wiedza o kulturze
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Feliks Nowowiejski nieznany? Nowoczesny i fantastyczny! |
Kojarzymy Nowowiejskiego przede wszystkim z Rotą, oratoriami religijnymi i operą Legenda Bałtyku, czyli tradycją romantyczną? Jeśli tak - wiele tracimy. Szczególnie interesujące i wartościowe jego kompozycje to późne symfonie i pieśni. Przyjrzyjmy się im, aby poznać niezwykle bogate, nowoczesne i wyrafinowane brzmienia! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Fikcja jest zawsze jakimś rodzajem prawdy?" - czyli o postprawdzie w mediach społecznościowych |
Podczas lekcji zajmiemy się zjawiskiem postprawdy, sytuującej się między prawdą i kłamstwem, a także zbadamy jak język mediów społecznościowych, który z fikcji czyni rzeczywistość już nie tylko w realiach cyfrowych. Odwołując się do klasycznej pozycji Ralpha Keysa "Czas postprawdy" przeanalizujemy uatrakcyjnioną prawdę mediów globalnych, którą można nazwać neoprawdą, soft prawdą, faux prawdą czy prawdą lite. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Krajobrazy wojennej Warszawy |
Jak działania wojenne wpływały na krajobraz miejski? Jak kształtowały się powiązania między światem ludzi, zwierząt i roślin wobec zniszczeń oraz zmian ekologicznych w Warszawie podczas drugiej wojny światowej? Będziemy pracować z fotografiami i literaturą dokumentu osobistego. Wspólnie zrekonstruujemy obraz okupowanego miasta i zastanowimy się nad znaczeniem przyrody w przestrzeni miejskiej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Sztuka jest formą komunikacji. Czerń-biel, tusz-papier, oko-ręka-serce |
Lekcja z prezentacją przybliżającą fenomen: zapisu monochromatycznego, piktogramów, kaligrafii – „przestrzenie” w których odbija się nasz osobność. Omówiona zostanie wartości pracy odręcznej w komunikacji społecznej oraz jak taka aktywność wpływa na naszą osobowości. Uczniowie w części warsztowej będę rysowali tuszem (koło, prosta linia, kopia fragmentu reprodukcji) aby doświadczyć "cudu" sprawczości wynikającego z naszych intencji - jak poprzez sztukę komunikujemy się ze światem.Jak poprzez czerń i biel, tusz i papier, z serca przez rękę zobaczyć i pokazać świat. Na zakończenie zajęć uczniowie będę oglądać wystawę malarstwa monochromatyczngo (tuszowego) Lecha Żurkowskiego, prowadzącego lekcję. |
|
|
Lekcja festiwalowa | O muzyce filmowej Krzysztofa Komedy |
Krzysztof Komeda to jeden z najważniejszych twórców polskiej muzyki popularnej w XX wieku. Nazywany bywa Chopinem jazzu, ale to niepotrzebne porównanie. Jest po prostu Komedą: kompozytorem wyjątkowym, charakterystycznym, rozpoznawalnym. Podczas lekcji omówimy jego twórczość filmową, rozmowę zilustrujemy przykładami muzycznymi, a przy okazji poznamy mechanizmy działania muzyki filmowej. Zastanowimy się co może dać jej jazz. Do tego muzyka Krzysztofa Komedy pasuje bardzo dobrze.
Posłuchamy muzyki i obejrzymy fragmenty filmów "Nóż w wodzie", "Dziecko Rosemary", "Dwaj ludzie z szafą" i inne. Porozmawiamy o piosence z filmu "Prawo i pięść" Sięgniemy też po współczesne - czasem zaskakujące - interpretacje muzyki Krzysztofa Komedy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Poznajemy perskie szlaczki oraz znaczenie języka perskiego w kulturze i życiu Irańczyków |
Cel zajęć:
Czas trwania: 45 min. Na lekcji języka perskiego uczniowie nauczą się zapisywać wybrane literki i słowa w języku perskim. Poćwiczą także czytanie i wymowę poznanych słów indywidualnie i w grupach. Krótki wstęp do nauki czytania i pisania posłuży do prezentacji specyfiki języka perskiego oraz jego znaczenia dla tożsamości współczesnych Irańczyków. Uczniowie poznają jakie są korzenie języka perskiego, dlaczego mówimy o języku perskim, nie irańskim oraz dlaczego zapisuje się go w alfabecie arabskim. Dowiedzą się także, w jakich krajach można współcześnie porozumieć się po persku oraz dlaczego nazywanie Irańczyków Arabami wywołuje ich irytację. Część 1: Perski, farsi, czy irański - skąd się wziął język perski i dlaczego zapisywany jest w języku arabskim? (5 min.) Część 2: Język perski jako ważny element kultury i tożsamości Irańczyków - dlaczego Irańczycy oburzają się, kiedy nazywa się ich Arabami? (10 min.) Część 3: Uczymy się pisać perskie szlaczki (30 min.)
|
|