Instytut Nauk o Żywieniu Człowieka SGGW
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Jak ocenić wpływ treningu na wydatki energetyczne i skład ciała u sportowców? |
Podczas lekcji wychowania fizycznego u ochotnika (warunkiem jest pełnoletność i dobry stan zdrowia poświadczone podpisem w oświadczeniu) określimy za pomocą urządzenia MetaMax®R2 wydatek energetyczny podczas zwyczajowego 20 - minutowego treningu (np. biegu, czy gry w piłkę). Jest to badanie nieinwazyjne wymagające wykonywania wysiłku w specjalnej dopasowanej do twarzy masce i kamizelce chroniącej podpiętą do maski głowicę mierzącą szybkość oddechów, stężenie gazów oddechowych w powietrzu wdychanym |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ekologiczny – wybór logiczny dla naszej planety |
Celem lekcji jest podniesienie świadomości dotyczącej żywności ekologicznej wśród uczniów. Dowiedzą się oni jak wygląda produkcja ekologiczna, czym różni się żywność ekologiczna od żywności konwencjonalnej, w szczególności pod względem walorów zdrowotnych i prośrodowiskowych, oraz dlaczego jest to EKO-logiczny wybór dla nas i planety. Żywność ekologiczna charakteryzuje się pewnymi charakterystycznymi cechami. Oczywiście są to cechy smakowe, żywieniowe i pro-zdrowotne. Jednak, gdy chcemy nabyć surowce i produkty z uprawy/hodowli ekologicznej w sklepie, Internecie czy na bazarze, wśród innych podobnych możemy mieć trudności z rozpoznaniem tych ekologicznych. Dlatego prowadzący zaprezentują i omówią elementy graficzne i opisowe jakie zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami powinny znajdować się na opakowaniu żywności ekologicznej. Scharakteryzują także opakowania do żywności przyjazne dla środowiska naturalnego, tak by uczniowie mieli pewność, że produkt, który zamierzają kupić na pewno jest ekologiczny. Prowadzący odpowiedzą tym samym na pytania, które wszyscy mogą sobie zadawać: czym różnią się opakowania produktów ekologicznych od innych podobnych opakowań do produktów konwencjonalnych i jak nie dać się wprowadzić w błąd robiąc codzienne zakupy w sklepie, Internecie czy na bazarze? |
|
|
Lekcja festiwalowa | O ruchu w brzuchu |
Podczas prezentacji multimedialnej uczniowie poznają budowę i funkcje układu pokarmowego człowieka. Pokażemy drogę, jaką przebywa w nim kęs pożywienia i omówimy, w jaki sposób się to dzieje. Ale działanie układu pokarmowego to nie tylko aktywność skurczowa mięśni przesuwających kęs pokarmu czy treść pokarmową w kierunku dalszych odcinków przewodu pokarmowego. Wiele dzieje się też w gruczołach (śliniankach, gruczołach żołądkowych i jelitowych oraz w trzustce), a także w świetle przewodu pokarmowego, a wszystko to służy trawieniu pokarmu i wchłanianiu strawionych składników odżywczych. W części praktycznej uczniowie przekonają się, jak trawione są najważniejsze składniki pokarmu - wykonają proste doświadczenia chemiczne, które wykażą aktywność trawienną śliny i pozwolą prześledzić proces trawienia skrobi, wykażą, do czego w żołądku potrzebny jest kwas solny, a w jelicie cienkim - żółć. Aby proces trawienia i wchłaniania spożywanego pokarmu przez prawidłowo odżywiających się ludzi odbywał się efektywnie, przewód pokarmowy musi mieć odpowiednią długość - a jak jest długi, uczniowie obliczą na przykładzie własnego przewodu pokarmowego. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Lekcje długowieczności – teoria i zalecenia praktyczne |
Badania naukowe wskazują, że za długość życia w około 20% odpowiadają uwarunkowania genetyczne, natomiast w 80% styl życia, środowisko, opieka medyczna, a więc czynniki w mniejszym bądź większym stopniu modyfikowalne. W ramach wykładu przeanalizowane zostaną elementy stylu życia ludzi żyjących najdłużej, żyjących w tzw. strefach długowieczności. Strefy takie znajdują się m.in. na Sardynii, Okinawie, Costa Rice. Na podstawie analizy stylu życia osób żyjących w tych miejscach stwierdza się, że mimo licznych różnic kulturowych i religijnych mieszkańcy tych regionów mają wiele cech wspólnych, które wykazują naukowo uzasadniony związek z długowiecznością. Poszczególne elementy stylu życia mające związek z długowiecznością, takie jak sposób żywienia, spożywanie alkoholu, aktywność fizyczna, społeczna itp., zostaną omówione na wykładzie. Po wykładzie będzie można zadawać pytania związane z jego tematyką. |
Nauki biologiczne |
|
Lekcja festiwalowa | Czy żywność żyje? |
Zaprezentujemy szeroki asortyment różnych produktów, głównie żywnościowych, wytworzonych z wykorzystaniem mikroorganizmów. Szczególną uwagę zwrócimy na dwie grupy produktów zawierających żywą mikroflorę, a obecnych w naszym codziennym życiu - wytworzonych przy udziale bakterii oraz grzybów (drożdży i pleśni). Uczniowie przekonają się, z jak dużą liczbą takich produktów stykają się na co dzień. W części praktycznej : - uczniowie poznają podstawowe techniki laboratoryjne i sprzęt mikrobiologiczny; - wykonane zostaną posiewy mikrobiologiczne żywej kultury mikroorganizmu, który został wyizolowany z jednego z zaprezentowanych produktów żywnościowych; - uczniowie zaobserwują wzrost danego mikroorganizmu w postaci kolonii na płytce Petriego, a pod mikroskopem komórki mikroorganizmów oraz poznają różne kształty i ugrupowania bakterii i grzybów. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Dlaczego tak bardzo boimy się wirusów, tych obecnych w żywności i nie tylko? |
Czy wirusy to plaga XXI wieku? Pod wieloma względami tak. Są nieprzewidywalne, czyli nie jesteśmy w stanie przewidzieć na przykład kierunku ich mutacji. Czy nowo powstały wariant będzie bardziej zjadliwy, czy mniej, czy będzie cechował się większą zaraźliwością, czy nie? Na to pytanie nie ma na razie odpowiedzi. Jedyną bronią w walce z niektórymi wirusami mogą być tylko szczepionki, bo przecież nie potrafimy jeszcze leczyć chorób wirusowych tak jak bakteryjnych - antybiotykami. Na wykładzie przedstawiona będzie budowa komórki wirusa, jego wielkość, cykl rozwojowy w komórkach gospodarza, możliwości przetrwania w środowisku zewnętrznym, czyli poza żywą komórką, sposoby hodowli wirusów, jak również metody diagnostyczne ich wykrywania. Na wykładzie skoncentrujemy się głównie na wirusach będących przyczyną epidemii po spożyciu produktów żywnościowych, ale poznamy też inne drogi przenoszenia, oprócz żywności, tych niebezpiecznych i zawsze niepożądanych mikroorganizmów, jak na przykład drogę kropelkową i przy tej okazji trudno będzie nie wspomnieć o wirusie, który jest już z nami prawie dwa lata i nie wiadomo, jak długo jeszcze pozostanie, czyli o SARS-CoV-2. Poznamy jego naturę i odpowiemy sobie na pytanie: czy możemy coś zrobić, aby uchronić się przed kolejnymi falami pandemii. |
Nauki biologiczne |
|