Wystarczy jednak bliżej poznać ich rolę w ekosystemach, szczegóły budowy oraz biologię, aby stały się bardziej sympatyczne i mniej przerażające. Taki właśnie ma cel nasza wycieczka naukowa po świecie bezkręgowców. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję bezpośredniego kontaktu z wybranymi gatunkami popularnych owadów i krocionogów oraz mięczaków, dowiedzą się kilku podstawowych informacji o ich roli w przyrodzie i w naszym życiu. Kolejny etap to spacer do pawilonu z bezkręgowcami, gdzie pod okiem przewodnika poznamy bardziej egzotycznych przedstawicieli świata bezkręgowców. Ostatnim punktem programu jest poznanie szczegółów budowy tych faascynujących zwierząt na podstawie ogromnych modeli wybranych gatunków owadów i pajęczaków, jak pszczoła, komar, konik polny, mrówka, chrząszcz oraz pająk. Uczestnictwo w zajęciach to wspaniała okazja, by pokonać ewentualną fobię, przekonać się do tych niezwykle pożytecznych zwierzątek i zmienić swoje podejście, tak by w przyszłości chronić naturalne środowisko, byśmy wszyscy zgodnie mogli w nim koegzystować. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Między magią a nauką – pokazy doświadczeń połączone z warsztatami |
Na zajęciach dzieci przekonają się, że magię od nauki dzieli naprawdę niewiele – widowiskowe pokazy można wykonać, korzystając czasem nawet z przedmiotów użytku codziennego. Większość pokazów będzie można przeprowadzić samemu lub w grupach. Tematy prezentowanych doświadczeń:
Wszelkie doświadczenia będą przeprowadzane pod nadzorem członków Koła Naukowego Inżynierii Chemicznej i Procesowej oraz są całkowicie bezpieczne. Po każdym doświadczeniu zostaje wyjaśniona zasada jego działania w prosty i przystępny sposób. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mydło, kąpiel, ciepła woda to jest zdrowie i uroda! |
Chcemy zwrócić uwagę na prawidłową higienę osobistą i wpojenie zachowań utrzymywania czystości. Dbałość o higienę nie daje pełnej gwarancji zdrowia, ale zaniedbywanie higieny stanowi bardzo poważne zagrożenie dla zdrowia. Wątpliwości, jeśli występują, nie dotyczą pytania, czy należy dbać o higienę, lecz w jaki sposób należy to robić. Na zajęciach planujemy przedstawić dzieciom zasady prawidłowej higieny osobistej - na co należy zwrócić uwagę i jakie czynności wykonywać. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Odkrywamy inkluzje w bursztynie |
Dział Bursztynu Muzeum Ziemi proponuje warsztaty rozpoczynające się multimedialną prezentacją, podczas której uczniowie dowiedzą się, kiedy i gdzie rosły lasy bursztynodajne oraz dlaczego niektóre drzewa wydzielały żywicę. Poznają małych mieszkańców lasów bursztynodajnych – stawonogi zachowane w bursztynie bałtyckim. Dowiedzą się, czym jest inkluzja zwierzęca (zooinkluzja) oraz roślinna (fitoinkluzja) – poznają sfosylizowane organizmy, które zostały uwięzione w przeszłości w lepkiej żywicy. W części teoretycznej warsztatów uczniowie poznają systematykę stawonogów zachowanych w bursztynie bałtyckim i zapoznają się z właściwościami bursztynu bałtyckiego – kopalnej żywicy, która powstała ponad 40 milionów lat temu. Obejrzą wystawę fotograficzną inkluzji w bursztynie. W części praktycznej uczestnicy warsztatów samodzielnie wykonają własną inkluzję organiczną – zwierzęcą lub roślinną. Uczniowie będą mogli wybrać spośród gotowych szablonów sylwetek stawonogów zachowanych w żywicach kopalnych lub samodzielnie narysować stawonogi na podstawie klucza, przedstawionego podczas prezentacji multimedialnej. Następnie wykonany wizerunek okazu umieszczą pod szklanym kaboszonem i umocują magnes. W części praktyczniej uczniowie nauczą się również rozpoznawać otrzymane stawonogi w bryłkach bursztynu, poprzez samodzielne obserwacje pod lupą. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Podróż do Zębolandii |
