biologia
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Poszukiwania chlorofilu w komórkach roślinnych |
Chlorofil jest kluczową cząsteczką biorącą udział w procesie fotosyntezy. Do wydajnego przekształcania energii świetlnej w chemiczną konieczne jest precyzyjne rozmieszczenie chlorofilu w liściach. Uczestnicy warsztatów przeprowadzą serię krótkich eksperymentów mających na celu pokazanie lokalizacji chlorofilu w komórkach roślinnych z wykorzystaniem metod mikroskopowych i biochemicznych. Samodzielnie przygotują preparaty mikroskopowe oraz wyizolują i rozdzielą metodą chromatografii płytkowej barwniki pochodzące z różnych fragmentów komórek roślinnych. |
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Strączkowe i inne rośliny łąk w naszej kuchni |
Spacer po łąkach poświęcony będzie grupie roślin, które człowiek nauczył się wykorzystywać w celach gospodarczych. Przekonamy się, jak wiele gatunków roślin łąkowych i ich odmian hodowlanych ma zastosowanie w kuchniach całego świata, jakie jest ich znaczenie dla człowieka i dla środowiska. Nauczymy się rozpoznawać niektóre z nich, będziemy szukać różnic i podobieństw między spokrewnionymi gatunkami. Zastanowimy się, jakie części tych roślin wykorzystujemy i skąd one pochodzą. Dowiemy się, co łączy fistaszki z groszkiem oraz gdzie szukać wąsów, warg, paznokci, łódeczek, pokrywek i nitek… Zapraszamy! |
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Metody biologii molekularnej jako narzędzia w diagnostyce medycznej |
Metody biologii molekularnej mogą się wielu z nas, tych niewtajemniczonym, wydawać się co najmniej tak obce i odległe, jak życie na Marsie. Nic bardziej mylnego! Obecne metody diagnostyczne stosowane na przykład w wykrywaniu zakażeń wirusami (HCV, HIV), bakteriami (gruźlica, borelioza) czy pasożytami (lambiozy) wykorzystują nowoczesne techniki biologii molekularnej takie jak ELISA, Western blot czy PCR. Podczas spotkania w przystępny sposób zostaną wyjaśnione poszczególne metody, ich dobre i złe strony. Odpowiemy na pytania: co znaczy wynik fałszywie dodatni i fałszywie ujemny, co to jest czułość testu diagnostycznego, co sprawia, że otrzymany wynik jest wiarygodny. Serdecznie zapraszam na wspólną podróż do świata metod biologii molekularnej w diagnostyce podczas, której udowodnię, że hasła typu ELISA, czy PCR nie są tylko domeną seriali science fiction. |
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Bulwy mocy czyli o Ziemniakach w kuchni, medycynie i uprawie. |
Młode i stare, żółte i fioletowe, sypkie i zwarte. Oto one! Ziemniaki! Pełne mocy bulwy znane ludziom od ponad 7000 lat. W czasie warsztatów opowiemy skąd pochodzą i jaką drogę przebyły nim znalazły się na europejskich stołach. Dowiedzą się Państwo czym różnią się pod względem koloru i zastosowania bulwy ziemniaków, a także o tym, jak wykorzystywane były na przestrzeni wieków. Odpowiemy również na pytania: czy ziemniaki mają coś wspólnego z lumbago i czyrakami, odmrożeniami i oparzeniami, a także wrzodami i nadkwaśnością żołądka? Dla tych, którzy chcieliby poznać tajniki ich uprawy zdradzimy ogrodowe tajemnice. Opowiemy co robiła Zuzanna w worku czyli pokażemy co zrobić by cieszyć się smakiem własnoręcznie uprawianych bulw mieszkając w mieście. A na koniec przy pomocy naszych kubków smakowych i wzroku porównamy różne odmiany ziemniaka, nauczymy się rozróżniać i wykorzystywać ich typy. Ugotujemy ziemniaczane małe co nieco na mini warsztatach kulinarnych.
|
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Krew ssaków i hemolimfa owadów- podobieństwa i różnice |
Krew u ssaków oraz hemolimfa u owadów, pomimo różnic w budowie pełnią bardzo podobne funkcje w organizmie. We krwi wyróżnia się trzy typy komórek: erytrocyty (krwinki czerwone), leukocyty (krwinki białe) oraz trombocyty (płytki krwi). Główną rolą erytrocytów jest transport tlenu w organizmie. Nie mają one jądra komórkowego, a charakterystycznym białkiem dla nich jest hemoglobina. Właśnie to białko sprawia, że krew ssaków ma kolor czerwony. Leukocyty biorą udział w reakcjach obronnych organizmu przed infekcją Niektóre z nich potrafią wchłaniać chorobotwórcze bakterie, wirusy oraz grzyby, inne natomiast wytwarzają szereg substancji, które mobilizują układ immunologiczny. Trombocyty odpowiadają za krzepnięcie krwi. Wszystkie komórki krwi zawieszone są w płynie zwanym osoczem, który stanowi ok 55% objętości. Hemolimfa owadów ma kolor jasno-żółty. Zawiera w swoim składzie komórki nazywane hemocytami charakteryzujące się różnorodnością form morfologicznych. Hemolimfa pełni wiele funkcji: jest rezerwuarem wody, rozprowadza składniki pokarmu, przenosi produkty przemiany materii, transportuje hormony i enzymy, neutralizuje substancje toksyczne, bierze udział w procesach krzepnięcia i gojeniu ran, chroni organizm przed infekcjami. Uczestnicy zajęć samodzielnie przygotują preparaty mikroskopowe z krwi ssaków oraz hemolimfy róznych gatunków owadów. Zostaną one utrwalone oraz zabarwione przy pomocy metody Pappenheima. Uczniowie samodzielnie pobiorą hemolimfę z wybranych owadów (larw i osobników dorosłych). Barwione rozmazy będą oglądane pod mikroskopem, co pozwoli porównać komórki krwi z hemocytami. Zajęcia praktyczne będą poprzedzone krótką prelekcją obejmującą zagadnienia teoretyczne oraz instrukcję wykonania doświadczenia. |
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Woda energii Ci doda - rola wody w przyrodzie i życiu człowieka |
Podczas spotkania festiwalowego przekonamy się jak kluczowa jest rola wody w przyrodzie oraz że bez wody nie ma życia. Dowiemy się jak radzą sobie rośliny w warunkach ograniczonego dostępu do wody. Przy użyciu mikroskopu będziemy oglądać tkanki roślinne magazynujące wodę. Po wykładzie udamy się na wycieczkę terenową, podczas której poznamy sukulenty pustynne, a także gatunki rodzime gromadzące wodę. Zobaczymy różnorodne owoce magazynujące wodę i dowiemy się jak cenne są one dla naszego zdrowia. W trakcie zwiedzania przewidziane są konkursy.
