Szkoła podstawowa 1-3
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Od kamyczka do mapy |
Zajęcia obejmują podstawowe zagadnienia z zakresu kartografii, ze szczególnym uwzględnieniem kartografii geologicznej. Młodzi uczestnicy zostaną zapoznani z elementami graficznymi mapy oraz poznają sposób ich właściwego odczytu. Poznają symbole oznaczające kierunki świata, siatkę współrzędnych i skalę mapy. Następnie zapoznają się z kompasem geologicznym i spróbują sami dokonać pomiaru. Podczas zajęć będą mieli okazję obejrzeć okazy skał ze strukturami geologicznymi powstałymi na skutek procesów tektonicznych i sedymentacyjnych. Podczas zajęć młodzi odkrywcy wykonają zadania polegające na stworzeniu własnej mapy i rozwiążą krzyżówkę utrwalającą pojęcia poznane podczas zajęć. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Owady i pająki naszych lasów |
Uczestnicy zajęć nauczą się rozróżniać owady i pająki występujące w lesie, rozpoznawać podstawowe gatunki, poznają ich biologię oraz ważną rolę, jaką pełnią w ekosystemach leśnych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Grzyby naziemne i podziemne |
Uczniowie podczas lekcji nauczą się rozpoznawania podstawowych gatunków grzybów. Przekazane zostaną informacje dotyczące zasad, których należy przestrzegać podczas grzybobrania, żeby uniknąć pomyłki i zatrucia. |
|
|
Lekcja festiwalowa | I ty możesz zostać tajnym agentem! Gra edukacyjna w klimacie filmów akcji |
Na początku uczestnicy zostaną podzieleni na 4-5 grup (w zależności od liczby obecnych). Każda z drużyn będzie rozwiązywać szereg zadań i zagadek, które nauczą ich wykorzystania nauki do rozwiązania niecodziennych problemów. Wszystkie doświadczenia są w pełni bezpieczne i będą przeprowadzane pod czujnym okiem członków Koła Naukowego Inżynierii Chemicznej i Procesowej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Miniatury i giganci w świecie ślimaków |
Opowiemy o najmniejszych i największych ślimakach Polski. Poznamy ich budowę i środowisko życia. Zastanowimy się, do czego służy muszla, sprawdzimy, ile waży i jak może być różnorodna. Dowiemy się, co ślimaki robią w nocy, podczas deszczu i gdzie chowają się na zimę. Nauczymy się także rozpoznawać najbardziej charakterystyczne dla Polski gatunki. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Od kamyczka do mapy |
Zajęcia obejmują podstawowe zagadnienia z zakresu kartografii, ze szczególnym uwzględnieniem kartografii geologicznej. Młodzi uczestnicy zostaną zapoznani z elementami graficznymi mapy oraz poznają sposób ich właściwego odczytu. Poznają symbole oznaczające kierunki świata, siatkę współrzędnych i skalę mapy. Następnie zapoznają się z kompasem geologicznym i spróbują sami dokonać pomiaru. Podczas zajęć będą mieli okazję obejrzeć okazy skał ze strukturami geologicznymi powstałymi na skutek procesów tektonicznych i sedymentacyjnych. Podczas zajęć młodzi odkrywcy wykonają zadania polegające na stworzeniu własnej mapy i rozwiążą krzyżówkę utrwalającą pojęcia poznane podczas zajęć. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Błogosławiony Stefan Kardynał Wyszyński – Prymas Tysiąclecia |
Co wiesz o nowym błogosławionym Kościoła Katolickiego? Jak wyglądało życie i posługa błogosławionego Kardynała Wyszyńskiego? Dzieciństwo, powołanie, nauka, wojna, biskupstwo, uwięzienie, Millenium… Soli Deo Per Mariam. Przybliżymy najważniejsze wydarzenia z życia Kardynała Stefana Wyszyńskiego i wspólnie odpowiemy na pytanie – dlaczego Prymas Tysiąclecie jest błogosławionym? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co nam siedzi w głowie? O tym, jak działa mózg, czego potrzebuje, i czy większy mózg jest lepszy |
