Czy mamy prawo wpływać na prawo?
Celem zajęć jest wyjaśnienie znaczenia partycypacji obywatelskiej w procesie stanowienia prawa, przybliżenie dostępnych mechanizmów wpływu na proces prawodawczy – na etapie rządowym i parlamentarnym. Poznanie tych mechanizmów oraz przedyskutowanie ich efektywności powinno służyć budowaniu świadomości obywatelskiej. Cel zajęć najbardziej efektywnie można osiągnąć, angażując uczestników lekcji do wymiany poglądów, dyskusji. Prowadzący będzie więc zapraszał uczestników lekcji do aktywnego w niej udziału.
Tematyka zajęć:
- typy źródeł prawa – krótkie przypomnienie,
- podstawowe informacje o organizacji rządowego procesu prawodawczego i procesu ustawodawczego,
- kiedy (na jakich etapach procesu) i w jaki sposób można wpływać na przebieg procesu prawodawczego,
- chcemy się zaangażować – jak się przygotować i jak najefektywniej wpływać na proces prawodawczy,
- od czego zależy, czy nasze uwagi będą uwzględnione,
- czy warto się angażować.