Instytut Rolnictwa SGGW
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Gleboznawca w laboratorium chemicznym |
Uczestnicy zajęć pt.,”Gleboznawca w laboratorium chemicznym” będą mieli możliwość poznania metody analizy składu chemicznego gleb. Podczas zajęć przedstawiony będzie sposób pobierania gleb do badań chemicznych oraz sposób roztwarzania gleby (przeprowadzenie gleby do formy płynnej). Roztworzone gleby będą poddane analizie składu chemicznego za pomocą optycznego spektrometru emisyjnego z plazmą wzbudzoną indukcyjnie (ICP-OES). |
|
|
Lekcja festiwalowa | Gleboznawca w laboratorium chemicznym |
Uczestnicy zajęć pt.,”Gleboznawca w laboratorium chemicznym” będą mieli możliwość poznania metody analizy składu chemicznego gleb. Podczas zajęć przedstawiony będzie sposób pobierania gleb do badań chemicznych oraz sposób roztwarzania gleby (przeprowadzenie gleby do formy płynnej). Roztworzone gleby będą poddane analizie składu chemicznego za pomocą optycznego spektrometru emisyjnego z plazmą wzbudzoną indukcyjnie (ICP-OES). |
|
|
Lekcja festiwalowa | Po co rolnikowi drony i satelity? |
Tematem lekcji festiwalowej będzie przedstawienie wykorzystania dronów i satelitów w rolnictwie. Będą przedstawione możliwości wykorzystania dronów do wykonywania zdjęć na potrzeby monitorowania stanu upraw rolniczych oraz oceny szkód w uprawach, np. wyrządzonych przez zwierzynę łowną. Ponadto zostaną przedstawione możliwości wykorzystania satelitów do monitorowania upraw w skali pojedynczych pól uprawnych oraz w skali regionalnej i globalnej. Ponadto uczniowie zapoznają się z różnymi metodami analizy zdjęć z dronów i satelitów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Po co rolnikowi drony i satelity? |
Tematem lekcji festiwalowej będzie przedstawienie wykorzystania dronów i satelitów w rolnictwie. Będą przedstawione możliwości wykorzystania dronów do wykonywania zdjęć na potrzeby monitorowania stanu upraw rolniczych oraz oceny szkód w uprawach, np. wyrządzonych przez zwierzynę łowną. Ponadto zostaną przedstawione możliwości wykorzystania satelitów do monitorowania upraw w skali pojedynczych pól uprawnych oraz w skali regionalnej i globalnej. Ponadto uczniowie zapoznają się z różnymi metodami analizy zdjęć z dronów i satelitów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy kolorem można mierzyć? |
Celem zajęć jest zapoznanie z możliwością pomiaru stężenia roztworów barwnych metodą kolorymetryczną. Wykorzystując odpowiednią mieszaninę reakcyjną uczniowie samodzielnie przeprowadzą roztwory o znanych stężeniach, w roztwory barwne uzyskując serię wzorców. Ocenią stężenie nieznanych roztworów poprzez wizualne porównanie intensywności ich zabarwienia z serią wzorców. Zweryfikują wynik oceny wizualnej pomiarem spektrofotometrycznym, w którym wykorzystuje się liniową zależność absorpcji promieniowania widzialnego od stężenia roztworu barwnego. |
|
|
Lekcja festiwalowa | W jaki sposób różne siedliska pochłaniają dwutlenek węgla |
Na zajęciach będzie zaprezentowana problematyka pochłaniania dwutlenku węgla przez różne siedliska, ze szczególnym uwzględnieniem gleb. Zajęcia odbędą się w formie terenowej. Będzie to wycieczka po terenie Kampusu SGGW i okolicach (Pradolina Wisły). Podczas wycieczki będą zaprezentowane różne rodzaje siedlisk, które w różnym stopniu wpływają na sekwestrację dwutlenku węgla. Będą to tereny parkowe, uprawne, torfowisko, fragmenty lasów „naturalnych” oraz siedlisko wilgotne. Omawiane różnice między siedliskami w układzie gleba-roślina. Informacje te będą nawiązywać do Europejskiego Zielonego Ładu (handel emisjami) i możliwości włączenia różnych siedlisk do handlowania jednostkami pochłaniania dwutlenku węgla. Uczniowie zapoznają się z różnorodnością siedliskową na dość krótkiej trasie (spacer do około 2 godzin). Omówione zostaną także typy gleb i występująca roślinność na poszczególnych powierzchniach oraz jaki to ma związek z bilansowaniem dwutlenku węgla w różnych siedliskach. Na zajęcia uczniowie powinni być ubrani jak na wycieczkę do parku, na łąkę itp. |
|
|
Lekcja festiwalowa | W jaki sposób różne siedliska pochłaniają dwutlenek węgla |
Na zajęciach będzie zaprezentowana problematyka pochłaniania dwutlenku węgla przez różne siedliska, ze szczególnym uwzględnieniem gleb. Zajęcia odbędą się w formie terenowej. Będzie to wycieczka po terenie Kampusu SGGW i okolicach (Pradolina Wisły). Podczas wycieczki będą zaprezentowane różne rodzaje siedlisk, które w różnym stopniu wpływają na sekwestrację dwutlenku węgla. Będą to tereny parkowe, uprawne, torfowisko, fragmenty lasów „naturalnych” oraz siedlisko wilgotne. Omawiane różnice między siedliskami w układzie gleba-roślina. Informacje te będą nawiązywać do Europejskiego Zielonego Ładu (handel emisjami) i możliwości włączenia różnych siedlisk do handlowania jednostkami pochłaniania dwutlenku węgla. Uczniowie zapoznają się z różnorodnością siedliskową na dość krótkiej trasie (spacer do około 2 godzin). Omówione zostaną także typy gleb i występująca roślinność na poszczególnych powierzchniach oraz jaki to ma związek z bilansowaniem dwutlenku węgla w różnych siedliskach. |
|