Celem zajęć jest kształtowanie nawyków higieny jamy ustnej, motywowanie do przestrzegania higieny jamy ustnej, profilaktyka próchnicy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mikrofauna w powiększeniu - poznać to znaczy zrozumieć i polubić |
Fascynujący świat bezkręgowców na wyciągnięcie ręki. Zazwyczaj potocznie zwane przez dzieci "robalami" bezkręgowce, takie jak straszyki, larwy owadów, pajęczaki, wije czy karaczany budzą w nas lęk i obawy. Wystarczy jednak bliżej poznać ich rolę w ekosystemach, szczegóły budowy oraz biologię, aby stały się bardziej sympatyczne i mniej przerażające. Taki właśnie ma cel nasza wycieczka naukowa po świecie bezkręgowców. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję bezpośredniego kontaktu z wybranymi gatunkami popularnych owadów i krocionogów oraz mięczaków, dowiedzą się kilku podstawowych informacji o ich roli w przyrodzie i w naszym życiu. Kolejny etap to spacer do pawilonu z bezkręgowcami, gdzie pod okiem przewodnika poznamy bardziej egzotycznych przedstawicieli świata bezkręgowców. Ostatnim punktem programu jest poznanie szczegółów budowy tych faascynujących zwierząt na podstawie ogromnych modeli wybranych gatunków owadów i pajęczaków, jak pszczoła, komar, konik polny, mrówka, chrząszcz oraz pająk. Uczestnictwo w zajęciach to wspaniała okazja, by pokonać ewentualną fobię, przekonać się do tych niezwykle pożytecznych zwierzątek i zmienić swoje podejście, tak by w przyszłości chronić naturalne środowisko, byśmy wszyscy zgodnie mogli w nim koegzystować. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mózgofaza - poznaj budowę i działanie mózgu |
W pierwszej części zajęć dzieci wykonają własnoręcznie czapeczki mózgowe. Podczas tych zajęć prowadzący zapoznają dzieci z anatomią mózgu oraz funkcjami poszcególnych rejonów mózgu. W drugiej części zajęć dzieci zapoznają się z działaniem wszystkich zmysłów poprzez różne zabawy. Pozdczas lekcji odbędą się konkursy i zabawy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Tajemnice kości |
Dzieci poznają ogólne zasady budowy ciała zwierzęcia oraz ciekawe przystosowania ewolucyjne kości związane z trybem życia. W przystępny, a niekiedy zabawny sposób przedstawione zostaną cechy anatomiczne szkieletu wybranych gatunków zwierząt domowych i dzikich.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Mózgofaza - poznaj budowę i działanie mózgu |
W pierwszej części zajęć dzieci wykonają własnoręcznie czapeczki mózgowe. Podczas tych zajęć prowadzący zapoznają dzieci z anatomią mózgu oraz funkcjami poszcególnych rejonów mózgu. W drugiej części zajęć dzieci zapoznają się z działaniem wszystkich zmysłów poprzez różne zabawy. Pozdczas lekcji odbędą się konkursy i zabawy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Odkrywamy inkluzje w bursztynie |
Dział Bursztynu Muzeum Ziemi proponuje warsztaty rozpoczynające się multimedialną prezentacją, podczas której uczniowie dowiedzą się, kiedy i gdzie rosły lasy bursztynodajne oraz dlaczego niektóre drzewa wydzielały żywicę. Poznają małych mieszkańców lasów bursztynodajnych – stawonogi zachowane w bursztynie bałtyckim. Dowiedzą się, czym jest inkluzja zwierzęca (zooinkluzja) oraz roślinna (fitoinkluzja) – poznają sfosylizowane organizmy, które zostały uwięzione w przeszłości w lepkiej żywicy. W części teoretycznej warsztatów uczniowie poznają systematykę stawonogów zachowanych w bursztynie bałtyckim i zapoznają się z właściwościami bursztynu bałtyckiego – kopalnej żywicy, która powstała ponad 40 milionów lat temu. Obejrzą wystawę fotograficzną inkluzji w bursztynie. W części praktycznej uczestnicy warsztatów samodzielnie wykonają własną inkluzję organiczną – zwierzęcą lub roślinną. Uczniowie będą mogli wybrać spośród gotowych szablonów sylwetek stawonogów zachowanych w żywicach kopalnych lub samodzielnie narysować stawonogi na podstawie klucza, przedstawionego podczas prezentacji multimedialnej. Następnie wykonany wizerunek okazu umieszczą pod szklanym kaboszonem i umocują magnes. W części praktyczniej uczniowie nauczą się również rozpoznawać otrzymane stawonogi w bryłkach bursztynu, poprzez samodzielne obserwacje pod lupą. