wiedza o kulturze

Typ Tytuł Opis Dziedzina Termin
Lekcja festiwalowa Feliks Nowowiejski nieznany? Nowoczesny i fantastyczny!

Kojarzymy Nowowiejskiego przede wszystkim z Rotą, oratoriami religijnymi i operą Legenda Bałtyku,  czyli tradycją romantyczną? Jeśli tak - wiele tracimy. Szczególnie interesujące i wartościowe jego kompozycje to późne symfonie i pieśni. Przyjrzyjmy się im, aby poznać niezwykle bogate, nowoczesne i wyrafinowane  brzmienia!

  • wt., 2023-09-26 10:00
Lekcja festiwalowa Fikcja jest zawsze jakimś rodzajem prawdy?" - czyli o postprawdzie w mediach społecznościowych

Podczas lekcji zajmiemy się zjawiskiem postprawdy, sytuującej się między prawdą i kłamstwem, a także zbadamy jak język mediów społecznościowych, który z fikcji czyni rzeczywistość już nie tylko w realiach cyfrowych. Odwołując się do klasycznej pozycji Ralpha Keysa "Czas postprawdy" przeanalizujemy uatrakcyjnioną prawdę mediów globalnych, którą można nazwać neoprawdą, soft prawdą, faux prawdą czy prawdą lite.

  • wt., 2023-09-26 10:30
Lekcja festiwalowa Krajobrazy wojennej Warszawy

Jak działania wojenne wpływały na krajobraz miejski? Jak kształtowały się powiązania między światem ludzi, zwierząt i roślin wobec zniszczeń oraz zmian ekologicznych w Warszawie podczas drugiej wojny światowej? Będziemy pracować z fotografiami i literaturą dokumentu osobistego. Wspólnie zrekonstruujemy obraz okupowanego miasta i zastanowimy się nad znaczeniem przyrody w przestrzeni miejskiej.

  • wt., 2023-09-26 12:30
Lekcja festiwalowa Sztuka jest formą komunikacji. Czerń-biel, tusz-papier, oko-ręka-serce

Lekcja z prezentacją przybliżającą fenomen: zapisu monochromatycznego, piktogramów, kaligrafii – „przestrzenie” w których odbija się nasz osobność. Omówiona zostanie wartości pracy odręcznej w komunikacji społecznej oraz jak taka aktywność wpływa na naszą osobowości. Uczniowie w części warsztowej będę rysowali tuszem (koło, prosta linia, kopia fragmentu reprodukcji) aby doświadczyć "cudu" sprawczości wynikającego z naszych intencji - jak poprzez sztukę komunikujemy się ze światem.Jak poprzez czerń i biel, tusz i papier, z serca przez rękę zobaczyć i pokazać świat. Na zakończenie zajęć uczniowie będę oglądać wystawę malarstwa monochromatyczngo (tuszowego) Lecha Żurkowskiego, prowadzącego lekcję.

  • śr., 2023-09-27 10:00
Lekcja festiwalowa O muzyce filmowej Krzysztofa Komedy

Krzysztof Komeda to jeden z najważniejszych twórców polskiej muzyki popularnej w XX wieku. Nazywany bywa Chopinem jazzu, ale to niepotrzebne porównanie. Jest po prostu Komedą: kompozytorem wyjątkowym, charakterystycznym, rozpoznawalnym. Podczas lekcji omówimy jego twórczość filmową, rozmowę zilustrujemy przykładami muzycznymi, a przy okazji poznamy mechanizmy działania muzyki filmowej. Zastanowimy się co może dać jej jazz. Do tego  muzyka Krzysztofa Komedy pasuje bardzo  dobrze.

 

Posłuchamy muzyki i obejrzymy fragmenty filmów "Nóż w wodzie", "Dziecko Rosemary", "Dwaj ludzie z szafą" i  inne. Porozmawiamy o piosence z filmu "Prawo i  pięść"  Sięgniemy też po współczesne - czasem zaskakujące - interpretacje muzyki Krzysztofa Komedy.

  • śr., 2023-09-27 12:00
Lekcja festiwalowa Poznajemy perskie szlaczki oraz znaczenie języka perskiego w kulturze i życiu Irańczyków

Cel zajęć:

  • uczeń dowiaduje się jakie są korzenie i specyfika języka perskiego
  • uczeń uczy się czytać i zapisywać perskie literki i słowa na wybranych przykładach

Czas trwania: 45 min.

Na lekcji języka perskiego uczniowie nauczą się zapisywać wybrane literki i słowa w języku perskim. Poćwiczą także czytanie i wymowę poznanych słów indywidualnie i w grupach.

Krótki wstęp do nauki czytania i pisania posłuży do prezentacji specyfiki języka perskiego oraz jego znaczenia dla tożsamości współczesnych Irańczyków. Uczniowie poznają jakie są korzenie języka perskiego, dlaczego mówimy o języku perskim, nie irańskim oraz dlaczego zapisuje się go w alfabecie arabskim.  Dowiedzą się także, w jakich krajach można współcześnie porozumieć się po persku oraz dlaczego nazywanie Irańczyków Arabami wywołuje ich irytację.

Część 1: Perski, farsi, czy irański - skąd się wziął język perski i dlaczego zapisywany jest w języku arabskim? (5 min.)

Część 2: Język perski jako ważny element kultury i tożsamości Irańczyków - dlaczego Irańczycy oburzają się, kiedy nazywa się ich Arabami? (10 min.)

Część 3: Uczymy się pisać perskie szlaczki (30 min.)

  1. zapis literek i łączenie ich w słowa na kartkach – praca indywidualna
  2. zapamiętywanie zapisu i wymowy słów poprzez ćwiczenie z karteczkami – praca w grupach
  • pt., 2023-09-29 10:00

©2022 Festiwal Nauki