warsztat
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Dyskusja od podstaw – warsztaty z debatowania |
Pracownia Retoryki Stosowanej UW zaprasza na warsztaty z debatowania. Opowiemy o tym, czym jest debata i jakie są jej rodzaje, nauczymy Cię budowania argumentów, damy kilka wskazówek dotyczących występowania publicznie i pokażemy, jak się bronić przed nieuczciwymi chwytami przeciwników. Dlaczego warto? Debatowanie kształtuje takie umiejętności jak wyszukiwanie i sprawdzanie informacji, budowanie poprawnych argumentów, wyszukiwanie stosownych przykładów dla zilustrowania naszej tezy, daje większą pewność siebie w zabieraniu głosu publicznie. Pokazuje, że warto jest rozważać pewne kwestie z wielu perspektyw. To ważne umiejętności, przydatne nie tylko w trakcie dyskusji. Debatę można definiować na wiele sposobów, zależnie od perspektywy. Musi jednak spełniać kilka warunków: to spór pomiędzy stronami reprezentującymi odmienne poglądy, ma swoje ustalone zasady, porządek, strukturę czy audytorium. Jak inaczej można spojrzeć na debatę? Dowiesz się tego, uczestnicząc w naszych warsztatach! Podczas krótkiego wykładu dowiesz się, czym jest debata i po co debatujemy. Poznasz kilka ćwiczeń z emisji głosu i improwizacji, by łatwiej Ci było zabierać głos. Omówimy kilka formatów debat - jakie są ich zasady, czym się różnią i który sprawdzi się w jakiej sytuacji. Wybierzemy jeden z nich i wspólnie przygotujemy się do debaty. Porozmawiamy o tym, jak budować argumenty i jak się bronić przed nieuczciwymi zagrywkami naszych przeciwników. Punkt kulminacyjny warsztatu to udział w debacie! Na koniec omówimy, co poszło świetnie, a nad czym warto jeszcze popracować. Warsztaty organizowane w ramach projektu grantowego RHEFINE (Rhetoric for Innovative Education) finansowanego ze środków europejskich w programie Erasmus+, dotyczącego nauczania retoryki na szczeblu szkolnictwa wyższego.
|
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak się odnaleźć w sytuacji retorycznej? |
Każdy z nas był kiedyś w takiej sytuacji, kiedy czuliśmy, że powinniśmy coś zrobić, coś powiedzieć – a czasami nie wiedzieliśmy co. Zdaniem Lloyda Bitzera tak właśnie wygląda sytuacja retoryczna. Składa się ze „sprawy aktualnej wagi” – czyli tego problemu, na który chcemy zareagować, audytorium – czyli tych, których chcemy włączyć w rozwiązywanie sprawy i ograniczeń – różnych okoliczności, które musimy wziąć pod uwagę, zanim coś zrobimy lub coś powiemy. Czasami popełniamy błędy i nasza reakcja na sytuację retoryczną nie jest stosowna – nie rozwiązuje problemu, a nawet go pogarsza. Pracownia Retoryki Stosowanej zaprasza na miniwykład i warsztaty „Jak się odnaleźć w sytuacji retorycznej?”. Miniwykład wygłosi dr Agnieszka Szurek (UW), a warsztaty poprowadzą Weronika Pisula i Karolina Kulpa, zajmujące się badaniami sytuacji retorycznej w ramach projektu RHEFINE. Podczas warsztatów uczestnicy przećwiczą w grupach, jak zastosować analizę sytuacji retorycznej w praktycznych życiowych sytuacjach, a także w odniesieniu do tekstów literackich (na przykładzie utworów Stanisława Lema i Tadeusza Różewicza). Warsztaty są organizowane w ramach projektu RHEFINE (Rhetoric for Innovative Education) finansowanego ze środków europejskich w programie Erasmus+, dotyczącego nauczania retoryki na szczeblu szkolnictwa wyższego. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | W pradolinie Wisły |
Przyroda ma nam mnóstwo do zaoferowania, w tym również wiele zabawy, jednak w zamian powinniśmy okazać jej szacunek i zapewnić ochronę. W trakcie wycieczki opowiemy o historii wsi Kampinos oraz odkryjemy tajniki pochodzenia wydm i bagien, głównych składników krajobrazu Kampinoskiego Parku Narodowego. Zastanowimy się, co zawdzięczamy bagnom i jaką role pełnią one dla dobra klimatu i ludzi, za co możemy je polubić i jak powinniśmy o nie dbać. Czas trwania ok. 4 godz. Trasa wycieczki ma kształt pętli dł. ok 10 km. Przebieg trasy: Kampinos – niebieskim szlakiem do Granicy – powrót żółtym szlakiem do Kampinosu. |
Nauki biologiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | With a little help from my friends. Na starość zamieszkamy razem |