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dobre i złe bakterie |
Podczas spotkania opowiemy o bezpieczeństwie pracy w laboratorium mikrobiologicznym, poznamy "dobre" i "złe" bakterie, zobaczymy, jak można je hodować w laboratorium oraz jak wyglądają pod mikroskopem. Opowiemy, co można zrobić, aby ustrzec się przed „złymi” bakteriami. Wykonamy także preparaty z jogurtu oraz wody z ogórków kiszonych, aby poznać naszych sprzymierzeńców. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mikrofauna w powiększeniu - poznać to znaczy zrozumieć i polubić |
Fascynujący świat bezkręgowców na wyciągnięcie ręki. Zazwyczaj potocznie zwane przez dzieci "robalami" bezkręgowce, takie jak straszyki, larwy owadów, pajęczaki, wije czy karaczany budzą w nas lęk i obawy. Wystarczy jednak bliżej poznać ich rolę w ekosystemach, szczegóły budowy oraz biologię, aby stały się bardziej sympatyczne i mniej przerażające. Taki właśnie ma cel nasza wycieczka naukowa po świecie bezkręgowców. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję bezpośredniego kontaktu z wybranymi gatunkami popularnych owadów i krocionogów oraz mięczaków, dowiedzą się kilku podstawowych informacji o ich roli w przyrodzie i w naszym życiu. Kolejny etap to spacer do pawilonu z bezkręgowcami, gdzie pod okiem przewodnika poznamy bardziej egzotycznych przedstawicieli świata bezkręgowców. Ostatnim punktem programu jest poznanie szczegółów budowy tych faascynujących zwierząt na podstawie ogromnych modeli wybranych gatunków owadów i pajęczaków, jak pszczoła, komar, konik polny, mrówka, chrząszcz oraz pająk. Uczestnictwo w zajęciach to wspaniała okazja, by pokonać ewentualną fobię, przekonać się do tych niezwykle pożytecznych zwierzątek i zmienić swoje podejście, tak by w przyszłości chronić naturalne środowisko, byśmy wszyscy zgodnie mogli w nim koegzystować. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Poznaj zadziwiający świat mrówek |
Pokaz zostanie poprzedzony krótką prelekcją na temat biologii mrówek. Następnie uczestnicy będą mogli zobaczyć fragmenty kolonii różnych gatunków mrówek umieszczone w różnych typach gniazd obserwacyjnych. Zobaczą, jak wyglądają królowe, robotnice i potomstwo mrówek i będą mogli obserwować ich zachowania eksploracyjne, pokarmowe, budowlane, obronne oraz różne formy przyjaznych kontaktów społecznych. Obserwowane zachowania będą komentowane przez organizatorów ekspozycji. Uczestnicy zobaczą też, jak wyglądają mrówki w powiększeniu, pod binokularem. Wezmą też udział w „mrówczej loterii” dostarczającej im dalszych informacji o biologii mrówek w formie pytań i odpowiedzi. Będą też mogli zapoznać się z popularnonaukowym kalendarzem „Mrówka na każdy dzień” i obejrzeć na ekranie laptopa krótkie filmy przedstawiające ciekawe zachowania mrówek. Otrzymają też ulotki edukacyjne poświęcone różnym gatunkom mrówek i różnym aspektom ich biologii. Najważniejsze informacje będą prezentowane również na kilku plakatach edukacyjnych: „Mrówki – owady społeczne”, „Społeczeństwo mrówek – jak działa”, „Mrówki – nasi przyjaciele czy wrogowie?”, „Mrówki jako organizmy modelowe w badaniach biologicznych”, „Mrówki i ludzie: więcej różnic czy podobieństw?” oraz „Mrówki świętują 100-lecie Instytutu Nenckiego!” |
