Usuwanie i odzysk fosforu z roztworów wodnych / Gleby - skarb pod naszymi stopami
UWAGA: jest to złożona z dwóch części lekcja dla jednej klasy - połowa uczniów bierze udział w jednej części, a połowa - w drugiej.
Część I: Na zajęciach poznamy: zakres skali pH, dokonamy obserwacji zmian pH podczas rozcieńczania roztworów. Uczestnicy zapoznają się z pojęciem pH i dowiedzą się co ono oznacza ora samodzielnie przeprowadzą doświadczenie dotyczące usuwania/odzysku fosforu z roztworów wodnych. Uczniowie oznaczoną podstawowe parametry fizykochemiczne tj. pH, zasadowość, kwasowość, fosforany w próbkach wody. Na zajęciach odpowiemy na pytanie: czy mieszaniny można rozdzielić na składniki? Dowiemy się co to są roztwory, koloidy i zawiesiny i jaka jest przyczyna różnic we właściwościach mieszanin ciekłych oraz jakie są szczególne właściwości koloidów. Dowiemy się jakie są sposoby rozdzielania mieszanin, jak rozdzielić substancje stałe i ciekłe od siebie, jak dobrać metody rozdzielania substancji w zależności od stanu skupienia czy rozpuszczalności. Wyjaśnimy czym są roztwory, koloidy i zawiesiny. Poznamy metody rozdzielania mieszanin niejednorodnych: sączenie, dekantację, sedymentację.
Część II: W trakcie zajęć uczestnicy dowiedzą się, w jaki sposób powstają i z czego składają się gleby. Dowiedzą się także, jakie funkcje pełnią gleby w naszym życiu. Omawiane zagadnienia zobrazowane będą prostymi pokazami i doświadczeniami.