Obszar sztuki
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Warsztat malarski „Ogród mój botaniczny” |
Zainspirowani akwarelami prezentowanymi na wystawie czasowej “Ogród mój botaniczny.” Akwarele Diany Długosz-Jasińskiej, podejmiemy próbę stworzenia własnych akwareli botanicznych. Warsztat poprowadzi autorka prac prezentowanych na wystawie czasowej - Diana Długosz-Jasińska – konserwatorka papieru, sprawująca opiekę nad najcenniejszymi zabytkami w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie. |
Obszar sztuki |
|
Spotkanie festiwalowe | Koncert: Morton Feldman – „For Christian Wolff” |
Utwór dedykowany kompozytorowi Christianowi Wolffowi to wyzwanie dla każdego wykonawcy. Fascynacja kompozytora tzw. czasem pierwotnym, pulsem niepodzielnym – doprowadziła tego autora do stworzenia wielogodzinnego utworu, niezwykle wymagającego pod względem wykonawczym, jednak w ostatecznym odsłuchaniu sprawiającym wrażenie kompozycji inspirowanej rytmami natury, a nie stworzonymi przez ludzi. Feldman stworzył swoje epokowe dzieło opierając się na kilku wybranych dźwiękach. Według kompozytora „dźwięk musi oddychać, nie może być skrępowany ideą”. Utwór „For Christian Wolff” to niemal trzy godziny medytacji. Owa cisza jest tu „mierzona” pasmami dźwięków, które wobec obszaru milczenia wydając się zabiegiem zdjęcia miary z nieskończonego. |
Obszar sztuki |
|
Spotkanie festiwalowe | Joanna Rajkowska – rzeźba „SORRY”, 2022 r. |
Projekt Joanny Rajkowskiej „SORRY” to rzeźba - betonowy mur pokryty odłamkami szkła na szczycie, jaki znamy z terenów przygranicznych lub dobrze strzeżonych. Na pierwszy rzut oka mur ma dziwną formę labiryntu, która na wysokości wzroku człowieka jest nieczytelna, stanowi jednak fizyczną barierę nie do pokonania. Dopiero z perspektywy lotu ptaka (np. z drona) lub z okien okolicznych budynków okazuje się, że mur układa się w litery angielskiego słowa „przepraszam” – „SORRY”. „SORRY” ma być zatem lustrem i pracą sumienia. Jest okrutnym projektem o tym, że społeczeństwa Zachodu (w tym Polska) od pokoleń żyją na kredyt środowiska, innych kultur i przyszłych generacji. I o tym, że nasz model świata obarczony jest fundamentalnym błędem, który zakłada nieustający postęp w środowisku nieograniczonych zasobów. W rezultacie nasz styl życia generuje stan głębokich kryzysów: ekologicznego, ekonomicznego i migracyjnego, których nie da się już powstrzymać. |
Obszar sztuki |
|
Spotkanie festiwalowe | Zmiany klimatyczne, nierówności społeczne, kryzys migracyjny... Czy mamy za co przepraszać? |
Dyskusja wokół projektu Joanny Rajkowskiej „SORRY” z udziałem zaproszonych gości – naukowców i projektantów z Uniwersytetu SWPS i School of Form oraz przedstawicieli środowiska artystycznego i kuratorskiego. Zmiany klimatyczne, nierówności społeczne, kryzys migracyjny... Czy mamy za co przepraszać? – przed takim wyzwaniem zostaną postawieni uczestnicy panelu dyskusyjnego prowadzonego przez prof. Marię Poprzęcką. |
Obszar sztuki |
|
Spotkanie festiwalowe | Od oryginału do obiektywnej kopii – użycie technik cyfrowych w tworzeniu fizycznych kopii zabytków |
W ramach spotkanie zaprezentowana zostanie cała ścieżka technologiczna od wykonania pomiarów geometrii obiektu zabytkowego, aż po stworzenie fizycznej kopii danego obiektu. Na wstępie omówione zostanie metodologiczne podejście do wykonywania kopii obiektów zabytkowych wynikające z obowiązujących zasad konserwacji dzieł sztuki, jak również międzynarodowych zasad obowiązujących przy tworzeniu komputerowych modeli obiektów zabytkowych (na przykładzie London Charter). Następnie zdefiniowane zostaną główne etapy takiego projektu: 1. Pozyskanie danych pomiarowych 2. Przetworzenie danych cyfrowych do postaci wirtualnego modelu o konkretnym spektrum wykorzystania. 