Muzeum Archidiecezji Warszawskiej
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Od oryginału do obiektywnej kopii – użycie technik cyfrowych w tworzeniu fizycznych kopii zabytków |
W ramach spotkanie zaprezentowana zostanie cała ścieżka technologiczna od wykonania pomiarów geometrii obiektu zabytkowego, aż po stworzenie fizycznej kopii danego obiektu. Na wstępie omówione zostanie metodologiczne podejście do wykonywania kopii obiektów zabytkowych wynikające z obowiązujących zasad konserwacji dzieł sztuki, jak również międzynarodowych zasad obowiązujących przy tworzeniu komputerowych modeli obiektów zabytkowych (na przykładzie London Charter). Następnie zdefiniowane zostaną główne etapy takiego projektu: 1. Pozyskanie danych pomiarowych 2. Przetworzenie danych cyfrowych do postaci wirtualnego modelu o konkretnym spektrum wykorzystania. 3. Wykonanie fizycznego modelu przy użyciu zgromadzonych danych cyfrowych. W rozwinięciu przedstawionych zostanie kilka zaawansowanych technik cyfrowych pozwalających na wykonywanie pomiarów trójwymiarowych obiektów zabytkowych (fotogrametria, skanowanie trójwymiarowe z oświetleniem strukturalnym oraz skan laserowy ToF ang. Time of Flight) oraz scharakteryzowane zostaną produkty, które mogą być efektem takiego procesu cyfryzacyjnego (na przykład modele trójwymiarowe przeznaczone do prezentacji w Internecie). Następnie pokazana zostanie konieczność precyzyjnego zdefiniowania zakresu wykorzystania tworzonych danych cyfrowych oraz potencjalny zakres wykorzystania takich kopii lub modeli wykonywanych w skali na potrzeby edukacji lub ułatwiania dostępu do kultury osobom niedowidzącym. Przedstawiona zostanie również ścieżka prowadząca do wykonania przy użyciu zgromadzonych danych cyfrowych fizycznej kopii danego obiektu przy użyciu technik takich jak druk trójwymiarowy lub frezowanie CNC (ang. Computerized Numerical Control, czyli komputerowe sterowanie urządzeń numerycznych). Na zakończenie omówione zostaną możliwe do osiągnięcia dokładności i poziom wierności w stosunku do oryginału, jak również ograniczenia technologiczne występujące przy różnych typach realizacji. Podstawą prezentacji będzie model figury Chrystusa z Kaplicy Baryczków z Archikatedry Warszawskiej wykonany w skali 1:2 w drewnie lipowym oraz model rzeźby Madonna na Masce Lunarnej ze zbiorów Muzeum Archidiecezji Warszawskiej wykonany w skali 1:4 metodą druku trójwymiarowego w technice PolyJet. |
Obszar sztuki |
|
Lekcja festiwalowa | Nowoczesne techniki w służbie muzeum, czyli digitalizacja zbiorów kontra „papier” |
Jak ogarnąć muzealną rzeczywistość tysięcy obiektów? Jak opisać, nazwać i utrwalić każdy eksponat? Dlaczego technologia cyfrowa nie zastąpiła całkowicie muzealnych ksiąg? Cyfryzacja jest ogromnym wsparciem i narzędziem popularyzacji sztuki. Na zajęciach poznasz historię spotkania robota z średniowieczną Madonną, a będzie to opowieść o tym jak powstają rzeźby w technologii 3D. |
|