Centrum Astronomiczne im. M. Kopernika PAN

Typ Tytuł Opis Dziedzina Termin
Spotkanie festiwalowe Tunele czasoprzestrzenne: czy i jak EHT może je odkryć?

Wyjaśnię bardzo poglądowo co to są hipotetyczne tunele czasoprzestrzenne, czym się różnią od czarnych dziur oraz czy (i jak) Teleskop Horyzontu Zdarzeń (EHT) mógłby je odkryć

• ndz., 2020-09-20 10:00
Spotkanie festiwalowe Z czego zbudowany jest Wszechświat?

Przedstawię krótką historię badań nad podstawowymi składnikami materiiod czasów starożytnych do dziś. Skupię się nad osiągnięciami astronomiiw badaniu składu gwiazd i procesami produkcji pierwiastków w gwiazdachi supernowych. Następnie zajmę się ostatnimi odkryciami kosmologicznymiświadczącymi o istnieniu ciemnej materii i ciemnej energii.

• ndz., 2020-09-20 11:00
Spotkanie festiwalowe Obserwacje Centrum Drogi Mlecznej instrumentem GRAVITY

Centrum Drogi Mlecznej zawiera masywną czarną dziurę oznaczaną jako Sgr A*. GRAVITY jest jednym z najnowszych detektorów zainstalowanych w systemie czterech 8-metrowych teleskopów VLT (Very Large Telescope) znajdujących się w Chile, a należących do Europejskiego Obserwatorium Południowego (ESO). Obserwacje gwiazd okrążających Sgr A* o niezwykłej precyzji astrometrycznej pozwoliły na bardzo dokładne wyznaczenie masy czarnej dziury, jej odległości od Ziemi, a także na zupełnie nowe testy ogólnej teorii względności.

• ndz., 2020-09-20 12:00
Spotkanie festiwalowe Teleskop Horyzontu Zdarzeń

Teleskop Horyzontu Zdarzeń (Event Horizon Telescope, EHT) to wirtualna sieć radioteleskopów pracujących wspólnie jak pojedynczy teleskop o średnicy Ziemi. Jego niespotykanie wysoka rozdzielczość umożliwiła wykonanie pierwszego obrazu czarnej dziury w centrum galaktyki M87. Opowiem o tym jak działa globalny radioteleskop, jak wykonać obraz czarnej dziury, i zdradzę czego nowego możemy się spodziewać od EHT w bliskiej przyszłości.

• ndz., 2020-09-20 13:00
Spotkanie festiwalowe Autostopem przez Wszechświat

Przy użyciu programu Digital Universe odbędziemy podróż z Ziemi do granic obserwowalnego Wszechświata. Po drodze zatrzymamy się przy wybranych obiektach astronomicznych. Podróż pozwoli zdobyć wyobrażenie o najważniejszych składnikach tworzących Wszechświat, jego strukturze i skalach odległości.

• ndz., 2020-09-20 14:00