Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie PTCh
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Maria Skłodowska-Curie prekursorką radiacyjnej konserwacji dzieł sztuki |
Pionierskie prace Marii Skłodowskiej-Curie dały początki współczesnym technologiom radiacyjnym. Promieniowanie jonizujące stosuje się obecnie między innymi do konserwacji obiektów istotnych dla dziedzictwa kulturowego. Omówiono kilka przykładów wykorzystania promieniowania gamma i wiązki elektronów do dezynsekcji, dezynfekcji i tzw. radiacyjnej konsolidacji różnych artefaktów. |
chemia |
|
Spotkanie festiwalowe | Mobilne laboratorium - analiza wody - zrób to sam |
Mobilne laboratorium dydaktyczno-badawcze przeznaczone jest do monitoringu zanieczyszczeń środowiska w szczególności wód, gleb oraz roślinności. Zakres badań, ustalany jest w zależności od potrzeb i realizuje się przez przyłączanie specjalistycznych modułów pomiarowych. Podstawowe zadania laboratorium obejmują: oznaczanie parametrów charakteryzujących zanieczyszczenie wód, ścieków, gleb i roślinności w terenie, pobieranie, przechowywanie oraz przygotowanie próbek stałych i ciekłych, wykonywanie oznaczeń in situ w przypadku katastrof ekologicznych, szkolenie studentów i specjalistów w zakresie chemicznej analizy wód i gleb. Dzięki wyposażeniu możliwe jest oznaczanie analitów nieorganicznych i organicznych na poziomie śladowym z precyzją osiągalną w laboratoriach stacjonarnych. W ramach pokazów/warsztatów możliwa będzie do samodzielnego przeprowadzenia fizykochemiczna analiza wód (różnego pochodzenia) pod kątem wybranych zanieczyszczeń.
|
chemia |
|
Spotkanie festiwalowe | Mobilne laboratorium - analiza wody - zrób to sam |
Mobilne laboratorium dydaktyczno-badawcze przeznaczone jest do monitoringu zanieczyszczeń środowiska w szczególności wód, gleb oraz roślinności. Zakres badań, ustalany jest w zależności od potrzeb i realizuje się przez przyłączanie specjalistycznych modułów pomiarowych. Podstawowe zadania laboratorium obejmują: oznaczanie parametrów charakteryzujących zanieczyszczenie wód, ścieków, gleb i roślinności w terenie, pobieranie, przechowywanie oraz przygotowanie próbek stałych i ciekłych, wykonywanie oznaczeń in situ w przypadku katastrof ekologicznych, szkolenie studentów i specjalistów w zakresie chemicznej analizy wód i gleb. Dzięki wyposażeniu możliwe jest oznaczanie analitów nieorganicznych i organicznych na poziomie śladowym z precyzją osiągalną w laboratoriach stacjonarnych. W ramach pokazów/warsztatów możliwa będzie do samodzielnego przeprowadzenia fizykochemiczna analiza wód (różnego pochodzenia) pod kątem wybranych zanieczyszczeń.
|
chemia |
|
Spotkanie festiwalowe | Mobilne laboratorium - analiza wody - zrób to sam |
Mobilne laboratorium dydaktyczno-badawcze przeznaczone jest do monitoringu zanieczyszczeń środowiska w szczególności wód, gleb oraz roślinności. Zakres badań, ustalany jest w zależności od potrzeb i realizuje się przez przyłączanie specjalistycznych modułów pomiarowych. Podstawowe zadania laboratorium obejmują: oznaczanie parametrów charakteryzujących zanieczyszczenie wód, ścieków, gleb i roślinności w terenie, pobieranie, przechowywanie oraz przygotowanie próbek stałych i ciekłych, wykonywanie oznaczeń in situ w przypadku katastrof ekologicznych, szkolenie studentów i specjalistów w zakresie chemicznej analizy wód i gleb. Dzięki wyposażeniu możliwe jest oznaczanie analitów nieorganicznych i organicznych na poziomie śladowym z precyzją osiągalną w laboratoriach stacjonarnych. W ramach pokazów/warsztatów możliwa będzie do samodzielnego przeprowadzenia fizykochemiczna analiza wód (różnego pochodzenia) pod kątem wybranych zanieczyszczeń.