|
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Strączkowe na talerzu |
Na wykładzie zostaną przedstawione gatunki warzyw strączkowych o największym znaczeniu pokarmowym takie jak: fasola, soja, soczewica, ciecierzyca, bób , groch i groszek, lędźwian, wigna i wspięga, głąbigroszek szkarłatny, orzacha. Będzie można poznać historię uprawy tych gatunków, sposoby wykorzystania i zaznajomić się z wyglądem części jadalnych a są nimi zarówno strąki jak i nasiona. Chyba najbardziej popularnym wśród omawianych jadalnych strączkowych jest fasola z licznymi liczne jej gatunkami i odmianami. Oprócz fasoli zwyczajnej (Phaseolus vulgaris) znana i często spożywana jest fasola wielkokwiatowa (Ph. cocineus) o największych nasionach. Nieco mniej znane i docenione w Polsce, ale powoli wchodzące na nasz rynek i „na” nasze talerze są fasola mung zwana też jerozolimską (Ph. mungo), fasola półksiężycowata zwana też limeńską (Ph. lunatus) i inne. Niektóre rodzaje warzyw strączkowych jak głąbigroszek szkarłatny czy lędźwian są u nas bardzo rzadko spotykane w sprzedaży lecz i one powoli zaczynają zyskiwać na znaczeniu. Strączkowe są określane często jako grubonasienne zawierają w swym składzie białko i skrobię, czasem olej o dużej wartości odżywczej. Z nasion niektórych gatunków wytwarza się też mąkę. Oprócz wykorzystania jako pokarm, niektóre rodzaje mają też znaczenie lecznicze, np. strąki fasoli obniżają poziom cukru we krwi, pomagają w chorobach nerek w kamicy nerkowej i w reumatyzmie. Omawiane i uprawiane rodzaje i gatunki pochodzą głównie z południa i południowego wschodu Europy, jedynie fasola jest przedstawicielką Ameryk. |
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Krew ssaków i hemolimfa owadów- podobieństwa i różnice |
Krew u ssaków oraz hemolimfa u owadów, pomimo różnic w budowie pełnią bardzo podobne funkcje w organizmie. We krwi wyróżnia się trzy typy komórek: erytrocyty (krwinki czerwone), leukocyty (krwinki białe) oraz trombocyty (płytki krwi). Główną rolą erytrocytów jest transport tlenu w organizmie. Nie mają one jądra komórkowego, a charakterystycznym białkiem dla nich jest hemoglobina. Właśnie to białko sprawia, że krew ssaków ma kolor czerwony. Leukocyty biorą udział w reakcjach obronnych organizmu przed infekcją Niektóre z nich potrafią wchłaniać chorobotwórcze bakterie, wirusy oraz grzyby, inne natomiast wytwarzają szereg substancji, które mobilizują układ immunologiczny. Trombocyty odpowiadają za krzepnięcie krwi. Wszystkie komórki krwi zawieszone są w płynie zwanym osoczem, który stanowi ok 55% objętości. Hemolimfa owadów ma kolor jasno-żółty. Zawiera w swoim składzie komórki nazywane hemocytami charakteryzujące się różnorodnością form morfologicznych. Hemolimfa pełni wiele funkcji: jest rezerwuarem wody, rozprowadza składniki pokarmu, przenosi produkty przemiany materii, transportuje hormony i enzymy, neutralizuje substancje toksyczne, bierze udział w procesach krzepnięcia i gojeniu ran, chroni organizm przed infekcjami. Uczestnicy zajęć samodzielnie przygotują preparaty mikroskopowe z krwi ssaków oraz hemolimfy róznych gatunków owadów. Zostaną one utrwalone oraz zabarwione przy pomocy metody Pappenheima. Uczniowie samodzielnie pobiorą hemolimfę z wybranych owadów (larw i osobników dorosłych). Barwione rozmazy będą oglądane pod mikroskopem, co pozwoli porównać komórki krwi z hemocytami. Zajęcia praktyczne będą poprzedzone krótką prelekcją obejmującą zagadnienia teoretyczne oraz instrukcję wykonania doświadczenia. |
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Co kryje się w wodzie – rola mikroorganizmów |
Spotkanie festiwalowe składa się z dwóch części. Pierwszą stanowi wykład multimedialny o powszechnych organizmach bezkręgowych, które można spotkać w jeziorach, rzekach a także w glebie. Prezentacja będzie wzbogacona o obserwacje różnych gatunków bezkręgowców pod mikroskopem. Zobaczymy także drobne organizmy roślinne - glony oraz wyższe rośliny wodne w śród nich pływacza zwyczajnego. Uczestnicy przekonają się, dlaczego tak ważne jest mycie rąk. Podczas warsztatów praktycznych pt „ Stwórz swój własny preparat” – nauczymy się jak wykonać prawidłowo preparat, z prowadzącym zajęcia będziemy obserwować, analizować własnoręcznie wykonane preparaty, a na koniec je naszkicujemy. W trakcie spotkania uczestnicy będą mieli okazje wzięcia udziału w konkursach. |
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Co ma soczewka do soczewicy? Garść anegdot o roślinach strączkowych |
