Od przestępstwa do ukarania, czyli podstawy prawa karnego
Lekcja obejmuje następujące aspekty: definicja przestępstwa, różnice między zbrodnią a występkiem, formy stadialne i formy zjawiskowe popełnienia przestępstwa. Uczniowie będą zajmowali się: podawaniem skojarzeń ze słowem,,przestępstwo” (tzw.,,burza mózgów”), budowaniem własnej definicji przestępstwa na podstawie podanych skojarzeń, porównywaniem zbrodni z występkiem, rozwiązywaniem kazusów (czy w danym stanie faktycznym mamy do czynienia ze zbrodnią, czy z występkiem?), dopasowywaniem form stadialnych oraz form zjawiskowych popełnienia przestępstwa do otrzymanych kazusów. Każde merytoryczne ćwiczenie do rozwiązania przez uczniów zostanie poprzedzone mini wykładem prowadzących, który będzie zawierał najważniejsze informacje na dany temat, które przydadzą się do wykonania danego ćwiczenia. Przykładowo - przed podaniem różnic między zbrodnią a występkiem, uczniowie usłyszą mini wykład będący ustnym porównaniem obu typów przestępstwa, przed dopasowywaniem form popełnienia przestępstwa uczniowie usłyszą mini W, w którym dowiedzą się, że istnieje przygotowanie, usiłowanie i dokonanie (formy stadialne) oraz sprawstwo, podżeganie i pomocnictwo (formy zjawiskowe) oraz dowiedzą się, na czym każda forma popełnienia przestępstwa w skrócie polega. Dopiero tak zdobyta wiedza pozwoli uczniom na poprawne rozwiązanie przydzielonych im zadań. Zajęcia będą skupiały się głównie na pracy w grupach, jednak nie zabraknie też pracy indywidualnej. Uczniowie otrzymają wydrukowane kazusy oraz wybrane przepisy z kodeksu karnego, a także materiał pomocniczy do kazusów z form zjawiskowych. Zwieńczeniem zajęć będzie Kahoot składający się z 10 pytań podsumowujących wiedzę zdobytą podczas całej lekcji.