biologia
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Zostań ekoambasadorem Warszawskiego ZOO - gra terenowa |
Na Ziemi żyje obecnie ponad 7 mld ludzi, więc nie da się ukryć, źe wszystkie nasze działania wywierają ogromny wpływ na naturalne środowisko. Możemy działać zarówno pozytywnie jak i negatywnie. Starajmy sie za wszelką cenę, by to co robimy, było tylko i wyłącznie przyjazne dla natury, zwierzat, roślin i dla nas samych. Ogrody zoologiczne to doskonałe miejsca, aby o tym przypominać, bo w dzisiejszych czasach stanowią one swoiste banki genów i ośrodki ratowania zagrożonych wyginięciem gatunków zwierząt. Przed uczestnikami gry krótki egzamin ze znajomości ekopostaw, wiedzy na temat segregacji odpadów, wpływu naszych codziennych wyborów na kondycję wielu ekosystemów i żyjących w nich organizmów, a co za tym idzie na klimat, częstotliwość i intensywność różnych zjawisk pogodowych. Na trasie naszej gry terenowej rozstawionych będzie 8 stanowisk, w których uczestnicy będą mogli rozwiązać różne zadania. Uczniowie otrzymają plan Warszawskiego ZOO z zaznaczonymi lokalizacjami stanowisk oraz karty pracy. Za każde zadanie, w zależności od stopnia trudności i poziomu rozwiązania, przyznawane będą punkty (od 1do 6). Celem gry jest zdobycie jak największej liczby punktów i wykazanie się wiedzą z zakresu ochrony środowiska, sposobów dbania o jego dobrą kondycję, zdrowego trybu życia, znajomości wpływu naszych codziennych zachowań na środowisko i żyjące w nim organizmy. Gra skonstuowana została w ten sposób, że uczestnicy zostaną podzieleni na kilka grup. Oprócz walorów edukacyjnych jej atutem będzie również ćwiczenie umiejętności pracy zespołowej oraz zdrowej rywalizacji. Grupa, która zdobędzie najwięcej punktów, otrzyma drobne upominki, gadżety edukacyjne.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Kolory w świecie zwierząt |
Multimedialna prezentacja mająca na celu wprowadzenie uczestników w świat kolorów i ich różnorodnego znaczenia w życiu zwierząt. Uczniowie dowiedzą się, w jaki sposób zwierzęta wykorzystują swoje barwy do zdobycia partnera, uniknięcia i zmylenia napastnika, upolowania zdobyczy i „oszukiwania” innych zwierząt. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak Maria Skłodowska-Curie odkrywała rad, czyli promieniotwórczość wokół nas |
Maria Skłodowska-Curie, polska uczona wszech czasów, dwukrotna noblistka, która zajmowała się badaniami nad promieniotwórczością polonu i radu. Poznamy ciekawostki i anegdoty dotyczące Marii oraz zanalizujemy aktualne korzyści i zagrożenia, które niesie ze sobą promieniotwórczość. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Rośliny - zwierzęta – skomplikowane relacje |
Multimedialna prezentacja o tym, jak różnorodne zależności łączą rośliny i zwierzęta. Uczniowie będą mieli okazję dowiedzieć się, jak rośliny bronią się przed roślinożercami i jak polują na zwierzęta, w jaki sposób wykorzystują zwierzęta do zapylania kwiatów i rozprzestrzeniania nasion . |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nie taki pająk straszny |
Pająki występują na Ziemi od ponad 300 milionów lat. Przez ten czas przystosowały się do życia w różnych środowiskach (np. pod wodą, w jaskini, w ziemi), wykształciły wiele skomplikowanych cech pozwalających na przeżycie. Zaskakują swoimi zdolnościami – potrafią tańczyć, obdarowywać prezentami, upodobnić się do biedronki i konstruować kunsztowne sieci. Podczas zajęć uczniowie poznają zaskakujące ciekawostki z życia pająków, a także samodzielnie wykonają pajęczą sieć. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Przyroda Puszczy Kampinoskiej z historią w tle |