|
chemia |
|
Spotkanie festiwalowe | Mobilne laboratorium - analiza wody - zrób to sam |
Mobilne laboratorium dydaktyczno-badawcze przeznaczone jest do monitoringu zanieczyszczeń środowiska w szczególności wód, gleb oraz roślinności. Zakres badań, ustalany jest w zależności od potrzeb i realizuje się przez przyłączanie specjalistycznych modułów pomiarowych. Podstawowe zadania laboratorium obejmują: oznaczanie parametrów charakteryzujących zanieczyszczenie wód, ścieków, gleb i roślinności w terenie, pobieranie, przechowywanie oraz przygotowanie próbek stałych i ciekłych, wykonywanie oznaczeń in situ w przypadku katastrof ekologicznych, szkolenie studentów i specjalistów w zakresie chemicznej analizy wód i gleb. Dzięki wyposażeniu możliwe jest oznaczanie analitów nieorganicznych i organicznych na poziomie śladowym z precyzją osiągalną w laboratoriach stacjonarnych. W ramach pokazów/warsztatów możliwa będzie do samodzielnego przeprowadzenia fizykochemiczna analiza wód (różnego pochodzenia) pod kątem wybranych zanieczyszczeń.
|
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Kolorowy zawrót główy |
Chemia to nie tylko skomplikowane wzory i równania, ale również cała paleta barw, to gra kolorów. Umiejętność ich rozdzielania wiąże się z techniką, której geneza ma miejsce w Polsce, a obecnie stanowi podstawę nowoczesnej chemii analitycznej. Przedstawimy zagadnienie różnych barw substancji oraz możliwości ich rozdzielenia, z wykorzystaniem techniki zapoczątkowanej przez Cwieta. Omówiony zostanie również wpływ środowiska chemicznego na barwy substancji. Stosując proste techniki chromatograficzne pokażemy, w jaki sposób można dokonać rozdzielenia mieszanin barwników na ich składowe, jak w kolorze czarnym można znaleźć całą tęczę barw. Zainteresowani będą mogli również samodzielnie dokonać rozdzielenia barwników z flamastrów. Pokażemy sposoby wywołania zmian barw substancji poprzez zmianę środowiska. Bezbarwny roztwór zmienimy w malinowy oraz czarny w bezbarwny. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Kolorowy zawrót główy |
Chemia to nie tylko skomplikowane wzory i równania, ale również cała paleta barw, to gra kolorów. Umiejętność ich rozdzielania wiąże się z techniką, której geneza ma miejsce w Polsce, a obecnie stanowi podstawę nowoczesnej chemii analitycznej. Przedstawimy zagadnienie różnych barw substancji oraz możliwości ich rozdzielenia, z wykorzystaniem techniki zapoczątkowanej przez Cwieta. Omówiony zostanie również wpływ środowiska chemicznego na barwy substancji. Stosując proste techniki chromatograficzne pokażemy, w jaki sposób można dokonać rozdzielenia mieszanin barwników na ich składowe, jak w kolorze czarnym można znaleźć całą tęczę barw. Zainteresowani będą mogli również samodzielnie dokonać rozdzielenia barwników z flamastrów. Pokażemy sposoby wywołania zmian barw substancji poprzez zmianę środowiska. Bezbarwny roztwór zmienimy w malinowy oraz czarny w bezbarwny. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Kolorowy zawrót głowy |
Chemia to nie tylko skomplikowane wzory i równania, ale również cała paleta barw, to gra kolorów. Umiejętność ich rozdzielania wiąże się z techniką, której geneza ma miejsce w Polsce, a obecnie stanowi podstawę nowoczesnej chemii analitycznej. Przedstawimy zagadnienie różnych barw substancji oraz możliwości ich rozdzielenia, z wykorzystaniem techniki zapoczątkowanej przez Cwieta. Omówiony zostanie również wpływ środowiska chemicznego na barwy substancji. Stosując proste techniki chromatograficzne pokażemy, w jaki sposób można dokonać rozdzielenia mieszanin barwników na ich składowe, jak w kolorze czarnym można znaleźć całą tęczę barw. Zainteresowani będą mogli również samodzielnie dokonać rozdzielenia barwników z flamastrów. Pokażemy sposoby wywołania zmian barw substancji poprzez zmianę środowiska. Bezbarwny roztwór zmienimy w malinowy oraz czarny w bezbarwny. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Kolorowy zawrót głowy |
