edukacja przyrodnicza
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Od kamyczka do mapy |
Zajęcia obejmują podstawowe zagadnienia z zakresu kartografii, ze szczególnym uwzględnieniem kartografii geologicznej. Młodzi uczestnicy zostaną zapoznani z elementami graficznymi mapy oraz poznają sposób ich właściwego odczytu. Poznają symbole oznaczające kierunki świata, siatkę współrzędnych i skalę mapy. Następnie zapoznają się z kompasem geologicznym i spróbują sami dokonać pomiaru. Podczas zajęć będą mieli okazję obejrzeć okazy skał ze strukturami geologicznymi powstałymi na skutek procesów tektonicznych i sedymentacyjnych. Podczas zajęć młodzi odkrywcy wykonają zadania polegające na stworzeniu własnej mapy i rozwiążą krzyżówkę utrwalającą pojęcia poznane podczas zajęć. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Owady i pająki naszych lasów |
Uczestnicy zajęć nauczą się rozróżniać owady i pająki występujące w lesie, rozpoznawać podstawowe gatunki, poznają ich biologię oraz ważną rolę, jaką pełnią w ekosystemach leśnych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Grzyby naziemne i podziemne |
Uczniowie podczas lekcji nauczą się rozpoznawania podstawowych gatunków grzybów. Przekazane zostaną informacje dotyczące zasad, których należy przestrzegać podczas grzybobrania, żeby uniknąć pomyłki i zatrucia. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Miniatury i giganci w świecie ślimaków |
Opowiemy o najmniejszych i największych ślimakach Polski. Poznamy ich budowę i środowisko życia. Zastanowimy się, do czego służy muszla, sprawdzimy, ile waży i jak może być różnorodna. Dowiemy się, co ślimaki robią w nocy, podczas deszczu i gdzie chowają się na zimę. Nauczymy się także rozpoznawać najbardziej charakterystyczne dla Polski gatunki. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Od kamyczka do mapy |
Zajęcia obejmują podstawowe zagadnienia z zakresu kartografii, ze szczególnym uwzględnieniem kartografii geologicznej. Młodzi uczestnicy zostaną zapoznani z elementami graficznymi mapy oraz poznają sposób ich właściwego odczytu. Poznają symbole oznaczające kierunki świata, siatkę współrzędnych i skalę mapy. Następnie zapoznają się z kompasem geologicznym i spróbują sami dokonać pomiaru. Podczas zajęć będą mieli okazję obejrzeć okazy skał ze strukturami geologicznymi powstałymi na skutek procesów tektonicznych i sedymentacyjnych. Podczas zajęć młodzi odkrywcy wykonają zadania polegające na stworzeniu własnej mapy i rozwiążą krzyżówkę utrwalającą pojęcia poznane podczas zajęć. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co nam siedzi w głowie? O tym, jak działa mózg, czego potrzebuje, i czy większy mózg jest lepszy |
Pamiętacie film „W głowie się nie mieści”? To opowieść o tym, co się dzieje w naszych głowach. Ale czy naprawdę siedzą tam małe ludziki kierujące naszym zachowaniem? Czy może jednak wygląda to trochę inaczej? Porozmawiajmy o tym, z czego jest zrobiony mózg i w jaki sposób działa. O tym, jak wygląda mózg człowieka a jak mózg myszy, ryby czy ptaka. Czy wiesz, jakie zwierzę ma największy mózg i czy jest bardzo mądre, czy niekoniecznie? Czy mózg lubi słodycze? Jak to się dzieje, że myślisz, i co robi twój mózg, gdy śpisz? Poznamy odpowiedzi na te i wiele innych pytań. Dowiemy się też, jak można zadbać o mózg, a co mu szkodzi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Szkielety ssaków i ptaków domowych oraz dziko żyjących |
Lekcja festiwalowa odbędzie się w Muzeum Osteologicznym Katedry Nauk Morfologicznych Instytutu Medycyny Weterynaryjnej SGGW w Warszawie. Prowadzący zaprezentuje i omówi najważniejsze elementy budowy szkieletów ssaków i ptaków na przykładzie ich wyizolowanych kości. Uczestnicy zajęć będą mieli możliwość obejrzenia złożonych szkieletów wybranych gatunków zwierząt, m.in. żyrafy, konia Przewalskiego, żubra, dromadera, lwa. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Leśny quiz terenowy. Sprawdź się! |
Czy znasz polskie drzewa, krzewy, kwiaty, ptaki, grzyby? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Od kamyczka do mapy |