3. Wykonanie fizycznego modelu przy użyciu zgromadzonych danych cyfrowych. W rozwinięciu przedstawionych zostanie kilka zaawansowanych technik cyfrowych pozwalających na wykonywanie pomiarów trójwymiarowych obiektów zabytkowych (fotogrametria, skanowanie trójwymiarowe z oświetleniem strukturalnym oraz skan laserowy ToF ang. Time of Flight) oraz scharakteryzowane zostaną produkty, które mogą być efektem takiego procesu cyfryzacyjnego (na przykład modele trójwymiarowe przeznaczone do prezentacji w Internecie). Następnie pokazana zostanie konieczność precyzyjnego zdefiniowania zakresu wykorzystania tworzonych danych cyfrowych oraz potencjalny zakres wykorzystania takich kopii lub modeli wykonywanych w skali na potrzeby edukacji lub ułatwiania dostępu do kultury osobom niedowidzącym. Przedstawiona zostanie również ścieżka prowadząca do wykonania przy użyciu zgromadzonych danych cyfrowych fizycznej kopii danego obiektu przy użyciu technik takich jak druk trójwymiarowy lub frezowanie CNC (ang. Computerized Numerical Control, czyli komputerowe sterowanie urządzeń numerycznych). Na zakończenie omówione zostaną możliwe do osiągnięcia dokładności i poziom wierności w stosunku do oryginału, jak również ograniczenia technologiczne występujące przy różnych typach realizacji. Podstawą prezentacji będzie model figury Chrystusa z Kaplicy Baryczków z Archikatedry Warszawskiej wykonany w skali 1:2 w drewnie lipowym oraz model rzeźby Madonna na Masce Lunarnej ze zbiorów Muzeum Archidiecezji Warszawskiej wykonany w skali 1:4 metodą druku trójwymiarowego w technice PolyJet. |
Obszar sztuki |
|
Spotkanie festiwalowe | Echa Marca '68 w muzyce popularnej |
Wydarzenia Marca '68 odbiły się echem także w szeroko rozumianej muzyce popularnej (od big beatu po piosenkę studencką i literacką). Podczas spotkania przyjrzymy się utworom, w których wątek wydarzeń marcowych się pojawia: poznamy ich autorów i wykonawców, posłuchamy kompozycji, zajrzymy do tekstów. Przyjrzymy się także postaciom i zespołom, których, na których kariery Marzec '68 wpłynął. Aluzje, cytaty, ale i piosenki tworzone na gorąco. Echa Marca '68 w muzyce popularnej są niezwykle ciekawym przykładem wielu aspektów związanych z funkcjonowaniem piosenki w kulturze popularnej, a w szczególności - kategorii "protest songu". Są jednocześnie ciekawym dokumentem do poznania kontekstów tych szczególnych wydarzeń. Przypominają też o ważnych postaciach polskiej piosenki, jak Maciej Zembaty, Natan Tenenbaum, Jacek Kaczmarski czy Agnieszka Osiecka. Podczas wykładu będziemy czytać, rozmawiać, ale przede wszystkim - słuchać. |
Obszar sztuki |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak dbać o zabytki z drewna? – oprowadzanie konserwatorskie z wizytą w magazynie instrumentów |
Skupieni wokół historycznego fortepianu i mebli z epoki w towarzystwie konserwatora Muzeum Fryderyka Chopina, poznamy sensacyjną historię związaną z zaatakowaniem ostatniego fortepianu Chopina przez...kołatka. Na spotkaniu dowiemy się ponadto, jaka temperatura najbardziej służy drewnianemu instrumentowi, co jeszcze mu zagraża oraz na czym polega jego rewitalizacja. Nie zabraknie praktycznych porad dotyczących codziennego dbania o meble w domu, których udzieli konserwator Muzeum Chopina - Marek Kostawski. |
Obszar sztuki |
|
Spotkanie festiwalowe | Drewno w pracy budowniczego i konserwatora instrumentów historycznych |
Jak wygląda praca budowniczego historycznych instrumentów klawiszowych? Jaki wpływ na brzmienie instrumentu ma rodzaj i odpowiednia obróbka drewna? Zapraszamy na spotkanie z Zuzanną Budziarek – klawesynistką i czeladnikiem w warsztacie Bruce’a Kennedy’ego. |
Obszar sztuki |
|
Spotkanie festiwalowe | Koncert "Architekci muzycznych przestrzeni" |
Koncert w gmachu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, skupiony wokół interpretacji dzieł muzyki współczesnej. |
Obszar sztuki |
|