Piramidy finansowe - jak uniknąć wyłudzenia
Słaba oferta banków i funduszy inwestycyjnych, spadki na giełdzie a jednocześnie wysoka inflacja - sprzyjają aktywności piramid finansowych. Celem piramid jest wyłudzenie oszczędności klientów. Skuteczny marketing piramid polega na oferowaniu bardzo wysokich stóp zwrotu z zainwestowanego kapitału.
Mimo głośnych bankructw piramid finansowych, jak np. Fundusz Bernarda Madoffa (USA), który sprzeniewierzył ok. 65 mld USD, czy Amber Gold (Polska); gdzie stracone środki klientów wyniosły ok. 668 mln zł, a odzyskać udało się niecałą połowę, powstają kolejne piramidy na świecie (także o zasięgu międzynarodowym).
Jak się efektywnie ustrzec przed utratą kapitału? Po pierwsze ocenić ofertę; tj. czy oferowana stopa zwrotu (oprocentowanie) jest znacząco wyższa niż występujące stopy na rynku bankowym i giełdowym? Po drugie czy firma oferująca lokaty (środki finansowe, papiery wartościowe, inwestycje w złoto itp.) jest licencjonowana i nadzorowana przez Komisję Nadzoru Finansowego? Po trzecie czy firma znajduje się na liście ostrzeżeń publicznych KNF? Po czwarte czy w umowie lokaty są jakieś gwarancje lub zabezpieczenia spłaty lokaty?
Popyt klientów na ofertę piramid kreuje wiele czynników; np. nadmierne zaufanie do danej firmy, niekompetencja finansowa, brak informacji w internecie, ale także chciwość i chęć szybkiego wzbogacenia się.
Jest też problem, dlaczego władze państwowe wielu krajów nie mogą uporać się ze skuteczna dezaktywacją zjawiska piramid. Klienci mogą jednak liczyć na wsparcie szeregu instytucji państwowych w tym obszarze m.in. Rzecznika Finansowego. [P. Masiukiewicz Piramidy finansowe, PWN, Warszawa, 2015]