Spotkania dla dzieci i młodzieży
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Z językiem za pan brat |
Wszystkich, którzy chcieliby sprawdzić, a przede wszystkim rozwinąć swoją wiedzę o języku polskim, zapraszamy do udziału w naszej grze. Zaproponujemy zagadki, szyfry i rebusy, w których zaszyte będą ciekawostki o historii i pochodzeniu słów, sięgniemy po słownictwo gwarowe i środowiskowe (np. młodzieżowe), przyjrzymy się najnowszym polskim wyrazom, pobawimy się przysłowiami i cytatami, zajrzymy do językowej kuchni. Nie zabraknie ponadto buszowania w książkach, a także nawiązań do języka i historii Warszawy. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Poradnik małego łowcy skarbów |
Warsztaty proponowane przez PAN Muzeum Ziemi w Warszawie przeznaczone są dla uczniów zainteresowanych przedmiotami przyrodniczymi. Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z właściwościami, sposobami poszukiwania oraz najważniejszymi, prostymi technikami rozpoznawania minerałów. To doskonała okazja do pogłębienia wiedzy z zakresu geografii. Zajęcia składają się z trzech części. Pierwsza z nich to wykład, podczas którego omówione zostaną podstawowe zagadnienia związane z mineralogią, takie jak właściwości minerałów (barwa, twardość, pokrój, łupliwość itp.), występowanie, zastosowanie i sposoby ich rozpoznawania. Podczas drugiej części uczniowie będą samodzielnie rozpoznawać minerały. Każdy z uczestników dostanie do identyfikacji zestaw okazów i na podstawie wskazówek uzyskanych podczas wykładu będzie mógł przeprowadzić proste testy właściwości, które doprowadzą do poznania nazwy badanego minerału. Trzecia część polegać będzie na poszukiwaniu skarbów. W zależności od pogody możliwe będzie albo płukanie złota w ogrodzie przed Muzeum Ziemi, albo poszukiwanie minerałów w pojemnikach z piaskiem. Wypłukiwanie drobinek kruszcu odbywać się będzie starą, traperską metodą, czyli poprzez przemywanie piasku przy użyciu specjalnej miski. Natomiast poszukiwanie minerałów w piaskownicach polegało będzie na przesiewaniu piasku przez sitka. Każdy znaleziony okaz uczestnik będzie mógł zabrać do domu. |
Nauki o Ziemi |
|
Spotkanie festiwalowe | Warsztaty fizyko-chemiczne z Manufakturą Naukowców |
Zajęcia mają charakter warsztatowy. Uczniowie poznają prawa panujące w przyrodzie przez wykonywanie prostych i bezpiecznych eksperymentów fizyko-chemicznych. Dowiedzą się, czym jest ciśnienie, wyporność, jakie są stany skupienia, czym są pierwiastki i cząsteczki, lepkość, gęstość i wiele innych. Uczestnicy będą mieli okazję poznać chemię zapachów i mydła. Na zajęciach wykonamy wspólnie kosmetyki. Uczniowie samodzielnie wykonują doświadczenia, pracując w zespołach, ucząc się nie tylko przedmiotów ścisłych, ale także współpracy. |
Nauki chemiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Poradnik małego łowcy skarbów |
Warsztaty proponowane przez PAN Muzeum Ziemi w Warszawie przeznaczone są dla uczniów zainteresowanych przedmiotami przyrodniczymi. Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z właściwościami, sposobami poszukiwania oraz najważniejszymi, prostymi technikami rozpoznawania minerałów. To doskonała okazja do pogłębienia wiedzy z zakresu geografii. Zajęcia składają się z trzech części. Pierwsza z nich to wykład, podczas którego omówione zostaną podstawowe zagadnienia związane z mineralogią, takie jak właściwości minerałów (barwa, twardość, pokrój, łupliwość itp.), występowanie, zastosowanie i sposoby ich rozpoznawania. Podczas drugiej części uczniowie będą samodzielnie rozpoznawać minerały. Każdy z uczestników dostanie do identyfikacji zestaw okazów i na podstawie wskazówek uzyskanych podczas wykładu będzie mógł przeprowadzić proste testy właściwości, które doprowadzą do poznania nazwy badanego minerału. Trzecia część polegać będzie na poszukiwaniu skarbów. W zależności od pogody możliwe będzie albo płukanie złota w ogrodzie przed Muzeum Ziemi, albo poszukiwanie minerałów w pojemnikach z piaskiem. Wypłukiwanie drobinek kruszcu odbywać się będzie starą, traperską metodą, czyli poprzez przemywanie piasku przy użyciu specjalnej miski. Natomiast poszukiwanie minerałów w piaskownicach polegało będzie na przesiewaniu piasku przez sitka. Każdy znaleziony okaz uczestnik będzie mógł zabrać do domu. |
Nauki o Ziemi |
|
Spotkanie festiwalowe | Warsztaty fizyko-chemiczne z Manufakturą Naukowców |
Zajęcia mają charakter warsztatowy. Uczniowie poznają prawa panujące w przyrodzie przez wykonywanie prostych i bezpiecznych eksperymentów fizyko-chemicznych. Dowiedzą się, czym jest ciśnienie, wyporność, jakie są stany skupienia, czym są pierwiastki i cząsteczki, lepkość, gęstość i wiele innych. Uczestnicy będą mieli okazję poznać chemię zapachów i mydła. Na zajęciach wykonamy wspólnie kosmetyki. Uczniowie samodzielnie wykonują doświadczenia, pracując w zespołach, ucząc się nie tylko przedmiotów ścisłych, ale także współpracy. |
Nauki chemiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Poradnik małego łowcy skarbów |
Warsztaty proponowane przez PAN Muzeum Ziemi w Warszawie przeznaczone są dla uczniów zainteresowanych przedmiotami przyrodniczymi. Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z właściwościami, sposobami poszukiwania oraz najważniejszymi, prostymi technikami rozpoznawania minerałów. To doskonała okazja do pogłębienia wiedzy z zakresu geografii. Zajęcia składają się z trzech części. Pierwsza z nich to wykład, podczas którego omówione zostaną podstawowe zagadnienia związane z mineralogią, takie jak właściwości minerałów (barwa, twardość, pokrój, łupliwość itp.), występowanie, zastosowanie i sposoby ich rozpoznawania. Podczas drugiej części uczniowie będą samodzielnie rozpoznawać minerały. Każdy z uczestników dostanie do identyfikacji zestaw okazów i na podstawie wskazówek uzyskanych podczas wykładu będzie mógł przeprowadzić proste testy właściwości, które doprowadzą do poznania nazwy badanego minerału. Trzecia część polegać będzie na poszukiwaniu skarbów. W zależności od pogody możliwe będzie albo płukanie złota w ogrodzie przed Muzeum Ziemi, albo poszukiwanie minerałów w pojemnikach z piaskiem. Wypłukiwanie drobinek kruszcu odbywać się będzie starą, traperską metodą, czyli poprzez przemywanie piasku przy użyciu specjalnej miski. Natomiast poszukiwanie minerałów w piaskownicach polegało będzie na przesiewaniu piasku przez sitka. Każdy znaleziony okaz uczestnik będzie mógł zabrać do domu. |
Nauki o Ziemi |
|
Spotkanie festiwalowe | Warsztaty fizyko-chemiczne z Manufakturą Naukowców |
Zajęcia mają charakter warsztatowy. Uczniowie poznają prawa panujące w przyrodzie przez wykonywanie prostych i bezpiecznych eksperymentów fizyko-chemicznych. Dowiedzą się, czym jest ciśnienie, wyporność, jakie są stany skupienia, czym są pierwiastki i cząsteczki, lepkość, gęstość i wiele innych. Uczestnicy będą mieli okazję poznać chemię zapachów i mydła. Na zajęciach wykonamy wspólnie kosmetyki. Uczniowie samodzielnie wykonują doświadczenia, pracując w zespołach, ucząc się nie tylko przedmiotów ścisłych, ale także współpracy. |