Pamiętacie film „W głowie się nie mieści”? To opowieść o tym, co się dzieje w naszych głowach. Ale czy naprawdę siedzą tam małe ludziki kierujące naszym zachowaniem? Czy może jednak wygląda to trochę inaczej? Porozmawiajmy o tym, z czego jest zrobiony mózg i w jaki sposób działa. O tym, jak wygląda mózg człowieka a jak mózg myszy, ryby czy ptaka. Czy wiesz, jakie zwierzę ma największy mózg i czy jest bardzo mądre, czy niekoniecznie? Czy mózg lubi słodycze? Jak to się dzieje, że myślisz, i co robi twój mózg, gdy śpisz? Poznamy odpowiedzi na te i wiele innych pytań. Dowiemy się też, jak można zadbać o mózg, a co mu szkodzi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy wszyscy Polacy mówią tym samym językiem? |
W Najmłodszej Akademii Językowej proponujemy cykl 5 lekcji poświęconych różnym zagadnieniom związanym z językiem i kulturą. Każda lekcja trwa 45 minut i jest ilustrowana prezentacją, której towarzyszy interaktywna opowieść (z pytaniami, zagadkami, rozmową itp.). Dzieci otrzymują podczas lekcji tematyczne rekwizyty i/lub karty pracy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Pieniądz Nowego Świata |
Na lekcje złożą się: krótki wykład - drzewo genealogiczne pieniądza (od koralików po pieniądz wirtualny), zajęcia warsztatowe - wymiana barterowa, zajęcia warsztatowe - decyzje konsumenckie, zajęcia wartsztatowe - pieniądze świata, zajęcia warsztatowe - zagadki ekonomiczne. W trakcie zajęć dzieci będą podejmować szereg decyzji konsumenckich, operując określoną gotówką w określonej kwocie, i wybierać między dobrem pierwszej potrzeby a dobrem " wymarzonym". Poznają niezwykłe waluty świata typu nowe słońce czy waluty bez monet oraz dowiedzą się o ewolucji pieniądza, a także poznają mechanizm wymiany "towar za towar". Poznają szereg terminów ekonomicznych, rozwiązując zagadki. Wszystko dostosowane do ich wieku. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Szkielety ssaków i ptaków domowych oraz dziko żyjących |
Lekcja festiwalowa odbędzie się w Muzeum Osteologicznym Katedry Nauk Morfologicznych Instytutu Medycyny Weterynaryjnej SGGW w Warszawie. Prowadzący zaprezentuje i omówi najważniejsze elementy budowy szkieletów ssaków i ptaków na przykładzie ich wyizolowanych kości. Uczestnicy zajęć będą mieli możliwość obejrzenia złożonych szkieletów wybranych gatunków zwierząt, m.in. żyrafy, konia Przewalskiego, żubra, dromadera, lwa. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Przepis na mumię |
Dlaczego w starożytnym Egipcie robiono mumie? Co to były sarkofag i kartonaż? Ilu bandaży zużywano do zrobienia jednej mumii? W czasie lekcji dowiemy się wszystkiego. Poznając mit o Ozyrysie i zwiedzając jego królestwo, zapoznamy się też z egipską wiarą w życie pozagrobowe. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak cię słyszą, tak cię piszą |
W Najmłodszej Akademii Językowej proponujemy cykl 5 lekcji poświęconych różnym zagadnieniom związanym z językiem i kulturą. Każda lekcja trwa 45 minut i jest ilustrowana prezentacją, której towarzyszy interaktywna opowieść (z pytaniami, zagadkami, rozmową itp.). Dzieci otrzymują podczas lekcji tematyczne rekwizyty i/lub karty pracy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Powlekanie żywności |
Zapoznanie z technologią powlekania żywności. Omówienie materiałów powłokotwórczych, metod powlekania i funkcji, jakie pełnią w przemyśle spożywczym. Prezentacja produktów powlekanych i przykłady nowych rozwiązań z zastosowaniem procesu powlekania. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ile jest języków na świecie? |
W Najmłodszej Akademii Językowej proponujemy cykl 5 lekcji poświęconych różnym zagadnieniom związanym z językiem i kulturą. Każda lekcja trwa 45 minut i jest ilustrowana prezentacją, której towarzyszy interaktywna opowieść (z pytaniami, zagadkami, rozmową itp.). Dzieci otrzymują podczas lekcji tematyczne rekwizyty i/lub karty pracy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | I ty możesz zostać tajnym agentem! Gra edukacyjna w klimacie filmów akcji |