Wśród roślin strączkowych są liczne gatunki o dużym znaczeniu użytkowym. Groch zwyczajny, ciecierzyca pospolita i soczewica jadalna należą do grupy najstarszych roślin uprawnych. Historia ich upraw rozpoczęła się na Bliskim Wschodzie około 9 tysięcy lat temu. Równie stare są uprawy fasoli zwykłej na terenie Ameryki Południowej. Ci odwieczni towarzysze człowieka stali się nie tylko stałym składnikiem naszej diety, ale także nieodłącznym elementem kultury. Na wykładzie omówione zostaną biblijne teksty dotyczące roślin należących do szeroko rozumianej rodziny motylkowatych, takich jak groch, bób, ciecierzyca i soczewica oraz akacja, judaszowiec, kozieradka, strączyniec i szarańczyn. Podjęta zostanie również próba wyjaśnienia związku pomiędzy historią uprawy i własnościami biologicznymi roślin strączkowych a ich obecnością w bajkach: „Księżniczka na ziarnku grochu” Christiana Andersena, „Kopciuszek” braci Grimm i w starej angielskiej baśni „Jaś i magiczna fasola”. Słuchacze będą mogli poznać pochodzenie kilku polskich zwyczajów ludowych i powiedzeń (np. „zadać komuś bobu”, „rzucać grochem o ścianę” i „groch z kapustą”). Uczestnicy spotkania dowiedzą się także, co roślinom strączkowym zawdzięcza współczesna nauka. Jaki jest związek pomiędzy barwą kwiatów grochu a prawami Mendla, mającymi fundamentalne znaczenie dla rozwoju genetyki? I wreszcie: co ma soczewka do soczewicy? Tego dowiedzą się Państwo na wykładzie! |
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Poszukiwania chlorofilu w komórkach roślinnych |
Chlorofil jest kluczową cząsteczką biorącą udział w procesie fotosyntezy. Do wydajnego przekształcania energii świetlnej w chemiczną konieczne jest precyzyjne rozmieszczenie chlorofilu w liściach. Uczestnicy warsztatów przeprowadzą serię krótkich eksperymentów mających na celu pokazanie lokalizacji chlorofilu w komórkach roślinnych z wykorzystaniem metod mikroskopowych i biochemicznych. Samodzielnie przygotują preparaty mikroskopowe oraz wyizolują i rozdzielą metodą chromatografii płytkowej barwniki pochodzące z różnych fragmentów komórek roślinnych. |
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Krew ssaków i hemolimfa owadów- podobieństwa i różnice |
Krew u ssaków oraz hemolimfa u owadów, pomimo różnic w budowie pełnią bardzo podobne funkcje w organizmie. We krwi wyróżnia się trzy typy komórek: erytrocyty (krwinki czerwone), leukocyty (krwinki białe) oraz trombocyty (płytki krwi). Główną rolą erytrocytów jest transport tlenu w organizmie. Nie mają one jądra komórkowego, a charakterystycznym białkiem dla nich jest hemoglobina. Właśnie to białko sprawia, że krew ssaków ma kolor czerwony. Leukocyty biorą udział w reakcjach obronnych organizmu przed infekcją Niektóre z nich potrafią wchłaniać chorobotwórcze bakterie, wirusy oraz grzyby, inne natomiast wytwarzają szereg substancji, które mobilizują układ immunologiczny. Trombocyty odpowiadają za krzepnięcie krwi. Wszystkie komórki krwi zawieszone są w płynie zwanym osoczem, który stanowi ok 55% objętości. Hemolimfa owadów ma kolor jasno-żółty. Zawiera w swoim składzie komórki nazywane hemocytami charakteryzujące się różnorodnością form morfologicznych. Hemolimfa pełni wiele funkcji: jest rezerwuarem wody, rozprowadza składniki pokarmu, przenosi produkty przemiany materii, transportuje hormony i enzymy, neutralizuje substancje toksyczne, bierze udział w procesach krzepnięcia i gojeniu ran, chroni organizm przed infekcjami. Uczestnicy zajęć samodzielnie przygotują preparaty mikroskopowe z krwi ssaków oraz hemolimfy róznych gatunków owadów. Zostaną one utrwalone oraz zabarwione przy pomocy metody Pappenheima. Uczniowie samodzielnie pobiorą hemolimfę z wybranych owadów (larw i osobników dorosłych). Barwione rozmazy będą oglądane pod mikroskopem, co pozwoli porównać komórki krwi z hemocytami. Zajęcia praktyczne będą poprzedzone krótką prelekcją obejmującą zagadnienia teoretyczne oraz instrukcję wykonania doświadczenia. |
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Co kryje się w wodzie – rola mikroorganizmów |
Spotkanie festiwalowe składa się z dwóch części. Pierwszą stanowi wykład multimedialny o powszechnych organizmach bezkręgowych, które można spotkać w jeziorach, rzekach a także w glebie. Prezentacja będzie wzbogacona o obserwacje różnych gatunków bezkręgowców pod mikroskopem. Zobaczymy także drobne organizmy roślinne - glony oraz wyższe rośliny wodne w śród nich pływacza zwyczajnego. Uczestnicy przekonają się, dlaczego tak ważne jest mycie rąk. Podczas warsztatów praktycznych pt „ Stwórz swój własny preparat” – nauczymy się jak wykonać prawidłowo preparat, z prowadzącym zajęcia będziemy obserwować, analizować własnoręcznie wykonane preparaty, a na koniec je naszkicujemy. W trakcie spotkania uczestnicy będą mieli okazje wzięcia udziału w konkursach. |
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Zwierzaki z recyklingu |
