wiedza o społeczeństwie

Typ Tytuł Opis Dziedzina Termin
Lekcja festiwalowa Skąd się bierze ustawa?

Celem zajęć jest przybliżenie istoty ustawy jako aktu normatywnego (źródła prawa) oraz wyjaśnienie zasadniczych elementów procesu prawotwórczego, w ramach którego ustawa jest uchwalana. Omówienie procesu prawodawczego ma pozwolić zrozumieć zasady, na jakich organy władzy powinny ze sobą współpracować w ramach tego procesu.
Tematyka zajęć (przy zastrzeżeniu modyfikacji dostosowujących tematykę do wieku uczestników zajęć):
- ustawa jako źródło prawa – czyli co to znaczy, że ustawa jest źródłem prawa,
- zasada podziału i równoważenia się władz publicznych – kto i jak podzielił władzę i co z tego wynika dla obywatela i dla ustawy,
- funkcje władz publicznych – czyli co władze mogą i muszą robić,
- pojęcie inicjatywy ustawodawczej – czy każdy z nas może wysłać do Sejmu projekt ustawy,
- organizacja pracy Rady Ministrów jako organu, któremu przysługuje prawo inicjatywy ustawodawczej – czyli jak pracuje Rada Ministrów,
- przebieg procesu ustawodawczego w Sejmie i Senacie – czyli jak uchwalana jest w parlamencie ustawa,
- wzajemna pozycja ustrojowa Sejmu i Senatu – czy obie izby parlamentu są sobie równe, a jeżeli nie, to co je różni,
- rola Prezydenta w procesie ustawodawczym – podpisał, nie podpisał i co z tego wynika,
- publikacja prawa (znacznie prawne, uwarunkowania praktyczne) – o co chodzi z publikacją prawa i dlaczego to jest takie ważne.

  • pon., 2021-09-20 10:00
Lekcja festiwalowa "Proszę Sądu, to na pewno on...!" - symulacja rozprawy karnej

Uczniowie wcielają się w role sędziów, prokuratora, pokrzywdzonych i świadków. Prawo karne w pigułce i praktycznych przykładach. 

  • wt., 2021-09-21 09:00
Lekcja festiwalowa Uczeń – Inny, Odmienny (kulturowo) nie znaczy Obcy

Celem zajęć jest kształtowanie wśród uczniów kompetencji międzykulturowych poprzez wyposażenie ich w odpowiednią wiedzę, a także umiejętności w zakresie okazywania szacunku i akceptacji wobec inności (odmienności) w jej poszczególnych wymiarach. W trakcie warsztatu uczniowie dowiedzą się, czym jest tolerancja i dlaczego warto mieć kolegów z różnych kultur. Uczniowie poznają ogólne zasady komunikacji międzykulturowej, a także poszczególne etapy procesu adaptacji kulturowej. Jednocześnie nauczą się, jakie działania mogą sami podejmować w ramach edukacji międzykulturowej. Uczestnicy warsztatów poznają również wybrane biografie dzieci z doświadczeniem migracyjnym.

  • wt., 2021-09-21 09:00
Lekcja festiwalowa Czy mamy prawo wpływać na prawo?

Celem zajęć jest wyjaśnienie znaczenia partycypacji obywatelskiej w procesie stanowienia prawa, przybliżenie dostępnych mechanizmów wpływu na proces prawodawczy – na etapie rządowym i parlamentarnym. Poznanie tych mechanizmów oraz przedyskutowanie ich efektywności powinno służyć budowaniu świadomości obywatelskiej. Cel zajęć najbardziej efektywnie można osiągnąć, angażując uczestników lekcji do wymiany poglądów, dyskusji. Prowadzący będzie więc zapraszał uczestników lekcji do aktywnego w niej udziału.
Tematyka zajęć:
- typy źródeł prawa – krótkie przypomnienie,
- podstawowe informacje o organizacji rządowego procesu prawodawczego i procesu ustawodawczego,
- kiedy (na jakich etapach procesu) i w jaki sposób można wpływać na przebieg procesu prawodawczego,
- chcemy się zaangażować – jak się przygotować i jak najefektywniej wpływać na proces prawodawczy,
- od czego zależy, czy nasze uwagi będą uwzględnione,
- czy warto się angażować.