Ponieważ las najlepiej poznaje się w lesie, zabierzemy was na wędrówkę, podczas której zobaczymy jeden z atrakcyjnych przyrodniczo fragmentów zachodniej części Kampinoskiego Parku Narodowego. Długość trasy: ok 8 km, czas trwania: ok. 3-4 godziny, liczba uczestników: max 30 os. Wymagania kondycyjne - średnie. Podczas warsztatów omawiane są zagadnienia: |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zostań ekoambasadorem Warszawskiego ZOO - gra terenowa |
Na Ziemi żyje obecnie ponad 7 mld ludzi, więc nie da się ukryć, źe wszystkie nasze działania wywierają ogromny wpływ na naturalne środowisko. Możemy działać zarówno pozytywnie jak i negatywnie. Starajmy sie za wszelką cenę, by to co robimy, było tylko i wyłącznie przyjazne dla natury, zwierzat, roślin i dla nas samych. Ogrody zoologiczne to doskonałe miejsca, aby o tym przypominać, bo w dzisiejszych czasach stanowią one swoiste banki genów i ośrodki ratowania zagrożonych wyginięciem gatunków zwierząt. Przed uczestnikami gry krótki egzamin ze znajomości ekopostaw, wiedzy na temat segregacji odpadów, wpływu naszych codziennych wyborów na kondycję wielu ekosystemów i żyjących w nich organizmów, a co za tym idzie na klimat, częstotliwość i intensywność różnych zjawisk pogodowych. Na trasie naszej gry terenowej rozstawionych będzie 8 stanowisk, w których uczestnicy będą mogli rozwiązać różne zadania. Uczniowie otrzymają plan Warszawskiego ZOO z zaznaczonymi lokalizacjami stanowisk oraz karty pracy. Za każde zadanie, w zależności od stopnia trudności i poziomu rozwiązania, przyznawane będą punkty (od 1do 6). Celem gry jest zdobycie jak największej liczby punktów i wykazanie się wiedzą z zakresu ochrony środowiska, sposobów dbania o jego dobrą kondycję, zdrowego trybu życia, znajomości wpływu naszych codziennych zachowań na środowisko i żyjące w nim organizmy. Gra skonstuowana została w ten sposób, że uczestnicy zostaną podzieleni na kilka grup. Oprócz walorów edukacyjnych jej atutem będzie również ćwiczenie umiejętności pracy zespołowej oraz zdrowej rywalizacji. Grupa, która zdobędzie najwięcej punktów, otrzyma drobne upominki, gadżety edukacyjne.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Biologia: co powinieneś wiedzieć o swojej komórce i jak wygląda jej spotkanie z wirusem |
Instytut Parazytologii PAN zaprasza dzieci klas 4-6 na zajęcia pt.: „Biologia: co powinieneś wiedzieć o swojej komórce i jak wygląda jej spotkanie z wirusem”. Warsztaty pozwolą dzieciom poznać tajemnice budowy i organizacji pojedynczej komórki. Poznają minifabryki, które kryją się w ich wnętrzu i procesy w nich zachodzące. Dowiedzą się, czym jest DNA i jak odczytywany jest kod genetyczny. Wyprodukują razem białko, a także będą mogły zobaczyć pod mikroskopem, jak wyglądają ludzkie komórki nabłonkowe i ukryte w nich DNA. Dzieci dowiedzą się również, czym są wirusy i jak szczepienia wspomagają nasz organizm w walce z wirusem-intruzem. Zobaczą świecące komórki bakterii oraz poznają techniki wykorzystywane na co dzień w laboratoriach. Tematyka zajęć rozszerzy wiedzę dzieci z dziedzin takich jak: biochemia, biologia molekularna, biotechnologia, mikrobiologia i wirusologia.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak zostać nietoperzem (a w każdym razie spróbować) |