Chemia to nie tylko skomplikowane wzory i równania, ale również cała paleta barw, to gra kolorów. Umiejętność ich rozdzielania wiąże się z techniką, której geneza ma miejsce w Polsce, a obecnie stanowi podstawę nowoczesnej chemii analitycznej. Przedstawimy zagadnienie różnych barw substancji oraz możliwości ich rozdzielenia, z wykorzystaniem techniki zapoczątkowanej przez Cwieta. Omówiony zostanie również wpływ środowiska chemicznego na barwy substancji. Stosując proste techniki chromatograficzne pokażemy, w jaki sposób można dokonać rozdzielenia mieszanin barwników na ich składowe, jak w kolorze czarnym można znaleźć całą tęczę barw. Zainteresowani będą mogli również samodzielnie dokonać rozdzielenia barwników z flamastrów. Pokażemy sposoby wywołania zmian barw substancji poprzez zmianę środowiska. Bezbarwny roztwór zmienimy w malinowy oraz czarny w bezbarwny. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Produkty spożywcze okiem chemika |
Wśród olbrzymiej ilości pokarmów najważniejszą rolę odgrywa woda, bez której człowiek nie może żyć dłużej niż kilka dni. Woda stanowiąca ponad połowę masy ciała ludzkiego jest składnikiem prawie wszystkich produktów spożywczych. Pozostałe składniki to cukry, tłuszcze i białka, a także witaminy i składniki mineralne. Przeprowadzone badania dowiodły, że do prawidłowego funkcjonowania organizmu potrzebne są wszystkie rodzaje składników. Podczas wykładu uczniowie dowiedzą się jakie są podstawowe składniki produktów spożywczych. Zobaczą doświadczenia chemiczne w celu ich identyfikacji, np. obecność białka w twarogu, glukozy w soku jabłkowym czy skrobi w ziemniaku. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Produkty spożywcze okiem chemika |
Wśród olbrzymiej ilości pokarmów najważniejszą rolę odgrywa woda, bez której człowiek nie może żyć dłużej niż kilka dni. Woda stanowiąca ponad połowę masy ciała ludzkiego jest składnikiem prawie wszystkich produktów spożywczych. Pozostałe składniki to cukry, tłuszcze i białka, a także witaminy i składniki mineralne. Przeprowadzone badania dowiodły, że do prawidłowego funkcjonowania organizmu potrzebne są wszystkie rodzaje składników. Podczas wykładu uczniowie dowiedzą się jakie są podstawowe składniki produktów spożywczych. Zobaczą doświadczenia chemiczne w celu ich identyfikacji, np. obecność białka w twarogu, glukozy w soku jabłkowym czy skrobi w ziemniaku. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Produkty spożywcze okiem chemika |
Wśród olbrzymiej ilości pokarmów najważniejszą rolę odgrywa woda, bez której człowiek nie może żyć dłużej niż kilka dni. Woda stanowiąca ponad połowę masy ciała ludzkiego jest składnikiem prawie wszystkich produktów spożywczych. Pozostałe składniki to cukry, tłuszcze i białka, a także witaminy i składniki mineralne. Przeprowadzone badania dowiodły, że do prawidłowego funkcjonowania organizmu potrzebne są wszystkie rodzaje składników. Podczas wykładu uczniowie dowiedzą się jakie są podstawowe składniki produktów spożywczych. Zobaczą doświadczenia chemiczne w celu ich identyfikacji, np. obecności białka w twarogu, glukozy w soku jabłkowym czy skrobi w ziemniaku. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Produkty spożywcze okiem chemika |