Według przewidywań demograficznych w 2050 roku prawie 25% społeczeństwa będzie miało 60 i więcej lat. Nie tylko to ulegnie zmianie. Zdecydowanie więcej osób starszych będzie prowadziło – z wyboru życiowego – jednoosobowe gospodarstwa domowe. Fakt ten może stanowić wyzwanie w kontekście działań opiekuńczych i zdrowotnych. Rozwiązaniem, które pozwala pozostać aktywnym społecznie w bezpiecznym, znanym otoczeniu jest tzw. cohousing. Z powodzeniem istnieje w krajach Zachodu, w Polsce pomysł ten jest wciąż jednak mało znany. Czy miasta o nim wiedzą? Jak powinno wyglądać dobrze przygotowane miejsce mieszkania seniorów? Czy w Polsce istnieją dobre praktyki mieszkalnictwa senioralnego? A może możemy coś podpatrzeć i… skopiować? |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Grey is the new black – seniorzy -influencerzy |
W powszechnym rozumieniu internet jest miejscem egalitarnym. Każdy ma możliwość wejścia, wyjścia, tworzenia, bycia, komunikowania.Tak przynajmniej sieć jest przedstawiana. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | ODWOŁANE_Biblijna alegoryzacja w ujęciu dwóch egzegetów z Aleksandrii: Filona i Orygenesa |
Myśli żydowska i chrześcijańska powiązane są ze sobą tekstem Pisma Świętego. Biblia Hebrajska kanonizowała Pieśń nad pieśniami za sprawą rabbiego Akiby, który dostrzegł przenośne znaczenie w tym, z pozoru erotycznym, poemacie. Wejście do pism natchnionych było możliwe dzięki alegoryzacji, toteż żydowscy i chrześcijańscy egzegeci trudzili się nad przedstawieniem metaforycznej interpretacji utworu, w którym ani razu nie pojawia się bezpośrednio imię Boga. Jeśli Stwórcę z łatwością można odnaleźć pod postacią Oblubieńca, w czym zgodne są oba wyznania, to za Oblubienicą jedni widzą naród wybrany, zaś inni Kościół. Egzegeza mistyczna przywraca jedność interpretacji: tutaj Oblubienicą jest dusza, szukająca miłosnego zjednoczenia z Bogiem Oblubieńcem. Bóg kochający Izrael, Kościół, czy duszę jest podstawą późniejszych interpretacji, a w nich przenikają się myśl żydowska z chrześcijańską. Łączy je fascynacja językiem hebrajskim, a chrześcijańscy teologowie czerpią z prac starszych braci idee i metody interpretacyjne. Te ostatnie – rozwijane na dwóch różnych drogach – połączyły się w Aleksandrii w myśli żydowskiej Filona i jego chrześcijańskiego spadkobiercy Orygenesa. Odczyt Pieśni to dzieje przenikania się tradycji, a linia graniczna oddzielająca obie religie zamazuje się w zderzeniu z tajemniczym tekstem, który głosi zwycięstwo miłości. |
Nauki humanistyczne |
|
Lekcja festiwalowa | Biznes w rodzinie czy rodzina w biznesie |
Cel ogólny lekcji: przedstawienie mechanizmu funkcjonowania przedsiębiorstwa rodzinnego. Cele szczegółowe: po zajęciach uczestnicy powinni – umieć wyjaśnić czym jest przedsiębiorstwo rodzinne i w jaki sposób funkcjonuje, wiedzieć czym cechuje się przedsiębiorstwo rodzinne, potrafić podejmować decyzje podczas ćwiczenia wykorzystując wiedzę dotyczącą funkcjonowania firmy rodzinnej. Metody pracy: miniwykład informacyjny, zajęcia praktyczne oparte na działaniach uczestników. Forma pracy: praca zbiorowa. Pomoce dydaktyczne (zapewnione przez prowadzącego): duże arkusze papieru, flamastry. Przebieg lekcji: Wprowadzenie – pytanie „Czym, zdaniem uczestników, jest przedsiębiorstwo rodzinne?” i wspólna rozmowa. Rozwinięcie – miniwykład dotyczący mechanizmu funkcjonowania przedsiębiorstwa rodzinnego oraz wspólna praca, przy wykorzystaniu pomocy dydaktycznych, polegająca na tworzeniu przedsiębiorstwa rodzinnego oraz przydzielaniu ról członkom rodziny i diagnozowaniu ich predyspozycji do prowadzenia biznesu. Zakończenie – pytanie podsumowujące „Jak funkcjonuje przedsiębiorstwo rodzinne?” i prośba, aby uczestnicy starali się używać jak najwięcej poznanych na lekcji pojęć. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Inspirująca codzienność – w jaki sposób każdego dnia rozbudzać w sobie ciekawość świata? |
Skąd czerpiesz inspiracje do pracy i uczenia się? Czy masz czas zatrzymać się w biegu i zastanowić się, co Cię (tak naprawdę!) interesuje? Codziennie poszukujemy inspiracji i pomysłów na działanie. W naszym wystąpieniu opowiemy o tym, dlaczego warto dzielić się inspiracjami z innymi, wyjaśnimy, w jaki sposób Instagram wpłynął na naszą ciekawość świata oraz zachęcimy Was do prowadzenia „Dzienniczka Inspiracji”. Spotkanie poprowadzi dr Monika Sońta, adiunkt w Katedrze Zarządzania w Społeczeństwie Sieciowym w Akademii Leona Koźmińskiego oraz współautorka książki: „Communication Playbook. Kreowanie kultury innowacji poprzez komunikację”. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ja i rówieśnik z niepełnosprawnością |