Wszyscy słyszeli o tym, że nietoperze potrafią sobie poradzić w całkowitych ciemnościach dzięki temu, że nasłuchują echa wydawanych przez siebie dźwięków. A jakby to było, gdybyśmy my musieli sobie poradzić, mając do dyspozycji tylko słuch? Czy w ogóle się do tego nadajemy? Czy echo może być dla nas czymś więcej niż tylko zabawnym zjawiskiem, urozmaicającym nam leśne czy górskie wędrówki? Spróbujemy doświadczyć na własnej skórze, jak to jest, gdy trzeba "widzieć uszami", dowiemy się nieco o tym, jak zwierzęta wykorzystują dźwięk do orientowania się w przestrzeni - no i przekonamy się, na ile potrafimy wziąć z nich przykład. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Biologia: co powinieneś wiedzieć o swojej komórce i jak wygląda jej spotkanie z wirusem |
Instytut Parazytologii PAN zaprasza dzieci klas 4-6 na zajęcia pt.: „Biologia: co powinieneś wiedzieć o swojej komórce i jak wygląda jej spotkanie z wirusem”. Warsztaty pozwolą dzieciom poznać tajemnice budowy i organizacji pojedynczej komórki. Poznają minifabryki, które kryją się w ich wnętrzu i procesy w nich zachodzące. Dowiedzą się, czym jest DNA i jak odczytywany jest kod genetyczny. Wyprodukują razem białko, a także będą mogły zobaczyć pod mikroskopem, jak wyglądają ludzkie komórki nabłonkowe i ukryte w nich DNA. Dzieci dowiedzą się również, czym są wirusy i jak szczepienia wspomagają nasz organizm w walce z wirusem-intruzem. Zobaczą świecące komórki bakterii oraz poznają techniki wykorzystywane na co dzień w laboratoriach. Tematyka zajęć rozszerzy wiedzę dzieci z dziedzin takich jak: biochemia, biologia molekularna, biotechnologia, mikrobiologia i wirusologia.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Człowiek przygotowany na katastrofę. Jak sobie poradzić, gdy przyjdzie nam się zmierzyć z żywiołem |
W czasie lekcji dzieci dowiedzą się, czym jest katastrofa naturalna, jakie są rodzaje katastrof naturalnych oraz w jakich zakątkach świata najczęściej można doświadczyć danej katastrofy naturalnej. W prosty i zabawny sposób dowiedzą się również, jak zachowywać się w czasie wystąpienia danego typu kataklizmu, co zabrać ze sobą na wypadek wystąpienia tego rodzaju zdarzenia, co należy mieć w tzw. plecaku przetrwania, w którym to powinny znaleźć się niezbędne rzeczy pozwalające bezpiecznie przetrwać danej osobie przez 48 h - do czasu przyjścia pomocy. Lekcja będzie miała charakter praktyczny, dzieci będą uczyły się pakowania plecaków, wyboru niezbędnych produktów spożywczych oraz innych koniecznych do przetrwania akcesoriów. Będziemy również odgrywali scenki rodzajowe, m.in. jak zachowywać się w czasie takiego zdarzenia, a na zakończenie każde dziecko dostanie plakat informujący, jakie produkty zawsze warto mieć w domu, tak aby bezpiecznie przeżyć klika dni w przestrzeniach odciętych od świata. (istnieje możliwość prowadzenia lekcji w języku niemieckim - online). (lekcja dla dzieci 3-6 klasa przygotowana z Jade University) |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak zostać nietoperzem (a w każdym razie spróbować) |