Jakie zwierzęta mieszkają w synagodze? O tym dowiecie się odwiedzając zrekonstruowaną synagogę na wystawie stałej Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Zapraszamy dzieci i ich opiekunów do wspólnej zabawy dźwiękowej, w czasie której rozpoznawać będziecie znane wam odgłosy dzikich stworzeń, których wizerunki zostały uwiecznione na sklepieniu synagogi. Spotkanie ze zwierzętami będzie pretekstem do rozmowy o roli i znaczeniu otaczającej nas przyrody. Dzieci zastanowią się jak świat wyglądał sto, dwieście lat temu, a jak wygląda teraz. Co możemy zrobić, by lepiej zadbać o otaczające nas zwierzęta i rośliny. Przygodę ze zwierzętami kontynuować będziemy dalej, w czasie twórczych warsztatach. Na zajęcia zapraszamy do bajecznie kolorowej i nowoczesnej przestrzeni u Króla Maciusia. Pod okiem animatorów będziemy tworzyć ulubione zwierzaki z odpadków, bawiąc się przy tym przednio. Powstaną plastikowe słonie, tekturowe lwy, szmaciane stwory, które dzieci zabiorą ze sobą do domu. Dla wszystkich uczestników przygotowaliśmy drobne niespodzianki i przekąski. |
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Woda energii Ci doda - rola wody w przyrodzie i życiu człowieka |
Podczas spotkania festiwalowego przekonamy się jak kluczowa jest rola wody w przyrodzie oraz że bez wody nie ma życia. Dowiemy się jak radzą sobie rośliny w warunkach ograniczonego dostępu do wody. Przy użyciu mikroskopu będziemy oglądać tkanki roślinne magazynujące wodę. Po wykładzie udamy się na wycieczkę terenową, podczas której poznamy sukulenty pustynne, a także gatunki rodzime gromadzące wodę. Zobaczymy różnorodne owoce magazynujące wodę i dowiemy się jak cenne są one dla naszego zdrowia. W trakcie zwiedzania przewidziane są konkursy.
|
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Gen - jak go ugryźć? |
Celem warsztatów jest zapoznanie uczestników z pracą w laboratorium badawczym oraz niektórymi metodami biologii molekularnej, wykorzystywanymi w badaniu genów. Uczestnicy dowiedzą się co to jest plazmid, enzymy restrykcyjne, klonowanie genów oraz że niepozorne drożdże piekarnicze są doskonałym obiektem eksperymentalnym. Podczas warsztatów uczestnicy przeprowadzą także eksperyment z wykorzystaniem trawienia enzymami restrykcyjnymi. |
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Gen - jak go ugryźć? |
Celem warsztatów jest zapoznanie uczestników z pracą w laboratorium badawczym oraz niektórymi metodami biologii molekularnej, wykorzystywanymi w badaniu genów. Uczestnicy dowiedzą się co to jest plazmid, enzymy restrykcyjne, klonowanie genów oraz że niepozorne drożdże piekarnicze są doskonałym obiektem eksperymentalnym. Podczas warsztatów uczestnicy przeprowadzą także eksperyment z wykorzystaniem trawienia enzymami restrykcyjnymi. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Co jedzą współczesne zwierzęta domowe i gospodarskie? |
Zwierzęta domowe i gospodarskie karmione są paszami, których skład jest precyzyjnie dostosowany do gatunku zwierzęcia, jego płci, wieku i stanu fizjologicznego. W celu poprawy jakości i zwiększenia walorów prozdrowotnych produktów pochodzenia zwierzęcego, w produkcji pasz stosuje się nasiona roślin strączkowych, charakteryzujące się wysoką zawartością białka oraz dodatki witaminowo-mineralne, ziołowe i in. Na zajęciach dzieci będą miały możliwość poznać współcześnie stosowane pasze. Ponadto dowiedzą się, czym karmić domowe pupile, aby zapewnić im długotrwałe zdrowie, a co może im zaszkodzić. Za pomocą własnych zmysłów najmłodsi będą mogli również samodzielnie ocenić jakość pasz dla zwierząt. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Las - najcichsza fabryka świata |
Oddychanie, odżywianie, produkcja drewna, dary lasu (rośliny, zwierzęta, grzyby). |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | W świecie motyli - zabawy z zoologią |
Poznamy budowę, zwyczaje i tajemnice motyli. Prześledzimy cykl życiowy. Obejrzymy różne ciekawe gatunki motyli, w tym najpiękniejsze i największe. Zapoznamy się z technikami tworzenia kolekcji przyrodniczych i nowoczesnymi metodami badawczymi. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | ZOO pod lupą |
ZOO w powiększeniu, czyli jak rzeczy dobrze nam znane wyglądają pod binokularem lub mikroskopem. W programie oglądanie różnych preparatów zwierzęcych jak pióra, łuski, fragmenty skór, włosy, skrzydełka owadów, wylinki węży itp. Zajęcia rozpoczną się od poszukiwania materiałów badawczych, zbierania sierści, pancerzyków, wylinek, piór itp. Znaleziska zostaną poddane starannym oględzinom pod binokularami i mikroskopem. Postaramy się wywnioskować na podstawie wyglądu poszczególnych preparatów jaki związek mają konkretne cechy ich budowy z funkcją i wykorzystaniem przez określone zwierzę. W czasie zajęć uczniowie obejrzą prezentacje multimedialną dotyczącą pokrycia ciała - "ubrań zwierzęcych" i spełnianych przez nie funkcji. Uczestnicy zajęc będa mieli możliwość sporządzenia dokładnych rysunków obserwowanych preparatów i sporządzenia notatek, które pomogą im w wypełnieniu podsumowującej zajęcia karty pracy. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Czego nie wiemy o koniach i innych zwierzętach? |