Wokół nas jest wiele osób, które na co dzień doświadczają chorób i różnych niepełnosprawności. Często dostrzegamy, że osoba, którą znamy lub mijamy na ulicy, ma taką niepełnosprawność, lecz równie często nie zdajemy sobie z tego sprawy, ponieważ niepełnosprawność jest niewidoczna. Czy ma to dla nas znaczenie? Czy inaczej spostrzegamy osoby, kiedy widzimy, że coś im dolega? O czym wtedy myślimy i jak się zachowujemy? A kiedy osobą chorą lub osobą z niepełnosprawnością jest rówieśnik, twoja koleżanka lub kolega z klasy, szkoły, podwórka, czy dobrze go znamy? Najczęściej staramy się ją lub go poznać i spędzamy z nimi dobrze czas, dzielimy zainteresowania, rozmawiamy na wiele tematów. Jednak bywa i tak, że trudno nam zrozumieć, jak funkcjonują, jakie mają potrzeby, ponieważ ich sposób bycia i poziom ich sprawności bardzo różni się od naszej. Z całą pewnością więcej cech nas łączy niż dzieli i niewiele trzeba zrobić, aby lepiej zrozumieć drugą osobę. Zapraszam na zajęcia, podczas których porozmawiamy na temat osób z problemami zdrowotnymi i z niepełnosprawnościami, ale przede wszystkim spróbujemy w pewnym stopniu „poczuć”, co się z nami dzieje, jak się zachowujemy, gdy przez chwilę nie słyszymy, nie rozumiemy, nie widzimy lub nie możemy się swobodnie poruszać. Spróbujecie wykonywać codzienne czynności, np. pisanie, ubieranie się, pomaganie innym lecz w niecodziennych okolicznościach. W jakich? Zapraszam na warsztaty |
|
|
Lekcja festiwalowa | Opodatkowanie dochodów w spółkach |
Przedstawione zostaną formy opodatkowania dochodów w spółce cywilnej, jawnej, komandytowej, komandytowo-akcyjnej i w spółkach kapitałowych. Podjęte zagadnienie będzie podsumowane krótkim ćwiczeniem dla obecnych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Od kamyczka do mapy |
Zajęcia obejmują podstawowe zagadnienia z zakresu kartografii, ze szczególnym uwzględnieniem kartografii geologicznej. Młodzi uczestnicy zostaną zapoznani z elementami graficznymi mapy oraz poznają sposób ich właściwego odczytu. Poznają symbole oznaczające kierunki świata, siatkę współrzędnych i skalę mapy. Następnie zapoznają się z kompasem geologicznym i spróbują sami dokonać pomiaru. Podczas zajęć będą mieli okazję obejrzeć okazy skał ze strukturami geologicznymi powstałymi na skutek procesów tektonicznych i sedymentacyjnych. Podczas zajęć młodzi odkrywcy wykonają zadania polegające na stworzeniu własnej mapy i rozwiążą krzyżówkę utrwalającą pojęcia poznane podczas zajęć. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Owady i pająki naszych lasów |
Uczestnicy zajęć nauczą się rozróżniać owady i pająki występujące w lesie, rozpoznawać podstawowe gatunki, poznają ich biologię oraz ważną rolę, jaką pełnią w ekosystemach leśnych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak zrobić mapę ze zdjęć z dronów lub satelitów |
W ramach zajęć będzie możliwość poznania poszczególnych etapów tworzenia ortofotomapy ze zdjęć z drona, począwszy od pozyskania zdjęć aż do ich przetworzenia na mapę oraz wykorzystania zdjęć satelitarnych (aktulanych i historycznych) do przygotowania map wybranego obszaru. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Konspiracyjna mapa Warszawy, czyli o miejscach antykomunistycznej konspiracji niepodległościowej |
W trakcie zajęć uczestnicy poznają struktury niepodległościowe działające na terenie Warszawy jak i w regionie oraz miejsca, osoby i organizacje związane z konspiracją antykomunistyczną w Warszawie. Podczas lekacji zostanie też zaprenentowany obecny wygląd tych miejsc oraz wyjaśnione ich znaczenie dla opracowania mapy Warszawy z zaznaczonymi na niej miejscami antykomunistycznej konspiracji niepodległościowej. Uczestnicy zostaną też poinfomowani o tym, w jaki sposób magą się włączyć w opracowanie tej mapy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Morderstwo w Centrum Nauki Kopernik |
Lubicie zagadki kryminalne? Zapraszamy do Kopernika podczas Festiwalu Nauki. Czy plamy na rozbitym szkle to na pewno krew? Czyj to włos? Do kogo należy ten odcisk? Przed Wami odkrycia, emocje i doskonała zabawa. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Rozpoznawanie skał |
Wwarsztaty na temat metod rozpoznawania skał najczęściej spotykanych na terenie Polski. Zwiedzanie ekspozycji muzeum prezentujące ciekawe okazy skał.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Tajemnice ukryte we krwi |
Uczestnicy lekcji w trakcie zajęć obejrzą rozmazy krwi pochodzące od różnych gatunków zwierząt. Przybliżona zostanie rola tej unikatowej płynnej tkanki oraz jej skład. Opowiemy o najnowszych odkryciach związanych z krwią ludzi i zwierząt. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wstęp do historii rodzinnej, czyli jak rozpocząć szukanie swoich żydowskich przodków |
