Jak ograniczyć cyberbullying?
Zaprezentowane zostaną badania, z których płyną praktyczne wnioski dla działań profilaktycznych i interwencyjnych dotyczących agresji elektronicznej. Znacząca większość (prawie 90 proc.) aktów agresji rówieśniczej ma miejsce w obecności audytorium. Uważa się, że zachowanie młodych ludzi, którzy wiedzą o danym zdarzeniu związanym z agresją rówieśniczą, nigdy nie pozostaje w pełni neutralne. Ze względu na specyfikę kontaktu zmediatyzowanego, świadkowie cyberprzemocy łatwiej przyłączają się do aktów przemocy niż świadkowie przemocy w kontakcie bezpośrednim. Rola świadków w cyberprzestrzeni wydaje się jeszcze bardziej znacząca, co uzasadnia potrzebę szczególnej koncentracji na tej grupie przy projektowaniu oddziaływań prewencyjnych. Badania empatii u dzieci i młodzieży ujawniły liczne zależności z agresją i przemocą. Wykazano także powiązania miedzy cyberbullyingiem a indywidualną dyspozycyjną skłonnością do reagowania empatią. Badania własne poszerzają ten zakres wiedzy o dane na temat skuteczności sytuacyjnej aktywizacji różnych typów empatii. Wnioski z badań mogą służyć jako odpowiedź na pytanie o skuteczność technik stosowanych przez nauczycieli w ramach programów profilaktycznych.