Wydział Geografii i Studiów Regionalnych UW

Typ Tytuł Opis Dziedzina Termin
Lekcja festiwalowa Wpływ działalności człowieka a skutki zmian klimatycznych w przestrzeniach miejskich

Uczniowie na lekcji dowiedzą się jakie czynniki miały wpływ na kształtowanie się zmian klimatycznych na ziemi. Temat ten zostanie omówiony z perspektywy rozwoju miast oraz problemów środowiskowych, jaki ten proces za sobą niesie w aspektach przestrzennych, społecznych, czy ekonomicznych. Nasz wykład zaczniemy od czasów rewolucji przemysłowej, następnie omówimy ówcześnie kształtowane idee miast utopijnych oraz miast modernistycznych, skutki upadku tzw. miast przemysłowych, a także pierwsze globalne problemy środowiskowe (dziura ozonowa, zanik bioróżnorodności, czy zmiany klimatyczne). Wyżej wymienione zagadnienia staną się tłem do rozważań na temat tego jakie rodzaje katastrof naturalnych są szczególnie uciążliwe dla miast i ich mieszkańców. Pokazane zostaną także narzędzia, które można stosować w miastach, tak aby uczynić je bardziej odpornymi i przygotowanymi na określone zdarzenia klimatyczne (podtopienia, powodzie,  fale upałów etc.)

  • pon., 2021-09-20 09:00
Lekcja festiwalowa Geoinformatyka wokół nas

Podczas wykładu uczniowie dowiedzą się co to jest informatyka, webGIS, geoportale. Poznają sposoby wyszukiwania informacji przestzrennej i potrzebnej nam w zyciu codziennym.

 

  • pon., 2021-09-20 10:00
Lekcja festiwalowa Jak przeżyć w rozgrzanym do czerwoności mieście - sposoby kreowania cienia w mieście

Miasta stoją przed szeregiem wyzwań klimatycznych, jednym z nich jest stale podwyższająca się temperatura powietrza. Najbardziej niebezpiecznym zjawiskiem, które dotyka mieszkańców miast są tzw. fale upałów, które są przyczyną przedwczesnych zgonów ludzi na całym świecie.  Zajęcia będą składały się z dwóch części. Pierwsza z nich będzie w formie krótkiego wykładu wprowadzającego w zagadnienie kształtowania się temperatury w miastach. Odpowiemy sobie na szereg pytań, np.: dlaczego miasta nagrzewają się znacznie szybciej niż tereny zewnętrzne, jakie są przyczyny tego, iż aglomeracje nie są w stanie skutecznie się przewietrzyć, a także omówimy rozwiązania, jakie można w miastach stosować, tak by skutecznie zmniejszyć powierzchnie akumulujące ciepło (począwszy od konwencjonalnych rozwiązań - po te bardziej futurystyczne). Drugą część lekcji będą stanowiły warsztaty kreatywne, na których uczniowie spróbują sami stworzyć koncepcję zagospodarowania terenu mającego na celu zwiększenie na danym obszarze ilości cienia. 

  • pon., 2021-09-20 12:00
Lekcja festiwalowa Miasto zielone, miasto dostosowane do zmian klimatu

Celem głównym niniejszego warsztatu będzie pokazanie - jak w stosunkowo łatwy i tani sposób każdy z nas może przyczynić się do kreowania zielonych miast, przyjaznych dla swoich mieszkańców oraz łagodzących skutki zmian klimatycznych. Słuchacze dowiedzą się, jakie znacznie ma zieleń w przestrzeniach miejskich. Poznają znacznie pojęć:  rozwiązania oparte na przyrodzie, zielona infrastruktura, adaptacja miast do zmian klimatu. Zostanie również przedstawionych kilka narzędzi, które pokażą w jaki sposób stworzyć, w swojej najbliższej przestrzeni, zieloną ścianę, ogród deszczowy czy też wykreować cień. Na koniec uczestnicy warsztatów zostaną poproszeni o stworzenie koncepcji zagospodarowania terenu swojej szkoły, którą uczniowie danej jednostki edukacyjnej będą mogli wdrożyć w ramach działań prospołecznych.

  • wt., 2021-09-21 09:00
Lekcja festiwalowa Co nowego w strefach okołobiegunowych?

