fizyka
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Krótki film o żeglowaniu |
W filmie tym opowiemy zagadnieniach związanych z aerodynamiką i hydrodynamiką żeglowania. Odpowiemy na różne pytania, m.in. co to jest jest kąt martwy, czym różni się kurs ostry od kursu pełnego, kiedy jacht płynie najszybciej? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mikroświat wyrzeźbiony światłem |
We współczesnej technologii elektronicznej bardzo istotne jest, aby móc kształtować różne elementy w bardzo dokładny sposób oraz w bardzo małej skali. Skala ta to zazwyczaj dużo mniej, niż grubość ludzkiego włosa. Fotokorozja to proces, w którym poddajemy pewne materiały trawieniu właśnie w tej skali, przy użyciu lasera o niewielkiej mocy oraz odpowiedniej cieczy np. wody. W tym filmie przedstawimy jak dzięki fotokorozji można trawić różne struktury o rozmiarach mniejszych od grubości włosa w germanie oraz obejrzymy jak takie struktury wyglądają pod mikroskopem elektronowym. |
|
|
Lekcja festiwalowa | O hipotezie Riemanna słów kilka |
Ogólne fakty o funkcji zeta Riemanna będą zapodane, |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zastosowanie drukarek oraz druku 3D w projektowaniu części maszyn |
Lekcja jest interaktywnym spotkaniem w trakcie, którego uczniowie mogą zapoznać się z podstawami technikami druku 3D stosowanymi w trakcie projektowania oraz produkcji |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zrób sobie iluzję |
Zajęcia będą polegały na analizie zjawiska iluzji (optycznych i słuchowych) oraz na próbie zaprojektowania iluzji w małych grupach, a następnie przedstawieniu ich innym uczestnikom warsztatów. Do wykonania zadań wystarczy program graficzny w komputerze lub kartka / ołówek. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zrób sobie iluzję |
Zajęcia będą polegały na analizie zjawiska iluzji (optycznych i słuchowych) oraz na próbie zaprojektowania iluzji w małych grupach, a następnie przedstawieniu ich innym uczestnikom warsztatów. Do wykonania zadań wystarczy program graficzny w komputerze lub kartka / ołówek. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Silniki rotacyjne wykorzystujące sprężanie falami uderzeniowymi |
W czasach rozwoju samochodów hybrydowych i walki o czystość środowiska, rotacyjny silnik wykorzystujący jako paliwo wodór może być interesującą alternatywą dla silników tłokowych. Brak elementów wymagających smarowania pozwala na wytwarzanie tylko wody jako produktu spalania. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Silniki rotacyjne wykorzystujące sprężanie falami uderzeniowymi |
W czasach rozwoju samochodów hybrydowych i walki o czystość środowiska, rotacyjny silnik wykorzystujący jako paliwo wodór może być interesującą alternatywą dla silników tłokowych. Brak elementów wymagających smarowania pozwala na wytwarzanie tylko wody jako produktu spalania. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zrozumieć istotę ogólnej teorii względności |
Postulat Einsteina: „Prędkość światła w próżni jest taka sama dla wszystkich obserwatorów, niezależnie od ich względnego ruchu lub ruchu źródła światła” stanowi podstawę szczególnej teorii względności. Teoria ta dotyczy świata wyidealizowanego – świata bez grawitacji. W świecie rzeczywistym, np. na Ziemi, w wyniku grawitacji, wszystkie ciała spadają w próżni z jednakowym przyspieszeniem, niezależnie od ich masy. Jest to fakt zdumiewający! Tak samo spada słoń jak liść lub piórko. Prowadząc eksperyment myślowy pokażemy, że w rakiecie lecącej z przyspieszeniem ziemskim w świecie bez grawitacji, na ciała działałyby siły takie same, jak siły grawitacji na Ziemi. Równoważność sił grawitacji i sił działających na ciała w układzie przyspieszanym - to podstawa ogólnej teorii względności opisującej świat rzeczywisty, świat zawierający ciała niebieskie. Łatwo także można pokazać, że promień świetlny biegnący po prostej przez przyspieszaną rakietę, względem znajdującego się w niej obserwatora, biegnie po paraboli. W 1915 r. Einstein ogłosił to, co nazywamy ogólną teorią względności: Materia zakrzywia czasoprzestrzeń. Grawitacja jest przejawem tego zakrzywienia. Skomplikowane, matematyczne wyrażenia ogólnej teorii względności sprowadzają się do niewinnego wzoru: G=k*T G – obiekt matematyczny (tensor Einsteina) określa geometrię czasoprzestrzeni, T – też tensor określający rozkład materii we Wszechświecie. k - 0,000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 0002 Z tego wynika, że sprzężenie między krzywizną przestrzeni a rozkładem materii jest bardzo słabe. Potwierdzenie przewidywań ogólnej teorii względności. 1. Odchylenie promienia świetlnego w polu grawitacyjnym, 2. Ruch peryhelium Merkurego, 3. Zależność biegu czasu od pola grawitacyjnego – zasada da działania GPS (Global Positioning System).
