Instytut Nauk Prawnych PAN

Typ Tytuł Opis Dziedzina Termin
Lekcja festiwalowa Swobody Rynku Wewnętrznego UE i możliwości ich ograniczania przez państwa członkowskie UE

Celem wykładu będzie przedstawienie i omówienie warunków, jakie muszą spełniać środki przyjmowane przez Państwa Członkowskie UE, aby środki te mogły zostać uznane przez Trybunał Sprawiedliwości UE za usprawiedliwione ograniczenie swobód Rynku Wewnętrznego. Wykład oparty będzie przede wszystkim na orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE, który wypracował zasady oceny takich środków pod kątem ich dopuszczalności. Omówione zostaną również: pojęcie Rynku Wewnętrznego, zakres swobód Rynku Wewnętrznego, a także dwie podstawowe zasady, na których oparte jest funkcjonowanie Unii Europejskiej i w oparciu o które dokonuje się oceny legalności krajowych środków ograniczających – zasada proporcjonalności i zasada niedyskryminacji. Wykład skierowany do starszych klas licealnych.

  • wt., 2021-09-21 10:00
Lekcja festiwalowa Wybory, referenda, budżety partycypacyjne, samorządy szkolne Demokracja i obywatelskie zaangażowanie

Wybory, referenda, budżety partycypacyjne, samorządy szkolne... Demokracja i obszary obywatelskiego zaangażowania

Doświadczenia ostatnich dziesięcioleci sprawiły, że obowiązującym wzorcem współczesnego państwa stał się system demokratyczny, a spór o jego kształt jest jednym z najbardziej ożywczych w dziejach myśli politycznej. Demokracja przeżywała i przeżywa chwile lepsze i gorsze, a w centrum uwagi zawsze pozostaje obywatel. Jednym ze skutków kryzysu demokracji, a mówiąc ściślej: systemu demokratycznego w takim kształcie, w jakim funkcjonuje on obecnie, jest postulat zwiększenia partycypacji obywateli w procesach politycznych m. in. za pomocą różnych środków demokracji bezpośredniej.

„[...] jeśli demokracja jest sposobem zbiorowego działania, jej wszystkie reformy powinny iść w jednym zasadniczym kierunku: oddania kontroli nad działaniem tym, którzy je przeprowadzają i których ono dotyczy. Chodzi o kontrolę realną, a nie dokonującą się w domniemany sposób za pośrednictwem przedstawicieli” (Jan Sowa 2008: 449–450).

Proces aktywności obywatelskiej rodzi wiele pytań, m. in.:

  • Czy partycypacja to obowiązek, czy prawo (uprawnienie)?
  • Czy powinno to być uprawnienie jednostkowe, czy grupowe?
  • Jakie są relacje pomiędzy pośrednim a bezpośrednim udziałem obywateli w życiu państwa?
  • Które formy partycypacji obywatelskiej są najbardziej skuteczne?
  • Jakie są zalety oraz wady charakteru rozstrzygnięć – wiążących bądź konsultacyjnych?
  • Ale chyba najważniejsze: Czy mogę mieć realny wpływ na rządzenie i na jakim poziomie wydaje się on najbardziej dostrzegalny?

Świadomość możliwości oraz poziom obywatelskiego zaangażowania nie są dla młodego człowieka zagadnieniami abstrakcyjnymi. Z demokratycznymi metodami spotyka się już na poziomie wyborów do samorządu szkolnego. Debaty i dyskusje poświęcone tym zagadnieniom służą przybliżeniu środków oraz ożywieniu wyobrażeń obywatelskich młodzieży, która wchodząc w wiek dorosłości rozszerza sposobność społecznego oddziaływania.