Ocieplenie klimatu najbardziej wyraźne jest w Arktyce i Zachodniej Antarktyce. Lodowce topnieją coraz szybciej, od lodowcowych klifów odrywają się wielkie góry lodowe. Tempo spływania lodu z Zachodniej Antarktydy przyspiesza i nie jest wykluczone, że uaktywnią się w związku z tym podlodowe wulkany. Topnieje wieloletnia zmarzlina (permafrost) powodując zawalanie się domów, trudności w utrzymaniu rurociągów, dróg, pasów startowych. Z tundry, z jezior i z oceanu wydostaje się do atmosfery coraz więcej metanu – bardzo silnego gazu cieplarnianego, co powoduje wzmocnienie efektu cieplarnianego, ale także powstawanie ciekawych, do niedawna nieznanych form rzeźby terenu. Rolnicy na Grenlandii zacierają ręce, ciesząc się ze wzrastających plonów. Kurczące się zlodzenie Oceanu Arktycznego wzmacnia nagrzewanie się naszej planety poprzez zmniejszenie albeda, ale stwarza także nowe możliwości wykorzystania arktycznych szlaków żeglownych. Zmieniają się zasięgi i zwyczaje zwierząt polarnych, tundra zarasta tajgą. Postępuje zanieczyszczenie powietrza, wód i gleb, z czego szczególnie groźne wydaje się zanieczyszczeni związkami rtęci. Równocześnie postępuje industrializacja i apetyt na eksploatację paliw kopalnych w Arktyce nie zmniejsza się. Rozgrzewają się spory geopolityczne o panowanie na Oceanie Arktycznym.

  • wt., 2021-09-21 10:00
Lekcja festiwalowa Człowiek przygotowany na katastrofę. Jak sobie poradzić, gdy przyjdzie nam się zmierzyć z żywiołem

W czasie lekcji dzieci dowiedzą się, czym jest katastrofa naturalna, jakie są rodzaje katastrof naturalnych oraz w jakich zakątkach świata najczęściej można doświadczyć danej katastrofy naturalnej. W prosty i zabawny sposób dowiedzą się również, jak zachowywać się w czasie wystąpienia danego typu kataklizmu, co zabrać ze sobą na wypadek wystąpienia tego rodzaju zdarzenia, co należy mieć w tzw. plecaku przetrwania, w którym to powinny znaleźć się niezbędne rzeczy pozwalające bezpiecznie przetrwać danej osobie przez 48 h - do czasu przyjścia pomocy.

Lekcja będzie miała charakter praktyczny, dzieci będą uczyły się pakowania plecaków, wyboru niezbędnych produktów spożywczych oraz innych koniecznych do przetrwania akcesoriów. Będziemy również odgrywali scenki rodzajowe, m.in. jak zachowywać się w czasie takiego zdarzenia, a na zakończenie każde dziecko dostanie plakat informujący, jakie produkty zawsze warto mieć w domu, tak aby bezpiecznie przeżyć klika dni w przestrzeniach odciętych od świata. (istnieje możliwość prowadzenia lekcji w języku niemieckim - online).

(lekcja dla dzieci 3-6 klasa przygotowana z Jade University)

  • wt., 2021-09-21 12:00
Lekcja festiwalowa Sztuczna inteligencja w generalizacji kartograficznej

Sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej popularna i znajduje zastosowanie poza dziedzinami naukowymi. Nowoczesne rozwiązania transportowe, telekomunikacyjne,
bankowe czy marketingowe często wykorzystują elementy sztucznej inteligencji (SI). Opracowywanie map kojarzyło się z wymagającą, subiektywną i ze żmudną, manualną pracą
kartografa, ale czy może go zastąpić komputer? W trakcie lekcji zaprezentujemy jak stosowane są elementy sztucznej inteligencji w kartografii na przykładzie prowadzonego przez nasz zespół projektu. 
Generalizacja kartograficzna to jeden z ważniejszych elementów w procesie redakcji map. W początkowym etapie generalizacji głównym zadaniem jest wybór istotnych i pominięcie
mniej ważnych elementów mapy. Nie jest to proste zadanie, bo jak określić który obiekt jest ważniejszy? Jakie jego cechy sprawdzić i jak je porównać? Zadaniem naszego zespołu jest opracowanie metody automatycznego wyboru elementów mających znaleźć się na mapie ogólnogeograficznej. Metoda ta korzysta z wiedzy kartograficznej oraz dorobku jednej z
dziedzin SI. W badaniach wykorzystujemy wybrane modele uczenia maszynowego (ML). Zastosowanie ML w selekcji pozwoli na bardziej efektywne, obiektywne w i pełni
automatyczne wybranie obiektów na potrzeby redakcji map. Modele uczenia służą do wybrania najważniejszych (z kartograficznego punktu widzenia) obiektów geograficznych. Stosowane modele trzeba “nauczyć”, które obiekty są ważne i powinny znaleźć się na mapie. Informacje o miastach, drogach i rzekach, które powinny zostać przedstawione w skalach małych, można pozyskać z istniejących już map ogólnogeograficznych. Źródłową bazę danych wzbogacamy o dodatkowe informacje opisujące znaczenie geograficzne tych obiektów. Istotnym zadaniem w prezentowanym projekcie będzie weryfikacja opracowanych ML na danych z innych państw (Szwajcarii i USA), aby sprawdzić w jakim stopniu są one uniwersalne.

Przedstawiane na wykładzie wyniki badań zostały sfinansowane przez Narodowe Centrum Nauki, w ramach projektu numer  UMO2020/37/B/HS4/02605, “Improving Settlement and Road Network Design for Maps of  Small Scales Using Artificial Intelligence and Graph Theory”.

 

 

 

  • czw., 2021-09-23 10:00