|
|
Lekcja festiwalowa | Odkrywamy inkluzje w bursztynie |
Dział Bursztynu Muzeum Ziemi proponuje warsztaty rozpoczynające się multimedialną prezentacją, podczas której uczniowie dowiedzą się, kiedy i gdzie rosły lasy bursztynodajne oraz dlaczego niektóre drzewa wydzielały żywicę. Poznają małych mieszkańców lasów bursztynodajnych – stawonogi zachowane w bursztynie bałtyckim. Dowiedzą się, czym jest inkluzja zwierzęca (zooinkluzja) oraz roślinna (fitoinkluzja) – poznają sfosylizowane organizmy, które zostały uwięzione w przeszłości w lepkiej żywicy. W części teoretycznej warsztatów uczniowie poznają systematykę stawonogów zachowanych w bursztynie bałtyckim i zapoznają się z właściwościami bursztynu bałtyckiego – kopalnej żywicy, która powstała ponad 40 milionów lat temu. Obejrzą wystawę fotograficzną inkluzji w bursztynie. W części praktycznej uczestnicy warsztatów samodzielnie wykonają własną inkluzję organiczną – zwierzęcą lub roślinną. Uczniowie będą mogli wybrać spośród gotowych szablonów sylwetek stawonogów zachowanych w żywicach kopalnych lub samodzielnie narysować stawonogi na podstawie klucza, przedstawionego podczas prezentacji multimedialnej. Następnie wykonany wizerunek okazu umieszczą pod szklanym kaboszonem i umocują magnes. W części praktyczniej uczniowie nauczą się również rozpoznawać otrzymane stawonogi w bryłkach bursztynu, poprzez samodzielne obserwacje pod lupą. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mikrofauna w powiększeniu - poznać to znaczy zrozumieć i polubić |
Fascynujący świat bezkręgowców na wyciągnięcie ręki. Zazwyczaj potocznie zwane przez dzieci "robalami" bezkręgowce, takie jak straszyki, larwy owadów, pajęczaki, wije czy karaczany budzą w nas lęk i obawy. Wystarczy jednak bliżej poznać ich rolę w ekosystemach, szczegóły budowy oraz biologię, aby stały się bardziej sympatyczne i mniej przerażające. Taki właśnie ma cel nasza wycieczka naukowa po świecie bezkręgowców. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję bezpośredniego kontaktu z wybranymi gatunkami popularnych owadów i krocionogów oraz mięczaków, dowiedzą się kilku podstawowych informacji o ich roli w przyrodzie i w naszym życiu. Kolejny etap to spacer do pawilonu z bezkręgowcami, gdzie pod okiem przewodnika poznamy bardziej egzotycznych przedstawicieli świata bezkręgowców. Ostatnim punktem programu jest poznanie szczegółów budowy tych faascynujących zwierząt na podstawie ogromnych modeli wybranych gatunków owadów i pajęczaków, jak pszczoła, komar, konik polny, mrówka, chrząszcz oraz pająk. Uczestnictwo w zajęciach to wspaniała okazja, by pokonać ewentualną fobię, przekonać się do tych niezwykle pożytecznych zwierzątek i zmienić swoje podejście, tak by w przyszłości chronić naturalne środowisko, byśmy wszyscy zgodnie mogli w nim koegzystować. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dobre i złe bakterie |
Podczas spotkania opowiemy o bezpieczeństwie pracy w laboratorium mikrobiologicznym, poznamy "dobre" i "złe" bakterie, zobaczymy, jak można je hodować w laboratorium oraz jak wyglądają pod mikroskopem. Opowiemy, co można zrobić, aby ustrzec się przed „złymi” bakteriami. Wykonamy także preparaty z jogurtu oraz wody z ogórków kiszonych, aby poznać naszych sprzymierzeńców. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Poznaj zadziwiający świat mrówek |