Zajęcia z wykorzystaniem ekspozycji Powozowni, prezentacji zdjęć, pasz, którymi karmimy konie, akcesoriów jeździeckich i zaprzęgowych. Wspólnie m.in. definiujemy konia (anatomia, eksterier, rola na tle innych gatunków zwierząt udomowionych) |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Fascynujący świat pasożytów |
Podczas lekcji uczestnicy zostaną wprowadzeni w ciekawy świat pasożytów ludzi i zwierząt, z którymi można spotkać się na co dzień. W trakcie zajęć zostaną omówione główne grupy pasożytów, ich cykle rozwojowe oraz cechy przystosowujące te organizmy do pasożytniczego trybu życia. Przedstawiony zostanie również ich wpływ na zdrowie człowieka i zwierząt (takich jak psy i koty). Zaprezentowane zostaną też niezwykle małe pasożyty (mikrosporydia). Dodatkowo, uczestnicy dowiedzą się w jaki sposób chronić się przed zarażeniami pasożytami. Przedstawione również zostaną metody badania pasożytów. W ramach lekcji przewidziana jest prezentacja multimedialna dotycząca najpowszechniej występujących pasożytów. Następie uczestnicy wezmą udział w zajęciach praktycznych - oglądanie preparatów pod mikroskopem i rozpoznawanie pasożytów. Na zakończenie zajęć każdy uczestnik otrzyma pamiątkowy dyplom. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Jakie to proste czyli wszystko co powinieneś wiedzieć o swojej komórce |
Tematyka zajęć rozszerzy wiedzę dzieci z dziedzin takich jak: biochemia, biologia molekularna, biotechnologia i mikrobiologia. Warsztaty biologiczne pozwolą dzieciom poznać tajemnice budowy i organizacji pojedynczej komórki. Poznają m.in. fabryki, które kryją się w ich wnętrzu i procesy w nich zachodzące oraz zbudują kolorowy model DNA. Rozwikłają także zagadkę kodu genetycznego i wyprodukują razem białko. Wykonując samodzielnie preparat, będą mogły zobaczyć pod mikroskopem swoje komórki nabłonkowe i podejrzeć ich DNA. Zobaczą również świecące komórki bakterii i własnoręcznie zastosują techniki wykorzystywane na codzień w laboratoriach. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | W świecie motyli - zabawy z zoologią |
Poznamy budowę, zwyczaje i tajemnice motyli. Prześledzimy cykl życiowy. Obejrzymy różne ciekawe gatunki motyli, w tym najpiękniejsze i największe. Zapoznamy się z technikami tworzenia kolekcji przyrodniczych i nowoczesnymi metodami badawczymi. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | ZOO pod lupą |
ZOO w powiększeniu, czyli jak rzeczy dobrze nam znane wyglądają pod binokularem lub mikroskopem. W programie oglądanie różnych preparatów zwierzęcych jak pióra, łuski, fragmenty skór, włosy, skrzydełka owadów, wylinki węży itp. Zajęcia rozpoczną się od poszukiwania materiałów badawczych, zbierania sierści, pancerzyków, wylinek, piór itp. Znaleziska zostaną poddane starannym oględzinom pod binokularami i mikroskopem. Postaramy się wywnioskować na podstawie wyglądu poszczególnych preparatów jaki związek mają konkretne cechy ich budowy z funkcją i wykorzystaniem przez określone zwierzę. W czasie zajęć uczniowie obejrzą prezentacje multimedialną dotyczącą pokrycia ciała - "ubrań zwierzęcych" i spełnianych przez nie funkcji. Uczestnicy zajęc będa mieli możliwość sporządzenia dokładnych rysunków obserwowanych preparatów i sporządzenia notatek, które pomogą im w wypełnieniu podsumowującej zajęcia karty pracy. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Co wiemy o grzybach? |
Cel: poznanie wybranych grzybów, uświadomienie ogromnego zróżnicowania grzybów pod względem wyglądu kształtów, wskazanie różnic, kształtowanie zachowań w środowisku leśnym, poznanie budowy grzybów kapeluszowych, podział grzybów na grupy. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Zobacz DNA |
Na lekcji dzieci dowiedzą się, czym jest DNA i jaka jest jego funkcja w organizmie. W trakcie zajęć zostanie zaprezentowana laboratoryjna metoda izolacji DNA. Ponadto dzieci będą miały możliwość izolacji DNA za pomocą odzynników dostępnych w domowej kuchni. |
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Transport śródlądowy, korzyści i zagrożenia - Debata |
Zajęcia oparte będą na formie debaty, którą poprzedzi merytoryczne przygotowanie się stron. Na debacie uczestnicy będą mogli wczuć się w różne grupy konfliktu oraz skonfrontować poglądy poszczególnych stron ze sobą co pozwoli spojrzeć z szerszej perspektywy na ochronę przyrody.