  • wt., 2021-09-21 10:00
Lekcja festiwalowa Po co i jak uczyć się prawa? Edukacja prawnicza jako niezbędny element podstawowej edukacji obywateli

Podczas lekcji podjęta zostanie próba wytłumaczenia (w formie dyskusji) Uczniom, czym jest prawo i jaka jest rola prawa w społeczeństwie. Przedstawione zostaną najważniejsze zawody prawnicze i wytłumaczone, dlaczego edukacja prawnicza stanowi niezbędny element podstawowej edukacji obywateli. Następnie zostaną zaprezentowane zasady studiowania
prawa w ramach studiów prawniczych i dokonana prezentacja WPiA UW.

  • śr., 2021-09-22 12:00
Lekcja festiwalowa Wybory, referenda, budżety partycypacyjne, samorządy szkolne... Demokracja i obywatelskie zaangażowanie

Wybory, referenda, budżety partycypacyjne, samorządy szkolne... Demokracja i obszary obywatelskiego zaangażowania

Doświadczenia ostatnich dziesięcioleci sprawiły, że obowiązującym wzorcem współczesnego państwa stał się system demokratyczny, a spór o jego kształt jest jednym z najbardziej ożywczych w dziejach myśli politycznej. Demokracja przeżywała i przeżywa chwile lepsze i gorsze, a w centrum uwagi zawsze pozostaje obywatel. Jednym ze skutków kryzysu demokracji, a mówiąc ściślej: systemu demokratycznego w takim kształcie, w jakim funkcjonuje on obecnie, jest postulat zwiększenia partycypacji obywateli w procesach politycznych m. in. za pomocą różnych środków demokracji bezpośredniej.

„[...] jeśli demokracja jest sposobem zbiorowego działania, jej wszystkie reformy powinny iść w jednym zasadniczym kierunku: oddania kontroli nad działaniem tym, którzy je przeprowadzają i których ono dotyczy. Chodzi o kontrolę realną, a nie dokonującą się w domniemany sposób za pośrednictwem przedstawicieli” (Jan Sowa 2008: 449–450).

Proces aktywności obywatelskiej rodzi wiele pytań, m. in.:

  • Czy partycypacja to obowiązek, czy prawo (uprawnienie)?
  • Czy powinno to być uprawnienie jednostkowe, czy grupowe?
  • Jakie są relacje pomiędzy pośrednim a bezpośrednim udziałem obywateli w życiu państwa?
  • Które formy partycypacji obywatelskiej są najbardziej skuteczne?
  • Jakie są zalety oraz wady charakteru rozstrzygnięć – wiążących bądź konsultacyjnych?
  • Ale chyba najważniejsze: Czy mogę mieć realny wpływ na rządzenie i na jakim poziomie wydaje się on najbardziej dostrzegalny?

Świadomość możliwości oraz poziom obywatelskiego zaangażowania nie są dla młodego człowieka zagadnieniami abstrakcyjnymi. Z demokratycznymi metodami spotyka się już na poziomie wyborów do samorządu szkolnego. Debaty i dyskusje poświęcone tym zagadnieniom służą przybliżeniu środków oraz ożywieniu wyobrażeń obywatelskich młodzieży, która wchodząc w wiek dorosłości, rozszerza sposobność społecznego oddziaływania.

  • czw., 2021-09-23 10:00
  • pt., 2021-09-24 10:00
Lekcja festiwalowa Jak pandemia wpłynęła na ofertę mieszkań?

Rynek mieszkaniowy jest jednym z najszybciej dostosowujących się do wyzwań wynikających z pandemii. Ponad roczne uwięzienie w mieszkaniach, w których w krótkim czasie pojawiły się nowe wirtualne funkcje, jak sale lekcyjne czy wykładowe, biura itp., sprawiło, że rynek deweloperski i pośrednicy w obrocie nieruchomościami musieli zadać sobie pytanie, jak powinny wyglądać nowoczesne mieszkania, odporne na nowe epidemie. Deweloperzy odpowiadają na potrzeby nabywców, proponując konkretne rozwiązania, pośrednicy – informując o dostępnej ofercie na rynku wtórnym.

Na lekcji festiwalowej dowiecie się, jak zmieniają się oba rynki i czy nadąża za tymi zmianami informacja o dostępnej ofercie mieszkaniowej. Poznacie nowinki technologiczne, które dopiero zaczynają się pojawiać w mieszkaniach inteligentnych, oraz te, których zastosowanie jest już bardzo łatwe.