Od 25 lat Dział Genealogii ŻIH zajmuje się historią rodzin żydowskich w Polsce. Pomagają odtworzyć zaginione fragmenty historii rodzinnych, odnaleźć ślady rodziny, a także połączyć krewnych, żyjących dzisiaj w różnych stronach świata. Podczas wykładu Dział Genealogii podpowie jak stawiać pierwsze kroki w szukaniu swoich żydowskich korzeni. Od czego zacząć, gdzie szukać pomocy, jakie źródła opowiedzą nam więcej o naszych przodkach. Spośród tych kontaktujących się z Działem, większość to Żydzi z różnych stron świata, którzy pewni są swojej żydowskiej tożsamości. Szukają informacji o przeszłości, próbując uzupełnić luki w przekazach rodzinnych. Chcą dowiedzieć się więcej na temat kraju swojego pochodzenia, zdobyć informacje o dalszych krewnych. Kontaktują się z nami też osoby mieszkające w Polsce, które chcą odnaleźć lub potwierdzić żydowskie korzenie.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Tańczący z wściekłymi psami, czyli o prawie karnym w popkulturze |
Źródłami inspiracji tego warsztatu są tryptyk Hieronima Boscha oraz klasyczny thriller Davida Finchera z siódemką w tytule. Dokonując prawnokarnej analizy kazusów zaczerpniętych z arcydzieł wszech czasów różnych dziedzin sztuki (literatury, filmu i muzyki nie wyłączając), będziemy poszukiwać odpowiedzi na pytanie o to, czy normy religijne są zabezpieczane prawnokarnymi normami zakazu lub nakazu. Jak dalece współczesne państwo (należące do cywilizacji opartej - według Feliksa Konecznego - na greckiej filozofii, rzymskim prawie i etyce chrześcijańskiej) i prawo przez nie stanowione respektuje trzeci z tych filarów? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ciała stałe, ciecze, gazy i to, co pomiędzy nimi |
Lekcja oparta na pokazie doświadczeń, które zajmują ok 80% czasu. Większość eksperymentów wykonywana jest przez uczniów pod nadzorem prowadzącego. Ciekły azot, suchy lód, proces sublimacji i skraplania (skraplanie tlenu), wprowadzenie takich pojęć jak gaz doskonały, gazy rzeczywiste, prawa gazowe. Staramy się pokazać, jakie znaczenie w naukach ścisłych ma eksperyment. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Gry-zmysły-ruch |
W ciągu krótkiej chwili docierają do Nas tysiące różnych informacji (bodźców) pochodzących zarówno z naszego ciała, jak i z otoczenia, które nasz układ nerwowy musi odebrać, odczytać, odpowiednio zinterpretować i zorganizować w celu wykorzystania ich w codziennym działaniu. Informacje docierające do naszego mózgu odbierane są przez zmysły. Czy znasz swoje zmysły? Oprócz 5 podstawowych zmysłów jak dotyk, wzrok, słuch, smak i węch specjaliści wyróżniają jeszcze czucie głębokie (propriocepcja) oraz zmysł równowagi (układ przedsionkowy). Dlaczego są one tak ważne? Właściwe rozpoznanie i interpretacja docierających do Nas informacji (bodźców sensorycznych) stanowi podstawę wielu mechanizmów związanych z postawą ciała, równowagą, ruchem czy napięciem mięśni. W efekcie końcowym wpływa na orientację przestrzenną, planowanie ruchu czy koordynację ogólną, bez których niemożliwe jest podejmowanie aktywności fizycznej z sukcesem. Przekłada się na lepszy rozwój emocjonalny i społeczny. Jak zatem kształtować zmysły? Należy stosować wszechstronne zadania ruchowe. Ponadto jednym z najlepszych sposobów zdobywania wiedzy, nowych umiejętności i doświadczeń jest zabawa. Lubisz ruch? Super! Te ćwiczenia są właśnie dla Ciebie. Dla tych, którzy traktują ruch jako zło konieczne, zachęcam do uczestnictwa w zajęciach aby przełamać własne bariery. Zapraszam na ćwiczenia, w których zabawa to podstawa |
|
|
Lekcja festiwalowa | Hieroglify starożytnego Egiptu |
Lekcja zacznie się od krótkiego wykładu na temat pisma w starożytnym Egipcie. Po wykładzie odbędą się warsztaty z pisania wybranych znaków hieroglificznych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Od geometrii do topologii - jak pytania o otaczający nas świat motywowały rozwój matematyki |
Zajęcia będą miały formę mieszaną. Będzie się na nie składać wykład oraz praktyczne ćwiczenia wykonywane przez uczestników. Podczas zajęć udamy się w naszej wyobraźni do starożytnej Grecji by zrozumieć genezę klasycznej geometrii. Poznamy techniki pomiarów - jak zmierzyć średnicę Ziemi, odległość do Księżyca, czy do Słońca. Dokonując pomiarów na odpowiednio przygotowanych modelach poznamy praktyczne motywacje rozwoju klasycznych metod matematycznych. Na końcu przeniesiemy się do XVI wieku i dalej, do czasów współczesnych gdzie poznamy podstawy topologii - nauki którą można określić jako uogólniając geometrię. Całość zajęć będzie opierała się na praktycznych ćwiczeniach dających możliwość zrozumienia omawianych twierdzeń. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Tektonika – sztuka budowy geologicznej |
