Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Rośliny ołówkiem lub plamą - warsztaty ilustracji botanicznej |
Zajęcia, na których uczestnicy mogą poznać tajniki malarstwa akwarelowego, rysowania i szkicowania roślin. Na początku spotkania prelekcja o ilustracji przyrodniczej. |
Obszar sztuki |
|
Spotkanie festiwalowe | Zadziwiający (Wszech)świat czarnych dziur |
Czarne dziury to najbardziej tajemnicze obiekty we Wszechświecie. I chociaż wszyscy o nich słyszeli, to nikt ich nie widział. Z wykładu dowiemy się, skąd właściwie biorą się czarne dziury, jakie są ich niezwykłe właściwości i w jaki sposób moglibyśmy ich użyć do podróży do innych części Wszechświata. Odkryjemy, że czarne dziury mogłyby być domem dla kosmicznych cywilizacji i porozmawiamy o długowieczności czarnych dziur. Wykład dla dzieci i dorosłych o dowolnym stopniu zaawansowania. |
Nauki fizyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | O poszukiwaniu igły w stogu siana |
Podczas wykładu zostaną omówione podstawy techniki obliczeniowej zwanej analizą przedziałową oraz jej zastosowanie w obliczeniach komputerowych do dowodzenia twierdzeń i testowania hipotez matematycznych takich jak: problem Keplera, czyli jak pakować pomarańcze w skrzynkach, aby zmieścić ich jak najwięcej, stabilność Układu Słonecznego, czyli czy planety krążąc dookoła Słońca w przyszłości nie pozderzają się, czy wreszcie testy hipotezy Riemanna, wciąż hipotezy, nie twierdzenia, będącej jednym z najsłynniejszym nierozwiązanych problemów matematycznych. |
Nauki techniczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Co to jest polaryzacja? |
Jak działają okulary z polaryzacją? Czym ona w ogóle jest? Z wykładu dowiemy się, na czym polega polaryzacja fal, jak objawia się na co dzień w naszym życiu i jakich fal dotyczy. Zjawisko to zostanie zademonstrowane w praktyce na przykładzie nadajnika i odbiornika mikrofal, między które będziemy wstawiać różne przedmioty. |
Nauki fizyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Sekrety laboratorium genetycznego |
Co za zamkniętymi drzwiami laboratoriów robią naukowcy badający geny? Jak wyglądają ich specjalistyczne urządzenia? Do czego służy PCR i czym jest elektroforeza? I co to ma w ogóle wspólnego z DNA? Przyjdź a nie tylko poznasz odpowiedzi na te i inne genetyczne pytania, ale też własnoręcznie zrobisz elektroforezę i zobaczysz świecące DNA. |
Nauki medyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | O czym biologowi szepczą księgi? |
Księgi metrykalne, w tym księgi urodzeń, małżeństw i zgonów to ciekawe źródło informacji na temat procesów biodemograficznych, biologicznych i społecznych. Przykładem będą księgi z Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Zelowie, które spisano od 1821 do 1880 roku. Zachęcam do zapoznania się z historią niezwykłej grupy ludzi, którzy przybyli na tereny Polski w 1802 roku i stworzyli osadę o bogatej historii i kulturze. |
Nauki biologiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Na tropie zmutowanego DNA |
Niezmieniona struktura DNA jest kluczowa dla prawidłowego funkcjonowania komórek a przez to całego organizmu. Niestety wiele substancji i innych czynników może powodować uszkodzenia DNA, które, jeśli nie zostaną naprawione, mogą prowadzić do groźnych dla zdrowia i życia komórki mutacji. W ramach tego spotkania uczestnicy dowiedzą się czym są i jakie są rodzaje mutacji, co je powoduje i jakie są ich skutki. Natomiast w części praktycznej uczestnicy będą uczyli się wykonywać analizę kariotypu – czyli określać zestaw chromosomów w komórce. Na koniec chętni będą mogli zwiedzić laboratorium biologii molekularnej. |
