Wydział Psychologii UW

Typ Tytuł Opis Dziedzina Termin
Lekcja festiwalowa Uważne Jedzenie

„Uważne Jedzenie” to program edukacyjny dający możliwość wzbogacenia treści nauczania o elementy dietetyki i psychologii. Jego celem jest zwiększenie
uważności w kontekście jedzenia. Gdy czynność wykonywana jest ze świadomością, to przynosi więcej radości i możliwe jest łatwiejsze osiągnięcie
sytości. Program zwraca uwagę na rozróżnianie sygnałów płynących z ciała (odczuciach głodu i sytości) i na odczuwanie wrażeń związanych z jedzeniem.
Uważność to dbałość o jedzenie na różnych etapach postępowania z pożywieniem.
Edukacja dzieci w zakresie zdrowych nawyków żywieniowych jest kluczowa, zwłaszcza w wieku szkolnym. Jest to bowiem okres intensywnego rozwoju
psychofizycznego, a zdrowa dieta stanowi źródło substancji niezbędnych do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania wszystkich układów i narządów. Ma
wpływ także na samopoczucie i zachowanie uczniów, w tym ich zdolność i gotowość do uczenia się. Z tych względów zachęcamy nauczycieli i wychowawców
do włączenia do szkolnych zajęć treści dotyczących kształtowania zdrowych nawyków żywieniowych.


Program został opracowany w ramach międzynarodowego grantu Komisji Europejskiej “The EIT Food School Network: Integrating solutions to improve
eating habits and reduce food wastage”. Opracowaniem programu zajmował się interdyscyplinarny zespół, w skład którego wchodzili badacze z 5 krajów:
Hiszpanii, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Irlandii oraz Polski. W naszym kraju za realizację projektu odpowiadał Wydział Psychologii UW, gdzie stworzone zostały
niniejsze materiały, następnie opiniowane przez nauczycieli i specjalistów z dziedziny żywienia z Polski i pozostałych krajów partnerskich.

  • śr., 2020-09-23 11:00
  • śr., 2020-09-23 12:00
Lekcja festiwalowa Uważne Jedzenie

„Uważne Jedzenie” to program edukacyjny dający możliwość wzbogacenia treści nauczania o elementy dietetyki i psychologii. Jego celem jest zwiększenie
uważności w kontekście jedzenia. Gdy czynność wykonywana jest ze świadomością, to przynosi więcej radości i możliwe jest łatwiejsze osiągnięcie
sytości. Program zwraca uwagę na rozróżnianie sygnałów płynących z ciała (odczuciach głodu i sytości) i na odczuwanie wrażeń związanych z jedzeniem.
Uważność to dbałość o jedzenie na różnych etapach postępowania z pożywieniem.
Edukacja dzieci w zakresie zdrowych nawyków żywieniowych jest kluczowa, zwłaszcza w wieku szkolnym. Jest to bowiem okres intensywnego rozwoju
psychofizycznego, a zdrowa dieta stanowi źródło substancji niezbędnych do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania wszystkich układów i narządów. Ma
wpływ także na samopoczucie i zachowanie uczniów, w tym ich zdolność i gotowość do uczenia się. Z tych względów zachęcamy nauczycieli i wychowawców
do włączenia do szkolnych zajęć treści dotyczących kształtowania zdrowych nawyków żywieniowych.


Program został opracowany w ramach międzynarodowego grantu Komisji Europejskiej “The EIT Food School Network: Integrating solutions to improve
eating habits and reduce food wastage”. Opracowaniem programu zajmował się interdyscyplinarny zespół, w skład którego wchodzili badacze z 5 krajów:
Hiszpanii, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Irlandii oraz Polski. W naszym kraju za realizację projektu odpowiadał Wydział Psychologii UW, gdzie stworzone zostały
niniejsze materiały, następnie opiniowane przez nauczycieli i specjalistów z dziedziny żywienia z Polski i pozostałych krajów partnerskich.

  • śr., 2020-09-23 11:00
  • śr., 2020-09-23 12:00
Lekcja festiwalowa Mówimy "nie" mowie nienawiści

W trakcie lekcji zastanowimy się nad tym, czym jest mowa nienawiści, jakie są jej konsekwencje, a także, co najważniejsze, jak jej przeciwdziałać. Omówimy skuteczne sposoby walki z hejtem w przestrzeni publicznej – w trakcie rozmów czy w internecie – oraz porozmawiamy o tym, jakie działania mogą nie odnieść oczekiwanych skutków.

  • śr., 2020-09-23 13:00
  • śr., 2020-09-23 14:00
Lekcja festiwalowa Mówimy "nie" mowie nienawiści

W trakcie lekcji zastanowimy się nad tym, czym jest mowa nienawiści, jakie są jej konsekwencje, a także, co najważniejsze, jak jej przeciwdziałać. Omówimy skuteczne sposoby walki z hejtem w przestrzeni publicznej – w trakcie rozmów czy w internecie – oraz porozmawiamy o tym, jakie działania mogą nie odnieść oczekiwanych skutków.

  • śr., 2020-09-23 13:00
  • śr., 2020-09-23 14:00
Spotkanie festiwalowe Wyłanianie się dorosłości – nowy etap w rozwoju człowieka

Psychologia rozwojowa dzieli życie człowieka na kilka etapów: dzieciństwo (okres niemowlęcy; wczesne, średnie i późne dzieciństwo), dorastanie oraz dorosłość (wczesna,
średnia i późna). W 2000 roku Jeffrey J. Arnett opublikował w American Psychologist artykuł, w którym po raz pierwszy użył pojęcia wyłaniającej się dorosłości (emerging
adulthhood) dla wyróżnienia fazy życia przypadającej na pierwszy etap wczesnej dorosłości. Jego zdaniem, ten okres nie tylko jest początkiem dorosłości, ale ma swój
swoisty charakter i jest „wytworem” współczesnej kultury i można go, a nawet należy, traktować jako odrębny okres w rozwoju człowieka.