Wszyscy słyszeli o tym, że nietoperze potrafią sobie poradzić w całkowitych ciemnościach dzięki temu, że nasłuchują echa wydawanych przez siebie dźwięków. A jakby to było, gdybyśmy my musieli sobie poradzić, mając do dyspozycji tylko słuch? Czy w ogóle się do tego nadajemy? Czy echo może być dla nas czymś więcej niż tylko zabawnym zjawiskiem, urozmaicającym nam leśne czy górskie wędrówki? Spróbujemy doświadczyć na własnej skórze, jak to jest, gdy trzeba "widzieć uszami", dowiemy się nieco o tym, jak zwierzęta wykorzystują dźwięk do orientowania się w przestrzeni - no i przekonamy się, na ile potrafimy wziąć z nich przykład. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Biologia: co powinieneś wiedzieć o swojej komórce i jak wygląda jej spotkanie z wirusem |
Instytut Parazytologii PAN zaprasza dzieci klas 4-6 na zajęcia pt.: „Biologia: co powinieneś wiedzieć o swojej komórce i jak wygląda jej spotkanie z wirusem”. Warsztaty pozwolą dzieciom poznać tajemnice budowy i organizacji pojedynczej komórki. Poznają minifabryki, które kryją się w ich wnętrzu i procesy w nich zachodzące. Dowiedzą się, czym jest DNA i jak odczytywany jest kod genetyczny. Wyprodukują razem białko, a także będą mogły zobaczyć pod mikroskopem, jak wyglądają ludzkie komórki nabłonkowe i ukryte w nich DNA. Dzieci dowiedzą się również, czym są wirusy i jak szczepienia wspomagają nasz organizm w walce z wirusem-intruzem. Zobaczą świecące komórki bakterii oraz poznają techniki wykorzystywane na co dzień w laboratoriach. Tematyka zajęć rozszerzy wiedzę dzieci z dziedzin takich jak: biochemia, biologia molekularna, biotechnologia, mikrobiologia i wirusologia.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak zostać nietoperzem (a w każdym razie spróbować) |
Wszyscy słyszeli o tym, że nietoperze potrafią sobie poradzić w całkowitych ciemnościach dzięki temu, że nasłuchują echa wydawanych przez siebie dźwięków. A jakby to było, gdybyśmy my musieli sobie poradzić, mając do dyspozycji tylko słuch? Czy w ogóle się do tego nadajemy? Czy echo może być dla nas czymś więcej niż tylko zabawnym zjawiskiem, urozmaicającym nam leśne czy górskie wędrówki? Spróbujemy doświadczyć na własnej skórze, jak to jest, gdy trzeba "widzieć uszami", dowiemy się nieco o tym, jak zwierzęta wykorzystują dźwięk do orientowania się w przestrzeni - no i przekonamy się, na ile potrafimy wziąć z nich przykład. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zostań ekoambasadorem Warszawskiego ZOO - gra terenowa |
Na Ziemi żyje obecnie ponad 7 mld ludzi, więc nie da się ukryć, źe wszystkie nasze działania wywierają ogromny wpływ na naturalne środowisko. Możemy działać zarówno pozytywnie jak i negatywnie. Starajmy sie za wszelką cenę, by to co robimy, było tylko i wyłącznie przyjazne dla natury, zwierzat, roślin i dla nas samych. Ogrody zoologiczne to doskonałe miejsca, aby o tym przypominać, bo w dzisiejszych czasach stanowią one swoiste banki genów i ośrodki ratowania zagrożonych wyginięciem gatunków zwierząt. Przed uczestnikami gry krótki egzamin ze znajomości ekopostaw, wiedzy na temat segregacji odpadów, wpływu naszych codziennych wyborów na kondycję wielu ekosystemów i żyjących w nich organizmów, a co za tym idzie na klimat, częstotliwość i intensywność różnych zjawisk pogodowych. Na trasie naszej gry terenowej rozstawionych będzie 8 stanowisk, w których uczestnicy będą mogli rozwiązać różne zadania. Uczniowie otrzymają plan Warszawskiego ZOO z zaznaczonymi lokalizacjami stanowisk oraz karty pracy. Za każde zadanie, w zależności od stopnia trudności i poziomu rozwiązania, przyznawane będą punkty (od 1do 6). Celem gry jest zdobycie jak największej liczby punktów i wykazanie się wiedzą z zakresu ochrony środowiska, sposobów dbania o jego dobrą kondycję, zdrowego trybu życia, znajomości wpływu naszych codziennych zachowań na środowisko i żyjące w nim organizmy. Gra skonstuowana została w ten sposób, że uczestnicy zostaną podzieleni na kilka grup. Oprócz walorów edukacyjnych jej atutem będzie również ćwiczenie umiejętności pracy zespołowej oraz zdrowej rywalizacji. Grupa, która zdobędzie najwięcej punktów, otrzyma drobne upominki, gadżety edukacyjne.