|
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Gen - instrukcja obsługi |
Poznanie struktury DNA oraz mechanizmów dziedziczenia jest jednym z najważniejszych odkryć naukowych ludzkości. Rozwinięcie metod inżynierii genetycznej umożliwiło m.in. wykorzystywanie genetyki w medycynie a także w rolnictwie czy przemyśle. W czasie wykładu przedstawione zostaną podstawowe informacje na temat budowy DNA, dziedziczenia, powstawania i skutków uszkodzenia DNA. Przybliżone zostaną również metody i techniki inżynierii genetycznej m.in. tworzenie i zastosowanie wektorów wirusowych oraz organizmów transgenicznych. Omówione będą również wybrane choroby genetyczne oraz przykładowe zastosowanie terapii genowych. |
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Znaczenie roślin motylkowatych w przyrodzie i gospodarce człowieka |
Rośliny motylkowe, zwane często strączkowymi są roślinami, które człowiek wykorzystuje od bardzo dawna. Wielu z nas groch czy fasolę, ale już znacznie mniej ludzi potrafi rozpoznać inne rośliny strączkowe - soję, soczewicę, bób czy ciecierzycę. Oprócz przemysłu spożywczego rośliny strączkowe można także wykorzystywać w innych gałęziach przemysłu, hodowli zwierząt czy energetyce jako rośliny energetyczne. W trakcie spotkania uczestnicy zostaną wprowadzenie w niezwykle ciekawy świat roślin motylkowych. |
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Dylematy ochrony przyrody: po co nam natura? |
Truizmem jest stwierdzenie, że wraz z rozwojem cywilizacji ludzkiej postępuje degradacja naturalnych ekosystemów. Od dawien dawna niepohamowanej ekspansji naszego gatunku towarzyszy jednak, obok bezrozumnego często niszczenia przyrodniczego dziedzictwa, także różnie wyrażana i uwarunkowana różnymi motywami chęć ochrony niektórych elementów dzikiej przyrody. Co było, jest i może w przyszłości być motywem takich działań? Czy rzeczywiście powinniśmy dla własnego dobra chronić przyrodę i zdecydować się na trudne i kosztowne samoograniczanie? Co tak naprawdę powinniśmy chronić chroniąc przyrodę? Czy mamy jeszcze szansę na to, by nasze działania w tym zakresie były skuteczne? Co jest największym naszym zagrożeniem i wyzwaniem? Podczas dyskusji spróbujemy wspólnie zastanowić się nad tymi problemami. |
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Choroba Alzheimera, problem pacjenta i rodziny |
Choroba Alzheimera (Alzheimer’s disease, AD) stanowi najpowszechniejszą przyczynę otępień w starszym wieku. Obecnie na świecie ponad 44 miliony osób cierpi na AD. Specjaliści alarmują, iż w związku ze wzrostem średniej długości życia, AD może stanowić największy kryzys zdrowotny świata. Nadzieją na rozwój skutecznych metod leczenia i wczesnej diagnostyki AD są badania naukowe mające na celu poznanie przyczyn tej choroby. Jest to poważne wyzwanie, ponieważ patogeneza AD jest wyjątkowo złożona. W wykładzie omówione będą obecne metody diagnostyki i leczenia choroby Alzheimera, jak też badania naukowe, na podstawie których rozwijane są nowe strategie diagnostyczne i terapeutyczne.
|
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Dylematy ochrony wód: po co i jak chronić nasze rzeki i jeziora? |
Naturalne rzeki i jeziora, pozornie proste i mało zróżnicowane, przy bliższym poznaniu zaskakują złożonością przestrzenną i stopniem skomplikowania procesów w nich zachodzących. Ingerencja człowieka w te ekosystemy prowadzi do ich uproszczenia i w konsekwencji degeneracji, często nieodwracalnej. Podczas wykładu spróbujemy zastanowić się, czym różni się naturalny ekosystem wodny od przekształconego przez człowieka i który z nich wolelibyśmy zachować dla przyszłych pokoleń. Przedyskutujemy najważniejsze zagrożenia dla funkcjonowania rzek i jezior w Polsce, oraz sposoby ich ochrony i restytucji. Przy okazji przeprowadzimy krótką analizę ekologicznych skutków planowanych gigantycznych inwestycji związanych z przystosowaniem głównych rzek Polski do wysokotonażowej żeglugi. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Fascynujący świat pasożytów |
Podczas lekcji uczestnicy zostaną wprowadzeni w ciekawy świat pasożytów ludzi i zwierząt, z którymi można spotkać się na co dzień. W trakcie zajęć zostaną omówione główne grupy pasożytów, ich cykle rozwojowe oraz cechy przystosowujące te organizmy do pasożytniczego trybu życia. Przedstawiony zostanie również ich wpływ na zdrowie człowieka i zwierząt (takich jak psy i koty). Zaprezentowane zostaną też niezwykle małe pasożyty (mikrosporydia). Dodatkowo, uczestnicy dowiedzą się w jaki sposób chronić się przed zarażeniami pasożytami. Przedstawione również zostaną metody badania pasożytów. W ramach lekcji przewidziana jest prezentacja multimedialna dotycząca najpowszechniej występujących pasożytów. Następie uczestnicy wezmą udział w zajęciach praktycznych - oglądanie preparatów pod mikroskopem i rozpoznawanie pasożytów. Na zakończenie zajęć każdy uczestnik otrzyma pamiątkowy dyplom. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Las |
Las najlepiej poznaje się… w lesie. Dlatego chodźmy na wspólny spacer! Zabierzemy was na wędrówkę, podczas której postaramy się spojrzeć na to wyjątkowe miejsce z trochę innej perspektywy. Czy dacie się namówić na spacer z głową w chmurach? Czy odważycie się podążać w głąb lasu za dźwiękiem? Las to dużo więcej niż drzewa, a własne obserwacje jego mieszkańców mogą być niesamowitą przygodą. Spróbujemy poczuć go wszystkimi zmysłami. Przyroda ma nam mnóstwo do zaoferowania, w tym również wiele zabawy, jednak w zamian powinniśmy okazać jej szacunek i zapewnić ochronę. Zastanowimy się, co zawdzięczamy lasom, za co możemy je polubić i jak powinniśmy o nie dbać. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Oblicza lasu w dzień i w nocy |
W ramach zajęć interaktywnych uczestnicząca w nich młodzież będzie mogła zapoznać się jak obserwować las i jego mieszkańców w dzień i w nocy. Szczególną uwaga zwrócona będzie w trakcie prowadzenia warsztatów na zmysły: dotyku, słuchu i wzroku i ich rolę w „rozszyfrowywaniu” przyrody lasów oraz tajników życia ich mieszkańców.