  • pt., 2021-09-24 09:00
Lekcja festiwalowa Wybory, referenda, budżety partycypacyjne, samorządy szkolne... Demokracja i obywatelskie zaangażowanie

Wybory, referenda, budżety partycypacyjne, samorządy szkolne... Demokracja i obszary obywatelskiego zaangażowania

Doświadczenia ostatnich dziesięcioleci sprawiły, że obowiązującym wzorcem współczesnego państwa stał się system demokratyczny, a spór o jego kształt jest jednym z najbardziej ożywczych w dziejach myśli politycznej. Demokracja przeżywała i przeżywa chwile lepsze i gorsze, a w centrum uwagi zawsze pozostaje obywatel. Jednym ze skutków kryzysu demokracji, a mówiąc ściślej: systemu demokratycznego w takim kształcie, w jakim funkcjonuje on obecnie, jest postulat zwiększenia partycypacji obywateli w procesach politycznych m. in. za pomocą różnych środków demokracji bezpośredniej.

„[...] jeśli demokracja jest sposobem zbiorowego działania, jej wszystkie reformy powinny iść w jednym zasadniczym kierunku: oddania kontroli nad działaniem tym, którzy je przeprowadzają i których ono dotyczy. Chodzi o kontrolę realną, a nie dokonującą się w domniemany sposób za pośrednictwem przedstawicieli” (Jan Sowa 2008: 449–450).

Proces aktywności obywatelskiej rodzi wiele pytań, m. in.:

  • Czy partycypacja to obowiązek, czy prawo (uprawnienie)?
  • Czy powinno to być uprawnienie jednostkowe, czy grupowe?
  • Jakie są relacje pomiędzy pośrednim a bezpośrednim udziałem obywateli w życiu państwa?
  • Które formy partycypacji obywatelskiej są najbardziej skuteczne?
  • Jakie są zalety oraz wady charakteru rozstrzygnięć – wiążących bądź konsultacyjnych?
  • Ale chyba najważniejsze: Czy mogę mieć realny wpływ na rządzenie i na jakim poziomie wydaje się on najbardziej dostrzegalny?

Świadomość możliwości oraz poziom obywatelskiego zaangażowania nie są dla młodego człowieka zagadnieniami abstrakcyjnymi. Z demokratycznymi metodami spotyka się już na poziomie wyborów do samorządu szkolnego. Debaty i dyskusje poświęcone tym zagadnieniom służą przybliżeniu środków oraz ożywieniu wyobrażeń obywatelskich młodzieży, która wchodząc w wiek dorosłości, rozszerza sposobność społecznego oddziaływania.

  • czw., 2021-09-23 10:00
  • pt., 2021-09-24 10:00
Lekcja festiwalowa Pieniądz w historii oraz współcześnie. Dlaczego warto wiedzieć o nim więcej?

Młodzież w wieku 13 lat - zgodnie z prawem bankowym - nabywa prawo do posiadania własnego rachunku bankowego. Lekcja będzie dotyczyć problematyki prawa bankowego, a konkretnie zagadnień związanych z oszczędzaniem  (czy warto oszczędzać?), formami, w jakich występuje pieniądz, znaczeniem jego formy fiducjarnej (czy pieniądze odchodzą do przeszłości?), rachunków bankowych. Lekcja będzie trwać 45 minut (wykład z prezentacją), następnie 30 minut dyskusji i krótki quiz na podstawie wykładu – z nagrodami – książkami. 

 

  • pt., 2021-09-24 11:00
Lekcja festiwalowa EKO-logiczne postawy konsumentów

Przybliżenie wpływu konsumenta na środowisko. Nasze decyzje zakupowe w sklepie wiele znaczą. Pokazanie śladów - węglowego, wodnego - jakie człowiek zostawia każdego dnia.

  • pt., 2021-09-24 12:00
Lekcja festiwalowa Mowa nienawiści - o słowach, które wykluczają innych

Czym jest mowa nienawiści - co jest jej źródłem, dlaczego jest tak szkodliwa i jak skutecznie się przed nią bronić, również na drodze sądowej. Spotkanie prowadzi sędzia Marta Kożuchowska - Warywoda. 

  • pt., 2021-09-24 14:00