Instytut Matematyczny PAN
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Sztuczna inteligencja gra w gry |
Sztuczna inteligencja w ciągu ostatnich lat odniosła spektakularne sukcesy w obszarze gier planszowych i komputerowych: w 2015 roku pierwszy raz w historii komputer pokonał człowieka w grze GO, w wielu grach platformowych oraz bardziej złożonych jak Starcraft czy Dota2. Wspomniane gry są na tyle trudne, że dopiero nowoczesne uczące się algorytmy w połączeniu z dużą mocą obliczeniową były w stanie dokonać przełomu. Podstawową zasadą, na której bazowały najskuteczniejsze algorytmy, jest pozwolenie algorytmom uczyć się od samych siebie, wyciągać wnioski i samodzielnie się ulepszać. Podczas spotkania omówimy kilka kluczowych pomysłów z tego obszaru sztucznej inteligencji: metodę Monte Carlo oraz zastosowanie sieci neuronowych do analizy sytuacji w grze. Omówimy też nasz projekt, który dotyczy planszowo-karcianej gry "Splendor", i na jego przykładzie pokażemy, jak wspomniane algorytmy działają w praktyce. Gra polega na gromadzeniu surowców w celu rozbudowy swoich zdolności ekonomicznych, a celem jest osiągnięcie określonego poziomu zasobów. Gry tego typu wymagają planowania na wiele ruchów do przodu. Omówimy, w jaki sposób takie planowanie jest wykonywane przez samouczące się algorytmy. |
Nauki techniczne |
|
Lekcja festiwalowa | Kształt danych |
Matematyka daje możliwość wyabstrahowania wspólnych cech różnych obiektów i ich zbiorów. Weźmy dla przykładu liczby: pozwalają one przypisywać liczebność dowolnych klas obiektów, charakteryzując, w pewnym sensie, daną klasę. Nieco trudniejszym pojęciem jest pojęcie kształtu. Pojawia się ono już w Dialogach Platona i stanowi podstawę Idei Platońskich. W tym wykładzie przyjrzymy się matematycznym niezmiennikom opisującym kształt różnych obiektów – zaczynając od podstawowych narzędzi geometrycznych, kończąc na metodach topologicznych. Omówmy również ich przykładowe zastosowania: od wysoko wymiarowych danych opisujących profile pacjentów z Covid19, przez materiały nanoporowate, które są skutecznymi filtrami dwutlenku węgla, kończąc na procesach w społeczeństwie na przykładzie Brexitu. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Elektromagnetyzm matematycznie. Rzecz o latających pociągach |
Postaram się w swoim wykladzie omówić podstawowe prawa elektromagnetyzmu, używając pojęć analizy matematycznej, które postaram się (w kontekście elektromagnetyzmu) przybliżyć tak, aby uczeń liceum mógł mieć wrażenie, że widzi, jaka matematyka kryje się za prawem Gaussa, prawem Faradaya czy prawem Ampere'a. I żeby ewentualnie zrozumiał, czego musi się jeszcze nauczyć, aby elektromagnetyzm rozumieć w sposób satysfakcjonujący matematycznie. Na deser wyjaśnimy matematycznie, jak działają pewne obiekty, takie jak kondensator czy układy RLC. Zakończę wykład, omawiając ideę MAGLEV, czyli pociagów magnetycznych, które po krótkim rozpędzie lewitują i w ten sposób przenoszą pasaów. Takie pociągi funkcjonują chociażby w Japonii i Chinach. |
Nauki matematyczne |
|