geografia
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Czy wulkan wybuchnie na Dolnym Śląsku? |
Pokazane zostały pozostałości po wulkanach w zachodniej części Dolnego Śląska jako wystąpienia przykładowe dla aktywności erupcyjnej dolnopaleozoicznej, permskiej oraz paleogeńskiej obszaru dolnośląskiego. Powstały wówczas skały wylewne o składzie bazaltoidów oraz ryolitu – ogólnie scharakteryzowany został także ich skład. Omówione zostały także cechy mechaniczne tych skał – oddzielność słupowa i skorupowa, twardość, podatność na ścieranie i wynikające stąd zastosowania praktyczne. Zwrócono uwagę na oddziaływanie termiczne na skały ościenne. Wskazana została przyczyna wulkanizmu paleogeńskiego i jego zaniknięcia, związana z migracją płyt skorupy ziemskiej i rozbudową dna Oceanu Atlantyckiego. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak zrobić mapę ze zdjęć z dronów lub satelitów |
W ramach zajęć będzie możliwość poznania poszczególnych etapów tworzenia ortofotomapy ze zdjęć z drona, począwszy od pozyskania zdjęć aż do ich przetworzenia na mapę. Będą też przedstawione możliwości wykorzystania zdjęć satelitarnych do oceny wegetacji roślin na wybranym obszarze. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wirtualna podróż dookoła świata |
Podczas lekcji uczniowie dowiedzą się, co to jest geoinformacja, w jaki sposób korzystać z geowyszukiwarek i geoportali. Podczas lekcji zostanie przeprowadzony konkurs polegający na odgadnięciu miejsca przedstawionego na zdjęciu lotniczym lub satelitarnym. Lekcja może odbyć się w systemie zdalnym. |
|
|
Lekcja festiwalowa | CIEKAWI ŚWIATA…, czyli co można pokazać na mapie? |
Podczas zajęć zaprezentowany zostanie szeroki wachlarz map, które na co dzień używane są przez ludzi. Od mapy dla dziecka, ucznia, mieszkańca miasta, kierowcy i turysty aż po mapy stanowiące elementy dekoracji. Uczniowie będą mogli poznać różne formy i zastosowania map, zarówno te klasyczne, papierowe, jak i te, które wyświetlane są na ekranach komputerów lub smartfonów. Po co nam mapy? Do czego służą? Czym różnią się od innych środków przekazywania informacji? Jak sprawnie i efektywnie można je wykorzystać? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Oczami satelitów, czyli Ziemia widziana z kosmosu |
Co widzi satelita i dlaczego tak niesamowity jest świat widziany z kosmosu? Dlaczego satelita widzi inaczej niż człowiek? Co można zobaczyć z kosmosu? Młodzież pozna odpowiedź na te i inne pytania. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Oczami satelitów, czyli Ziemia widziana z kosmosu |
Co widzi satelita i dlaczego tak niesamowity jest świat widziany z kosmosu? Dlaczego satelita widzi inaczej niż człowiek? Co można zobaczyć z kosmosu? Młodzież pozna odpowiedź na te i inne pytania. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Życie i praca w Polskiej Stacji Polarnej na Spitsbergenie |
Spitsbergen jest największą wyspą należącego do Norwegii archipelagu Svalbard, który rozdziela Morze Grenlandzkie od Morza Barentsa. W południowo-zachodniej części wyspy nad fiordem Hornsund znajduje się Polska Stacja Polarna im. Stanisława Siedleckiego. Opowiemy o Stacji, jej historii i organizacji wypraw, życiu codziennym i pracy ich uczestników, rytmie pór roku – lato i jesień (dzień polarny), zima (noc polarna), wiosna. Przyjrzymy się gospodarzom tego wspaniałego zakątka świata – niedźwiedziom polarnym, reniferom, lisom Czas trwania zajęć: 45-minutowa prelekcja i 15 minut na pytania. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Odkryj na nowo nieznane lądy |
Chcesz poznać szlaki wielkich odkrywców geograficznych krok po kroku? Jak stworzyć mapę, która dodatkowo opowiada historię? Dołącz do historycznych podróżników, wykorzystując do tego nowoczesne narzędzia StoryMaps. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Odkryj na nowo nieznane lądy |
Chcesz poznać szlaki wielkich odkrywców geograficznych krok po kroku? Jak stworzyć mapę, która dodatkowo opowiada historię? Dołącz do historycznych podróżników, wykorzystując do tego nowoczesne narzędzia StoryMaps. |
|