Zajęcia obejmują podstawowe zagadnienia z zakresu analizy strukturalnej i kartografii geologicznej. Młodzi uczestnicy poznają pojęcie „tektonika” i dowiedzą się o jej roli w kształtowaniu krajobrazu znanych sobie miejsc w Polsce, takich jak Karpaty czy Góry Świętokrzyskie. Podczas zajęć będą mieli szansę zobaczyć prezentację z wyjątkowymi miejscami w Polsce, na przykładzie których zapoznani zostaną z pojęciami ,,uskok” i ,,fałd”. Następnie będą mieli szansę zobaczyć kompas geologiczny i spróbują sami dokonać pomiaru. Podczas zajęć będą mieli okazję oglądnąć okazy skał ze strukturami geologicznymi, powstałymi na skutek procesów tektonicznych. Podczas zajęć młodzi odkrywcy wykonają zadania, polegające na stworzeniu dokumentacji wybranej struktury tektonicznej w Polsce i rozwiążą krzyżówkę-uzupełniankę utrwalającą pojęcia poznane podczas zajęć. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak zrobić mapę ze zdjęć z dronów lub satelitów |
W ramach zajęć będzie możliwość poznania poszczególnych etapów tworzenia ortofotomapy ze zdjęć z drona, począwszy od pozyskania zdjęć aż do ich przetworzenia na mapę oraz wykorzystania zdjęć satelitarnych (aktulanych i historycznych) do przygotowania map wybranego obszaru. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Kartografia – w sieci |
Zajęcia obejmują wprowadzenie do tematyki systemów informacji przestrzennej – GIS na poziomie użytkowników aplikacji i stron www. Młodzież pozna ideę tworzenia tego typu zbiorów danych geoprzestrzennych oraz zapozna się z przykładami wykorzystania tego typu oprogramowania, ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań praktycznych GIS. W dalszej części zajęć omówione będą przykłady geobaz z różnymi danymi, z zakresu np. ochrony środowiska , inżynierii i oczywiście geologii. Uczniowie poznają podstawy pracy z warstwami oraz nauczą się dodawać treści do mapy za pomocą ogólnodostępnej witryny np. ArcGIS Online. Podczas zajęć uczestnicy wykonają zadania, polegające na stworzeniu minibazy danych geoprzestrzennych i wyświetlą je lub rozwiążą krótkie zadania w formie krzyżówek i uzupełnianek, utrwalając w ten sposób pojęcia poznane podczas zajęć. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Omówienie wybranych argumentów z analogii |
W trakcie zajęć przedstawiona zostanie krótka charakterystyka argumentu z analogii. Następnie przyjrzymy się wybranym argumentom tego rodzaju i ocenimy ich poprawność. Skupimy się na tematach społecznych. Zajęcia mają formę konwersatorium. |
|
|
Lekcja festiwalowa | "Że szataństwo jest w niej...", czyli kilka słów o polskich procesach o czary |
Od wielu lat procesy o czary stanowią jeden z najbardziej rozpalających wyobraźnię epizodów w historii kultury europejskiej – stanowiły one przedmiot burzliwych sporów w chwili, gdy do nich dochodziło, szeroko dyskutowano na ich temat także później (i robi się to zresztą do dziś). W czasie lekcji festiwalowej uczniowie dowiedzą się m.in. tego, jakie były początki procesów o czary w Europie; poznają odpowiedzi na pytania o to ile osób oskarżono i skazano; kto był oskarżany? Ale przede wszystkim – kiedy przywędrowały one do Polski? Ile ich było? Jaki był do nich stosunek Kościoła? A także, ile wspólnego miały z czarownicami zielarki i akuszerki?
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Rozpoznawanie skał |
Wwarsztaty na temat metod rozpoznawania skał najczęściej spotykanych na terenie Polski. Zwiedzanie ekspozycji muzeum prezentujące ciekawe okazy skał.
|
|
|
Spotkanie festiwalowe | Kryminalne zagadki roztworu – analiza GC |
GC to skrót pochodzący od dwóch słów w języku angielskim: Gas Chromatography, czyli chromatografia gazowa, będąca analityczną techniką chromatograficzną. Wszechstronność układów chromatograficznych spowodowała, że chromatografia stała się techniką analityczną intensywnie wykorzystywaną w celach naukowych, przemysłowych i medycznych. Chromatografia gazowa (GC) jest najczęściej stosowaną metodą do szybkiej analizy złożonych mieszanin związków chemicznych oraz oceny czystości tych związków, m.in. w: przemyśle petrochemicznym – np. do oceny składu chemicznego produkowanej benzyny; w ochronie środowiska - do oceny stopnia zanieczyszczenia gleby, powietrza i wody; w kryminalistyce - np. do analizy źródła pochodzenia narkotyków na podstawie składu zawartych w nich zanieczyszczeń; kontroli antydopingowej – do wykrywania niedozwolonych substancji we krwi, pocie, moczu i ekstrakcie z włosów sportowców.