Zajęcia obejmują podstawowe zagadnienia z zakresu kartografii, ze szczególnym uwzględnieniem kartografii geologicznej. Młodzi uczestnicy zostaną zapoznani z elementami graficznymi mapy oraz poznają sposób ich właściwego odczytu. Poznają symbole oznaczające kierunki świata, siatkę współrzędnych i skalę mapy. Następnie zapoznają się z kompasem geologicznym i spróbują sami dokonać pomiaru. Podczas zajęć będą mieli okazję obejrzeć okazy skał ze strukturami geologicznymi powstałymi na skutek procesów tektonicznych i sedymentacyjnych. Podczas zajęć młodzi odkrywcy wykonają zadania polegające na stworzeniu własnej mapy i rozwiążą krzyżówkę utrwalającą pojęcia poznane podczas zajęć. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co nam siedzi w głowie? O tym, jak działa mózg, czego potrzebuje, i czy większy mózg jest lepszy |
Pamiętacie film „W głowie się nie mieści”? To opowieść o tym, co się dzieje w naszych głowach. Ale czy naprawdę siedzą tam małe ludziki kierujące naszym zachowaniem? Czy może jednak wygląda to trochę inaczej? Porozmawiajmy o tym, z czego jest zrobiony mózg i w jaki sposób działa. O tym, jak wygląda mózg człowieka a jak mózg myszy, ryby czy ptaka. Czy wiesz, jakie zwierzę ma największy mózg i czy jest bardzo mądre, czy niekoniecznie? Czy mózg lubi słodycze? Jak to się dzieje, że myślisz, i co robi twój mózg, gdy śpisz? Poznamy odpowiedzi na te i wiele innych pytań. Dowiemy się też, jak można zadbać o mózg, a co mu szkodzi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Niedźwiedź polarny - król Arktyki |
Niedźwiedzie polarne, żyjąc w mroźnym klimacie Arktyki, wykształciły wiele przydatnych przystosowań ułatwiających im przetrwanie - wybrane z nich omówimy podczas zajęć. Dowiecie się również, w jaki sposób niedźwiedzie polarne reagują na ludzi (i jak ludzie reagują na niedźwiedzie). Lekcje poprowadzi Dagmara Bożek, uczestniczka całorocznych wypraw polarnych do Polskiej Stacji Polarnej na Spitsbergenie i Polskiej Stacji Antarktycznej na Wyspie Króla Jerzego oraz autorka książek. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dobre i złe bakterie |
Podczas spotkania opowiemy o bezpieczeństwie pracy w laboratorium mikrobiologicznym, poznamy "dobre" i "złe" bakterie, zobaczymy, jak można je hodować w laboratorium oraz jak wyglądają pod mikroskopem. Opowiemy, co można zrobić, aby ustrzec się przed „złymi” bakteriami. Wykonamy także preparaty z jogurtu oraz wody z ogórków kiszonych, aby poznać naszych sprzymierzeńców. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Od kamyczka do mapy |
Zajęcia obejmują podstawowe zagadnienia z zakresu kartografii, ze szczególnym uwzględnieniem kartografii geologicznej. Młodzi uczestnicy zostaną zapoznani z elementami graficznymi mapy oraz poznają sposób ich właściwego odczytu. Poznają symbole oznaczające kierunki świata, siatkę współrzędnych i skalę mapy. Następnie zapoznają się z kompasem geologicznym i spróbują sami dokonać pomiaru. Podczas zajęć będą mieli okazję obejrzeć okazy skał ze strukturami geologicznymi powstałymi na skutek procesów tektonicznych i sedymentacyjnych. Podczas zajęć młodzi odkrywcy wykonają zadania polegające na stworzeniu własnej mapy i rozwiążą krzyżówkę utrwalającą pojęcia poznane podczas zajęć. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Warstwowa budowa lasu |
Uczestnicy zajęć nauczą się rozróżniać warstwy (piętra) lasu, a także przyporządkować gatunki roślin i zwierząt do poszczególnych warstw. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Owocowe warzywa, warzywne owoce – czy zdrowe jedzenie musi być nudne? |
Na lekcji festiwalowej podejmiemy wyzwanie przekonania dzieci do tego, że owoce i warzywa mogą być ciekawym i smacznym połączeniem. Omówienie możliwości projektowania niekonwencjonalnej, zdrowej żywności na przykładzie jabłek i soków warzywnych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Biogeografia a lasy |
Wykład i warsztaty przybliżające powiązania między przyrodniczymi warunkami położenia geograficznego Polski (gleba i klimat) a przystosowaniami biologicznymi podstawowych gatunków drzew leśnych (naturalny zasięg występowania). |
|
|
Lekcja festiwalowa | Od kamyczka do mapy |
Zajęcia obejmują podstawowe zagadnienia z zakresu kartografii, ze szczególnym uwzględnieniem kartografii geologicznej. Młodzi uczestnicy zostaną zapoznani z elementami graficznymi mapy oraz poznają sposób ich właściwego odczytu. Poznają symbole oznaczające kierunki świata, siatkę współrzędnych i skalę mapy. Następnie zapoznają się z kompasem geologicznym i spróbują sami dokonać pomiaru. Podczas zajęć będą mieli okazję obejrzeć okazy skał ze strukturami geologicznymi powstałymi na skutek procesów tektonicznych i sedymentacyjnych. Podczas zajęć młodzi odkrywcy wykonają zadania polegające na stworzeniu własnej mapy i rozwiążą krzyżówkę utrwalającą pojęcia poznane podczas zajęć. |
|