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak zostać nietoperzem (a w każdym razie spróbować) |
Wszyscy słyszeli o tym, że nietoperze potrafią sobie poradzić w całkowitych ciemnościach dzięki temu, że nasłuchują echa wydawanych przez siebie dźwięków. A jakby to było, gdybyśmy my musieli sobie poradzić, mając do dyspozycji tylko słuch? Czy w ogóle się do tego nadajemy? Czy echo może być dla nas czymś więcej niż tylko zabawnym zjawiskiem, urozmaicającym nam leśne czy górskie wędrówki? Spróbujemy doświadczyć na własnej skórze, jak to jest, gdy trzeba "widzieć uszami", dowiemy się nieco o tym, jak zwierzęta wykorzystują dźwięk do orientowania się w przestrzeni - no i przekonamy się, na ile potrafimy wziąć z nich przykład. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wielki świat małych organizmów |
Wstęp teoretyczny dotyczący drobnoustrojów, które żywność produkują i psują. Pokaz wzrostu drobnoustrojów na podłożach oraz w produktach spożywczych. Mikroorganizmy (drożdże, pleśnie i bakterie) oglądane pod mikroskopem we własnoręcznie przygotowanych preparatach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wirusy - nieproszeni goście |
Wirus - w dosłownym tłumaczeniu z łaciny virus - jad, co oznacza, że wirusy są czynnikami wyłącznie patogennymi. Warto jednak pamiętać, że są one również współtowarzyszami, najdyskretniejszymi współpracownikami. Są wszędzie: wewnątrz nas i na zewnątrz, a ich skuteczność działania powoduje, że można je uznać za doskonałą formę życia. Ale czy można powiedzieć, że wirusy żyją? Wirusy określa się przecież jako cząstki z pogranicza materii żywej i nieożywionej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak zostać nietoperzem (a w każdym razie spróbować) |
Wszyscy słyszeli o tym, że nietoperze potrafią sobie poradzić w całkowitych ciemnościach dzięki temu, że nasłuchują echa wydawanych przez siebie dźwięków. A jakby to było, gdybyśmy my musieli sobie poradzić, mając do dyspozycji tylko słuch? Czy w ogóle się do tego nadajemy? Czy echo może być dla nas czymś więcej niż tylko zabawnym zjawiskiem, urozmaicającym nam leśne czy górskie wędrówki? Spróbujemy doświadczyć na własnej skórze, jak to jest, gdy trzeba "widzieć uszami", dowiemy się nieco o tym, jak zwierzęta wykorzystują dźwięk do orientowania się w przestrzeni - no i przekonamy się, na ile potrafimy wziąć z nich przykład. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wielki świat małych organizmów |
Wstęp teoretyczny dotyczący drobnoustrojów, które żywność produkują i psują. Pokaz wzrostu drobnoustrojów na podłożach oraz w produktach spożywczych. Mikroorganizmy (drożdże, pleśnie i bakterie) oglądane pod mikroskopem we własnoręcznie przygotowanych preparatach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak zostać nietoperzem (a w każdym razie spróbować) |
