Instytut Filozofii UW
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Kara śmierci, fakty, przykłady, argumenty |
Kara śmierci to nadal jeden z gorących tematów, powracający do ludzi w okolicznościach kontaktu z informacjami o niezwykle brutalnym pozbawieniu kogoś życia, torturowaniu go, zgwałceniu. Spróbujemy więc porozmawiać na podstawie przygotowanych materiałów o tym, jakie są argumenty za karą śmierci i przeciw niej, a także przeanalizować kilka przykładowych opisów wyroków kary śmierci. Warsztat przewiduje czas na indywidualne pytania. |
filozofia |
|
Spotkanie festiwalowe | Czy prawa człowieka są nadal ważne? |
Jedno z podejść do praw człowieka w Polsce mówi, że brak szerokiego zainteresowania nimi w naszym kraju wynika z tego, iż nikt nie ma poczucia, że jego prawa będą naruszone (myśl Wiktora Osiatyńskiego). Tymczasem katalog praw, które nie tylko teoretycznie, ale i praktycznie są łamane w Polsce, jest całkiem spory. Zastanowimy się zatem wspólnie, które prawa są dziś szczególnie ważne dla nas jako ludzi i obywateli. Każdy warsztat przewiduje czas na indywidualne pytania. |
filozofia |
|
Spotkanie festiwalowe | Dlaczego prawo traci autorytet? |
W większości państw demokratycznych istnieją struktury i procesy, które odwołują się do formalnej aprobaty demokratycznie wybranych parlamentów narodowych. Mamy do czynienia z sytuacją, w której prawo formułowane przez demokratycznie wybranych reprezentantów, często nie ma prawomocności, a więc pozbawione jest uznania ze strony obywateli, mówiąc w skrócie: nie ma autorytetu. Źródłem autorytetu prawa może być opinia publiczna. Można wskazać dwa modele budowania opinii publicznej: model konsensualny oraz model agoniczny. 1. Model konsensualny (J. Rawls ) - dyskutując kwestie prawne nie powinniśmy się odwoływać do doktryn religijnych i filozoficznych ani do czegokolwiek, co jest przedmiotem sporu. Celem debaty jest uzyskanie rozwiązań, które poprą wszyscy obywatele, niezależnie od światopoglądu. 2. Model agoniczny (Ch. Mouffe) – należy tak prowadzić debatę, aby wzięło w niej udział jak najwięcej środowisk. Celem debaty jest podważenie konsensusu i wprowadzenie zmian. |
filozofia |
|
Spotkanie festiwalowe | Filozofia jako ćwiczenie duchowe w ujęciu Pierre'a Hadota |
Wykład będzie poświęcony klasycznym już dziś tekstom Pierre'a Hadote'a. Filozofia według tego myśliciela jest całkowitą zmianą sposobu widzenia świata i istnienia w nim. Podkreśla on jej wymiar praktyczny, nie teoretyczny. Zajmiemy się pojęciu ćwiczenia duchowego i postaciami Sokratesa, Marka Aureliusza, Micheleta. |
filozofia |
|
Spotkanie festiwalowe | Filozofia jako sztuka życia |
Filozofia w starożytności bardzo często była postrzegana jako sztuka dobrego życia. Jej aspekt teoretyczny schodził na drugi plan.Wydaje się, że dzisiaj jest odwrotnie. Jednak powoli odradza się podejście do filozofii jako do sztuki życia. Podczas warsztatów zastanowimy się, czy filozofia może współcześnie pełnić funkcję skutecznej sztuki życia. Czym w ogóle miałaby dzisiaj być sztuka. Wybierzemy wspólnie główne bolączki i wyzwania współczesnego człowieka, a następnie postaramy się im zaradzić w postaci wybranych antycznych strategii dobrego życia |
filozofia |
|
Spotkanie festiwalowe | Ludzie rodzą się wolni |
Już dzieci można zapoznawać z prawami człowieka i warto to zacząć od prawa tak podstawowego jak to, że ludzie rodzą się wolni. Drogą do tego będzie praca nad narodzinami każdego z dzieci. Przydatne będą zdjęcia dzieci i ich bliskich z czasów po urodzeniu (prośba o ich przyniesienie na spotkanie). Porozmawiamy o tym, jak się ludzie rodzą, jak świętują swoje urodziny, zrobimy kalendarz z datami urodzin. Możliwa rozmowa z rodzicami o tym, jakie są dobre książki na przyszłość, by poznawać na własną rękę prawa człowieka. Każdy warsztat przewiduje czas na indywidualne pytania. |
filozofia |
|
Spotkanie festiwalowe | O świadomym mówieniu fałszu |
Słownym wyrazem omylności jest wypowiadanie zdań fałszywych. Niekiedy jednak mówimy fałsz, będąc tego świadomi. Wystąpienie będzie dotyczyć tych i innych zachowań językowych, w których świadomie wypowiadamy twierdzenia uznawane przez nas za fałszywe, a więc kłamstwa, ironii itp. |
filozofia |
|
Spotkanie festiwalowe | Piękny świat Johna Ruskina |
John Ruskin (18 II 1819–21 I 1900), angielski (o szkockich korzeniach) filozof, teoretyk i krytyk sztuki, pisarz, wykładowca, reformator społeczny, filantrop. Niezwykle popularny w wieku XIX i jakoś zapomniany w wieku XX, co o tyle jest niesłuszne, że Ruskinowi zawdzięczamy różne elementy naszego świata (np. podziw dla W. Turnera czy prerafaelitów). Wykład przybliży jego osobę, poglądy i działalność |
filozofia |
|