Nauki medyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Niezwykłe związki owadów i roślin |
Prelekcja o niezwykłych związkach świata roślin i bezkręgowców. W trakcie spotkania będzie można zobaczyć wybrane polskie gatunki owadów i związane z nimi rośliny. |
Nauki biologiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Porozmawiajmy o architektce, motorniczej i niańku |
Określanie zawodów i funkcji publicznych kobiet budzi ciągle sporo emocji, czasem wręcz zacietrzewienia, dlatego warto im się przyjrzeć chłodnym okiem i przeanalizować. W trakcie spotkania uczestnicy będą mogli podzielić się własnymi spostrzeżeniami o feminatywach, wypełnić ankietę, posłuchać komentarza językoznawczego i puścić wodze fantazji słowotwórczej. Przy okazji będzie można zwrócić uwagę na drugi biegun tego swoiście asymetrycznego zjawiska i zastanowić się nad określaniem mężczyzn wykonujących zawody mające nazwy żeńskie. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Długo jadłem z pociągiem, czyli o uczeniu cudzoziemców języka polskiego |
Spotkanie pokazujące polszczyznę nie jako język ojczysty uczestników, ale jako język obcy. Słuchacze poznają sposoby, techniki i chwyty stosowane w uczeniu języka polskiego obcokrajowców. Zapoznają się z przykładowymi zadaniami-ćwiczeniami (w tym. m.in. proponowanymi na egzaminach certyfikatowych), rozwiążą je i skomentują. Dzięki temu będą mieli okazję przyjrzeć się swojemu językowi ojczystemu z nieoczywistego punktu widzenia i niejednokrotnie się zdziwić. Zwykle bowiem Polki i Polacy wiedzą, jak coś wyrazić, ale nie umieją tego wyjaśnić cudzoziemcom. Na spotkaniu będzie się można dowiedzieć, jak to robić. Uczestnicy spróbują się też zmierzyć z mitem trudności języka polskiego – bo mówić po polsku każdy (i każda) może! |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Rośliny ołówkiem lub plamą - warsztaty ilustracji botanicznej |
Zajęcia, na których uczestnicy mogą poznać tajniki malarstwa akwarelowego, rysowania i szkicowania roślin. Na początku spotkania prelekcja o ilustracji przyrodniczej. |
Obszar sztuki |
|
Spotkanie festiwalowe | Wyścig zbrojeń między komórkami nowotworowymi a układem odpornościowym |
Zajęcia mają charakter popularno-naukowy. Uczestnicy zdobędą podstawową wiedzę o funkcjonowaniu układu odpornościowego człowieka, a w szczególności o mechanizmach obronnych, jakie są uruchamiane w trakcie rozwoju nowotworu oraz o tym jak nowotwór unika rozpoznania i zniszczenia przez układ odpornościowy. Na zakończenie uczestnicy będą mogli wziąć udział w quizie i zdobyć certyfikat zwycięzcy. |
Nauki medyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Tajna broń patogenów – o sposobach unieszkodliwiania układu odpornościowego człowieka |
Uczestnicy zdobędą podstawową wiedzę o funkcjonowaniu układu odpornościowego człowieka, a w szczególności o mechanizmach obronnych, jakie są uruchamiane w trakcie infekcji oraz jakie sposobyh unikania rozpoznania i zniszczenia przez układ odpornościowy mają patogeny. Na zakończenie uczestnicy będą mogli wziąć udział w quizie i zdobyć certyfikat zwycięzcy. |
Nauki medyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Nowoczesne rakiety przeciwnowotworowe - przeciwciała jako oręż w walce z nowotworami |
Zajęcia mają charakter popularno-naukowy. Uczestnicy zdobędą podstawową wiedzę o immunologicznej odpowiedzi przeciwnowotworowej i nowych skutecznych lekach przeciwnowotworowych opracowanych w oparciu o zastosowanie przeciwciał. Na zakończenie uczestnicy będą mogli wziąć udział w quizie i zdobyć certyfikat zwycięzcy. |
Nauki medyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Rozpoznaj wroga, celuj i zwyciężaj – o personalizowanym leczeniu nowotworów |
