Poznajemy perskie szlaczki oraz znaczenie języka perskiego w kulturze i życiu Irańczyków
Cel zajęć:
- uczeń dowiaduje się jakie są korzenie i specyfika języka perskiego
- uczeń uczy się czytać i zapisywać perskie literki i słowa na wybranych przykładach
Czas trwania: 45 min.
Na lekcji języka perskiego uczniowie nauczą się zapisywać wybrane literki i słowa w języku perskim. Poćwiczą także czytanie i wymowę poznanych słów indywidualnie i w grupach.
Krótki wstęp do nauki czytania i pisania posłuży do prezentacji specyfiki języka perskiego oraz jego znaczenia dla tożsamości współczesnych Irańczyków. Uczniowie poznają jakie są korzenie języka perskiego, dlaczego mówimy o języku perskim, nie irańskim oraz dlaczego zapisuje się go w alfabecie arabskim. Dowiedzą się także, w jakich krajach można współcześnie porozumieć się po persku oraz dlaczego nazywanie Irańczyków Arabami wywołuje ich irytację.
Część 1: Perski, farsi, czy irański - skąd się wziął język perski i dlaczego zapisywany jest w języku arabskim? (5 min.)
Część 2: Język perski jako ważny element kultury i tożsamości Irańczyków - dlaczego Irańczycy oburzają się, kiedy nazywa się ich Arabami? (10 min.)
Część 3: Uczymy się pisać perskie szlaczki (30 min.)
- zapis literek i łączenie ich w słowa na kartkach – praca indywidualna
- zapamiętywanie zapisu i wymowy słów poprzez ćwiczenie z karteczkami – praca w grupach