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Silniki rotacyjne wykorzystujące sprężanie falami uderzeniowymi |
W czasach rozwoju samochodów hybrydowych i walki o czystość środowiska, rotacyjny silnik wykorzystujący jako paliwo wodór może być interesującą alternatywą dla silników tłokowych. Brak elementów wymagających smarowania pozwala na wytwarzanie tylko wody jako produktu spalania. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak rozwiązywać zadania z fizyki? |
Często krąży opinia o uczniach w kontekście fizyki, że „umieją oni fizykę ale nie potrafią rozwiązywać zadań z fizyki”. Jakoś nie słyszy się opinii dotyczącej matematyki, że „umieją oni matematykę ale nie potrafią rozwiązywać zadań z matematyki”. Dlaczego - ponieważ wydaje się, że matematyka jest nierozłącznie związana z zadaniami. A fizyka w potocznym rozumieniu przedmiotu (potwierdzanym często coraz niższą wymagalnością z tego przedmiotu) to nauka o otaczającej nas rzeczywistości fizycznej a rozwiązywanie zadań czy problemów nie leży w głównym nurcie fizyki… Nic bardziej mylnego. Zdanie „umieją oni fizykę ale nie potrafią rozwiązywać zadań z fizyki” jest wewnętrznie sprzeczne. Zdanie to ma tylko dwie prawdziwe wersje: „umieją oni fizykę dlatego potrafią rozwiązywać zadania z fizyki”, lub „nie umieją oni fizyki dlatego nie potrafią rozwiązywać zadań z fizyki”. Tym niemniej rozwiązywanie zadań z fizyki wymaga specjalnego podejścia i twórczego wykorzystania swojej wiedzy i o tym będzie w tym wykładzie… |
|
|
Lekcja festiwalowa | Problemy techniczne szybkiej kolei próżniowej |
W ramach zajęć przybliżymy słuchaczom propozycję konstrukcji bardzo szybkiego środka transportu – Hyperloop. Przedstawimy wyniki prac dotyczące możliwości uruchomienia tego rodzaju systemu transportowego w Polsce. Skupimy się na zagadnieniach aerodynamiki, wynikających z nich ograniczeniach i możliwych rozwiązaniach. Rozważymy systemy organizacji ruchu i zapewnienia bezpieczeństwa. Będzie możliwość zajęcia miejsca w modelu kabiny takiego pojazdu oraz odbycia wirtualnego przejazdu jego symulatorem. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Problemy techniczne szybkiej kolei próżniowej |
W ramach zajęć przybliżymy słuchaczom propozycję konstrukcji bardzo szybkiego środka transportu – Hyperloop. Przedstawimy wyniki prac dotyczące możliwości uruchomienia tego rodzaju systemu transportowego w Polsce. Skupimy się na zagadnieniach aerodynamiki, wynikających z nich ograniczeniach i możliwych rozwiązaniach. Rozważymy systemy organizacji ruchu i zapewnienia bezpieczeństwa. Będzie możliwość zajęcia miejsca w modelu kabiny takiego pojazdu oraz odbycia wirtualnego przejazdu jego symulatorem. |
|