Przez ostatnie dwadzieścia lat przeprowadzono wiele badań dotyczących tej fazy życia, które opisują i wyjaśniają istotne przeobrażenia charakterystyczne dla wyłaniającej się
dorosłości, przede wszystkim w obrębie tożsamości. Zjawisko wydłużanie się wejścia młodych ludzi w „pełną” dorosłość bywa odbierane przez dorosłych jako irytujące. Proponowany wykład pomoże zrozumieć, jakie trudne wyzwania oraz zadania rozwojowe stoją przed osobą w tej fazie życia. I jak można młodych ludzi wspierać, aby ta podróż zakończyła się sukcesem, czyli osiągnięciem dojrzałej osobowości.

Nauki społeczne
  • sob., 2020-09-26 09:00
Spotkanie festiwalowe Stres i zdrowie psychiczne w czasie pandemii Covid-19

Pandemia Covid-19 i towarzyszący jej stres odciskają piętno na wielu obszarach życia ludzi, w tym na ich zdrowiu psychicznym. Z tego względu niezwykle ważne jest śledzenie
stanu zdrowia psychicznego społeczeństwa w czasie pandemii i wynikających z niej obciążeń. W trakcie wystąpienia zostaną zaprezentowane wyniki dwóch badań na ten temat realizowanych w Polsce w czasie pandemii.

Pierwsze z nich, przeprowadzono na przełomie marca i kwietnia br., a więc tuż po wprowadzeniu ograniczeń w związku z pandemią. Dotyczyło ono występowania
objawów zaburzeń psychicznych związanych ze stresem, depresji i lęku uogólnionego. W czasie wystąpienia zostanie udzielona odpowiedź na pytanie, czy sytuacja pandemii była
postrzegana jako stresująca przez wszystkich uczestników oraz jak bardzo nasilone były w tym czasie u nich objawy zaburzeń psychicznych.

Drugie badanie, prowadzone w ramach projektu obejmującego 12 krajów europejskich, koncentrowało się na określeniu, w jakim zakresie sytuacja pandemii koronawirusa była
obciążeniem psychicznym dla Polaków. Ponadto, pytaliśmy o to, co pomaga uczestnikom w radzeniu sobie z przeżywanymi trudnościami. W trakcie wystąpienia zostaną
omówione rodzaje obciążeń najczęściej wskazywane przez uczestników oraz podejmowane przez nich sposoby radzenia sobie ze stresem.

Nauki społeczne
  • sob., 2020-09-26 10:00
Spotkanie festiwalowe Przekonania na temat inteligencji, czyli kto i dlaczego chce być (postrzegany jako) mądry Nauki społeczne
  • sob., 2020-09-26 11:00
Spotkanie festiwalowe Bicie czy zabijanie? Różne funkcje przemocy zbiorowej

Mimo że badacze podkreślają złożoność i wielowymiarowość procesów prowadzących do przemocy międzygrupowej – czyli np. bójek pomiędzy kibicami różnych klubów
sportowych czy napadów członków jednego gangu na członków innego gangu – sama przemoc jest traktowana raczej jednowymiarowo. Tymczasem, chociażby analiza
wydarzeń historycznych pokazuje, że pojedyncze zdarzenia często znacząco różnią się między sobą. Zachowania wobec grupy obcej nie tylko nie raz przyjmują różne formy,
ale również spełniają różne funkcje. Zarówno badania psychologiczne, jak i analizy danych historycznych pokazują, że 1) przemoc zbiorowa ma wielowymiarowy
charakter, 2) jest uwarunkowana strukturalnie — w zależności od relacji między grupami przyjmuje inny charakter, a także 3) ma zróżnicowane funkcje.

Nauki społeczne
  • sob., 2020-09-26 12:00
Spotkanie festiwalowe Łamanie w kościach, czyli o wpływie pogody na nasze zdrowie i samopoczucie

Każdego dnia komunikatom o pogodzie towarzyszy informacja skierowana do meteoropatów ostrzegająca ich przed możliwym niekorzystnym wpływem pogody na ich
samopoczucie. Z drugiej strony, skargi pacjentów na pogorszenie samopoczucia czy zaostrzenie objawów istniejących chorób w odpowiedzi na zmiany pogody są przez
lekarzy często ignorowane albo przynajmniej nie traktowane poważnie. Wpływ pogody na stan zdrowia człowieka jest uznawany nie tylko przez lekarzy jako swoisty mit.

Tymczasem, w ostatnich latach pojawiło się wiele publikacji wskazujących na rzeczywisty związek klimatu (np. powodzi czy huraganów) oraz pogody (np. wysokich
temperatur, dużego zachmurzenia czy wilgotności) z samopoczuciem ludzi. W czasie wykładu przedstawię hipotetyczny mechanizm wiążący zmiany pogody ze stanem
zdrowia człowieka oraz wyniki pierwszych z Polsce i jednych z nielicznych do tej pory na świecie badań psychologicznych nad meteoropatami oraz psychologicznymi
czynnikami ich wrażliwości na pogodę, głównie kobiet, które zwykle silniej reagują na zmiany pogody w porównaniu z mężczyznami.

Nauki społeczne
  • sob., 2020-09-26 13:00