Na początku uczestnicy zostaną podzieleni na 4-5 grup (w zależności od liczby obecnych). Każda z drużyn będzie rozwiązywać szereg zadań i zagadek, które nauczą ich wykorzystania nauki do rozwiązania niecodziennych problemów. Wszystkie doświadczenia są w pełni bezpieczne i będą przeprowadzane pod czujnym okiem członków Koła Naukowego Inżynierii Chemicznej i Procesowej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co znaczy moje imię i nazwisko? |
W Najmłodszej Akademii Językowej proponujemy cykl 5 lekcji poświęconych różnym zagadnieniom związanym z językiem i kulturą. Każda lekcja trwa 45 minut i jest ilustrowana prezentacją, której towarzyszy interaktywna opowieść (z pytaniami, zagadkami, rozmową itp.). Dzieci otrzymują podczas lekcji tematyczne rekwizyty i/lub karty pracy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Grzeczność językowa na co dzień |
W Najmłodszej Akademii Językowej proponujemy cykl 5 lekcji poświęconych różnym zagadnieniom związanym z językiem i kulturą. Każda lekcja trwa 45 minut i jest ilustrowana prezentacją, której towarzyszy interaktywna opowieść (z pytaniami, zagadkami, rozmową itp.). Dzieci otrzymują podczas lekcji tematyczne rekwizyty i/lub karty pracy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Po co i jak uczyć się prawa? Wczesnoszkolna edukacja prawnicza |
Podczas lekcji podjęta zostanie próba prostego wytłumaczenia Uczniom, czym jest prawo i jaka jest rola prawa w społeczeństwie. Przedstawione zostaną najważniejsze zawody |
|
|
Lekcja festiwalowa | Leśny quiz terenowy. Sprawdź się! |
Czy znasz polskie drzewa, krzewy, kwiaty, ptaki, grzyby? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Od kamyczka do mapy |
Zajęcia obejmują podstawowe zagadnienia z zakresu kartografii, ze szczególnym uwzględnieniem kartografii geologicznej. Młodzi uczestnicy zostaną zapoznani z elementami graficznymi mapy oraz poznają sposób ich właściwego odczytu. Poznają symbole oznaczające kierunki świata, siatkę współrzędnych i skalę mapy. Następnie zapoznają się z kompasem geologicznym i spróbują sami dokonać pomiaru. Podczas zajęć będą mieli okazję obejrzeć okazy skał ze strukturami geologicznymi powstałymi na skutek procesów tektonicznych i sedymentacyjnych. Podczas zajęć młodzi odkrywcy wykonają zadania polegające na stworzeniu własnej mapy i rozwiążą krzyżówkę utrwalającą pojęcia poznane podczas zajęć. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co nam siedzi w głowie? O tym, jak działa mózg, czego potrzebuje, i czy większy mózg jest lepszy |
Pamiętacie film „W głowie się nie mieści”? To opowieść o tym, co się dzieje w naszych głowach. Ale czy naprawdę siedzą tam małe ludziki kierujące naszym zachowaniem? Czy może jednak wygląda to trochę inaczej? Porozmawiajmy o tym, z czego jest zrobiony mózg i w jaki sposób działa. O tym, jak wygląda mózg człowieka a jak mózg myszy, ryby czy ptaka. Czy wiesz, jakie zwierzę ma największy mózg i czy jest bardzo mądre, czy niekoniecznie? Czy mózg lubi słodycze? Jak to się dzieje, że myślisz, i co robi twój mózg, gdy śpisz? Poznamy odpowiedzi na te i wiele innych pytań. Dowiemy się też, jak można zadbać o mózg, a co mu szkodzi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wyprawa na Olimp |
Wyruszymy na wyprawę do siedziby bogów, podczas której spotkamy m.in. Zeusa, Heraklesa, Afrodytę i Atenę. Poznamy najważniejsze mity greckie. Ilustracją naszej opowieści będą marmurowe posągi i malowidła na wazach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Niedźwiedź polarny - król Arktyki |
Niedźwiedzie polarne, żyjąc w mroźnym klimacie Arktyki, wykształciły wiele przydatnych przystosowań ułatwiających im przetrwanie - wybrane z nich omówimy podczas zajęć. Dowiecie się również, w jaki sposób niedźwiedzie polarne reagują na ludzi (i jak ludzie reagują na niedźwiedzie). Lekcje poprowadzi Dagmara Bożek, uczestniczka całorocznych wypraw polarnych do Polskiej Stacji Polarnej na Spitsbergenie i Polskiej Stacji Antarktycznej na Wyspie Króla Jerzego oraz autorka książek. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dobre i złe bakterie |