Wśród olbrzymiej ilości pokarmów najważniejszą rolę odgrywa woda, bez której człowiek nie może żyć dłużej niż kilka dni. Woda stanowiąca ponad połowę masy ciała ludzkiego jest składnikiem prawie wszystkich produktów spożywczych. Pozostałe składniki to cukry, tłuszcze i białka, a także witaminy i składniki mineralne. Przeprowadzone badania dowiodły, że do prawidłowego funkcjonowania organizmu potrzebne są wszystkie rodzaje składników. Podczas wykładu uczniowie dowiedzą się jakie są podstawowe składniki produktów spożywczych. Zobaczą doświadczenia chemiczne w celu ich identyfikacji, np. obecności białka w twarogu, glukozy w soku jabłkowym czy skrobi w ziemniaku. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Chemiczne światło / Promieniowanie wokół nas |
Program pokazu będzie podzielony na kilka części. Pierwsza dotyczyć będzie promieniowania. Uczniowie będą mogli zaobserwować tory cząstek elementarnych w urządzeniu zwanym komorą Wilsona, a także uzyskają informacje nt. promieniowania naturalnego. Dowiedzą się, że zjawisko to towarzyszy nam na każdym kroku i nie należy się go obawiać. Uczestnicy pokazu będą mieli możliwość samodzielnego zmierzenia poziomu promieniowania wybranych materiałów, a nawet własnych dłoni przy pomocy licznika Geigera jak i bramki dozymetrycznej. W części chemicznej za pomocą prostych doświadczeń i przy użyciu artykułów spożywczych zilustrowane zostaną podstawowe reakcje chemiczne. Dodatkowo zaprezentowane zostaną eksperymenty dotyczące barwnych reakcji oscylacyjnych, a także zostaniemy wprowadzeni w tajniki termodynamiki chemicznej. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Chemiczne światło / Promieniowanie wokół nas |
Program pokazu będzie podzielony na kilka części. Pierwsza dotyczyć będzie promieniowania. Uczniowie będą mogli zaobserwować tory cząstek elementarnych w urządzeniu zwanym komorą Wilsona, a także uzyskają informacje nt. promieniowania naturalnego. Dowiedzą się, że zjawisko to towarzyszy nam na każdym kroku i nie należy się go obawiać. Uczestnicy pokazu będą mieli możliwość samodzielnego zmierzenia poziomu promieniowania wybranych materiałów, a nawet własnych dłoni przy pomocy licznika Geigera jak i bramki dozymetrycznej. W części chemicznej za pomocą prostych doświadczeń i przy użyciu artykułów spożywczych zilustrowane zostaną podstawowe reakcje chemiczne. Dodatkowo zaprezentowane zostaną eksperymenty dotyczące barwnych reakcji oscylacyjnych, a także zostaniemy wprowadzeni w tajniki termodynamiki chemicznej. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Chemiczne światło / Promieniowanie wokół nas |
Program pokazu będzie podzielony na kilka części. Pierwsza dotyczyć będzie promieniowania. Uczniowie będą mogli zaobserwować tory cząstek elementarnych w urządzeniu zwanym komorą Wilsona, a także uzyskają informacje nt. promieniowania naturalnego. Dowiedzą się, że zjawisko to towarzyszy nam na każdym kroku i nie należy się go obawiać. Uczestnicy pokazu będą mieli możliwość samodzielnego zmierzenia poziomu promieniowania wybranych materiałów, a nawet własnych dłoni przy pomocy licznika Geigera jak i bramki dozymetrycznej. W części chemicznej za pomocą prostych doświadczeń i przy użyciu artykułów spożywczych zilustrowane zostaną podstawowe reakcje chemiczne. Dodatkowo zaprezentowane zostaną eksperymenty dotyczące barwnych reakcji oscylacyjnych, a także zostaniemy wprowadzeni w tajniki termodynamiki chemicznej. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Chemiczne światło / Promieniowanie wokół nas |
