Nauki o Ziemi
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Planet Earth and Climate Change |
The awareness of global climate change is currently a key topic of discussion among different sectors of society including Earth sciences, economic sciences, politics, and of course, among the population in general. The increase in the average atmospheric temperature by about 0.7 °C over the last 130 years is an accepted value. A shift to warmer temperatures has evidently been taking place which actually began with industrialization. The situation to date testifies that for the realization of mitigation and adaptation strategies a comprehensive understanding of the complex system Earth is essential. Quantitative forecasts, for example, on climate evolution are only possible when comprehensive modelling of the interactions between the atmosphere and the oceans, the ice masses, the Earth’s interior, the Earth’s surface including the hydrosphere and biosphere has taken place. This task requires an intensive liaison between all sub-disciplines of the geosciences, biodiversity research, meteorology, climate research, and technical sciences. In order to cover socioeconomic aspects, for example, it is necessary to incorporate social and economic sciences. In this area there is still great need for further research. Politics and science are now faced with the challenge of deducing strategies with which not only the effects of the climate change can be controlled by society but also in which benefits resulting from climate change can be adequately put to use. Internationally coordinated action to protect our Planet Earth and to preserve our natural resources for current and future generations and in this way to avoid conflicts or even war is urgently necessary.
|
Nauki o Ziemi |
|
Spotkanie festiwalowe | geo.weekend.go, cz. 1: piasek, kamienie; |
Wydaje się, że poznanie spraw geologicznych „w terenie” wymaga wyjazdu do kopalni, kamieniołomu a przynajmniej w góry. Tymczasem wystarczy wychylić się ze swego osiedla (a nawet to nie bywa konieczne), by zetknąć się z „czystą geologią”. Co trzeba robić? Tylko patrzeć uważnie i obserwować ze zrozumieniem. Prezentacja pokazuje szereg problemów i obiektów geologicznych, które poznać można w okolicy Warszawy (oczywiście są takie i w otoczeniu innych miast). To przede wszystkim piasek i jego nagromadzenia polodowcowe – wydmy, ozy, kemy, gleby kopalne, ponadto iły np. warwowe. W piasku ukrywają się narzutniaki, przyniesione przez lodowiec, a potem modelowane przez wiatr. Potraficie wyrzeźbić w kamieniu niedźwiedzia stojącego na tylnych łapach? A wiatr i piasek potrafią. |
Nauki o Ziemi |
|
Spotkanie festiwalowe | geo.weekend.go, cz. 3: mokradła a także |
Mokradła powstają w różny sposób i mają różny żywot – co do długości oraz ciągłości występowania (okresowe i mniej więcej stałe). Jednak wśród turystów nie cieszą się na ogół uznaniem, że nieładne, że komary. A to jeden z najcenniejszych i niestety niedocenianych składników środowiska naturalnego. Bo: magazynują wodę, regulują temperaturę otoczenia (chłodzą w czasie upałów, ogrzewają gdy zimno), dają trwałą wilgotność powietrza, są środowiskiem życia i rozmnażania dla wielu płazów i innych zwierząt, w osadzie magazynują substancję obumarłych roślin, nie dopuszczając do jej szybkiego powrotu jako dwutlenku węgla do atmosfery... No i poją sarny, dziki... Proponujemy jeszcze obejrzenie innych osobliwości: rudy żelaza na mokradłach, solanki przybywającej z głębokości 1600 m lub stalaktytów, powstających w Warszawie. Gdzie? Na przykład na stacji metra. |
Nauki o Ziemi |
|
Spotkanie festiwalowe | Uroda wody (niepłynącej), ChPK, wycieczka 1 |
Chojnowski Park Krajobrazowy to obszar występowania wielu oczek wodnych (naturalnych i w wyrobiskach, np. piaskowni), mokradeł, tarasów zalewowych. Pokazana została schematycznie budowa geologiczna podłoża, pozwalająca na tworzenie się tych form gromadzenia się wody. Zwrócono uwagę na nawarstwianie się w nich obumarłych roślin, a także na zmiany zbiorników, zarówno ich zanikanie, jak powstawanie i powiększanie, co ma istotne skutki dla środowiska. Ponadto dano przykłady estetycznych walorów krajobrazowych zarówno stawów, jak i mokradeł. Naprawdę warto odwiedzić. |