Wszyscy słyszeli o tym, że nietoperze potrafią sobie poradzić w całkowitych ciemnościach dzięki temu, że nasłuchują echa wydawanych przez siebie dźwięków. A jakby to było, gdybyśmy my musieli sobie poradzić, mając do dyspozycji tylko słuch? Czy w ogóle się do tego nadajemy? Czy echo może być dla nas czymś więcej niż tylko zabawnym zjawiskiem, urozmaicającym nam leśne czy górskie wędrówki? Spróbujemy doświadczyć na własnej skórze, jak to jest, gdy trzeba "widzieć uszami", dowiemy się nieco o tym, jak zwierzęta wykorzystują dźwięk do orientowania się w przestrzeni - no i przekonamy się, na ile potrafimy wziąć z nich przykład. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nie taki pająk straszny |
Pająki występują na Ziemi od ponad 300 milionów lat. Przez ten czas przystosowały się do życia w różnych środowiskach (np. pod wodą, w jaskini, w ziemi), wykształciły wiele skomplikowanych cech pozwalających na przeżycie. Zaskakują swoimi zdolnościami – potrafią tańczyć, obdarowywać prezentami, upodobnić się do biedronki i konstruować kunsztowne sieci. Podczas zajęć uczniowie poznają zaskakujące ciekawostki z życia pająków, a także samodzielnie wykonają pajęczą sieć. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Przyroda Puszczy Kampinoskiej z historią w tle |
Ponieważ las najlepiej poznaje się w lesie, zabierzemy was na wędrówkę, podczas której zobaczymy jeden z atrakcyjnych przyrodniczo fragmentów zachodniej części Kampinoskiego Parku Narodowego. Długość trasy: ok 8 km, czas trwania: ok. 3-4 godziny, liczba uczestników: max 30 os. Wymagania kondycyjne - średnie. Podczas warsztatów omawiane są zagadnienia: |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zostań ekoambasadorem Warszawskiego ZOO - gra terenowa |
Na Ziemi żyje obecnie ponad 7 mld ludzi, więc nie da się ukryć, źe wszystkie nasze działania wywierają ogromny wpływ na naturalne środowisko. Możemy działać zarówno pozytywnie jak i negatywnie. Starajmy sie za wszelką cenę, by to co robimy, było tylko i wyłącznie przyjazne dla natury, zwierzat, roślin i dla nas samych. Ogrody zoologiczne to doskonałe miejsca, aby o tym przypominać, bo w dzisiejszych czasach stanowią one swoiste banki genów i ośrodki ratowania zagrożonych wyginięciem gatunków zwierząt. Przed uczestnikami gry krótki egzamin ze znajomości ekopostaw, wiedzy na temat segregacji odpadów, wpływu naszych codziennych wyborów na kondycję wielu ekosystemów i żyjących w nich organizmów, a co za tym idzie na klimat, częstotliwość i intensywność różnych zjawisk pogodowych. Na trasie naszej gry terenowej rozstawionych będzie 8 stanowisk, w których uczestnicy będą mogli rozwiązać różne zadania. Uczniowie otrzymają plan Warszawskiego ZOO z zaznaczonymi lokalizacjami stanowisk oraz karty pracy. Za każde zadanie, w zależności od stopnia trudności i poziomu rozwiązania, przyznawane będą punkty (od 1do 6). Celem gry jest zdobycie jak największej liczby punktów i wykazanie się wiedzą z zakresu ochrony środowiska, sposobów dbania o jego dobrą kondycję, zdrowego trybu życia, znajomości wpływu naszych codziennych zachowań na środowisko i żyjące w nim organizmy. Gra skonstuowana została w ten sposób, że uczestnicy zostaną podzieleni na kilka grup. Oprócz walorów edukacyjnych jej atutem będzie również ćwiczenie umiejętności pracy zespołowej oraz zdrowej rywalizacji. Grupa, która zdobędzie najwięcej punktów, otrzyma drobne upominki, gadżety edukacyjne.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy żywność żyje? |
