edukacja dla bezpieczeństwa
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Jak nie stracić twarzy w sieci: nasze dane, oszuści i manipulanci |
Codziennie krążymy w sieci. Klikamy, gramy, kupujemy, zamieszczamy zdjęcia… Jakie dane po sobie zostawiamy? Czym grozi utrata danych osobowych? Odpowiemy na te pytania, a następnie przedstawimy „złote zasady” dotyczące zachowania prywatności w internecie. Opowiemy, dlaczego tak ważne jest ich stosowanie podczas korzystania z social mediów. Podamy przepis na reagowanie w sytuacji, gdy ktoś podszywa się pod nas w sieci. Powiemy też, na co zwracać uwagę, kiedy rozmawiamy z nieznajomymi. Wisienką na torcie będzie część dotycząca oszustw w internecie wraz z wytycznymi, jak im zapobiegać i jak reagować na nie oraz na ataki socjotechniczne. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Prawo nowych technologii w praktyce. Zasady lotów dronami oraz wsparcie rozwoju elektromobilności |
Celem lekcji jest zapoznanie uczniów z praktycznymi aspektami nowych regulacji prawnych określających sposób wykonywania lotów bezzałogowymi statkami powietrznymi. Popularność dronów - liczba urządzeń wykorzystywanych do celów komercyjnych, ale przede wszystkim rekreacyjnych - sprawia, że wiele z młodych osób zetknie się z tą nowoczesną techniką. Także elektromobilność - zarówno ta "duża" w postaci samochodów elektrycznych, ale przede wszystkim środki transportu indywidualnego w postaci elektrycznych hulajnóg - może być ciekawym dla uczniów zagadnieniem mającym doniosły aspekt edukacyjny. Chodzi bowiem nie tylko o popularyzację innowacyjności, ale przede wszystkim zwiększanie świadomości treści regulacji prawnych, poprawiając tym samym bezpieczeństwo młodych uczestników ruch drogowego czy korzystających z dronów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wpływ brutalizacji życia społecznego na bezpieczeństwo personalne młodzieży |
Codzienna obserwacja życia skłania do refleksji, że żyjemy w czasach trudnych, w których wszechogarniające zagrożenia każdego dnia dają o sobie znać. Kryzys, a nawet degradacja rodziny, niepokojące doniesienia na temat maltretowania dzieci oraz drastyczny spadek ich urodzin, wzrastające statystyki liczby osób uzależnionych od narkotyków i alkoholu, powiększające się grono osób żyjących na krawędzi minimum egzystencjalnego oraz bezdomnych stały się codziennymi informacjami w polskich mediach. Do tego należy dodać patologizację życia politycznego i społecznego, polaryzację dochodów i bogactwa, gwałtowny rozwój ruchów i sekt parareligijnych, eksponowanie hedonistycznego i bezrefleksyjnego stylu życia. W realiach XXI wieku, w dobie masowego komunikowania się i przemieszczania, można wręcz mówić o brutalizacji życia w wielu jego aspektach: rodzinnym, społecznym, czy politycznym. Rzeczywistą sytuację niezmiernie komplikuje fakt równoległego funkcjonowania świata wirtualnego, w którym pod płaszczykiem anonimowości ludzie pozwalają sobie na znacznie więcej niżby dopuścili się w świecie off-line. Stąd też istniej potrzeba diagnozowania negatywnych przejawów zachowań społecznych, ich rozpoznawanie i przeciwdziałanie, tak aby chronić młode pokolenie Polaków przed zagrożeniami, z którymi sami nie mogą sobie poradzić. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Prawo nowych technologii w praktyce. Zasady lotów dronami oraz wsparcie rozwoju elektromobilności |