Nauki o Ziemi |
|
Spotkanie festiwalowe | Uroda wody (płynącej i...), ChPK, wycieczka 2 |
Chojnowski Park Krajobrazowy to także rzeki, przede wszystkim Jeziorka, oraz strumienie. Ponieważ płyną po dość równinnym terenie, mają dużą skłonność do meandrowania, podcinania lokalnych niewielkich wzniesień, tworzenia starorzeczy i tarasów zalewowych, na których rozwijają się mokradła. Na piaszczystych brzegach o małym nachyleniu można odczytać kolejne, coraz niższe poziomy wody. Wiosenne lub wczesnoletnie przybory wód powodują zalanie znacznych przyległych obszarów łąk lub lasów; po nich pozostaje użyźniający osad mułu i iłu. |
Nauki o Ziemi |
|
Spotkanie festiwalowe | Nie tylko Amazonia... |
Przyroda Brazylii to nie tylko wiecznie zielone lasy deszczowe Amazonii, to również niesamowite bogactwo i różnorodność innych środowisk, od wielobarwnej sawanny brazylijskiej (cerrado), przez atlantyckie lasy deszczowe, po największe na świecie mokradła Pantanalu. Zapraszam na fotograficzną podróż po zagrożonych ekosystemach południowej i zachodniej Brazylii, nad wspaniałe wodospady i przepastne kaniony pod parasolem niezwykłych drzew. |
Nauki o Ziemi |
|
Spotkanie festiwalowe | Obcy wokół nas |
Obce gatunki stały się nieodłączną cechą krajobrazu, również w Polsce, a miasta są głównym źródłem ich rozprzestrzeniania. W trakcie zajęć poznamy kilka gatunków inwazyjnych roślin, ich historię i problemy, jakie stwarzają, oraz sposoby, jak sobie z nimi radzić, ale także jak możemy je wykorzystać.
|
Nauki o Ziemi |
|
Spotkanie festiwalowe | Antarktyka daleka i piękna – co badają naukowcy? |
Czy pingwiny są tak sprytne jak Kowalski z "Pingwinów z Madagaskaru", a może tańczą jak nieloty z "HappyFeet Tupot Małych Stóp"? A może ciekawi Was, dlaczego małe pingwiny chodzą do żłobka lub czy słoń morski jest tak samo słoniowaty jak ten afrykański? Czy to prawda, że lodowce tak szybko topnieją? Na te i inne pytania odpowiedzą naukowcy z Zakładu Biologii Antarktyki. Dowiecie się także, jak wygląda codzienność na Polskiej Stacji Antarktycznej im. Henryka Arctowskiego. Spotkanie dostosowane do wieku dzieci, podczas którego przestawimy historie z pobytu w Polskiej Stacji Antarktycznej. W prosty i interesujący sposób opowiemy o rozległych lodowcach i podwodnych głębinach, a także podzielimy się wiedzą o roślinach, zwierzętach i nie tylko… zamieszkujących te zimne rejony. Pokaz wzbogacony licznymi zdjęciami, filmami, eksponatami. Na dzieci czeka także konkurs, w którym mogą wygrać gadżety stacyjne. |
Nauki o Ziemi |
|
Spotkanie festiwalowe | Polarny pokój zagadek |
10 śmiałków zmierzy się w ciągu godziny z wieloma łamigłówkami logicznymi o tematyce polarnej. Będą szukać wskazówek i zagadek w pozornie zwyczajnym pokoju spotkań naukowych. Poznają specyfikę życia i pracy na dalekiej północy. Jeżeli lubicie niespodzianki, zaskakujące zwroty akcji i przede wszystkim świetną zabawę – ten pokój jest dla Was! Jeżeli uda Wam się rozwiązać wszystkie zadania, dodatkowo otrzymacie unikalny prezent polarny, z którego będziecie mogli skorzystać jeszcze wiele razy po upuszczeniu naszego pokoju. |
Nauki o Ziemi |
|
Spotkanie festiwalowe | Nauka otwiera drzwi – wizyta w obserwatorium w Świdrze |
Zapraszamy na zajęcia w Obserwatorium Geofizycznym w Świdrze. W czasie tego spotkania uczestnicy będą mogli wziąć udział w różnych formach zajęć. W jednym z budynków w Obserwatorium w Świdrze, w tzw. domku modrzewiowym, przygotowano wystawę polarną, na której prezentowane są zarówno przyrządy pomiarowe stosowane do badań Arktyki, jak i sprzęt codziennego użytku niezbędny polarnikom do tego, aby przetrwać trudne warunki klimatu polarnego. Zwiedzaniu wystawy będą towarzyszyć fascynujące opowieści Najmłodsi będą mogli układać puzzle polarne na czas i wziąć udział w grze terenowej. Starszych zaprosimy do udziału w quizach online. Na uczestników gier i quizów czekają nagrody (oczywiście polarne!). |
Nauki o Ziemi |
|