Program pokazu będzie podzielony na kilka części. Pierwsza dotyczyć będzie promieniowania. Uczniowie będą mogli zaobserwować tory cząstek elementarnych w urządzeniu zwanym komorą Wilsona, a także uzyskają informacje nt. promieniowania naturalnego. Dowiedzą się, że zjawisko to towarzyszy nam na każdym kroku i nie należy się go obawiać. Uczestnicy pokazu będą mieli możliwość samodzielnego zmierzenia poziomu promieniowania wybranych materiałów, a nawet własnych dłoni przy pomocy licznika Geigera jak i bramki dozymetrycznej. W części chemicznej za pomocą prostych doświadczeń i przy użyciu artykułów spożywczych zilustrowane zostaną podstawowe reakcje chemiczne. Dodatkowo zaprezentowane zostaną eksperymenty dotyczące barwnych reakcji oscylacyjnych, a także zostaniemy wprowadzeni w tajniki termodynamiki chemicznej. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Chemiczne światło / Promieniowanie wokół nas |
Program pokazu będzie podzielony na kilka części. Pierwsza dotyczyć będzie promieniowania. Uczniowie będą mogli zaobserwować tory cząstek elementarnych w urządzeniu zwanym komorą Wilsona, a także uzyskają informacje nt. promieniowania naturalnego. Dowiedzą się, że zjawisko to towarzyszy nam na każdym kroku i nie należy się go obawiać. Uczestnicy pokazu będą mieli możliwość samodzielnego zmierzenia poziomu promieniowania wybranych materiałów, a nawet własnych dłoni przy pomocy licznika Geigera jak i bramki dozymetrycznej. W części chemicznej za pomocą prostych doświadczeń i przy użyciu artykułów spożywczych zilustrowane zostaną podstawowe reakcje chemiczne. Dodatkowo zaprezentowane zostaną eksperymenty dotyczące barwnych reakcji oscylacyjnych, a także zostaniemy wprowadzeni w tajniki termodynamiki chemicznej. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Chemiczne światło / Promieniowanie wokół nas |
Program pokazu będzie podzielony na kilka części. Pierwsza dotyczyć będzie promieniowania. Uczniowie będą mogli zaobserwować tory cząstek elementarnych w urządzeniu zwanym komorą Wilsona, a także uzyskają informacje nt. promieniowania naturalnego. Dowiedzą się, że zjawisko to towarzyszy nam na każdym kroku i nie należy się go obawiać. Uczestnicy pokazu będą mieli możliwość samodzielnego zmierzenia poziomu promieniowania wybranych materiałów, a nawet własnych dłoni przy pomocy licznika Geigera jak i bramki dozymetrycznej. W części chemicznej za pomocą prostych doświadczeń i przy użyciu artykułów spożywczych zilustrowane zostaną podstawowe reakcje chemiczne. Dodatkowo zaprezentowane zostaną eksperymenty dotyczące barwnych reakcji oscylacyjnych, a także zostaniemy wprowadzeni w tajniki termodynamiki chemicznej. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Chemiczne światło / Promieniowanie wokół nas |
Program pokazu będzie podzielony na kilka części. Pierwsza dotyczyć będzie promieniowania. Uczniowie będą mogli zaobserwować tory cząstek elementarnych w urządzeniu zwanym komorą Wilsona, a także uzyskają informacje nt. promieniowania naturalnego. Dowiedzą się, że zjawisko to towarzyszy nam na każdym kroku i nie należy się go obawiać. Uczestnicy pokazu będą mieli możliwość samodzielnego zmierzenia poziomu promieniowania wybranych materiałów, a nawet własnych dłoni przy pomocy licznika Geigera jak i bramki dozymetrycznej. W części chemicznej za pomocą prostych doświadczeń i przy użyciu artykułów spożywczych zilustrowane zostaną podstawowe reakcje chemiczne. Dodatkowo zaprezentowane zostaną eksperymenty dotyczące barwnych reakcji oscylacyjnych, a także zostaniemy wprowadzeni w tajniki termodynamiki chemicznej. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Chemiczne światło / Promieniowanie wokół nas |