Nauki chemiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Poradnik małego łowcy skarbów |
Warsztaty proponowane przez PAN Muzeum Ziemi w Warszawie przeznaczone są dla uczniów zainteresowanych przedmiotami przyrodniczymi. Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z właściwościami, sposobami poszukiwania oraz najważniejszymi, prostymi technikami rozpoznawania minerałów. To doskonała okazja do pogłębienia wiedzy z zakresu geografii. Zajęcia składają się z trzech części. Pierwsza z nich to wykład, podczas którego omówione zostaną podstawowe zagadnienia związane z mineralogią, takie jak właściwości minerałów (barwa, twardość, pokrój, łupliwość itp.), występowanie, zastosowanie i sposoby ich rozpoznawania. Podczas drugiej części uczniowie będą samodzielnie rozpoznawać minerały. Każdy z uczestników dostanie do identyfikacji zestaw okazów i na podstawie wskazówek uzyskanych podczas wykładu będzie mógł przeprowadzić proste testy właściwości, które doprowadzą do poznania nazwy badanego minerału. Trzecia część polegać będzie na poszukiwaniu skarbów. W zależności od pogody możliwe będzie albo płukanie złota w ogrodzie przed Muzeum Ziemi, albo poszukiwanie minerałów w pojemnikach z piaskiem. Wypłukiwanie drobinek kruszcu odbywać się będzie starą, traperską metodą, czyli poprzez przemywanie piasku przy użyciu specjalnej miski. Natomiast poszukiwanie minerałów w piaskownicach polegało będzie na przesiewaniu piasku przez sitka. Każdy znaleziony okaz uczestnik będzie mógł zabrać do domu. |
Nauki o Ziemi |
|
Spotkanie festiwalowe | Ludzkie i roślinne historie z Podola na wiślanej skarpie |
Podczas warsztatów-spaceru inspirowanych kilkuletnimi badaniami relacji łączących ludzi i rośliny na Podolu wschodnim, poznamy rośliny zajmujące ważne miejsce w spiżarniach i domowych apteczkach mieszkańców środkowej Ukrainy. Na wiślanej skarpie odnajdziemy niektóre ze zbieranych na Podolu roślin, a spotkanie z nimi będzie pretekstem do poznania ich ludzko-roślinnych historii. Wiele spośród roślin spontanicznie pojawiających się na warszawskich trawnikach, a także sadzonych przy ulicach i w parkach, ma interesujące powiązania globalne, które wpływają na ich lokalne funkcjonowanie i interakcje z ludźmi. Postaramy się przyjrzeć tym relacjom z różnych perspektyw, starając się zobaczyć otaczającą nas zieleń w nowym świetle. Spacer umożliwi przyjrzenie się z bliska ciernistym robiniom pospolitym i niesłychanie wytrzymałemu rdestowi ptasiemu, błyszczącym owocom dzikiego bzu czarnego i niepozornej babce większej oraz wielu innym roślinom ważnym dla etnobotanicznych eksploracji środkowej Ukrainy.
|
Nauki biologiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | (Prawie) wszystko o narcyzmie |
Prawdopodobnie każdy z nas zna osobę narcystyczną. Na spotkaniu dowiesz się, jaka jest historia narcyzmu, a także co współczesna psychologia mówi o narcyzmie. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Jestem ci potrzebny, widzisz mnie? Pszczółki, motyle, trzmiele – bliskie spotkania z zapylaczami |
W ramach zajęć rozwijamy umiejętność obserwacji i przedstawienia otaczających nas elementów przyrody: ptaków, owadów, kwiatów, zieleni. Zwracamy uwagę na bogactwo i różnorodność biologiczną w bliskim sąsiedztwie człowieka. Jako aktywni użytkownicy przestrzeni mamy wpływ na jej stan. Ze względu na lawinowo zmniejszającą się liczbę owadów zapylających chcemy zwrócić uwagę na ich rolę w ekosystemach. |
Nauki techniczne |
|