Instytut Psychologii Akademii Pedagogiki Specjalnej
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Nasz fascynujący mózg - poznaj, jak jest zbudowany i jak działa |
Części prezentacji: 1. Ogólne wprowadzenie do budowy mózgu, 2. lokalizacja funkcji mózgu (czucie, ruch, widzenie, mowa, ręczność, myślenie, liczenie itd.) 3. co się dzieje, gdy niektóre części są uszkodzone. Prezentacja oraz pokazanie modelu mózgu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zrób sobie iluzję |
Zajęcia będą polegały na analizie zjawiska iluzji (optycznych i słuchowych) oraz na próbie zaprojektowania iluzji w małych grupach, a następnie przedstawieniu ich innym uczestnikom warsztatów. Do wykonania zadań wystarczy program graficzny w komputerze lub kartka / ołówek. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zrób sobie iluzję |
Zajęcia będą polegały na analizie zjawiska iluzji (optycznych i słuchowych) oraz na próbie zaprojektowania iluzji w małych grupach, a następnie przedstawieniu ich innym uczestnikom warsztatów. Do wykonania zadań wystarczy program graficzny w komputerze lub kartka / ołówek. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak się relaksować? Techniki i tajniki relaksacji |
Czym jest relaksacja? Jak się zrelaksować? Podczas warsztatów uczestnicy dowiedzą się o różnych technikach relaksacji oraz ich możliwościach w redukowaniu stresu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Stres - jak sobie z nim radzić |
Stres jest nieodłącznym elementem życia każdego człowieka, który istotnie wpływa na funkcjonowanie w każdym aspekcie. Uczestnicy zdobędą wiedzę dotyczącą istoty stresu i tego jak się przejawia. Zapoznają się także z możliwościami radzenia sobie ze stresem. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Eksploratorzy opuszczonych wytworów cywilizacji człowieka |
Kim są? Dlaczego to robią? Czemu narażają swoje zdrowie, a czasem i życie, aby „zdobyć” kolejny obiekt i dodać go do swojej „kolekcji”? W jaki sposób organizują swoje wyprawy? Jak zachowują pamięć swoich eksploracji? Na te i wiele innych pytań postaramy się odpowiedzieć w ramach lekcji. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Socjolog na wojnie |
W jaki sposób badania etnograficzne, antropologiczne czy socjologiczne mogą zostać wykorzystane w prowadzeniu działań wojennych? W jaki sposób już zostały wykorzystane? Kim są socjologowie prowadzący takie badania? Na te i wiele innych pytań postaramy się odpowiedzieć w ramach lekcji. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Najstarszy zawód świata |
Dokąd sięgają jego korzenie? W jakiej epoce był najbardziej rozpowszechniony? Jakie sankcje groziły ludziom uprawiającym najstarszy zawód świata? Atrybuty "pracowników". Co oznaczała żółta wstążka? Na te i wiele innych pytań postaramy się odpowiedzieć w ramach lekcji. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Dlaczego (nie) jesteśmy ironiczni? |
Kiedy nasz znajomy oglądy memy kotów w internecie zamiast przygotowywać szkolny projekt, możemy rzucić: „Nie pracuj tak ciężko!”. Jest to wypowiedź ironiczna, której kilkuletnie dziecko, znając sytuację, mogłoby nie zrozumieć. „Ciężko? Ale jak to ciężko? Czy projekt dotyczy kotów w internecie? Ironia werbalna jest ogólnie definiowana jako rodzaj wypowiedzi, w której istnieje różnica między zamierzonym a dosłownym znaczeniem tego, co się mówi (Garmendia, 2018, Grice, 1975). Ironia jest używana w około 8% wszystkich wypowiedzi w konwersacjach między znajomymi przez osoby anglojęzyczne mieszkające w USA (Gibbs, 2000). Użycie ironii jest częścią biegłości pragmatycznej i umiejętnością komunikacyjną. Skuteczne komunikowanie się jest ważne dla funkcjonowania w społeczeństwie. Ludzie są często oceniani w dużej mierze na podstawie zachowań komunikacyjnych. Jednak niewiele wiadomo na temat czynników wpływających na zmienność wśród ludzi w używaniu ironii: dlaczego niektórzy używają ironii często, a inni nie? Czy istnieje związek między osobowością a używaniem ironii? Czy ironiści mają specyficzne poczucie humoru? W wystąpieniu pokazane będą wstępne wyniki związane z czynnikami indywidualnych i społeczno-kulturowych związanych z używaniem ironii werbalnej, pochodzące z projektu finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki SONATA nr 2019/35/D/HS2/01005, przyznane Natalii Banasik-Jemielniak. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Przemoc w rodzinie - diagnoza zjawiska i procedury postępowania |
Celem opisu jest zapoznanie uczestników ze zjawiskiem przemocy w rodzinie - diagnozy zjawiska oraz procedur postępowania |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | PTSD – zaburzenie po stresie traumatycznym |
Celem wykładu jest prezentacja wiedzy na temat możliwych konsekwencji doświadczeń traumatycznych w kontekście czynników podatności oraz aktualnych modeli rozumienia czynników powodujących rozwój zaburzeń po traumie w postaci PTSD, a także prezentacja form terapii o potwierdzonej naukowo skuteczności w pracy z tym zaburzeniem. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Subiektywne przekonania a obiektywne wskaźniki trudności poznawczych w zaburzeniach psychicznych |
Czy subiektywne poczucie problemów z pamięcią tożsame jest z obiektywnymi wskaźnikami? Kiedy konieczna jest profesjonalna ocena? Współcześnie, funkcjonowanie poznawcze w zaburzeniach psychicznych, szczególnie w schizofrenii, jest jednym z ważnych celów diagnozy, a także oddziaływań terapeutycznych. Najważniejsze obszary poznawcze na przykład w schizofrenii, w których mogą występować zaburzenia, dotyczą funkcji wykonawczych, pamięci operacyjnej, słownej i procesów uczenia się. Wykazano, że funkcje poznawcze mają znaczenie dla codziennego funkcjonowania, realizowania się w rolach społecznych. Natomiast nasilone zaburzenia poznawcze mogą znacznie utrudnić samodzielne życie. Czy zatem funkcjonowanie poznawcze jest istotne dla przebiegu zaburzeń psychicznych? Dowiedziono, że możemy skutecznie zmniejszać dysfunkcje poznawcze, stosując zintegrowane metody oddziaływań terapeutycznych wraz z treningami poznawczymi. Poprawa w ich zakresie wpływa na poprawę w wielu sferach życia i wzmacnia proces zdrowienia. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Z psychopatologii żałoby współcześnie albo "Żałoba i melancholia" Freuda po ponad stu latach |
Wykład dotyczyć będzie najnowszych ustaleń naukowych z zakresu psychopatologii żałoby. Rozpoczniemy od wspomnienia klasycznego artykułu Freuda "Żałoba i melancholia" z 1917 roku. Następnie przedstawimy dalszy rozwój kluczowych pojęć i koncepcji dotyczących psychopatologii żałoby, zwłaszcza model żałoby wypracowany w ramach teorii przywiązania. Wreszcie, omówimy "zespół przewlekłej żałoby", czyli nowo wprowadzony syndrom zawarty w najnowszych edycjach dwóch klasyfikacji zaburzeń psychicznych: w szóstym rozdziale ICD-11 oraz w DSM-5-TR. Na koniec powrócimy do Freuda i wskażemy na to, co - w świetle współczesnych ustaleń naukowych - wciąż aktualne w jego koncepcji, oraz nad to, co należy zrewidować w klasycznym modelu "żałoby i melancholii". |
Nauki społeczne |
|