wiedza o społeczeństwie
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Skąd się bierze ustawa? |
Celem zajęć jest przybliżenie istoty ustawy jako aktu normatywnego (źródła prawa) oraz wyjaśnienie zasadniczych elementów procesu prawotwórczego, w ramach którego ustawa jest uchwalana. Omówienie procesu prawodawczego ma pozwolić zrozumieć zasady, na jakich organy władzy powinny ze sobą współpracować w ramach tego procesu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | "Proszę Sądu, to na pewno on...!" - symulacja rozprawy karnej |
Uczniowie wcielają się w role sędziów, prokuratora, pokrzywdzonych i świadków. Prawo karne w pigułce i praktycznych przykładach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Uczeń – Inny, Odmienny (kulturowo) nie znaczy Obcy |
Celem zajęć jest kształtowanie wśród uczniów kompetencji międzykulturowych poprzez wyposażenie ich w odpowiednią wiedzę, a także umiejętności w zakresie okazywania szacunku i akceptacji wobec inności (odmienności) w jej poszczególnych wymiarach. W trakcie warsztatu uczniowie dowiedzą się, czym jest tolerancja i dlaczego warto mieć kolegów z różnych kultur. Uczniowie poznają ogólne zasady komunikacji międzykulturowej, a także poszczególne etapy procesu adaptacji kulturowej. Jednocześnie nauczą się, jakie działania mogą sami podejmować w ramach edukacji międzykulturowej. Uczestnicy warsztatów poznają również wybrane biografie dzieci z doświadczeniem migracyjnym. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy mamy prawo wpływać na prawo? |
Celem zajęć jest wyjaśnienie znaczenia partycypacji obywatelskiej w procesie stanowienia prawa, przybliżenie dostępnych mechanizmów wpływu na proces prawodawczy – na etapie rządowym i parlamentarnym. Poznanie tych mechanizmów oraz przedyskutowanie ich efektywności powinno służyć budowaniu świadomości obywatelskiej. Cel zajęć najbardziej efektywnie można osiągnąć, angażując uczestników lekcji do wymiany poglądów, dyskusji. Prowadzący będzie więc zapraszał uczestników lekcji do aktywnego w niej udziału. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Po co i jak uczyć się prawa? Edukacja prawnicza jako niezbędny element podstawowej edukacji obywateli |
Podczas lekcji podjęta zostanie próba wytłumaczenia (w formie dyskusji) Uczniom, czym jest prawo i jaka jest rola prawa w społeczeństwie. Przedstawione zostaną najważniejsze zawody prawnicze i wytłumaczone, dlaczego edukacja prawnicza stanowi niezbędny element podstawowej edukacji obywateli. Następnie zostaną zaprezentowane zasady studiowania |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wybory, referenda, budżety partycypacyjne, samorządy szkolne... Demokracja i obywatelskie zaangażowanie |
Wybory, referenda, budżety partycypacyjne, samorządy szkolne... Demokracja i obszary obywatelskiego zaangażowania Doświadczenia ostatnich dziesięcioleci sprawiły, że obowiązującym wzorcem współczesnego państwa stał się system demokratyczny, a spór o jego kształt jest jednym z najbardziej ożywczych w dziejach myśli politycznej. Demokracja przeżywała i przeżywa chwile lepsze i gorsze, a w centrum uwagi zawsze pozostaje obywatel. Jednym ze skutków kryzysu demokracji, a mówiąc ściślej: systemu demokratycznego w takim kształcie, w jakim funkcjonuje on obecnie, jest postulat zwiększenia partycypacji obywateli w procesach politycznych m. in. za pomocą różnych środków demokracji bezpośredniej. „[...] jeśli demokracja jest sposobem zbiorowego działania, jej wszystkie reformy powinny iść w jednym zasadniczym kierunku: oddania kontroli nad działaniem tym, którzy je przeprowadzają i których ono dotyczy. Chodzi o kontrolę realną, a nie dokonującą się w domniemany sposób za pośrednictwem przedstawicieli” (Jan Sowa 2008: 449–450). Proces aktywności obywatelskiej rodzi wiele pytań, m. in.:
Świadomość możliwości oraz poziom obywatelskiego zaangażowania nie są dla młodego człowieka zagadnieniami abstrakcyjnymi. Z demokratycznymi metodami spotyka się już na poziomie wyborów do samorządu szkolnego. Debaty i dyskusje poświęcone tym zagadnieniom służą przybliżeniu środków oraz ożywieniu wyobrażeń obywatelskich młodzieży, która wchodząc w wiek dorosłości, rozszerza sposobność społecznego oddziaływania. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak pandemia wpłynęła na ofertę mieszkań? |
Rynek mieszkaniowy jest jednym z najszybciej dostosowujących się do wyzwań wynikających z pandemii. Ponad roczne uwięzienie w mieszkaniach, w których w krótkim czasie pojawiły się nowe wirtualne funkcje, jak sale lekcyjne czy wykładowe, biura itp., sprawiło, że rynek deweloperski i pośrednicy w obrocie nieruchomościami musieli zadać sobie pytanie, jak powinny wyglądać nowoczesne mieszkania, odporne na nowe epidemie. Deweloperzy odpowiadają na potrzeby nabywców, proponując konkretne rozwiązania, pośrednicy – informując o dostępnej ofercie na rynku wtórnym. Na lekcji festiwalowej dowiecie się, jak zmieniają się oba rynki i czy nadąża za tymi zmianami informacja o dostępnej ofercie mieszkaniowej. Poznacie nowinki technologiczne, które dopiero zaczynają się pojawiać w mieszkaniach inteligentnych, oraz te, których zastosowanie jest już bardzo łatwe. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wybory, referenda, budżety partycypacyjne, samorządy szkolne... Demokracja i obywatelskie zaangażowanie |
Wybory, referenda, budżety partycypacyjne, samorządy szkolne... Demokracja i obszary obywatelskiego zaangażowania Doświadczenia ostatnich dziesięcioleci sprawiły, że obowiązującym wzorcem współczesnego państwa stał się system demokratyczny, a spór o jego kształt jest jednym z najbardziej ożywczych w dziejach myśli politycznej. Demokracja przeżywała i przeżywa chwile lepsze i gorsze, a w centrum uwagi zawsze pozostaje obywatel. Jednym ze skutków kryzysu demokracji, a mówiąc ściślej: systemu demokratycznego w takim kształcie, w jakim funkcjonuje on obecnie, jest postulat zwiększenia partycypacji obywateli w procesach politycznych m. in. za pomocą różnych środków demokracji bezpośredniej. „[...] jeśli demokracja jest sposobem zbiorowego działania, jej wszystkie reformy powinny iść w jednym zasadniczym kierunku: oddania kontroli nad działaniem tym, którzy je przeprowadzają i których ono dotyczy. Chodzi o kontrolę realną, a nie dokonującą się w domniemany sposób za pośrednictwem przedstawicieli” (Jan Sowa 2008: 449–450). Proces aktywności obywatelskiej rodzi wiele pytań, m. in.:
Świadomość możliwości oraz poziom obywatelskiego zaangażowania nie są dla młodego człowieka zagadnieniami abstrakcyjnymi. Z demokratycznymi metodami spotyka się już na poziomie wyborów do samorządu szkolnego. Debaty i dyskusje poświęcone tym zagadnieniom służą przybliżeniu środków oraz ożywieniu wyobrażeń obywatelskich młodzieży, która wchodząc w wiek dorosłości, rozszerza sposobność społecznego oddziaływania. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Pieniądz w historii oraz współcześnie. Dlaczego warto wiedzieć o nim więcej? |
Młodzież w wieku 13 lat - zgodnie z prawem bankowym - nabywa prawo do posiadania własnego rachunku bankowego. Lekcja będzie dotyczyć problematyki prawa bankowego, a konkretnie zagadnień związanych z oszczędzaniem (czy warto oszczędzać?), formami, w jakich występuje pieniądz, znaczeniem jego formy fiducjarnej (czy pieniądze odchodzą do przeszłości?), rachunków bankowych. Lekcja będzie trwać 45 minut (wykład z prezentacją), następnie 30 minut dyskusji i krótki quiz na podstawie wykładu – z nagrodami – książkami.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | EKO-logiczne postawy konsumentów |
Przybliżenie wpływu konsumenta na środowisko. Nasze decyzje zakupowe w sklepie wiele znaczą. Pokazanie śladów - węglowego, wodnego - jakie człowiek zostawia każdego dnia. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mowa nienawiści - o słowach, które wykluczają innych |
Czym jest mowa nienawiści - co jest jej źródłem, dlaczego jest tak szkodliwa i jak skutecznie się przed nią bronić, również na drodze sądowej. Spotkanie prowadzi sędzia Marta Kożuchowska - Warywoda. |
|