Zajęcia mają charakter popularno-naukowy. Uczestnicy zdobędą podstawową wiedzę o molekularnym mechanizmie nowotworzenia, celach molekularnych oraz skuteczności personalizowanego leczenia nowotworów. Na zakończenie uczestnicy będą mogli wziąć udział w quizie i zdobyć certyfikat zwycięzcy. |
Nauki medyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Immunologiczne dozbrajanie – o „szczepionkach” przeciwnowotworowych |
Zajęcia mają charakter popularno-naukowy. Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat rodzajów i zasad działania „szczepionek” przeciwnowotworowych. Na zakończenie uczestnicy będą mogli wziąć udział w quizie i zdobyć certyfikat zwycięzcy. |
Nauki medyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Na tropie sześcionogów, spacer w poszukiwaniu owadów |
Spacer entomologiczny, w przypadku złych warunków pogodowych zajęcia w formie warsztatowej w sali laboratoryjnej. Zajęcia poprzedza wykład o owadach, o tym, po co się je bada, a także o podstawowych metodach badawczych. |
Nauki biologiczne |
|
Lekcja festiwalowa | Chemia wokół nas |
Lekcja dla uczniów najmłodszych klas szkół podstawowych, zachęcająca do rozwijania zainteresować chemicznych. Warsztaty połączone ze zwiedzaniem laboratoriów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Od pomysłu do ustawy |
Tworzenie prawa, zwłaszcza ustaw, jest jedną z podstawowych funkcji państwa. Choć proces ustawodawczy jest sformalizowany, nie brakuje w nim elementów, w których uczestniczą obywatele. Znajomość mechanizmów powstawania ustawy, już od pomysłu, po jego zwerbalizowanie i ujęcie w określone ramy formalne, aż po proces ustanowienia ustawy, pozwala lepiej zrozumieć mechanizmy funkcjonowania organów władzy publicznej oraz kształtowania reguł oddziałujących na obywateli i społeczeństwo. Warsztaty „Od pomysłu do ustawy” mają przekazać wiedzę o tworzeniu ustawy, w tym kształcie tego aktu normatywnego oraz trybie jej uchwalenia, a także wyposażyć słuchaczy w podstawowe umiejętności z zakresu przygotowania projektu ustawy, wniesienia go do Sejmu i wprowadzania do niego zmian, a także zapewnienia jego zgodności z Konstytucją. Podczas warsztatów zaprezentowane zostaną zasady opracowania założeń projektu ustawy, podstawowe techniki legislacyjne potrzebne do skonstruowania tego aktu, a także procedury w Sejmie, Senacie i u Prezydenta RP i w ramach działalności Prezesa Rady Ministrów, które pozwalają ustawie dojść do skutku. Słuchacze po zdobyciu podstawowej wiedzy z zakresu legislacji i procesu prawotwórczego, spróbują stworzyć swój projekt ustawy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Chemia na co dzień |
Lekcja dla uczniów starszych klas szkół podstawowych, zachęcająca do rozwijania zainteresować chemicznych. Warsztaty połączone ze zwiedzaniem laboratoriów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak podejrzeć mikroorganizmy oraz jak powstają genetycznie zmodyfikowane rośliny |
Lekcja podzielona na dwie cześci: 1) Choć nie widzimy ich „gołym okiem”, bakterie otaczają człowieka na każdym kroku i występują w wielu naturalnych środowiskach, takich jak gleba czy woda. Wiele z nich jest naszymi wrogami, będąc czynnikami wywołującymi choroby, takie jak angina czy próchnica zębów, ale wśród bakterii występują też takie, które wywierają pozytywny wpływ na zdrowie ludzi. Uczestnicy lekcji będą mieć okazję zapoznać się z laboratorium mikrobiologicznym i podstawowymi przyrządami codziennej pracy mikrobiologa. Prowadzący w formie pokazu zaprezentuje jak przygotowuje się preparat mikroskopowy, a następnie uczestnicy sami będą mogli zabarwić niechorobotwórcze bakterie i zobaczyć jak wyglądają pod mikroskopem. Dla chętnych będzie też możliwość podejrzenia mikroorganizmów w gotowych preparatach udostępnionych przez prowadzącego, a także wyhodowania własnych drobnoustrojów. 2) Zajęcia te pomogą zrozumieć, czym są genetycznie zmodyfikowane organizmy (GMO) i opisać ich zastosowania w różnych dziedzinach gospodarki. Uczniowie dowiedzą się, dlaczego w różnych krajach na świecie stosowana jest ta technologia i jak regulowana jest prawnie. Uczestnicy |
