Wojskowa Akademia Techniczna
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Krótka historia materiałów wybuchowych |
Chińscy alchemicy w VIII wieku poszukiwali na zlecenie cesarza eliksiru nieśmiertelności. Wynaleźli substancję o wręcz przeciwnym działaniu – pierwszy materiał wybuchowy, nazywany dzisiaj „prochem czarnym”. Jaki był skład prochu czarnego? Jak trafił do Europy? Jak go wytwarzano? Jakie znalazł zastosowania? Kto i kiedy wynalazł materiały wybuchowe, które zastąpiły proch czarny? Na czym polegały wynalazki Alfreda Nobla? Co to jest proch bezdymny? Co to jest proch kulkowy? Jaki jest najsilniejszy |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zastosowanie drukarek oraz druku 3D w projektowaniu części maszyn |
Lekcja jest interaktywnym spotkaniem w trakcie, którego uczniowie mogą zapoznać się z podstawami technikami druku 3D stosowanymi w trakcie projektowania oraz produkcji |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wpływ brutalizacji życia społecznego na bezpieczeństwo personalne młodzieży |
Codzienna obserwacja życia skłania do refleksji, że żyjemy w czasach trudnych, w których wszechogarniające zagrożenia każdego dnia dają o sobie znać. Kryzys, a nawet degradacja rodziny, niepokojące doniesienia na temat maltretowania dzieci oraz drastyczny spadek ich urodzin, wzrastające statystyki liczby osób uzależnionych od narkotyków i alkoholu, powiększające się grono osób żyjących na krawędzi minimum egzystencjalnego oraz bezdomnych stały się codziennymi informacjami w polskich mediach. Do tego należy dodać patologizację życia politycznego i społecznego, polaryzację dochodów i bogactwa, gwałtowny rozwój ruchów i sekt parareligijnych, eksponowanie hedonistycznego i bezrefleksyjnego stylu życia. W realiach XXI wieku, w dobie masowego komunikowania się i przemieszczania, można wręcz mówić o brutalizacji życia w wielu jego aspektach: rodzinnym, społecznym, czy politycznym. Rzeczywistą sytuację niezmiernie komplikuje fakt równoległego funkcjonowania świata wirtualnego, w którym pod płaszczykiem anonimowości ludzie pozwalają sobie na znacznie więcej niżby dopuścili się w świecie off-line. Stąd też istniej potrzeba diagnozowania negatywnych przejawów zachowań społecznych, ich rozpoznawanie i przeciwdziałanie, tak aby chronić młode pokolenie Polaków przed zagrożeniami, z którymi sami nie mogą sobie poradzić. |
|
|
Lekcja festiwalowa | W jaki sposób możemy sobie radzić w sytuacjach trudnych, kryzysowych? |
Doświadczenia z pandemii covid-19, ale także inne sytuacje kryzysowe wykazują słabe przygotowanie młodzieży do radzenia sobie w takich sytuacjach. Nie przygotowują do tego rodzice, ani szkoły. Tymczasem w każdym z nas istnieje „ukryta siła”, którą warto umieć odnaleźć i rozwijać ją. Ten uniwersalny rodzaj kompetencji nazywa się morale i kultura bezpieczeństwa. Autor wystąpienia zajmuje się tym od ponad 20 lat. Kiedyś fenomenem morale i kulturą bezpieczeństwa zajmowali się głównie wojskowi, a szczególnie żołnierze sił specjalnych. Współcześnie coraz częściej ten rodzaj „ukrytej siły” rozwijają w sobie najlepsi sportowcy i biznesmeni,a nawet tzw. „zwykli ludzie”. Dzięki temu stają się oni „niezwykli”. Niniejsze wystąpienie będzie miało na celu ukazanie, w jaki sposób młodzież może odnaleźć w sobie tę „ukrytą siłę”, jak umiejętnie ją doskonalić i skutecznie wykorzystywać. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak rozwiązywać zadania z fizyki? |