|
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Odkryj mikroświat żwacza |
Wokół nas i w nas jest mikroświat, którego nie widzimy gołym okiem. Świat ten pełen jest żywych organizmów takich jak bakterie, pierwotniaki czy grzyby. Aby go zobaczyć potrzebny jest mikroskop. Na zajęciach dzieci zapoznają się z budową mikroskopu oraz będą miały możliwość obserwacji mikrofauny zasiedlającej żołądki przeżuwaczy w preparatach z tzw. żywej kropli. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Pająki - lubię to! |
O ciekawych zachowaniach pająków i ich osobliwych przystosowaniach do życia w zróżnicowanych środowiskach. Nauczymy się także tworzenia pajęczej sieci. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | ZOO pod lupą |
ZOO w powiększeniu, czyli jak rzeczy dobrze nam znane wyglądają pod binokularem lub mikroskopem. W programie oglądanie różnych preparatów zwierzęcych jak pióra, łuski, fragmenty skór, włosy, skrzydełka owadów, wylinki węży itp. Zajęcia rozpoczną się od poszukiwania materiałów badawczych, zbierania sierści, pancerzyków, wylinek, piór itp. Znaleziska zostaną poddane starannym oględzinom pod binokularami i mikroskopem. Postaramy się wywnioskować na podstawie wyglądu poszczególnych preparatów jaki związek mają konkretne cechy ich budowy z funkcją i wykorzystaniem przez określone zwierzę. W czasie zajęć uczniowie obejrzą prezentacje multimedialną dotyczącą pokrycia ciała - "ubrań zwierzęcych" i spełnianych przez nie funkcji. Uczestnicy zajęc będa mieli możliwość sporządzenia dokładnych rysunków obserwowanych preparatów i sporządzenia notatek, które pomogą im w wypełnieniu podsumowującej zajęcia karty pracy. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Bogactwo świata owadów |
Owady są najliczniejszą grupą zwierząt na naszej planecie. I choć spotykamy się z nimi niemal każdego dnia naszego życia, wciąż mało o nich wiemy. Podczas zajęć wartsztatowych młodzież szkolna będzie mogła poznać i te najpospolitsze, jak biedronkę czy trzmiela, i całkiem niepospolite, takie jak modliszka czy nadobnica alpejska. Każdy z nich ma zaskakujące zachowania, specyficzną dietę, czasem inną dla dorosłych, a inną dla larw, i ubarwienie, które ma ściśle określone funkcje. Zaskakujący jest również ich rozwój osobniczy. Niektóre larwy zupełnie nie przypominają osobników dorosłych, a niektóre tylko nieznacznie się od nich różnią. A w dodatku, choć małe, owady są najliczniejszą grupą zwierząt i mają wielkie znaczenie dla naszej przyrody. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Co noszą zwierzęta w lesie kiedy jest zimno? |
Celem zajęć jest przedstawienie dzieciom przystowowań kilku gatunków zwierząt żyjących w Polsce do zmiany warunków klimatycznych. Omówione zostaną m.in. procesy odpowiedzialne za wytworzenie odpowiednich przystosowań do zmian warunków pogodowych. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Co łączy lodówkę i buty sportowe, czyli opowieść o nanocząstkach |
Co łączy lodówkę, buty sportowe i krem z filtrem UV? |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Czego nie wiemy o koniach i innych zwierzętach? |
Zajęcia z wykorzystaniem ekspozycji Powozowni, prezentacji zdjęć, pasz, którymi karmimy konie, akcesoriów jeździeckich i zaprzęgowych. Wspólnie m.in. definiujemy konia (anatomia, eksterier, rola na tle innych gatunków zwierząt udomowionych) |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | GMO i terapia genowa |
Uczestnicy dowiedzą się czym jest biologia molekularna i inżynieria genetyczna oraz jakie perspektywy dla społeczeństwa wiążą się z tymi dyscyplinami nauki. Zapoznają się z najnowszymi osiągnięciami tych dziedzin oraz z możliwościami ich wykorzystania w życiu codziennym. W czasie warsztatów prowadzący wyjaśni czym jest GMO oraz dlaczego budzi takie kontrowersje. Uczniowie poznają perspektywy i nadzieje wiązane z coraz tańszym i szerzej dostępnym sekwencjonowaniem genomu ludzkiego, terapią genową i jej wykorzystaniem w przyszłości. Przekazana wiedza pozwoli uczestnikom na obiektywne, naukowe spojrzenie na wątpliwości związane z organizmami modyfikowanymi genetycznie. W części praktycznej zajęć uczniowie samodzielnie przeprowadzą izolację DNA. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Jak nietoperz z nietoperzem |
Czy nietoperze słyszą nawzajem swoje głosy? A jeśli tak, to czy nie przeszkadzają sobie nawzajem w polowaniu? Czy potrafią ze sobą rozmawiać, jeśli zechcą – i co właściwie mogłyby mieć do powiedzenia? Czy jeden może się od drugiego czegoś nauczyć? I jak właściwie będąc nietoperzem podrywa się dziewczynę? Podczas naszych lekcji spróbujemy zajrzeć do wciąż tajemniczego i kryjącego wiele zagadek świata nocnych ssaków i dowiedzieć się, jak wygląda ich życie społeczne i rodzinne. Przekonamy się także, co my, ludzie, wiemy obecnie o możliwościach porozumiewania się nietoperzy – oraz jak to możliwe, że w ogóle cokolwiek o tym wiemy… Zastanowimy się nad tym, co w ogóle można zrobić w takiej sytuacji, kiedy strasznie chcielibyśmy coś wiedzieć, a tu w żadnej, najgrubszej nawet książce nie da się o tym przeczytać, bo po prostu jeszcze nikt na świecie tego nie wie. Posłuchamy, jak brzmią głosy nietoperzy przekształcone przez elektroniczne urządzenia, pozwalające nam usłyszeć dźwięki zbyt wysokie dla ludzkich uszu. Spróbujemy wreszcie sami odrobinę wczuć się w rolę nietoperzy i sprawdzić, jak dalibyśmy sobie radę w różnych niezwykłych dla nas sytuacjach. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Odkrywamy różne oblicza komórki ludzkiej |