Zaprezentujemy szeroki asortyment różnych produktów, głównie żywnościowych, wytworzonych z wykorzystaniem mikroorganizmów. Szczególną uwagę zwrócimy na dwie grupy produktów zawierających żywą mikroflorę, a obecnych w naszym codziennym życiu - wytworzonych przy udziale bakterii oraz grzybów (drożdży i pleśni). Uczniowie przekonają się, z jak dużą liczbą takich produktów stykają się na co dzień. W części praktycznej : - uczniowie poznają podstawowe techniki laboratoryjne i sprzęt mikrobiologiczny; - wykonane zostaną posiewy mikrobiologiczne żywej kultury mikroorganizmu, który został wyizolowany z jednego z zaprezentowanych produktów żywnościowych; - uczniowie zaobserwują wzrost danego mikroorganizmu w postaci kolonii na płytce Petriego, a pod mikroskopem komórki mikroorganizmów oraz poznają różne kształty i ugrupowania bakterii i grzybów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak działają leki |
Na zajęciach plenerowych na Polu Mokotowskim, czyli w plenerowym laboratorium BioCEN (BioCentrum Edukacji Naukowej), opowiemy, jak działają współczesne leki, a młodzi uczestnicy sami wykonają modele tego działania za pomocą różnych materiałów, w tym balonów, sznurków, wody. Pokażemy też w kolorowych doświadczeniach niektóre właściwości dobrze znanych substancji, np. aspiryny.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Zostań ekoambasadorem Warszawskiego ZOO - gra terenowa |
Na Ziemi żyje obecnie ponad 7 mld ludzi, więc nie da się ukryć, źe wszystkie nasze działania wywierają ogromny wpływ na naturalne środowisko. Możemy działać zarówno pozytywnie jak i negatywnie. Starajmy sie za wszelką cenę, by to co robimy, było tylko i wyłącznie przyjazne dla natury, zwierzat, roślin i dla nas samych. Ogrody zoologiczne to doskonałe miejsca, aby o tym przypominać, bo w dzisiejszych czasach stanowią one swoiste banki genów i ośrodki ratowania zagrożonych wyginięciem gatunków zwierząt. Przed uczestnikami gry krótki egzamin ze znajomości ekopostaw, wiedzy na temat segregacji odpadów, wpływu naszych codziennych wyborów na kondycję wielu ekosystemów i żyjących w nich organizmów, a co za tym idzie na klimat, częstotliwość i intensywność różnych zjawisk pogodowych. Na trasie naszej gry terenowej rozstawionych będzie 8 stanowisk, w których uczestnicy będą mogli rozwiązać różne zadania. Uczniowie otrzymają plan Warszawskiego ZOO z zaznaczonymi lokalizacjami stanowisk oraz karty pracy. Za każde zadanie, w zależności od stopnia trudności i poziomu rozwiązania, przyznawane będą punkty (od 1do 6). Celem gry jest zdobycie jak największej liczby punktów i wykazanie się wiedzą z zakresu ochrony środowiska, sposobów dbania o jego dobrą kondycję, zdrowego trybu życia, znajomości wpływu naszych codziennych zachowań na środowisko i żyjące w nim organizmy. Gra skonstuowana została w ten sposób, że uczestnicy zostaną podzieleni na kilka grup. Oprócz walorów edukacyjnych jej atutem będzie również ćwiczenie umiejętności pracy zespołowej oraz zdrowej rywalizacji. Grupa, która zdobędzie najwięcej punktów, otrzyma drobne upominki, gadżety edukacyjne.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Anatomia porównawcza zwierząt domowych i dziko żyjących |
Lekcja festiwalowa odbędzie się w Muzeum Osteologicznym Katedry Nauk Morfologicznych. Podczas warsztatów prowadząca zaprezentuje wyizolowane kości oraz szkielety wybranych gatunków zwierząt domowych i dziko żyjących. Omówione zostaną także zagadnienia z zakresu anatomii i fizjologii. |
|