W trakcie 45-minutowych warsztatów uczestnicy: • zdobędą ogólną wiedzę na temat metod chromatograficznych i ich zastosowania w nauce, przemyśle, medycynie; • będą mieli możliwość zapoznania się z budową oraz zasadą działania chromatografu gazowego sprzężonego z detektorem płomieniowo-jonizacyjnym (GC-FID) • dokonają analizy jakościowej i ilościowej nieznanego roztworu. |
Nauki chemiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Śmiertelnie ciekawe warsztaty – oględziny miejsca zdarzenia w praktyce |
Warsztaty skierowane są do wszystkich zainteresowanych tematyką kryminalistyki oraz praktycznymi aspektami czynności wykonywanych na miejscu zdarzenia kryminalnego. Zajęcia mają na celu przybliżenie Uczestnikom metodyki ujawniania i zabezpieczania wybranych, najczęściej spotykanych na miejscach zdarzeń śladów kryminalistycznych. Podczas zajęć warsztatowych Uczestnicy będą mieli możliwość samodzielnego ujawnienia i zabezpieczenia tychże śladów oraz samodzielnego przeprowadzenia oględzin miejsca zdarzenia w podstawowym zakresie. |
Nauki prawne |
|
Spotkanie festiwalowe | Nie bój się rentgena |
Opowiemy o tym, jak odkrycie przez Wilhelma Roentgena nieznanego wcześniej promieniowania zafascynowało jemu współczesnych i jak przyczyniło się do rozwoju diagnostyki medycznej. Poznamy wpływ promieniowania X na żywe komórki, dowiemy się, jak wykorzystuje się je do leczenia nowotworów i jak chronić się przed jego ewentualnymi zagrożeniami. Zajrzymy do laboratorium fizyki medycznej, gdzie obejrzymy lampę rentgenowską i zmierzymy dawkę energii, którą może zostawiać w ciele różnego rodzaju promieniowanie jonizujące. |
Nauki fizyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Bejelentkeztethettelek? czyli jaki jest język węgierski |
W trakcie warsztatu pokazane zostaną cechy języka węgierskiego. Słuchacze poznają reguły tworzenia wyrazów i zdań, nauczą się wymowy głosek oraz odkryją logikę w pozornie trudnym języku bratanków.
|
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Dashboardy i narzędzia Business Intelligence w Tableau |
Opis spotkania: W otoczeniu biznesowym obserwujemy nieustanny wzrost znaczenia analizy danych. W erze bardzo szybko przyrastającej ilości zbieranych danych, tradycyjne narzędzia i arkusze kalkulacyjne są niewystarczającymi narzędziami do formułowania wniosków i podejmowania odpowiednich akcji. Business Intelligence jest nowym, szybko rozwijającym się obszarem służącym do pracy z danymi (od importu danych, przez przetwarzanie, następnie raportowanie, po tworzenie wizualizacji w formie interaktywnych dashboartów, z których mogą korzystać tysiące użytkowników), który będzie absorbował coraz większą liczbę wykwalifikowanych specjalistów. Tableau jest najbardziej uniwersalnym i wszechstronnym narzędziem z obszaru BI, a jednocześnie jednym z dwóch najczęściej używanych w firmach. Główną dewizą firmy Tableau Software jest łatwość w tworzeniu i intuicyjność w obsłudze. Dlatego praca w Tableau jest tak efektywna i efektowna, a przy tym nie wymaga programowania! W trakcie spotkania dowiesz się: ✅ Do czego służy oprogramowanie firmy Taleau software, ✅ Jak wygląda praca z programami Tableau Desktop Professional (przetwarzanie i wizualizacja danych) oraz Tableau Online (wersja serwerowa), ✅ Jak w łatwy i intuicyjny sposób tworzyć interaktywne dashboardy, które mogą być odświeżane w czasie rzeczywistym. Miejsce: Webinar odbędzie się w formie transmisji live na Facebooku LabMasters. Transmisja zostanie uruchomiona 15 minut przed startem webinaru. Polub FB LabMasters, aby otrzymać powiadomienie o starcie transmisji: https://www.facebook.com/LabMasters.SzkolimyAnalizujemyDoradzamy |
Nauki ekonomiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Tożsamość kulturowa Sardyńczyków – świat muzyki sardyńskiej |
Etnograficzne badania terenowe są spotkaniem z drugim człowiekiem i z otaczającym go światem. Spotkaniem, które odsłania przed nami wytwory danej kultury i tego, co ją kształtuje. Spotkaniem, które odkrywa przed badaczem pewien system komunikacji symbolicznej. I w końcu spotkaniem, dzięki któremu doświadczamy, poznajemy, a następnie opisujemy daną kulturę i charakterystyczne dla niej zjawiska kulturowe. Zdarza się, że świat, który badamy, poznajemy dzięki treściom wyśpiewanym w tekstach pieśni świeckich czy też religijnych. Często, teksty śpiewane podczas różnych uroczystości, pozwalają nam wejść w najgłębsze zakamarki historii oraz tradycji danej kultury. Dla badacza, muzyka w kulturze pełni nie tylko funkcję estetyczną czy emocjonalną, ale również pełni funkcję poznawczą. Dzięki antropologii muzyki, możemy opisać i wyjaśnić zjawiska muzyczne człowieka, w kontekście badanej kultury. Zaproponowane spotkanie przeniesie uczestników w bogaty świat kultury muzycznej Sardyńczyków. Świat, który stanowi ważny element kultury, życia codziennego, społecznego i religijnego oraz pomaga w procesie kształtowania i poznania tożsamości kulturowej mieszkańców wyspy. Przeniesiemy się w świat głosu i dźwięku. Poznamy ważnych twórców muzyki sardyńskiej zarówno świeckiej, jak i religijnej oraz problematykę poruszaną w tekstach wykonywanych przez nich utworów. Zapoznamy się z charakterystycznym brzmieniem jedynego w swoim rodzaju, obecnego jedynie na Sardynii, męskiego śpiewu tenores sardi. Wejdziemy również w świat tradycyjnych instrumentów muzycznych obecnych w kulturze sardyńskiej. |
