Debaty główne
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Jakiej energii potrzebujemy? |
Dostęp do źródeł energii staje się jednym z najważniejszych problemów współczesnej cywilizacji. Świat jest ciągle bardzo silnie uzależniony od kopalnych źródeł energii. Dostęp do nich staje się elementem szantażu energetycznego i narzędziem nacisków politycznych, a ich spalanie przyczynia się do niekorzystnych zmian klimatycznych. Jest więc oczywiste, że w najbliższej przyszłości ropa naftowa, gaz ziemny i węgiel muszą zostać zastąpione przez inne źródła energii. Jak powinien wyglądać proces transformacji energetycznej w Polsce? Jakie technologie powinniśmy rozwijać? Czy powinniśmy postawić na połączenie energetyki jądrowej z fotowoltaiką, energetyką wiatrową, hydroenergetyką i innymi źródłami odnawialnymi? Jak wykorzystanie rozproszonych źródeł energii wpłynie na bezpieczeństwo gospodarstw domowych i zakładów produkcyjnych? Jak ważne jest rozwijanie inteligentnych sieci energetycznych oraz magazynowanie energii? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w trakcie debaty z ekspertami. W debacie prowadzonej przez prof. Andrzeja Wysmołka będą uczestniczyć: Grzegorz Wiśniewski - Prezes Zarządu Instytutu Energetyki Odnawialnej prof. Krzysztof Miernik - Wydział Fizyki UW pan Jakub Wiech - dziennikarz gospodarczy prezes Banku Ochrony Środowiska Wojciech Hann |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Jak Covid zmienił świat? |
Coś, co objawiło się w połowie listopada 2019 r. się na targu w Wuhan, dotarło po około trzech miesiącach do Zielonej Góry, gdzie 6 marca 2020 r. stwierdzono pierwszy w Polsce przypadek zakażenia COVID-19. Przez kolejne dwa lata nasze codzienne rozmowy zostały zdominowane przez słowa w rodzaju: pandemia, lock-down, kwarantanna, samoizolacja, testy antycovidowe, szczepionki, tarcze antykryzysowe itd., itp. Zmienił się więc język, ale zmiany, które przyniósł ze sobą wirus dotknęły każdej i każdego z nas. Jednocześnie jednak pandemia nie unieważniła wcześniej diagnozowanych wyzwań: kryzysu klimatycznego, przyspieszonej utraty bioróżnorodności, wyczerpywania zasobów naturalnych, konsekwencji przemian technologicznych. Czy w takim razie covid miał wpływ na poszukiwanie i wdrażanie rozwiązań odpowiadających na te wyzwania? Co z dekarbonizacją gospodarki i zieloną transformacją? Czy przyspieszona cyfryzacja wymuszona pracą i nauką na odległość zwiększy społeczną gotowość na automatyzację kolejnych segmentów życia i rozwój systemów opartych na sztucznej inteligencji? Czy jesteśmy gotowi na rewolucję technologiczną czy raczej będziemy się jej przeciwstawiać? Na te i inne pytania odpowiedzą w debacie „Jak Covid zmienił świat?” nasi prelegenci. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Polska Ludowa? Nowe spojrzenia na historię Polski 1944-1989 |
Okres rządów komunistycznych w Polsce z każdym rokiem oddala się, od jego końca dzieli nas już ponad 30 lat. Z upływem czasu ubywa osób, które pamiętają go z osobistego doświadczenia, przybywa zaś takich, które pamiętają go mgliście, bo w 1989 r. były jeszcze dziećmi, albo urodziły się gdy PRL należała już do przeszłości. Zmiany pokoleniowe widoczne są też wśród historyków. Czy badacze i badaczki młodszego pokolenia patrzą na PRL inaczej niż ich starsi koledzy i nauczyciele? Które z ich ustaleń akceptują, a które chcą zrewidować? Co nowego wnoszą do wiedzy o historii Polski komunistycznej? Jaka przyszłość rysuje się przed tym okresem z naszej przeszłości? Na te i inne pytania odpowiadać będą uczestnicy debaty głównej Festiwalu: dr Anna Wylęgała (IFiS PAN), dr Łukasz Bertram (ISP PAN), dr Michał Przeperski (IH PAN). Poprowadzi ją prof. Dariusz Stola (ISP PAN). |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Czy średniowiecze było nowoczesne? |