  • wt., 2021-09-21 10:00
  • śr., 2021-09-22 10:00
Lekcja festiwalowa Wybory, referenda, budżety partycypacyjne, samorządy szkolne Demokracja i obywatelskie zaangażowanie

Wybory, referenda, budżety partycypacyjne, samorządy szkolne... Demokracja i obszary obywatelskiego zaangażowania

Doświadczenia ostatnich dziesięcioleci sprawiły, że obowiązującym wzorcem współczesnego państwa stał się system demokratyczny, a spór o jego kształt jest jednym z najbardziej ożywczych w dziejach myśli politycznej. Demokracja przeżywała i przeżywa chwile lepsze i gorsze, a w centrum uwagi zawsze pozostaje obywatel. Jednym ze skutków kryzysu demokracji, a mówiąc ściślej: systemu demokratycznego w takim kształcie, w jakim funkcjonuje on obecnie, jest postulat zwiększenia partycypacji obywateli w procesach politycznych m. in. za pomocą różnych środków demokracji bezpośredniej.

„[...] jeśli demokracja jest sposobem zbiorowego działania, jej wszystkie reformy powinny iść w jednym zasadniczym kierunku: oddania kontroli nad działaniem tym, którzy je przeprowadzają i których ono dotyczy. Chodzi o kontrolę realną, a nie dokonującą się w domniemany sposób za pośrednictwem przedstawicieli” (Jan Sowa 2008: 449–450).

Proces aktywności obywatelskiej rodzi wiele pytań, m. in.:

  • Czy partycypacja to obowiązek, czy prawo (uprawnienie)?
  • Czy powinno to być uprawnienie jednostkowe, czy grupowe?
  • Jakie są relacje pomiędzy pośrednim a bezpośrednim udziałem obywateli w życiu państwa?
  • Które formy partycypacji obywatelskiej są najbardziej skuteczne?
  • Jakie są zalety oraz wady charakteru rozstrzygnięć – wiążących bądź konsultacyjnych?
  • Ale chyba najważniejsze: Czy mogę mieć realny wpływ na rządzenie i na jakim poziomie wydaje się on najbardziej dostrzegalny?

Świadomość możliwości oraz poziom obywatelskiego zaangażowania nie są dla młodego człowieka zagadnieniami abstrakcyjnymi. Z demokratycznymi metodami spotyka się już na poziomie wyborów do samorządu szkolnego. Debaty i dyskusje poświęcone tym zagadnieniom służą przybliżeniu środków oraz ożywieniu wyobrażeń obywatelskich młodzieży, która wchodząc w wiek dorosłości rozszerza sposobność społecznego oddziaływania.

  • wt., 2021-09-21 10:00
  • śr., 2021-09-22 10:00
Lekcja festiwalowa Wybory, referenda, budżety partycypacyjne, samorządy szkolne... Demokracja i obywatelskie zaangażowanie

Wybory, referenda, budżety partycypacyjne, samorządy szkolne... Demokracja i obszary obywatelskiego zaangażowania

Doświadczenia ostatnich dziesięcioleci sprawiły, że obowiązującym wzorcem współczesnego państwa stał się system demokratyczny, a spór o jego kształt jest jednym z najbardziej ożywczych w dziejach myśli politycznej. Demokracja przeżywała i przeżywa chwile lepsze i gorsze, a w centrum uwagi zawsze pozostaje obywatel. Jednym ze skutków kryzysu demokracji, a mówiąc ściślej: systemu demokratycznego w takim kształcie, w jakim funkcjonuje on obecnie, jest postulat zwiększenia partycypacji obywateli w procesach politycznych m. in. za pomocą różnych środków demokracji bezpośredniej.

„[...] jeśli demokracja jest sposobem zbiorowego działania, jej wszystkie reformy powinny iść w jednym zasadniczym kierunku: oddania kontroli nad działaniem tym, którzy je przeprowadzają i których ono dotyczy. Chodzi o kontrolę realną, a nie dokonującą się w domniemany sposób za pośrednictwem przedstawicieli” (Jan Sowa 2008: 449–450).

