Wydział Prawa i Administracji UW
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Z rodziną najlepiej na zdjęciach |
Podczas zajęć uczniowie uzyskają podstawową wiedzę dotyczącą prawa rodzinnego. Uczniowie po zakończonych zajęciach będą wiedzieli, co reguluje prawo rodzinne, będą potrafili wymienić przesłanki wymagane do zawarcia małżeństwa, wskazać jakie są prawa i obowiązki małżonków względem siebie oraz wymienić przeszkody małżeńskie. Uczniowie dowiedzą się także, co kryje się pod pojęciem “władza rodzicielska”, poznają podstawowe prawa i obowiązki rodziców względem dzieci i odwrotnie, a także poznają przesłanki związane z otrzymywaniem świadczeń alimentacyjnych. Warsztaty będą przeprowadzone w atrakcyjnej formie z użyciem wielu metod mającym na celu ułatwić uczniom zdobywanie wiedzy, tj. np. burza mózgów, kazusy, tabela, praca z przepisami itd. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak to jest być uchodźcą, dobrze? - uchodźcy w Polsce |
W trakcie godzinnej lekcji uczniowie zapoznają się z aktualnym zagadnieniem, jakim jest sytuacja uchodźców w Polsce. Zajęcia koncentrują się nad społecznym aspektem uchodźctwa. Zastanowimy się nad problemami i barierami, jakie napotykają uchodźcy w innym kraju. Na początku wspólnie zastanowimy się, kim jest uchodźca. Następnie uczniowie, w grupach, wykonują kilka ćwiczeń. W trakcie trwania lekcji uczniowie będą „wchodzić w buty” uchodźcy oraz spróbują odpowiedzieć na tytułowe pytanie: „Jak to jest być uchodźcą, dobrze?”. Pomiędzy ćwiczeniami prowadzący będą starać usystematyzować wiedzę i umiejętności zdobyte we wcześniejszych ćwiczeniach. Efektem lekcji jest zwiększenie tolerancji uczniów względem uchodźców. Po zajęciach uczestnicy będą posiadać podstawową wiedzę na temat uchodźców i ich sytuacji w Polsce. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Prawo administracyjne do grobowej deski |
: Czy cmentarz może znajdować się na nieogrodzonym terenie? Komu przysługuje prawo do pochowania zmarłego? W jaki sposób zostają pochowani marynarze przebywający na morzu pełnym? Czy przy każdej czynności dokonywanej w postepowaniu administracyjnym musisz obowiązkowo korzystać z pomocy profesjonalnego pełnomocnika? Na te i wiele innych interesujących pytań odpowiemy sobie wspólnie w trakcie lekcji dotyczącej podstawowych zagadnień prawa administracyjnego i postępowania administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa cmentarnego. Podczas zajęć skupimy się przede wszystkim na przedstawieniu powyższych zagadnień w formie warsztatowej, dzięki której uczniowie sami w trakcie przygotowanych przez nas ćwiczeń zobaczą jak wiele sami potrafią wywnioskować z treści przepisów prawnych. Zajęcia zostaną przeprowadzone przy użyciu wielu różnorodnych metod dydaktycznych takich jak: interaktywne mini wykłady, uzupełnianie grafu, mini scenki, kazusy oraz krzyżówka. Po zakończonej lekcji uczniowie będą wiedzieli jak: scharakteryzować prawo administracyjne i postepowanie administracyjne, wyjaśnić podstawowe pojęcia z zakresu prawa administracyjnego, scharakteryzować podstawy prawa cmentarnego. Zdobędą także konkretne umiejętności, dzięki którym będą umieli: wskazać podstawowe uprawnienia strony względem organów administracji publicznej, podać przykłady stosunku administracyjnoprawnego oraz stosunku cywilnoprawnego, scharakteryzować podstawowe zasady rządzące postępowaniem administracyjnym, a także wskazać podstawowe zasady prawa cmentarnego. Bardzo serdecznie zapraszamy! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Prawa pacjenta, czyli przychodzi baba do lekarza |
