Gra pijanego pułkownika
Na wykładzie przedstawię klasyczny problem współczesnej teorii gier - grę Pułkownik Blotto. W grze tej dwóch graczy, każdy bez wiedzy o decyzji drugiego gracza, rozdziela swoje oddziały pomiędzy kilka pól bitew. Celem każdego z graczy jest zdobycie przewagi na większej liczbie pól niż przeciwnik. Gra Pułkownik Blotto została zaproponowana przez Emila Borela w 1921 w celu zilustrowania przydatności strategii losowych. Okazuje się, że optymalnym dla każdego z graczy jest losowe wybieranie przydziału oddziałów do pól bitew tak, by być jak najbardziej nieprzewidywalnym dla przeciwnika. Ten prosty model konfliktu ma wiele zastosowań, od oczywistych zastosowań militarnych po rywalizację wyborczą, rywalizację marketingową, czy bezpieczeństwo sieci komputerowych. Na wykładzie opowiem o tym, co wiemy o optymalnych przydziałach losowych dla graczy oraz wspomnę o tym, czego jeszcze nie wiemy.