Fuzor – eksperyment „w praktyce”

Numer: 
805

Celem lekcji jest zapoznanie uczestników z budową i zasadą działania reaktora fuzyjnego z elektrostatyczno-inercyjnym utrzymaniem plazmy typu fuzor oraz ogólnymi zasadami prowadzania prac eksperymentalnych w laboratorium fizycznym.

Uczniowie najpierw będą uczestniczyć w prelekcji wyjaśniającej, czym jest plazma, na czym polega fuzja jądrowa i jak wygląda praca urządzeń utrzymujących plazmę, takich jak fuzor, tokamak czy stellarator (45 min). Następnie słuchacze przejdą do laboratorium badawczego, gdzie zostanie przeprowadzony pokaz i zajęcia na aparaturze badawczej (45 min).

W laboratorium uczniowie zapoznają się z ogólnymi zasadami bezpieczeństwa pracy oraz budową aparatury eksperymentalnej. Następnie zostaną wprowadzeni w podstawowe zagadnienia związane z badanym zjawiskiem: problemem pomiarów próżniowych, pomiarów wysokich temperatur oraz podstawowymi zagadnieniami związanymi z przebiegiem wyładowania elektrycznego w gazie.

Uczniowie zaobserwują wpływ ciśnienia gazu na charakterystykę prądowo-napięciową oraz charakter wyładowania, a także wykonają pomiary temperatury katody reaktora za pomocą pirometru optycznego. Dokonają też wizualnej obserwacji charakteru wyładowania i rejestracji fotograficznej w jego kluczowych fazach.

UWAGA! Lekcja jest skierowana do klasy matematyczno-fizycznej szkoły średniej.

 

Termin: 
wtorek, 26 Września, 2023 - 10:00
Czas trwania: 
90 minut
Opis skrócony: 
Prowadzący wyjaśnią, co to jest plazma i jakie eksperymenty prowadzone są w urządzeniach fuzyjnych oraz zaprezentują i zaangażują uczniów w pomiary eksperymentalne na przykładzie urządzenia fuzor.
dr
Piotr
Chmielewski
mgr inż.
Maciej
Szymański
Miejsce spotkania: 
ul. Hery 23
01-497 Warszawa
Stacjonarne

©2022 Festiwal Nauki