Prawa pacjenta stanowią część praw człowieka, czyli norm przysługujących każdemu z nas i wynikających z samego faktu bycia człowiekiem, np.: prawo do życia, wolność słowa, zrzeszania się, czy prawo do edukacji. Źródłem wszystkich praw i wolności jest godność. Ze względu na swoją specyfikę prawa pacjenta wymagają szczególnych uregulowań uzupełniających w swoisty sposób prawa człowieka. Autonomia, wolność czy prawo do decydowania o sobie nabiera bowiem nowego, szczególnego znaczenia w sytuacji pacjenta, gdyż zazwyczaj nie ma on ani wiedzy, ani informacji, które pozwoliłyby mu na samodzielne podejmowanie decyzji o swoim zdrowiu. W takiej sytuacji lekarz występuje nie tylko jako leczący, ale jednocześnie jako ten, który decyduje o sposobie leczenia. Mamy więc do czynienia z naturalną nierównowagą informacyjną, która powoduje z kolei naturalną dominację lekarzy – profesjonalistów nad pacjentami. Celem koncepcji praw pacjenta jest zarówno ochrona autonomii pacjenta przed ingerencją ze strony innych podmiotów (aspekt negatywny), jak również gwarancja możliwości domagania się odpowiednich warunków realizacji tych praw (aspekt pozytywny). Prawo do ochrony zdrowia jest tak istotne, że uznano, że musi mu przysługiwać specjalna ochrona, jaką jest gwarancja konstytucyjna. Szczegółowe prawa pacjenta określa ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, która zebrała w jednym miejscu akty prawne, które przed jej wejściem w życie były źródłem praw pacjenta, a które nota bene nadal obowiązują. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co mi zrobisz jak mnie złapiesz? |
Podczas zajęć uczniowie dowiedzą się, gdzie i w jaki sposób uregulowane zostały zadania i cele instytucji jaką jest policja oraz jakie działania podejmowane są przez funkcjonariuszy, a także jakie są podstawowe granice uprawnień policjanta w kontakcie z obywatelem. Ponadto, uczniowie zyskają wiedzę dotyczącą granic wieku w odniesieniu do odpowiedzialności karnej, a także wyjątków dotyczących tych granic. Uczniowie dowiedzą się też czym jest demoralizacja, a także zdobędą podstawową wiedzą odnośnie postępowania w sprawach nieletnich i aktu prawnego regulującego tę tematykę. Warsztaty będą przeprowadzone w atrakcyjnej formie z użyciem wielu metod mającym na celu ułatwić uczniom zdobywanie wiedzy, tj. np. burza mózgów, kazusy, tabela, praca z przepisami itd. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Od przestępstwa do ukarania, czyli podstawy prawa karnego |
Lekcja obejmuje następujące aspekty: definicja przestępstwa, różnice między zbrodnią a występkiem, formy stadialne i formy zjawiskowe popełnienia przestępstwa. Uczniowie będą zajmowali się: podawaniem skojarzeń ze słowem,,przestępstwo” (tzw.,,burza mózgów”), budowaniem własnej definicji przestępstwa na podstawie podanych skojarzeń, porównywaniem zbrodni z występkiem, rozwiązywaniem kazusów (czy w danym stanie faktycznym mamy do czynienia ze zbrodnią, czy z występkiem?), dopasowywaniem form stadialnych oraz form zjawiskowych popełnienia przestępstwa do otrzymanych kazusów. Każde merytoryczne ćwiczenie do rozwiązania przez uczniów zostanie poprzedzone mini wykładem prowadzących, który będzie zawierał najważniejsze informacje na dany temat, które przydadzą się do wykonania danego ćwiczenia. Przykładowo - przed podaniem różnic między zbrodnią a występkiem, uczniowie usłyszą mini wykład będący ustnym porównaniem obu typów przestępstwa, przed dopasowywaniem form popełnienia przestępstwa uczniowie usłyszą mini W, w którym dowiedzą się, że istnieje przygotowanie, usiłowanie i dokonanie (formy stadialne) oraz sprawstwo, podżeganie i pomocnictwo (formy zjawiskowe) oraz dowiedzą się, na czym każda forma popełnienia przestępstwa w skrócie polega. Dopiero tak zdobyta wiedza pozwoli uczniom na poprawne rozwiązanie przydzielonych im zadań. Zajęcia będą skupiały się głównie na pracy w grupach, jednak nie zabraknie też pracy indywidualnej. Uczniowie otrzymają wydrukowane kazusy oraz wybrane przepisy z kodeksu karnego, a także materiał pomocniczy do kazusów z form zjawiskowych. Zwieńczeniem zajęć będzie Kahoot składający się z 10 pytań podsumowujących wiedzę zdobytą podczas całej lekcji. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak naprawić nieudane zakupy czyli prawo ochrony konsumentów |