Celem lekcji jest zapoznanie uczniów z praktycznymi aspektami nowych regulacji prawnych określających sposób wykonywania lotów bezzałogowymi statkami powietrznymi. Popularność dronów - liczba urządzeń wykorzystywanych do celów komercyjnych, ale przede wszystkim rekreacyjnych - sprawia, że wiele z młodych osób zetknie się z tą nowoczesną techniką. Także elektromobilność - zarówno ta "duża" w postaci samochodów elektrycznych, ale przede wszystkim środki transportu indywidualnego w postaci elektrycznych hulajnóg - może być ciekawym dla uczniów zagadnieniem mającym doniosły aspekt edukacyjny. Chodzi bowiem nie tylko o popularyzację innowacyjności, ale przede wszystkim zwiększanie świadomości treści regulacji prawnych, poprawiając tym samym bezpieczeństwo młodych uczestników ruch drogowego czy korzystających z dronów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | W jaki sposób możemy sobie radzić w sytuacjach trudnych, kryzysowych? |
Doświadczenia z pandemii covid-19, ale także inne sytuacje kryzysowe wykazują słabe przygotowanie młodzieży do radzenia sobie w takich sytuacjach. Nie przygotowują do tego rodzice, ani szkoły. Tymczasem w każdym z nas istnieje „ukryta siła”, którą warto umieć odnaleźć i rozwijać ją. Ten uniwersalny rodzaj kompetencji nazywa się morale i kultura bezpieczeństwa. Autor wystąpienia zajmuje się tym od ponad 20 lat. Kiedyś fenomenem morale i kulturą bezpieczeństwa zajmowali się głównie wojskowi, a szczególnie żołnierze sił specjalnych. Współcześnie coraz częściej ten rodzaj „ukrytej siły” rozwijają w sobie najlepsi sportowcy i biznesmeni,a nawet tzw. „zwykli ludzie”. Dzięki temu stają się oni „niezwykli”. Niniejsze wystąpienie będzie miało na celu ukazanie, w jaki sposób młodzież może odnaleźć w sobie tę „ukrytą siłę”, jak umiejętnie ją doskonalić i skutecznie wykorzystywać. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Walka niezbrojna w gęstym otoczeniu społecznym |
W epoce współczesnej rewolucji naukowo-informacyjnej, walka energetyczna (walka zbrojna) przyjmuje anachroniczne oblicze, a niszczenie przeciwnika, na pierwszy rzut oka, przybiera niewidzialną postać, która określana jest terminem walki informacyjnej (walki niezbrojnej). W tejże walce, często wbrew swej woli i często również nieświadomie, udział biorą całe społeczności ludzkie, całe państwa i narody z kręgami władzy, administracji, sferami gospodarczymi, kulturowymi, naukowymi (antropotechnizacja).Z tym że informacyjne niszczenie przeciwnika charakteryzuje się wysokim stopniem pośredniości (skrytości) działania, które w sposób jawny nie są określane jako destruktywne (Stopień skrytości określa liczbę ludzi, którzy dopuszczeni są do posiadania rzeczywistych informacji identyfikujących program procesu sterowania organizatora). Chodzi mianowicie o to, że obiekt niszczący musi stosować takie metody, które nie będą w sposób jawny, tzn. widoczny dla otoczenia, szkodziły przeciwnikowi z jego strony. Celem obiektu niszczącego jest zmiana wyobrażeń o sytuacji i wyobrażenia o decyzjach u odbiorcy sytuacji (przeciwnika), aby zmiana stanu jego korelatora wywołała kolejno błędne decyzje (szkodliwe). A więc ogólną regułą walki jest spowodowanie, aby przeciwnik sam wyrządzał sobie szkody poprzez swoje niewłaściwie działanie. Przy czym, organizator niszczenia będzie starał się o to, aby wszelkie szkody wyrządzone stronie przeciwnej mogły się wydawać rezultatem naturalnego toku zdarzeń bez świadomego i celowego udziału zewnętrznego obiektu (kamuflaż władzy). W związku z powyższym zasadniczym celem Autora wykładu jest wskazanie możliwości namiaru działań wykonywanych skrycie (dekamuflaż metod) poprzez eksplikacje warunków wystarczających i niezbędnych niszczenia. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Prawo nowych technologii w praktyce. Zasady lotów dronami oraz wsparcie rozwoju elektromobilności |