Proces aktywności obywatelskiej rodzi wiele pytań, m. in.:

  • Czy partycypacja to obowiązek, czy prawo (uprawnienie)?
  • Czy powinno to być uprawnienie jednostkowe, czy grupowe?
  • Jakie są relacje pomiędzy pośrednim a bezpośrednim udziałem obywateli w życiu państwa?
  • Które formy partycypacji obywatelskiej są najbardziej skuteczne?
  • Jakie są zalety oraz wady charakteru rozstrzygnięć – wiążących bądź konsultacyjnych?
  • Ale chyba najważniejsze: Czy mogę mieć realny wpływ na rządzenie i na jakim poziomie wydaje się on najbardziej dostrzegalny?

Świadomość możliwości oraz poziom obywatelskiego zaangażowania nie są dla młodego człowieka zagadnieniami abstrakcyjnymi. Z demokratycznymi metodami spotyka się już na poziomie wyborów do samorządu szkolnego. Debaty i dyskusje poświęcone tym zagadnieniom służą przybliżeniu środków oraz ożywieniu wyobrażeń obywatelskich młodzieży, która wchodząc w wiek dorosłości, rozszerza sposobność społecznego oddziaływania.

  • czw., 2021-09-23 10:00
  • pt., 2021-09-24 10:00
Lekcja festiwalowa Wybory, referenda, budżety partycypacyjne, samorządy szkolne... Demokracja i obywatelskie zaangażowanie

Wybory, referenda, budżety partycypacyjne, samorządy szkolne... Demokracja i obszary obywatelskiego zaangażowania

Doświadczenia ostatnich dziesięcioleci sprawiły, że obowiązującym wzorcem współczesnego państwa stał się system demokratyczny, a spór o jego kształt jest jednym z najbardziej ożywczych w dziejach myśli politycznej. Demokracja przeżywała i przeżywa chwile lepsze i gorsze, a w centrum uwagi zawsze pozostaje obywatel. Jednym ze skutków kryzysu demokracji, a mówiąc ściślej: systemu demokratycznego w takim kształcie, w jakim funkcjonuje on obecnie, jest postulat zwiększenia partycypacji obywateli w procesach politycznych m. in. za pomocą różnych środków demokracji bezpośredniej.

„[...] jeśli demokracja jest sposobem zbiorowego działania, jej wszystkie reformy powinny iść w jednym zasadniczym kierunku: oddania kontroli nad działaniem tym, którzy je przeprowadzają i których ono dotyczy. Chodzi o kontrolę realną, a nie dokonującą się w domniemany sposób za pośrednictwem przedstawicieli” (Jan Sowa 2008: 449–450).

Proces aktywności obywatelskiej rodzi wiele pytań, m. in.:

  • Czy partycypacja to obowiązek, czy prawo (uprawnienie)?
  • Czy powinno to być uprawnienie jednostkowe, czy grupowe?
  • Jakie są relacje pomiędzy pośrednim a bezpośrednim udziałem obywateli w życiu państwa?
  • Które formy partycypacji obywatelskiej są najbardziej skuteczne?
  • Jakie są zalety oraz wady charakteru rozstrzygnięć – wiążących bądź konsultacyjnych?
  • Ale chyba najważniejsze: Czy mogę mieć realny wpływ na rządzenie i na jakim poziomie wydaje się on najbardziej dostrzegalny?

Świadomość możliwości oraz poziom obywatelskiego zaangażowania nie są dla młodego człowieka zagadnieniami abstrakcyjnymi. Z demokratycznymi metodami spotyka się już na poziomie wyborów do samorządu szkolnego. Debaty i dyskusje poświęcone tym zagadnieniom służą przybliżeniu środków oraz ożywieniu wyobrażeń obywatelskich młodzieży, która wchodząc w wiek dorosłości, rozszerza sposobność społecznego oddziaływania.

  • czw., 2021-09-23 10:00
  • pt., 2021-09-24 10:00