Wydział Rehabilitacji Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Ja i rówieśnik z niepełnosprawnością |
Wokół nas jest wiele osób, które na co dzień doświadczają chorób i różnych niepełnosprawności. Często dostrzegamy, że osoba, którą znamy lub mijamy na ulicy, ma taką niepełnosprawność, lecz równie często nie zdajemy sobie z tego sprawy, ponieważ niepełnosprawność jest niewidoczna. Czy ma to dla nas znaczenie? Czy inaczej spostrzegamy osoby, kiedy widzimy, że coś im dolega? O czym wtedy myślimy i jak się zachowujemy? A kiedy osobą chorą lub osobą z niepełnosprawnością jest rówieśnik, twoja koleżanka lub kolega z klasy, szkoły, podwórka, czy dobrze go znamy? Najczęściej staramy się ją lub go poznać i spędzamy z nimi dobrze czas, dzielimy zainteresowania, rozmawiamy na wiele tematów. Jednak bywa i tak, że trudno nam zrozumieć, jak funkcjonują, jakie mają potrzeby, ponieważ ich sposób bycia i poziom ich sprawności bardzo różni się od naszej. Z całą pewnością więcej cech nas łączy niż dzieli i niewiele trzeba zrobić, aby lepiej zrozumieć drugą osobę. Zapraszam na zajęcia, podczas których porozmawiamy na temat osób z problemami zdrowotnymi i z niepełnosprawnościami, ale przede wszystkim spróbujemy w pewnym stopniu „poczuć”, co się z nami dzieje, jak się zachowujemy, gdy przez chwilę nie słyszymy, nie rozumiemy, nie widzimy lub nie możemy się swobodnie poruszać. Spróbujecie wykonywać codzienne czynności, np. pisanie, ubieranie się, pomaganie innym lecz w niecodziennych okolicznościach. W jakich? Zapraszam na warsztaty |
|
|
Lekcja festiwalowa | Gry-zmysły-ruch |
W ciągu krótkiej chwili docierają do Nas tysiące różnych informacji (bodźców) pochodzących zarówno z naszego ciała, jak i z otoczenia, które nasz układ nerwowy musi odebrać, odczytać, odpowiednio zinterpretować i zorganizować w celu wykorzystania ich w codziennym działaniu. Informacje docierające do naszego mózgu odbierane są przez zmysły. Czy znasz swoje zmysły? Oprócz 5 podstawowych zmysłów jak dotyk, wzrok, słuch, smak i węch specjaliści wyróżniają jeszcze czucie głębokie (propriocepcja) oraz zmysł równowagi (układ przedsionkowy). Dlaczego są one tak ważne? Właściwe rozpoznanie i interpretacja docierających do Nas informacji (bodźców sensorycznych) stanowi podstawę wielu mechanizmów związanych z postawą ciała, równowagą, ruchem czy napięciem mięśni. W efekcie końcowym wpływa na orientację przestrzenną, planowanie ruchu czy koordynację ogólną, bez których niemożliwe jest podejmowanie aktywności fizycznej z sukcesem. Przekłada się na lepszy rozwój emocjonalny i społeczny. Jak zatem kształtować zmysły? Należy stosować wszechstronne zadania ruchowe. Ponadto jednym z najlepszych sposobów zdobywania wiedzy, nowych umiejętności i doświadczeń jest zabawa. Lubisz ruch? Super! Te ćwiczenia są właśnie dla Ciebie. Dla tych, którzy traktują ruch jako zło konieczne, zachęcam do uczestnictwa w zajęciach aby przełamać własne bariery. Zapraszam na ćwiczenia, w których zabawa to podstawa |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy sport zawsze oznacza zdrowie? |
Sport wyczynowy, amatorski, a może rekreacyjna aktywność fizyczna – która z tych form będzie dla nas najlepsza? Która przynosi najwięcej korzyści zdrowotnych? A może niektóre nie są dla nas takie zdrowe? Co przesądza o tym, czy podejmowana forma ruchu jest dla nas dobra? W ramach wykładu dowiemy się jak zaplanować aktywność fizyczną. Jak i kiedy powinniśmy ćwiczyć i dlaczego powinniśmy kontrolować postępy treningowe? Czy więcej zawsze znaczy lepiej? Poruszymy również bardzo istotną kwestię odpoczynku i jego miejsca w procesie treningu. Przedstawię również objawy oraz najczęstsze kontuzje w obrębie narządu ruchu, które świadczą o przetrenowaniu organizmu. Opowiem, z którymi można poradzić sobie samodzielnie, a kiedy warto skonsultować się ze specjalistą (trenerem, fizjoterapeutą, lekarzem)? Czy „zakwasy” bolą? To tylko jeden z wielu podobnych mitów związanych z aktywnością fizyczną, które pojawiają się ogólnej świadomości. Rozprawimy się z tym i innymi mitami dotyczącymi ćwiczeń fizycznych. W ramach wykładu odpowiemy na te i inne pytania związane z szeroko pojętym sportem, aktywnością fizyczną, zdrowiem czy fizjoterapią. Zapraszam! |
|