Czy w biznesie chodzi tylko o pieniądze? Ludzka twarz przedsiębiorców
Podczas lekcji prowadzący przedstawi w ciekawej warsztatowej formie kilkanaście przykładów przedsiębiorstw, których właściciele pamiętają, że zysk finansowy jest tylko jednym z wielu celów działalności gospodarczej. Pokrótce porozmawiamy o tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu, nie zatrzymując się jednak na teorii, zdążając bezpośrednio do praktyki. Przejdziemy przez świat przedsiębiorstw kierowanych przez wartości (values-based organizations), przedsiębiorstw społecznych, inicjatyw spółdzielczych i kooperatyw producenckich, porozmawiamy o tak wspaniałych inicjatywach w świecie biznesu jak m.in. ekonomia komunii, Fashion Checker, Migam, platformy Gioosto i Eye on Buy i wiele innych. Co więcej, na chwilę wejdziemy nawet na szerszy temat – spróbujemy zrozumieć czym jest rolnictwo regeneratywne i w jaki sposób może być opłacalne ono dla przedsiębiorcy-rolnika, będąc jednocześnie korzystnym dla środowiska. Istotną część zajęć poświęcimy na omówienie współpracy przedsiębiorstw prywatnych z organizacjami społecznymi w celu przeciwdziałania zmianom klimatu i ochronie środowiska. Nie będziemy oczywiście rozmawiać o wyabstrahowanych teoriach. Spojrzymy na ciekawe przykłady ze świata biznesu, m.in. firmę Plast-Mar z Inowrocławia, Metal Expert z Elbląga oraz inicjatywy ze świata: I-drop Waterpod, Bionatur czy Terra Madre. Najważniejszym celem zajęć jest odczarowanie wśród młodych osób posttransformacyjnego mitu, jakoby głównym i jedynym celem działalności gospodarczej miała być maksymalizacja zysku finansowego. Podczas lekcji zobaczymy, że biznes działający z i dla społeczeństwa, ma znacznie więcej sensu niż ten nakręcający pustą konsumpcję.