Wydział Psychologii UW
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Czego o różnorodności ludzkich emocji dowiemy się studiując psychologię? |
W naszym doświadczeniu emocje o różnej intensywności odgrywają podstawową rolę. Towarzyszą one każdej sytuacji w której się znajdujemy. Wykład z elementami pokazu będzie miał na celu przedstawienie aktualnego staniu wiedzy jaki zgromadziła psychologia emocji. W trakcie zajęć zademonstrowane zostaną sposoby w jakie psychologia opisuje ogromną różnorodność emocji oraz konsekwencje tych emocji dla działania w codziennych sytuacjach. Punktem wyjścia będzie założenie, że pewne emocje mają charakter pierwotny (np. złość, strach) podczas gdy inne to bardzo złożone wytwory działania ludzkiego umysłu (np. duma, wstyd). Istnieje kilka modeli, które pozwalają wyjaśnić w jaki sposób powstają jedne i drugie. Co więcej oba typy emocji wiążą się z różnorodnymi konsekwencjami. Potocznie uważa się, że emocje utrudniają działanie i podejmowanie racjonalnych decyzji. Ale czy najnowsze badania to potwierdzają? Może jest zupełnie inaczej? Jak jest w tym rola mechanizmów leżących u podłoża powstawania tych emocji? Na te i inne pytania odpowiedź znaleźć będzie można w trakcie spotkania festiwalowego. |
psychologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Międzypokoleniowy przekaz traumy na przykładzie zjawiska parentyfikacji |
Wykład poświęcony problematyce międzypokoleniowego przekazu traumy. Dlaczego odczuwamy emocje w związku z wydarzeniami lub faktami, z którymi sami bezpośrednio nie mieliśmy do czynienia? Przedstawię definicję urazu psychicznego (traumy) oraz rozumienie zaburzenia po stresie traumatycznym (zgodnie z klasyfikacją psychiatryczną DSM-5). W oparciu o wyniki badań (między innymi Mai Lis-Turlejskiej oraz Krzysztofa Rutkowskiego) scharakteryzuję sposób funkcjonowania psychicznego osób, które w dzieciństwie doświadczyły zdarzeń traumatycznych związanych z II wojną światową. Zaprezentuję konsekwencje traumy wojennej matek i ojców dla pokolenia dzieci i wnuków. W analizie odwołam się do kilku perspektyw – przedstawię wybrane wyniki badań z obszaru epigenetyki, neuronauki oraz teorii przywiązania i teorii psychodynamicznych. Bardziej szczegółowo przedstawię zjawisko parentyfikacji czyli odwrócenia ról w rodzinie. Jest to taka sytuacja, gdy dziecko zajmuje się potrzebami rodzica, zarówno realnymi, instrumentalnymi, jak też emocjonalnymi, dystansując się od swoich własnych. W badaniach prowadzonych pod moim kierunkiem, opisanych w książce Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie, wykazano związek pomiędzy emocjonalnym odwróceniem ról ze strony matki w dzieciństwie i depresją w dorosłości. Uzyskaliśmy także wyniki wskazujące na połączenie parentyfikacji z zaburzeniami wegetatywnymi i z odczuwaniem bólu. Ujawniliśmy też związek pomiędzy odwróceniem ról w relacji z rodzicami w dzieciństwie i zaburzeniami obrazu własnego ciała w dorosłości. Dla ilustracji przedstawianych tez posłużę się przykładem klinicznym. Wystąpienie zakończą refleksje nad tym, jak pomóc osobom, których funkcjonowanie wiąże się z dziedzictwem traumy przodków. |
psychologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak skutecznie grać na giełdzie? |
Jak skutecznie grać na giełdzie ? – wykład z elementami aktywizującymi. Jedną z najważniejszych zmian, jakie zaszły w naukach ekonomicznych na przełomie XX i XXI wieku był wzrost znaczenia finansów behawioralnych. Przedstawiciele finansów behawioralnych, posiłkując się intensywnie dorobkiem psychologii, starają się wyjaśnić nieracjonalne zachowania inwestorów giełdowych, jak i niewytłumaczalne anomalie giełdowe, w tym kryzysy na giełdzie. Podczas wykładu słuchacze poznają podstawowe pojęcia z zakresu finansów behawioralnych, odnoszące się do występowania nieracjonalnych zachowań wśród inwestorów (tzw. inklinacji behawioralnych), jak i, będących spowodowanymi przez te ostatnie, anomalii giełdowych na poziomie makro. Słuchacze będą mieli okazję przekonać się, czy wykorzystując wiedzę z finansów behawioralnych da się „pokonać rynek”, czyli uzyskać ponadprzeciętne zyski z inwestowania. W końcu, wykład ten będzie również okazją do zapoznania się z różnymi pułapkami psychologicznymi w procesie podejmowania decyzji w ogóle celem nauczenia się podejmowania bardziej racjonalnych decyzji w życiu codziennym. |
psychologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Język na emeryturze - funkcjonowanie językowe w okresie późnej dorosłości |
Język na emeryturze. O zmianach funkcjonowania językowego w okresie późnej dorosłości. Czy funkcje językowe osób w okresie późnej dorosłości ulegają pogorszeniu, czy pozostają na nieobniżonym poziomie? Badania nie przynoszą na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. Sprawność językowa, podobnie jak sprawność poznawcza osób w podeszłym wieku, jest bardzo zróżnicowana i zależy od wielu czynników. Na wykładzie ukazane zostaną funkcje językowe, których deficyty najczęściej obserwuje się u osób starszych, a także zostaną przedstawione obszary funkcjonowania językowego pozostające na poziomie nieobniżonym. Mimo dużego zróżnicowania indywidualnego i różnego nasilenia deficytów, język mówiony i pisany seniorów bywa traktowany jako czuły wczesny barometr upośledzenia funkcji poznawczych bądź wskaźnik rezerwy poznawczej. Zaprezentujemy przegląd badań nad funkcjonowaniem językowym osób w okresie późnej dorosłości i sugestie dotyczące aktywności, które mogą zapobiec powstawaniu deficytów poznawczych, w tym językowych, u osób starszych. |
psychologia |
|