Podczas spotkania opowiemy o bezpieczeństwie pracy w laboratorium mikrobiologicznym, poznamy "dobre" i "złe" bakterie, zobaczymy, jak można je hodować w laboratorium oraz jak wyglądają pod mikroskopem. Opowiemy, co można zrobić, aby ustrzec się przed „złymi” bakteriami. Wykonamy także preparaty z jogurtu oraz wody z ogórków kiszonych, aby poznać naszych sprzymierzeńców. |
|
|
Lekcja festiwalowa | I ty możesz zostać tajnym agentem! Gra edukacyjna w klimacie filmów akcji |
Na początku uczestnicy zostaną podzieleni na 4-5 grup (w zależności od liczby obecnych). Każda z drużyn będzie rozwiązywać szereg zadań i zagadek, które nauczą ich wykorzystania nauki do rozwiązania niecodziennych problemów. Wszystkie doświadczenia są w pełni bezpieczne i będą przeprowadzane pod czujnym okiem członków Koła Naukowego Inżynierii Chemicznej i Procesowej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Od kamyczka do mapy |
Zajęcia obejmują podstawowe zagadnienia z zakresu kartografii, ze szczególnym uwzględnieniem kartografii geologicznej. Młodzi uczestnicy zostaną zapoznani z elementami graficznymi mapy oraz poznają sposób ich właściwego odczytu. Poznają symbole oznaczające kierunki świata, siatkę współrzędnych i skalę mapy. Następnie zapoznają się z kompasem geologicznym i spróbują sami dokonać pomiaru. Podczas zajęć będą mieli okazję obejrzeć okazy skał ze strukturami geologicznymi powstałymi na skutek procesów tektonicznych i sedymentacyjnych. Podczas zajęć młodzi odkrywcy wykonają zadania polegające na stworzeniu własnej mapy i rozwiążą krzyżówkę utrwalającą pojęcia poznane podczas zajęć. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Warstwowa budowa lasu |
Uczestnicy zajęć nauczą się rozróżniać warstwy (piętra) lasu, a także przyporządkować gatunki roślin i zwierząt do poszczególnych warstw. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Owocowe warzywa, warzywne owoce – czy zdrowe jedzenie musi być nudne? |
Na lekcji festiwalowej podejmiemy wyzwanie przekonania dzieci do tego, że owoce i warzywa mogą być ciekawym i smacznym połączeniem. Omówienie możliwości projektowania niekonwencjonalnej, zdrowej żywności na przykładzie jabłek i soków warzywnych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | I ty możesz zostać tajnym agentem! Gra edukacyjna w klimacie filmów akcji |
Na początku uczestnicy zostaną podzieleni na 4-5 grup (w zależności od liczby obecnych). Każda z drużyn będzie rozwiązywać szereg zadań i zagadek, które nauczą ich wykorzystania nauki do rozwiązania niecodziennych problemów. Wszystkie doświadczenia są w pełni bezpieczne i będą przeprowadzane pod czujnym okiem członków Koła Naukowego Inżynierii Chemicznej i Procesowej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Biogeografia a lasy |
Wykład i warsztaty przybliżające powiązania między przyrodniczymi warunkami położenia geograficznego Polski (gleba i klimat) a przystosowaniami biologicznymi podstawowych gatunków drzew leśnych (naturalny zasięg występowania). |
|
|
Lekcja festiwalowa | Od kamyczka do mapy |
Zajęcia obejmują podstawowe zagadnienia z zakresu kartografii, ze szczególnym uwzględnieniem kartografii geologicznej. Młodzi uczestnicy zostaną zapoznani z elementami graficznymi mapy oraz poznają sposób ich właściwego odczytu. Poznają symbole oznaczające kierunki świata, siatkę współrzędnych i skalę mapy. Następnie zapoznają się z kompasem geologicznym i spróbują sami dokonać pomiaru. Podczas zajęć będą mieli okazję obejrzeć okazy skał ze strukturami geologicznymi powstałymi na skutek procesów tektonicznych i sedymentacyjnych. Podczas zajęć młodzi odkrywcy wykonają zadania polegające na stworzeniu własnej mapy i rozwiążą krzyżówkę utrwalającą pojęcia poznane podczas zajęć. |
|