Jak się uprawia naukę?
Doniesieniami ze świata nauki jesteśmy bombardowani niemal bez przerwy. Amerykańscy naukowcy to, koreańscy wynalazcy tamto, polscy inżynierowie siamto. Ktoś opublikował artykuł w „Science”, ktoś dostał grant. Naukowcy z Kanady na konferencji prasowej mówią, że kawa wywołuje raka, a ci z Japonii – że wprost przeciwnie…
Jak się w tym wszystkim połapać? Trzeba zacząć od wyjaśnienia, jakie zasady rządzą światem współczesnej nauki.
W czasie wykładu krok po kroku prześledzimy, jak wyglądają poszczególne elementy pracy naukowej: planowanie i prowadzenie badań, publikowanie wyników, konkursy grantowe, konferencje… Wyjaśnimy tajemniczo brzmiące terminy, takie jak „falsyfikowalność hipotez”, „brzytwa Ockhama”, „peer review”, „impact factor”, „indeks Hirscha”, „Obsługa Strumieni Finansowania”, „kryterium badań podstawowych” czy „sesja posterowa”. Dowiemy się też, dlaczego nie wszystkim naukowcom i popularyzatorom nauki można ufać w równym stopniu.
A wszystko to opowiedziane z perspektywy młodego naukowca, który jeszcze nie tak dawno sam nie wiedział, z czym to wszystko się je.
Wykład pozwoli słuchaczom nie tylko poznać kulisy współczesnego świata naukowego, ale przede wszystkim powinien pomóc im zrozumieć, czym jest, a czym nie jest Nauka.