Międzynarodowy Instytut Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Metody badania ultrastruktury komórek |
Uczniowie poznają współczesne metody obserwacji mikroskopowych (mikroskopia konfokalna, holograficzna, elektronowa) oraz cytometrię przepływową. Dowiadują się, w jaki sposób bada się poszczególne składniki komórek (w tym technikami opartymi o przeciwciała), powtarzają materiał dotyczący budowy i fizjologii komórek różnego typu. Celem spotkania jest uwrażliwienie Uczniów na to, że ich szkolna nauka ma ważne zastosowanie w prawdziwym życiu, realnie przyczyniając się do rozwoju przemysłu oraz medycyny. Zajęcia są nastawione na powtórkę materiału do matury. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Metody badań genetycznych |
Zajęcia dotyczą metod analizy kwasów nukleinowych (PCR, q-PCR, sekwencjonowanie, elektroforeza). Uczestnicy powtórzą budowę kwasów nukleinowych i dowiedzą się, jak wykorzystywana jest współcześnie szkolna wiedza o DNA i RNA. Są to tematy, które co raz częściej pojawiają się na maturach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Prysły zmysły |
Jakie bodźce docierają do nas z otoczenia? Jakimi zmysłami posługuje się człowiek? Do czego są mu one potrzebne? Czy zwierzęta wykorzystują zmysły w inny sposób? Czy są one rozwinięte w równym stopniu? Czy bodźce mogą docierać również z „wnętrza” naszego organizmu? Czy każdy bodziec jest odbierany? Czy to jak odbieramy otaczający nas świat jest zawsze zgodne z rzeczywistością? Na zajęciach uczestnicy samodzielnie zbadają oraz zaobserwują działanie różnych zmysłów, przyjrzą się reakcjom oraz temu, jak nasze zmysły potrafią nas oszukać. Dowiedzą się, jak według biologów działają zmysły i doświadczalnie sprawdzą, czego efektem są np. iluzje. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czego nauczyliśmy się od robaków na temat ludzkiego starzenia się (i nie tylko) |
Czego nauczyliśmy się od robaków na temat ludzkiego starzenia się. O wiele więcej niż mogłoby się nam wydawać. Badacze odkryli podstawowe mechanizmy odpowiedzialne za starzenie się dzięki maleńkiemu robakowi znanego jako Caenorhabditis elegans (C. elegans). C. elegans jest niezwykle cennym modelem, ze względu na wiele zalet, w tym łatwość manipulacji genetycznych, krótki czas życia i wyraźne zmiany fizjologiczne zależne od wieku. Starzejące się C. elegans wykazują spadek cech anatomicznych i funkcjonalnych, w tym integralności tkanek, ruchliwości, uczenia się i pamięci oraz odporności. Wiele nowych technik i pomysłów jest początkowo testowanych na C. elegans, ze względu na jego wszechstronność jako organizmu badawczego. Wykorzystanie robaków pozwoliło na identyfikacje genów i mechanizmów, które modulują długość życia oraz biomarkerów starzenia się. W niniejszym wykładzie przedstawię ogólne podstawy pracy z robakami, w tym selektywną listę niektórych z ważniejszych wyników studiów nad starzeniem się, oraz aktualnych tematów badawczych wykorzystujących robaki C.elegans. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Przełomy technologiczne w biologii i medycynie ostatnich lat |
W ostatnich latach dokonało się szereg przełomów technologicznych, które zrewolucjonizowały współczesną biologię, diagnostykę medyczną oraz podejścia terapeutyczne. Jest to między innymi rozwój metod służących do sekwencjonowania DNA, metoda CRISPR/Cas9 ułatwiająca wprowadzenie zmian w genomach, nowe sposoby analizy struktur białek i ich kompleksów oraz wprowadzenie leków opartych na mRNA. W swoim wkładzie przedstawię wybrane metody i opowiem jak je wykosztujemy w naszych badaniach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | W poszukiwaniu "pięty achillesowej" komórek nowotworowych |
Co sprawia, że komórka prawidłowa przekształca się w nowotworową? Jakie czynniki środowiska sprzyjają powstawaniu komórek nowotworowych i czy organizm może bronić się przed nimi? Czy komórki te mogą żyć poza organizmem i czy naprawdę są nieśmiertelne? Wreszcie czym jest „pięta achillesowa” komórek nowotworowych i dlaczego naukowcy próbują ją znaleźć? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w trakcie wykładu połączonego z dyskusją. Po wykładzie uczniowie odwiedzą laboratorium, w którym hodowane są komórki nowotworowe oraz obejrzą je pod mikroskopem. |
|