Nauki humanistyczne |
|
Lekcja festiwalowa | "Proszę Sądu, to na pewno on...!" - symulacja rozprawy karnej |
Uczniowie wcielają się w role sędziów, prokuratora, pokrzywdzonych i świadków. Prawo karne w pigułce i praktycznych przykładach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dlaczego żywność się marnuje? |
1/3 żywności na świecie jest marnowana. Celem lekcji jest zwrócenie uwagi na problem marnowania żywności i uświadomienie, jak nasze codzienne zachowania wpływają na środowisko. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Gladiatorzy z Zaborowa, czyli historie szklanego pucharka |
Punktem wyjścia do opowieści o starożytnych gladiatorach będzie niezwykły zabytek (najcenniejszy w naszym Muzeum) – puchar szklany z Zaborowa. Gdzie został wykonany, jak w starożytności trafił na tereny dzisiejszego Mazowsza, do kogo należał? – o tym dowiecie się podczas zajęć. Umieszczone na naczyniu wizerunki dwóch par walczących wojowników będą przyczynkiem do poznania historii walk gladiatorskich w starożytnym Rzymie. Kto mógł zostać gladiatorem? Jak i gdzie się szkolił? Jak wyglądały igrzyska gladiatorskie? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Kampinoskie krajobrazy |
Zajęcia warsztatowe w formie wycieczki pieszej na trasie: Sieraków – Łomiankowska Droga – Łąki Sierakowskie – Na Miny - Stary Dąb - Sieraków. Trasa wycieczki prowadzi między innymi skrajem największego i jednego z najstarszych w Kampinoskim Parku Narodowym Obszaru Ochrony Ścisłej Sieraków im. prof. Romana Kobendzy. Długość trasy: 8 km, czas przejścia 4 godziny, liczba uczestników 25-30 osób Omawiane zagadnienia: |
|
|
Lekcja festiwalowa | Miasto zielone, miasto dostosowane do zmian klimatu |
Celem głównym niniejszego warsztatu będzie pokazanie - jak w stosunkowo łatwy i tani sposób każdy z nas może przyczynić się do kreowania zielonych miast, przyjaznych dla swoich mieszkańców oraz łagodzących skutki zmian klimatycznych. Słuchacze dowiedzą się, jakie znacznie ma zieleń w przestrzeniach miejskich. Poznają znacznie pojęć: rozwiązania oparte na przyrodzie, zielona infrastruktura, adaptacja miast do zmian klimatu. Zostanie również przedstawionych kilka narzędzi, które pokażą w jaki sposób stworzyć, w swojej najbliższej przestrzeni, zieloną ścianę, ogród deszczowy czy też wykreować cień. Na koniec uczestnicy warsztatów zostaną poproszeni o stworzenie koncepcji zagospodarowania terenu swojej szkoły, którą uczniowie danej jednostki edukacyjnej będą mogli wdrożyć w ramach działań prospołecznych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | ODWOŁANE_Zdrowie i ekonomia – czyli co wspólnego mają ze sobą zrównoważony tryb życia, efektywność i pieniądz |
„Zdrowie jest tylko jedno”, „Czas to pieniądz” – to powiedzenia, które większość z nas słyszy od najmłodszych lat. Mimo iż wydają się sprzeczne, podczas zajęć odkryjemy ich wzajemne powiązania. Uczestnicy będą mieli okazję dowiedzieć się, jak zdrowie, definiowane według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) jako dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny, wpływa na produktywność i finanse. Na podstawie wyników badań naukowych, znajdziemy odpowiedzi m.in. na pytania: 1. Jaki jest związek pomiędzy zrównoważonym trybem życia a poczuciem satysfakcji i osiąganiem sukcesów zawodowych? 2. Co mają wspólnego dobrze zaplanowany sen i efektywność? 3. W jaki sposób wysiłek umysłowy wpływa na apetyt na słodycze? 4. Jak relaks i kontakt z naturą wpływają na kreatywność? W drugiej części zajęć (warsztaty) spróbujemy określić swój indywidualny dobrostan, który może determinować osiąganie celów i poczucie satysfakcji z życia. W tej części zaplanujemy również działania, które będą przybliżać nas do idealnego dobrostanu. Mam ogromną nadzieję, że praca nad obszarem zdrowia w wymiarach fizycznym, psychicznym i społecznym, w znaczącym stopniu wpłynie na indywidualne sukcesy Uczestników. Serdecznie zapraszam! Dr n. o zdr. Urszula Religioni |
|
|
Lekcja festiwalowa | Uczeń – Inny, Odmienny (kulturowo) nie znaczy Obcy |
Celem zajęć jest kształtowanie wśród uczniów kompetencji międzykulturowych poprzez wyposażenie ich w odpowiednią wiedzę, a także umiejętności w zakresie okazywania szacunku i akceptacji wobec inności (odmienności) w jej poszczególnych wymiarach. W trakcie warsztatu uczniowie dowiedzą się, czym jest tolerancja i dlaczego warto mieć kolegów z różnych kultur. Uczniowie poznają ogólne zasady komunikacji międzykulturowej, a także poszczególne etapy procesu adaptacji kulturowej. Jednocześnie nauczą się, jakie działania mogą sami podejmować w ramach edukacji międzykulturowej. Uczestnicy warsztatów poznają również wybrane biografie dzieci z doświadczeniem migracyjnym. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Znasz swoje piersi? |