Celem lekcji jest zapoznanie uczniów z praktycznymi aspektami nowych regulacji prawnych określających sposób wykonywania lotów bezzałogowymi statkami powietrznymi. Popularność dronów - liczba urządzeń wykorzystywanych do celów komercyjnych, ale przede wszystkim rekreacyjnych - sprawia, że wiele z młodych osób zetknie się z tą nowoczesną techniką. Także elektromobilność - zarówno ta "duża" w postaci samochodów elektrycznych, ale przede wszystkim środki transportu indywidualnego w postaci elektrycznych hulajnóg - może być ciekawym dla uczniów zagadnieniem mającym doniosły aspekt edukacyjny. Chodzi bowiem nie tylko o popularyzację innowacyjności, ale przede wszystkim zwiększanie świadomości treści regulacji prawnych, poprawiając tym samym bezpieczeństwo młodych uczestników ruch drogowego czy korzystających z dronów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Uzbrojenie żołnierza przyszłości |
W ciągu minionych kilkudziesięciu lat, pojawiło się wiele pomysłów na rozwój broni strzeleckiej, które wydawały się mieć szansę zmienić podstawowe uzbrojenie żołnierza piechoty. Co z nich wynikło i jak kształtują się perspektywy rozwoju broni strzeleckiej? Jak na tym tle wyglądają prace prowadzone w Polsce? Wykład jest unikalną okazją do zapoznania się z historią i przyszłością uzbrojenia strzeleckiego Wojska Polskiego oraz współczesnymi tendencjami rozwojowymi tej grupy uzbrojenia. W ramach wykładu przewidziana jest również możliwość zapoznania się z budową wybranych wzorów uzbrojenia, w tym najnowszych, wchodzących w skład systemu MSBS-Grot. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dane – ile są warte, kto nimi handluje w darknecie i do czego mogą się przydać hakerom? |
Podczas spotkania dr Karolina Małagocka opowie o rosnącej ilości ataków z wykorzystaniem danych prywatnych i socjotechniki, a w szczególności o: 1. Wycieku ponad 27 miliardów rekordów w czasie pandemii i co to znaczy dla każdego z nas 2. Dlaczego każdy z nas jest najważniejszym elementem cyberobrony? 3. Jak radzić sobie z rosnącą ilością kont, haseł i loginów? 4. Jak rozpoznać próby oszustwa i podszywania się w mailach? 5. Czemu nie klikać, nie przesyłać i nie ufać i dlaczego warto być na tak z ochroną danych? Wszyscy uczestnicy otrzymają możliwość skorzystania ze specjalnego pakietu Ochrony Internetu i Ochrony Tożsamości firmy F-Secure, która od ponad 30 lat specjalizuje się w zabezpieczaniu użytkowników, ich danych oraz prywatności w sieci. Spotkanie poprowadzi dr Karolina Małagocka, ekspertka w zakresie prywatności w sieci od ponad dekady związana z branżą cyberbezpieczeństwa, specjalizująca się w badaniach dotyczących skłonności do udostępniania danych i cyfrowej transformacji. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Prywatność w sieci |
Dane które udostępniamy w Internecie i na portalach społecznościowych są obecnie najcenniejszym towarem w sieci. Użytkownicy Internetu często nie zdają sobie sprawy z tego, że nawet nie posiadając kont na serwisach społecznościowych są z nimi powiązani. W trakcie wykładu poznamy odpowiedzi między innymi na pytania: Czy jesteśmy anonimowi w sieci?, Czy darmowe portale społecznościowe są naprawdę darmowe?, Czy można zniknąć z Internetu?, W jaki sposób chronić swoją prywatność?, W jakim celu są zbierane nasze dane?, Czy portale społecznościowe mają przejrzyste standardy prywatności?, Czy biały wywiad jest skutecznym środkiem pozyskiwania informacji?.
|
|