Współcześnie w prasie, radiu czy telewizji bardzo często można usłyszeć zdania w rodzaju „ciemne średniowiecze”, „to rodem ze średniowiecza”, „wracamy do średniowiecza”… Prawie zawsze średniowiecze pojawia się w nich w kontekście negatywnym, jako symbol zacofania, ciemnoty, obskurantyzmu. Podczas naszej debaty chcemy zapytać, czy średniowiecze istotnie było aż tak zacofane, czy może na swój sposób było nowoczesne? Jak w średniowieczu wyglądały relacje między tym, co duchowe, cielesne i materialne? Czy średniowiecze w czymkolwiek może być dla nas dzisiaj inspiracją, czy raczej powinno być negatywnym punktem odniesienia? W debacie wezmą udział: Prof. dr hab. Andrzej Dąbrówka: profesor na Wydziale Artes Liberales UW. Specjalizuje się w mediewistyce literackiej i estetyce teatru. Autor m.in.: Teatr i sacrum w średniowieczu (2013, ang. 2019), Średniowiecze. Korzenie – 2005. (Współ)redaktor m.in. Onus Athlanteum. Studia nad kroniką biskupa Wincentego, 2009; Pogranicza teatralności, 2011. Kaznodziejstwo średniowieczne, 2014; Widzenie Polikarpa, 2014; Komentarz Jana z Dąbrówki do Kroniki biskupa Wincentego, 2015; Teksty kultury uczestnictwa, 2016; Nobis operique favete. Studia nad Gallem Anonimem, 2017; Przeszłość w kulturze średniowiecznej Polski, 2018; Oblicza mediewalizmu, [I] 2013, i II, 2018; Wokół Mikołaja z Wilkowiecka, 2021. Dr hab. Aneta Pieniądz (Wydział Historii UW): Prof. dr hab. Paweł Stępień (Wydział Artes Liberales UW): literaturoznawca, profesor na Wydziale „Artes Liberales” UW. Ważniejsze książki o tematyce mediewistycznej: Z literatury religijnej polskiego średniowiecza. Studia o czterech tekstach: „Kazanie na dzień św. Katarzyny”, „Legenda o św. Aleksym”, „Lament świętokrzyski”, „Żołtarz Jezusow” (2003); „Kazania świętokrzyskie”. Nowa edycja. Nowe propozycje badawcze (współredaktor, współautor, 2009); Widzenie Polikarpa. Średniowieczne rozmowy człowieka ze śmiercią (współredaktor, współautor, 2014). Dr hab. prof. ucz. Krzysztof Skwierczyński (Wydział Nauk o Kulturze i Sztuce UW): Prowadzenie - Dr hab. prof. ucz. Paweł Rodak (Instytut Kultury Polskiej UW): historyk literatury i kultury polskiej, profesor w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się historią nowoczesnej literatury i kultury polskiej oraz antropologią słowa w kulturze (przede wszystkim praktykami pisma i druku |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Nowoczesna edukacja, czyli jaka? |
W edukacji, tak jak w każdej dziedzinie życia doświadczamy ciągłych zmian. Zmieniać powinien się nie tylko program, ale także metody i techniki nauczania. Co oznacza dzisiaj nowoczesna edukacja? Czy jest jedynie wykorzystaniem nowoczesnych technologii i nowych możliwości technicznych w procesie nauczania? Porozmawiamy o tym jak nasza wiedza o uczeniu się i zmianach społecznych wpływa na rolę nauczyciela, wykładowcy na wszystkich etapach edukacji: od przedszkola po kształcenie akademickie, jak również w kształceniu się przez całe życie tzw. lifelong learning. Jak postrzegana jest edukacja alternatywna i czy formalne wykształcenie nadal pełni wiodącą rolę. Jak i czego osoby uczące się powinny się uczyć w trakcie edukacji? Jak kształtować w uczniach i studentach tzw. kompetencje przyszłości? dr Ewa Lewandowska - Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej mgr Jarosław Pytlak - Dyrektor Zespołu Szkół STO na Bemowie dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Panczyk - Wydział Nauk o Zdrowiu, Warszawski Uniwersytet Medyczny Prowadzenie dr hab. Małgorzata Witkowska-Zimny- Wydział Nauk o Zdrowiu, Warszawski Uniwersytet Medyczny |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Kryzys klimatyczny, kryzys bioróżnorodności, kryzys społeczny. Wszechkryzys? |
50 lat temu ukazał się słynny raport tzw. Klubu Rzymskiego zatytułowany "Granice Wzrostu". Główna teza Raportu brzmiała następująco: "Jeśli zostaną utrzymane obecne [1971] trendy wzrostu liczby ludności świata, uprzemysłowienia, zanieczyszczenia, produkcji żywności i wyczerpywania się zasobów, granice wzrostu na naszej planecie zostaną osiągnięte gdzieś w ciągu najbliższych stu lat. Najbardziej prawdopodobnym rezultatem będzie dość nagły i niekontrolowany spadek zarówno liczby ludności, jak i potencjału przemysłowego." Obecnie obserwujemy bezprecedensowe nasilenie kryzysu klimatycznego, co w dramatyczny sposób przedstawia najnowszy raport IPCC. Podobnie wygląda sprawa kryzysu bioróżnorodności, omawiana w raporcie IPBES. Światowe Forum Ekonomiczne ostrzega że rosnące nierówności i niepewność związana z kryzysem klimatycznym stanowią największe zagrożenie cywilizacyjne w skali globalnej. Czy właśnie docieramy do granic wzrostu? Jakie są objawy tego wszechogarniającego kryzysu i jak go leczyć? O tym dyskutować będą specjaliści: od klimatu - prof. Szymon Malinowski , od bioróżnorodności - dr hab. Paulina Kramarz i od społeczeństwa – dr hab. Krzysztof Niedziałkowski. Dyskusję poprowadzi prof. Krzysztof Meissner. |
|