Często krąży opinia o uczniach w kontekście fizyki, że „umieją oni fizykę ale nie potrafią rozwiązywać zadań z fizyki”. Jakoś nie słyszy się opinii dotyczącej matematyki, że „umieją oni matematykę ale nie potrafią rozwiązywać zadań z matematyki”. Dlaczego - ponieważ wydaje się, że matematyka jest nierozłącznie związana z zadaniami. A fizyka w potocznym rozumieniu przedmiotu (potwierdzanym często coraz niższą wymagalnością z tego przedmiotu) to nauka o otaczającej nas rzeczywistości fizycznej a rozwiązywanie zadań czy problemów nie leży w głównym nurcie fizyki… Nic bardziej mylnego. Zdanie „umieją oni fizykę ale nie potrafią rozwiązywać zadań z fizyki” jest wewnętrznie sprzeczne. Zdanie to ma tylko dwie prawdziwe wersje: „umieją oni fizykę dlatego potrafią rozwiązywać zadania z fizyki”, lub „nie umieją oni fizyki dlatego nie potrafią rozwiązywać zadań z fizyki”. Tym niemniej rozwiązywanie zadań z fizyki wymaga specjalnego podejścia i twórczego wykorzystania swojej wiedzy i o tym będzie w tym wykładzie… |
|
|
Lekcja festiwalowa | Walka niezbrojna w gęstym otoczeniu społecznym |
W epoce współczesnej rewolucji naukowo-informacyjnej, walka energetyczna (walka zbrojna) przyjmuje anachroniczne oblicze, a niszczenie przeciwnika, na pierwszy rzut oka, przybiera niewidzialną postać, która określana jest terminem walki informacyjnej (walki niezbrojnej). W tejże walce, często wbrew swej woli i często również nieświadomie, udział biorą całe społeczności ludzkie, całe państwa i narody z kręgami władzy, administracji, sferami gospodarczymi, kulturowymi, naukowymi (antropotechnizacja).Z tym że informacyjne niszczenie przeciwnika charakteryzuje się wysokim stopniem pośredniości (skrytości) działania, które w sposób jawny nie są określane jako destruktywne (Stopień skrytości określa liczbę ludzi, którzy dopuszczeni są do posiadania rzeczywistych informacji identyfikujących program procesu sterowania organizatora). Chodzi mianowicie o to, że obiekt niszczący musi stosować takie metody, które nie będą w sposób jawny, tzn. widoczny dla otoczenia, szkodziły przeciwnikowi z jego strony. Celem obiektu niszczącego jest zmiana wyobrażeń o sytuacji i wyobrażenia o decyzjach u odbiorcy sytuacji (przeciwnika), aby zmiana stanu jego korelatora wywołała kolejno błędne decyzje (szkodliwe). A więc ogólną regułą walki jest spowodowanie, aby przeciwnik sam wyrządzał sobie szkody poprzez swoje niewłaściwie działanie. Przy czym, organizator niszczenia będzie starał się o to, aby wszelkie szkody wyrządzone stronie przeciwnej mogły się wydawać rezultatem naturalnego toku zdarzeń bez świadomego i celowego udziału zewnętrznego obiektu (kamuflaż władzy). W związku z powyższym zasadniczym celem Autora wykładu jest wskazanie możliwości namiaru działań wykonywanych skrycie (dekamuflaż metod) poprzez eksplikacje warunków wystarczających i niezbędnych niszczenia. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Uzbrojenie żołnierza przyszłości |
W ciągu minionych kilkudziesięciu lat, pojawiło się wiele pomysłów na rozwój broni strzeleckiej, które wydawały się mieć szansę zmienić podstawowe uzbrojenie żołnierza piechoty. Co z nich wynikło i jak kształtują się perspektywy rozwoju broni strzeleckiej? Jak na tym tle wyglądają prace prowadzone w Polsce? Wykład jest unikalną okazją do zapoznania się z historią i przyszłością uzbrojenia strzeleckiego Wojska Polskiego oraz współczesnymi tendencjami rozwojowymi tej grupy uzbrojenia. W ramach wykładu przewidziana jest również możliwość zapoznania się z budową wybranych wzorów uzbrojenia, w tym najnowszych, wchodzących w skład systemu MSBS-Grot. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Prywatność w sieci |
Dane które udostępniamy w Internecie i na portalach społecznościowych są obecnie najcenniejszym towarem w sieci. Użytkownicy Internetu często nie zdają sobie sprawy z tego, że nawet nie posiadając kont na serwisach społecznościowych są z nimi powiązani. W trakcie wykładu poznamy odpowiedzi między innymi na pytania: Czy jesteśmy anonimowi w sieci?, Czy darmowe portale społecznościowe są naprawdę darmowe?, Czy można zniknąć z Internetu?, W jaki sposób chronić swoją prywatność?, W jakim celu są zbierane nasze dane?, Czy portale społecznościowe mają przejrzyste standardy prywatności?, Czy biały wywiad jest skutecznym środkiem pozyskiwania informacji?.
|
|