Celem tego spotkania jest podniesienie świadomości kobiet dotyczącą budowy własnych gruczołów piersiowych, zaznajomienie z zagrożeniami nowotworów piersi oraz profilaktyką chorób piersi. Uczestniczki będą mogły zapoznać się z samobadaniem piersi – prostym sposobem profilaktyki. Dodatkowo zostanie przedstawiony zawód pielęgniarki/pielęgniarza. |
|
|
Lekcja festiwalowa | I ty możesz zostać tajnym agentem! Gra edukacyjna w klimacie filmów akcji |
Na początku uczestnicy zostaną podzieleni na 4-5 grup (w zależności od liczby obecnych). Każda z drużyn będzie rozwiązywać szereg zadań i zagadek, które nauczą ich wykorzystania nauki do rozwiązania niecodziennych problemów. Wszystkie doświadczenia są w pełni bezpieczne i będą przeprowadzane pod czujnym okiem członków Koła Naukowego Inżynierii Chemicznej i Procesowej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Miniatury i giganci w świecie ślimaków |
Opowiemy o najmniejszych i największych ślimakach Polski. Poznamy ich budowę i środowisko życia. Zastanowimy się, do czego służy muszla, sprawdzimy, ile waży i jak może być różnorodna. Dowiemy się, co ślimaki robią w nocy, podczas deszczu i gdzie chowają się na zimę. Nauczymy się także rozpoznawać najbardziej charakterystyczne dla Polski gatunki. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nie taki pająk straszny |
Pająki występują na Ziemi od ponad 300 milionów lat. Przez ten czas przystosowały się do życia w różnych środowiskach (np. pod wodą, w jaskini, w ziemi), wykształciły wiele skomplikowanych cech pozwalających na przeżycie. Zaskakują swoimi zdolnościami – potrafią tańczyć, obdarowywać prezentami, upodobnić się do biedronki i konstruować kunsztowne sieci. Podczas zajęć uczniowie poznają zaskakujące ciekawostki z życia pająków, a także samodzielnie wykonają pajęczą sieć. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Od kamyczka do mapy |
Zajęcia obejmują podstawowe zagadnienia z zakresu kartografii, ze szczególnym uwzględnieniem kartografii geologicznej. Młodzi uczestnicy zostaną zapoznani z elementami graficznymi mapy oraz poznają sposób ich właściwego odczytu. Poznają symbole oznaczające kierunki świata, siatkę współrzędnych i skalę mapy. Następnie zapoznają się z kompasem geologicznym i spróbują sami dokonać pomiaru. Podczas zajęć będą mieli okazję obejrzeć okazy skał ze strukturami geologicznymi powstałymi na skutek procesów tektonicznych i sedymentacyjnych. Podczas zajęć młodzi odkrywcy wykonają zadania polegające na stworzeniu własnej mapy i rozwiążą krzyżówkę utrwalającą pojęcia poznane podczas zajęć. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Przyroda Puszczy Kampinoskiej z historią w tle |
Ponieważ las najlepiej poznaje się w lesie, zabierzemy was na wędrówkę, podczas której zobaczymy jeden z atrakcyjnych przyrodniczo fragmentów zachodniej części Kampinoskiego Parku Narodowego. Długość trasy: ok 8 km, czas trwania: ok. 3-4 godziny, liczba uczestników: max 30 os. Wymagania kondycyjne - średnie. Podczas warsztatów omawiane są zagadnienia: |
|
|
Lekcja festiwalowa | Biologia: co powinieneś wiedzieć o swojej komórce i jak wygląda jej spotkanie z wirusem |
Instytut Parazytologii PAN zaprasza dzieci klas 4-6 na zajęcia pt.: „Biologia: co powinieneś wiedzieć o swojej komórce i jak wygląda jej spotkanie z wirusem”. Warsztaty pozwolą dzieciom poznać tajemnice budowy i organizacji pojedynczej komórki. Poznają minifabryki, które kryją się w ich wnętrzu i procesy w nich zachodzące. Dowiedzą się, czym jest DNA i jak odczytywany jest kod genetyczny. Wyprodukują razem białko, a także będą mogły zobaczyć pod mikroskopem, jak wyglądają ludzkie komórki nabłonkowe i ukryte w nich DNA. Dzieci dowiedzą się również, czym są wirusy i jak szczepienia wspomagają nasz organizm w walce z wirusem-intruzem. Zobaczą świecące komórki bakterii oraz poznają techniki wykorzystywane na co dzień w laboratoriach. Tematyka zajęć rozszerzy wiedzę dzieci z dziedzin takich jak: biochemia, biologia molekularna, biotechnologia, mikrobiologia i wirusologia.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Co nam siedzi w głowie? O tym, jak działa mózg, czego potrzebuje, i czy większy mózg jest lepszy |
Pamiętacie film „W głowie się nie mieści”? To opowieść o tym, co się dzieje w naszych głowach. Ale czy naprawdę siedzą tam małe ludziki kierujące naszym zachowaniem? Czy może jednak wygląda to trochę inaczej? Porozmawiajmy o tym, z czego jest zrobiony mózg i w jaki sposób działa. O tym, jak wygląda mózg człowieka a jak mózg myszy, ryby czy ptaka. Czy wiesz, jakie zwierzę ma największy mózg i czy jest bardzo mądre, czy niekoniecznie? Czy mózg lubi słodycze? Jak to się dzieje, że myślisz, i co robi twój mózg, gdy śpisz? Poznamy odpowiedzi na te i wiele innych pytań. Dowiemy się też, jak można zadbać o mózg, a co mu szkodzi. |
|