Pokaz zostanie poprzedzony krótką prelekcją na temat biologii mrówek. Następnie uczestnicy będą mogli zobaczyć fragmenty kolonii różnych gatunków mrówek umieszczone w różnych typach gniazd obserwacyjnych. Zobaczą, jak wyglądają królowe, robotnice i potomstwo mrówek i będą mogli obserwować ich zachowania eksploracyjne, pokarmowe, budowlane, obronne oraz różne formy przyjaznych kontaktów społecznych. Obserwowane zachowania będą komentowane przez organizatorów ekspozycji. Uczestnicy zobaczą też, jak wyglądają mrówki w powiększeniu, pod binokularem. Wezmą też udział w „mrówczej loterii” dostarczającej im dalszych informacji o biologii mrówek w formie pytań i odpowiedzi. Będą też mogli zapoznać się z popularnonaukowym kalendarzem „Mrówka na każdy dzień” i obejrzeć na ekranie laptopa krótkie filmy przedstawiające ciekawe zachowania mrówek. Otrzymają też ulotki edukacyjne poświęcone różnym gatunkom mrówek i różnym aspektom ich biologii. Najważniejsze informacje będą prezentowane również na kilku plakatach edukacyjnych: „Mrówki – owady społeczne”, „Społeczeństwo mrówek – jak działa”, „Mrówki – nasi przyjaciele czy wrogowie?”, „Mrówki jako organizmy modelowe w badaniach biologicznych”, „Mrówki i ludzie: więcej różnic czy podobieństw?” oraz „Mrówki świętują 100-lecie Instytutu Nenckiego!” |
|
|
Lekcja festiwalowa | Odkrywamy inkluzje w bursztynie |
Dział Bursztynu Muzeum Ziemi proponuje warsztaty rozpoczynające się multimedialną prezentacją, podczas której uczniowie dowiedzą się, kiedy i gdzie rosły lasy bursztynodajne oraz dlaczego niektóre drzewa wydzielały żywicę. Poznają małych mieszkańców lasów bursztynodajnych – stawonogi zachowane w bursztynie bałtyckim. Dowiedzą się, czym jest inkluzja zwierzęca (zooinkluzja) oraz roślinna (fitoinkluzja) – poznają sfosylizowane organizmy, które zostały uwięzione w przeszłości w lepkiej żywicy. W części teoretycznej warsztatów uczniowie poznają systematykę stawonogów zachowanych w bursztynie bałtyckim i zapoznają się z właściwościami bursztynu bałtyckiego – kopalnej żywicy, która powstała ponad 40 milionów lat temu. Obejrzą wystawę fotograficzną inkluzji w bursztynie. W części praktycznej uczestnicy warsztatów samodzielnie wykonają własną inkluzję organiczną – zwierzęcą lub roślinną. Uczniowie będą mogli wybrać spośród gotowych szablonów sylwetek stawonogów zachowanych w żywicach kopalnych lub samodzielnie narysować stawonogi na podstawie klucza, przedstawionego podczas prezentacji multimedialnej. Następnie wykonany wizerunek okazu umieszczą pod szklanym kaboszonem i umocują magnes. W części praktyczniej uczniowie nauczą się również rozpoznawać otrzymane stawonogi w bryłkach bursztynu, poprzez samodzielne obserwacje pod lupą. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Poznaj zadziwiający świat mrówek |
Pokaz zostanie poprzedzony krótką prelekcją na temat biologii mrówek. Następnie uczestnicy będą mogli zobaczyć fragmenty kolonii różnych gatunków mrówek umieszczone w różnych typach gniazd obserwacyjnych. Zobaczą, jak wyglądają królowe, robotnice i potomstwo mrówek i będą mogli obserwować ich zachowania eksploracyjne, pokarmowe, budowlane, obronne oraz różne formy przyjaznych kontaktów społecznych. Obserwowane zachowania będą komentowane przez organizatorów ekspozycji. Uczestnicy zobaczą też, jak wyglądają mrówki w powiększeniu, pod binokularem. Wezmą też udział w „mrówczej loterii” dostarczającej im dalszych informacji o biologii mrówek w formie pytań i odpowiedzi. Będą też mogli zapoznać się z popularnonaukowym kalendarzem „Mrówka na każdy dzień” i obejrzeć na ekranie laptopa krótkie filmy przedstawiające ciekawe zachowania mrówek. Otrzymają też ulotki edukacyjne poświęcone różnym gatunkom mrówek i różnym aspektom ich biologii. Najważniejsze informacje będą prezentowane również na kilku plakatach edukacyjnych: „Mrówki – owady społeczne”, „Społeczeństwo mrówek – jak działa”, „Mrówki – nasi przyjaciele czy wrogowie?”, „Mrówki jako organizmy modelowe w badaniach biologicznych”, „Mrówki i ludzie: więcej różnic czy podobieństw?” oraz „Mrówki świętują 100-lecie Instytutu Nenckiego!” |
|