Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Komorą na Mount Everest. Komory Niskich Ciśnień |
Podczas tej lekcji uczestnicy zapoznają się z podstawowymi informacjami na temat zmian ciśnienia barometrycznego wraz ze wzrostem wysokości n.p.m., oraz z towarzyszącymi zmianami innych parametrów( temperatura, wilgotność powietrza). Omówiony zostanie także wpływ tych zmian na organizm człowieka. W dalszej części wycieczki nastąpi prezentacja symulatorów obniżonego ciśnienia barometrycznego, nagłej dekompresji wraz z wyjaśnieniem, jakie badania i szkolenia wykonywane są dla pilotów. Zostanie także omówiony sposób zabezpieczenia pilotów i pasażerów przed skutkami obniżonego ciśnienia barometrycznego wraz z prezentacją wysokościowego ubioru kompensacyjnego. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Sekrety psychologii lotniczej: jak rozpoznać kandydata na dobrego pilota? |
Aby zostać pilotem najnowocześniejszego samolotu bojowego czy śmigłowca, trzeba odznaczać się wyjątkowymi predyspozycjami fizycznymi, intelektualnymi i psychicznymi. Do latania myśliwcami F16 czy Mig-29 w Siłach Powietrznych RP wybiera się bowiem tylko najlepszych. Jednym z elementów systemu oceny przyszłych pilotów jest diagnoza psychologiczna. Tym, między innymi, zajmuje się Zakład Psychologii WIML, który rok rocznie prowadzi badania kandydatów do Ogólnokształcącego Liceum Lotniczego i Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Dzięki odpowiednio dobranym testom przeznaczonym do pomiaru osobowości, zdolności poznawczych oraz koordynacji psychomotorycznej sprawdza się, czy dana osoba spełnia warunki zostania pilotem wojskowym. Bazując na naszych doświadczeniach, podczas lekcji Festiwalowej opowiemy o psychologicznych aspektach pracy pilota, wymaganiach stawianych kandydatom do lotnictwa, oraz o wyzwaniach, z jakimi muszą zmierzyć się osoby przechodzące badania w Zakładzie Psychologii WIML. Lekcja będzie składała się z dwóch części - wykładowej, podczas której przybliżymy ścieżkę badań, którą przechodzą przyszli piloci, oraz pokazowej, podczas której uczestnicy zobaczą konkretne zadania stawiane kandydatom i będą mogli samodzielnie spróbować swych sił w wybranych testach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dlaczego w nocy jest ciemno i w jaki sposób Albert Einstein poprawił sprawność naszego wzroku |
Niska sprawność ludzkiego wzroku w warunkach nocnych stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa nocnych misji lotniczych. Celem warsztatu jest wyjaśnienie uczestnikom Festiwalu Nauki dlaczego w nocy jest ciemno oraz zaprezentowanie osiągnięć techniki, które wspomagają widzenie człowieka w warunkach niedostatecznego oświetlenia. Uczestnicy będą mieli okazję zrozumieć jak działa narząd wzroku, noktowizor oraz na czym polega i gdzie znalazło zastosowanie zjawisko fotoelektryczne. Uczestnicy wcielą się w rolę pilota i na własne oczy przekonają się, jak wygląda świat nocą po założeniu gogli noktowizyjnych. Zobaczą, jak przy różnych efektach świetlnych wygląda nocą pas startowy lotniska, miasto oraz teren niezabudowany. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Po co naukowcom symulator samochodu ciężarowego? |
Celem warsztatu będzie zaprezentowanie Uczestnikom Festiwalu Nauki osiągnięć techniki w zakresie symulowania jazdy samochodem ciężarowym. Uczestnicy warsztatu zostaną zapoznani z symulatorem samochodu ciężarowego oraz będą mieli możliwość doświadczenia niebezpiecznych sytuacji drogowych w bezpiecznym środowisku laboratoryjnym. Podczas warsztatu Ochotnicy będą mogli trenować jazdę w zmiennych warunkach pogodowych i na różnym terenie (miasto, teren poza miastem, góry), sprawdzić swoje umiejętności na placu manewrowym, a także wziąć udział w sytuacjach nagłych i niebezpiecznych, jakie mogą wydarzyć się na drodze, np. wtargnięcie pieszego na jezdnię, zmiana położenia ładunku na ciężarówce, awaria pojazdu czy też kolizja z innym uczestnikiem ruchu drogowego. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak technika i medycyna pomaga pilotom? Wirówka przeciążeniowa |
Współczesne samoloty wojskowe wymagają od pilota szczególnych predyspozycji zdrowotnych i wytrzymałościowych. Podczas wykonywania misji bojowych i treningowych organizm pilota poddawany jest oddziaływaniu różnych czynników obciążających. Działania takie niosą ryzyko utraty zdrowia, życia lub bardzo drogiego samolotu. W celu zminimalizowania tych zagrożeń piloci muszą być cyklicznie badani i szkoleni na symulatorach w Wojskowym Instytucie Medycyny Lotniczej. Jednym z takich urządzeń jest wirówka przeciążeniowa - symulator szkoleniowy, który umożliwia wszechstronne odwzorowanie warunków występujących podczas misji lotniczych, a trening w niej pozwala na podniesienie tolerancji przeciążeń, co skutkuje zmniejszeniem ryzyka wystąpienia powyższych zagrożeń. A w myśl starej wojskowej maksymy,, im więcej potu wylanego na ćwiczeniach tym mniej krwi w boju”. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Światełko w tunelu czyli jak uratować życie? |
Naucz się odpowiednio reagować w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, poznając zasady pierwszej pomocy. Podczas tych warsztatów, uczestnicy Festiwalu Nauki zapoznają się z podstawowymi zabiegami ratującymi ludzkie życie. Zostaną poruszone zagadnienia postępowania w stanach nagłych, jak np.: zawał serca, reakcje alergiczne, udar, i inne. |
|