Program pokazu będzie podzielony na kilka części. Pierwsza dotyczyć będzie promieniowania. Uczniowie będą mogli zaobserwować tory cząstek elementarnych w urządzeniu zwanym komorą Wilsona, a także uzyskają informacje nt. promieniowania naturalnego. Dowiedzą się, że zjawisko to towarzyszy nam na każdym kroku i nie należy się go obawiać. Uczestnicy pokazu będą mieli możliwość samodzielnego zmierzenia poziomu promieniowania wybranych materiałów, a nawet własnych dłoni przy pomocy licznika Geigera jak i bramki dozymetrycznej. W części chemicznej za pomocą prostych doświadczeń i przy użyciu artykułów spożywczych zilustrowane zostaną podstawowe reakcje chemiczne. Dodatkowo zaprezentowane zostaną eksperymenty dotyczące barwnych reakcji oscylacyjnych, a także zostaniemy wprowadzeni w tajniki termodynamiki chemicznej. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Chemiczne światło / Promieniowanie wokół nas |
Program pokazu będzie podzielony na kilka części. Pierwsza dotyczyć będzie promieniowania. Uczniowie będą mogli zaobserwować tory cząstek elementarnych w urządzeniu zwanym komorą Wilsona, a także uzyskają informacje nt. promieniowania naturalnego. Dowiedzą się, że zjawisko to towarzyszy nam na każdym kroku i nie należy się go obawiać. Uczestnicy pokazu będą mieli możliwość samodzielnego zmierzenia poziomu promieniowania wybranych materiałów, a nawet własnych dłoni przy pomocy licznika Geigera jak i bramki dozymetrycznej. W części chemicznej za pomocą prostych doświadczeń i przy użyciu artykułów spożywczych zilustrowane zostaną podstawowe reakcje chemiczne. Dodatkowo zaprezentowane zostaną eksperymenty dotyczące barwnych reakcji oscylacyjnych, a także zostaniemy wprowadzeni w tajniki termodynamiki chemicznej. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Chemiczne światło / Promieniowanie wokół nas |
Program pokazu będzie podzielony na kilka części. Pierwsza dotyczyć będzie promieniowania. Uczniowie będą mogli zaobserwować tory cząstek elementarnych w urządzeniu zwanym komorą Wilsona, a także uzyskają informacje nt. promieniowania naturalnego. Dowiedzą się, że zjawisko to towarzyszy nam na każdym kroku i nie należy się go obawiać. Uczestnicy pokazu będą mieli możliwość samodzielnego zmierzenia poziomu promieniowania wybranych materiałów, a nawet własnych dłoni przy pomocy licznika Geigera jak i bramki dozymetrycznej. W części chemicznej za pomocą prostych doświadczeń i przy użyciu artykułów spożywczych zilustrowane zostaną podstawowe reakcje chemiczne. Dodatkowo zaprezentowane zostaną eksperymenty dotyczące barwnych reakcji oscylacyjnych, a także zostaniemy wprowadzeni w tajniki termodynamiki chemicznej. |
chemia |
|
Spotkanie festiwalowe | Czarnobyl wczoraj i dziś |
28 kwietnia 1986r. nastąpiła awaria bloku czwartego w elektrowni jądrowej Czarnobyl, która doprowadziła do niekontrolowanego wzrostu mocy reaktora. Był to pierwszy i najpoważniejszy w historii wypadek związany z energetyką jądrową na świecie. Na pewno każdy słyszał choćby z telewizji o ogromnej ilości ofiar tego wypadku, o promieniowaniu, które zabiło wiele osób, ale czy rzeczywiście tak było? Niespełna 30 lat temu mówiono, że obszar katastrofy (prawie 30 kilometrowa strefa zwana Zoną) będzie niezdatny do zamieszkania jeszcze przez wiele pokoleń zarówno przez ludzi, jak i zwierząta. Czy faktycznie nikt tam nie mieszka? Jak wygląda dziś Elektrowania Jądrowa Czarnobyl, czy rzeczywiście nic się tam nie dzieje, czy jest to „martwy obszar”? Na te i inne pytania postaramy się poszukać odpowiedzi. |
chemia |
|