Krótkie trzy wykłady połączone z ćwiczeniami skierowane do uczniów szkół podstawowych interesujących się zagadnieniami związanymi z biologią człowieka. Na lekcji festiwalowej dowiecie się: czym są limfocyty i jakie pełnią funkcje? Wspólnie wyizolujemy limfocyty, a następnie bardzo małe, lecz ważne cząsteczki mikroRNA. Pokażemy Wam też, że nasze komórki umierają w specjalnym procesie zwanym apoptozą i że jest to zupełnie normalne, a wręcz potrzebne dla prawidłowego funkcjonowania. Zobaczycie pod mikroskopem komórki apoptotyczne, które sami wcześniej odpowiednio przygotujecie. Podczas zajęć przewidziane są dwie przerwy |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Owady- wrogowie czy nasi sprzymierzeńcy |
Owady są najliczniejszą i najszerzej rozpowszechnioną grupą organizmów na świecie. Spotyka się je wszędzie na lądzie, w wodzie, powietrzu, na organizmach roślinnych jak i zwierzęcych, w ich odchodach oraz zwłokach. Pełnią one wiele ważnych funkcji w naszym ekosystemie: uczestniczą w krążeniu i rozkładzie substancji organicznych, ochronie roślin oraz ich zapylaniu, jednakże poza pożytecznymi owadami, istnieje szereg owadów uważanych za szkodniki. Karaczany, muchy, chrząszcze czy motyle to tylko niektóre z owadów, które będzie można podziwiać podczas edukacyjnych lekcji festiwalowych. Zajęcia poprzedzone będą krótką prelekcją obejmującą zapoznanie się z budową i fizjologią owadów, a także ich rolą w i znaczeniem w przyrodzie. Uczniowie będą mogli zobaczyć na własne oczy jak wygląda wnętrze owada, porównać „krew” owadów z krwią ssaków, ponadto przewidziany jest pokaz wybranych gatunków owadów oraz gry i zabawy dla najmłodszych uczestników. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Wielki Świat Mikroorganizmów |
Dzięki bakteriom, drożdżom oraz pleśniom możliwe jest urozmaicenie naszej diety m.in. o pyszne jogurty, sery, kiszone ogórki, kapustę, pieczywo oraz wędliny. Niestety drobnoustroje te mogą także powodować psucie żywności i bezpośrednio zagrażać naszemu zdrowiu. Na lekcjach zaprezentujemy (makroskopowo oraz mikroskopowo) główne gatunki drobnoustrojów (bakterii, drożdży, pleśni) zarówno tych, które wykorzystuje się do produkcji żywności, jak i takie, które są przyczyną jej psucia. Uczestnicy będą mieli okazję samodzielnie wykonać preparaty mikroskopowe i obserwować jak wyglądają te drobnoustroje. Materiał do obserwacji będą pobierali z dostępnych na polskim rynku produktów (m.in. serów pleśniowych, jogurtów, kiełbas, soku z ogórków kiszonych oraz kiszonej kapusty) oraz z surowców i produktów, które uległy zepsuciu w warunkach domowych. Lekcja ma na celu uświadomienie zagrożeń wynikających ze spożycia zepsutej lub przeterminowanej żywności. Stanowi jednocześnie zachętę do wybierania produktów naturalnych, tych, które powstają z wykorzystaniem drobnoustrojów przyjaznych człowiekowi i ważnych z punktu widzenia przemysłu spożywczego. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Wirusy – nieproszeni goście |
Wirus - w dosłownym tłumaczeniu z łaciny virus - jad, oznacza, że wirusy są czynnikami wyłącznie patogennymi. Jednak warto dodać, że są to nie tylko niebezpieczni wrogowie, lecz również współtowarzysze, najdyskretniejsi współpracownicy. Są wszędzie, wewnątrz nas i na zewnątrz, zadziwiają skutecznością działania do tego stopnia, iż można ich uznać za doskonałą formę życia. Ale, czy można powiedzieć, że wirusy żyją? Wirusy określa się przecież jako pogranicze materii żywej i nieożywionej. Celem warsztatów „Wirusy – nieproszeni goście” będzie wprowadzenie młodych uczestników w ważny i ekscytujący świat wirusów. Pierwszym etapem będzie zapoznanie słuchaczy z budową wirusów oraz procesem zakażenia komórek ludzkich, zwierzęcych i bakteryjnych. Pokazane zostaną sposoby namnażania wirusów in vitro oraz metody ich wykrywania – praca z mikroskopem. Następnie, zaprezentowane zostanie ich działanie chorobotwórcze na przykładach chorób ludzi i zwierząt. W kolejnym etapie wspólnie z uczestnikami opisane zostaną sposoby radzenia sobie z wirusami. Pokazana zostanie, walka z inwazją wirusów jaką toczy każdego dnia układ odpornościowy człowieka, i w jakim stopniu organizm skutecznie odrzuca atak niechcianych gości. Analizując rodzaje odpowiedzi przeciwwirusowej uczestnicy zobaczą, że kiedy wirus przeniknie przez pierwsze bariery ochronne i wniknie do komórek, to jedną z ostatnich desek ratunku jest niszczenie samego siebie - własnych komórek. Młodzi uczestnicy warsztatów dowiadując się o „sile” wirusów i o trudnościach jakie sprawia walka z nimi, być może docenią banalne przestrogi dorosłych i zrozumieją wysiłek jaki, w różnych aspektach codziennego życia, wkłada się w ochronę przed zakażeniem organizmu. |
biologia |
|
- 1
- 2
- 3
- 4
- następna ›