Lekcja ma na celu przybliżyć uczestnikom instytucje prawne funkcjonujące w obrocie konsumenckim ze szczególnym naciskiem na umowy zawierane na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa. Zajęcia będą polegały na teoretycznym opisaniu tych konstrukcji oraz ich przećwiczeniu w postaci rozwiązywaniu kazusów. Druga część zajęć będzie polegała na przybliżeniu uczestnikom uprawnień przysługujących im w umowach zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa. Dodatkowo zaprezentowane zostanie zagadnienie klauzul niedozwolonych oraz systemu kontroli abuzywności. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Szukając schronienia. Kim są uchodźcy? |
Lekcja Szukając schronienia. Kim są uchodźcy? jest przeznaczona dla uczniów klas 7-8 szkoły podstawowej. W jej trakcie będą oni mogli dowiedzieć się kim są tytułowy uchodźcy i na czym polega ochrona międzynarodowa (w szczególności – komu można jej udzielić). Uczniowie będą mogli zobaczyć również jak wygląda procedura uchodźcza. Praktyczne kazusy i dyskusje pozwolą uczestniczącym w lekcji zobaczyć, jak różnorodna może być sytuacja uchodźców i jak różne są powody, dla których ludzie zmuszeni są opuścić swój dom. Będą potrafili również uzasadnić, dlaczego w takich przypadkach konieczne jest zapewnienie im ochrony. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Prawo do azylu prawem człowieka |
Spotkanie, przeznaczone dla uczniów klas 7-8, będzie poświęcone prawom człowieka, a w szczególności prawu do azylu. Podczas zajęć uczniowie dowiedzą się, co to znaczy być uchodźcą oraz jaka jest definicja prawna uchodźcy. Lekcja rozpocznie się ćwiczeniem „burza mózgów”, które wprowadzi uczestników w temat uchodźstwa i praw człowieka. Następnie na kilku slajdach zostanie przedstawiony kontekst prawny azylu jako prawa przysługującego każdej osobie. W dalszej kolejności uczniowie będą mieli okazję przećwiczyć nabytą wiedzę rozwiązując kazusy, to znaczy na podstawie przedstawionych im stanów faktycznych będą oceniali, czy bohaterzy krótkich historii spełniają przesłanki definicyjne uchodźcy. Ostatnim etapem spotkania będzie quiz, dzięki któremu wszyscy uczestnicy zajęć będą mogli sprawdzić swoją wiedzę. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co tam w trawie piszczy? Podstawy prawa prasowego |
Wolność prasy jest jednym z podstawowych praw człowieka. W Polsce jest ona regulowana ustawą Prawo prasowe, a także samą Konstytucją RP oraz Europejską Konwencją Praw Człowieka. Wolność prasy nie jest jednak prawem absolutnym. Wprowadzono określone ograniczenia celem ochrony takich wartości jak godność człowieka czy prawda. Prawo prasowe przewiduje określone prawa dziennikarzy, pozwalające im na swobodną pracę bez zewnętrznych nacisków. Ustawa przewiduje także obowiązki, których przestrzeganie gwarantuje rzetelność i uczciwość. Ważnym pojęciem na gruncie prawa prasowego jest pojęcie autoryzacji, która jest przedmiotem wielu dyskusji. Dla zapewnienia rzetelności dziennikarskiej wprowadzono instytucję sprostowania prasowego, które służy wyjaśnieniu nieścisłej lub nieprawdziwej informacji zawartej w materiale prasowym. Prawo do sprostowania ma każda osoba, której dotyczy taka informacja – tą osobą może być każdy z nas. Ustawa reguluje tryb, w którym można żądać sprostowania. |
|