język polski
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Polskie przekłady "Hamleta" wobec oryginału. W poszukiwaniu sensów i strategii translatologicznych |
W ramach warsztatów będą realizowane treści poszerzające wiedzę uczniów z zakresu przekładoznawstwa oraz teorii interpretacji. Wszystkie elementy teoretyczne zostaną podbudowane praktycznymi ćwiczeniami, wykorzystującymi m.in. lekturę i analizę porównawczą fragmentów "Hamleta" W. Szekspira w oparciu o wybrane polskie przekłady tragedii. Po zakończeniu zajęć uczniowie będą rozumieć, jak znaczący wpływ na odbiór obcojęzycznych dzieł literackich ma wybór konkretnego tłumaczenia. Podczas zajęć będziemy wykorzystywać narzędzia TIK. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Warsztat dla przyszłych mówców |
Warsztat kierowany jest szczególnie do tych uczniów szkół średnich, którzy swoją przyszłość zawodową wiążą z mówieniem. To zajęcia dla przyszłych prawników, prezenterów radiowych i telewizyjnych, nauczycieli oraz wielu innych. Uczestnicy warsztatów dowiedzą się, na czym polegają najczęstsze nieprawidłowości w wymowie, a także dokonają analizy własnej artykulacji. Podczas warsztatów wykonywane będą ćwiczenia oddechowo-fonacyjne i artykulacyjne, a uczestnicy poznają techniki autokorekcji dostosowane do swoich potrzeb. Dla chętnych planowany jest także dykcyjny konkurs z atrakcyjnymi nagrodami. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nowe zjawiska w polszczyźnie |
Celem zajęć jest refleksja nad nowymi zjawiskami językowymi w polszczyźnie oraz ich ocena ze względu na przydatność w procesie komunikacji. Zostaną pokazane przykłady innowacji gramatycznych z podziałem na fonetyczne, słowotwórcze, fleksyjne i składniowe. Druga grupa to innowacje leksykalne, frazeologiczne i stylistyczne. Wiele uwagi zostanie poświęcone innowacjom słowotwórczym, a zwłaszcza sposobom ich derywowania za pomocą popularnych formantów. W dalszej części spotkania uczniowie poznają narzędzia internetowe używane przez językoznawców do badań nad językiem. Nauczą się korzystać z bardziej zaawansowanych funkcji Google, jak Google trends i Google scholar. Poznają też Narodowy Korpus Języka Polskiego. Uczestnicy zostaną również zapoznani z projektem Obserwatorium Językowe Uniwersytetu Warszawskiego, którego celem jest rejestrowanie innowacji. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Kobieta? Proszę mnie nie obrażać! Tajemnice ukryte w słowach, czyli o zmianach znaczeniowych wyrazów |
Dlaczego Zosia z poematu Mickiewicza biegała w samej bieliźnie? Czyim synem był księżyc? Co dawniej przechowywano w sklepie? Czym trudnił się złodziej? Dokąd niegdyś podróżował pątnik? Czy można było kogoś obrazić, nazywając go kobietą? Kim był ksiądz, zanim stał się katolickim duchownym? Czyją własnością były ojczyzna i dziedzina? Co rzeźba ma wspólnego z wyrazem? Czy dawniej można było ufać konfidentowi? Dlaczego w jednej z bożonarodzeniowych kolęd śpiewamy, że Jezus urodził się w… podłym mieście? I dlaczego warto być przytomnym w szkole? Podczas spotkania przeniesiemy się w przeszłość języka polskiego i poszukamy odpowiedzi na te i inne pytania. Zwrócimy uwagę na znaczenie dziedziny nauki, jaką jest etymologia. Dowiemy się, czym różni się etymologia naukowa od etymologii ludowej. Podczas gry w kalambury przyjrzymy się zmianom semantycznym zachodzącym w wyrazach na przestrzeni wieków i poznamy podstawowe typy takich zmian (metaforyzację, metonimizację, zwężenie, rozszerzenie, polepszenie i pogorszenie znaczenia). Wspólnie zastanowimy się również nad tym, skąd w języku bierze się nowe słownictwo. |
|