|
|
Lekcja festiwalowa | Hiperbole Kopernika na ścianach Olsztyńskiego zamku |
Wykład popularny o jednej z najważniejszych europejskich pamiątek matematycznych - liniach własnoręcznie narysowanych przez Mikołaja Kopernika podczas prac nad korektą kalendarza w 1517 r. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Drogi genie powiedz przecie, kto jest najpiękniejszy w świecie... |
Postęp w badaniach nad kwasami nukleinowymi spowodował, że trochę przyzwyczailiśmy się do pojawiania się coraz nowszych wiadomości o genetycznych predyspozycjach do różnych chorób. Powoli ta wiedza przekłada się również na postępy w ich diagnostyce. Jednakże intensywny rozwój technologii analizy genomu sprawia, że coraz odważniej spogląda się na poszukiwaniu innych „zapisanych w genach” informacji. Na stronach różnych firm oferujących testy diagnostyczne można znaleźć oferty np. genetycznych testów predyspozycji sportowych, cech urody, czy nawet predyspozycji do określonej ścieżki zawodowej o rekomendacjach diety zależnej od genów nie wspominając. Czy te badania oparte są o jakiekolwiek przesłanki naukowe? Czy mogą mieć sens? Czy warto abyśmy robili je na co dzień? Czy społeczeństwo przyszłości oprócz porannej kawy będzie zaczynało dzień od testu genetycznego? Zapraszamy na wykład aby zerknąć w przyszłość poprzez kryształowa kulę Wróżki-genuszki. |
Nauki medyczne |
|
Lekcja festiwalowa | Polskie przekłady "Hamleta" wobec oryginału. W poszukiwaniu sensów i strategii translatologicznych |
W ramach warsztatów będą realizowane treści poszerzające wiedzę uczniów z zakresu przekładoznawstwa oraz teorii interpretacji. Wszystkie elementy teoretyczne zostaną podbudowane praktycznymi ćwiczeniami, wykorzystującymi m.in. lekturę i analizę porównawczą fragmentów "Hamleta" W. Szekspira w oparciu o wybrane polskie przekłady tragedii. Po zakończeniu zajęć uczniowie będą rozumieć, jak znaczący wpływ na odbiór obcojęzycznych dzieł literackich ma wybór konkretnego tłumaczenia. Podczas zajęć będziemy wykorzystywać narzędzia TIK. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Identyfikacja miodów nektarowych w oparciu o analizę zawartości ziaren pyłków |
Miód jest powszechnie znanym produktem naturalnym, który ceniony jest jako składnik diety, a zarazem tradycyjny specyfik o działaniu leczniczym. Miód nektarowy, w odróżnieniu od miodu spadziowego, produkowany jest z wydzielanego przez miodniki kwiatowe nektaru. Każda odmiana miodu nektarowego zawiera ślad swojego botanicznego i geograficznego pochodzenia w postaci zatopionych w nim ziaren pyłku roślin, które były źródłem nektaru. Identyfikacji odmian miodów nektarowych można dokonać wykorzystując stosunkowo proste metody biologiczne, m.in. analizę pyłkową, polegającą na ocenie jakościowej i ilościowej ziaren pyłku obecnych w próbce miodu. Uczestnicy warsztatu będą mieli możliwość przeprowadzenia obserwacji mikroskopowych preparatów z próbkami miodów nektarowych, powszechnych i tych mniej znanych. Na podstawie obecności określonych ziaren pyłku w próbce miodu możliwe będzie wskazanie jego botanicznego pochodzenia (tj. wskazania gatunków roślin, z których nektaru powstał), a może nawet potwierdzenie jego geograficznego pochodzenia. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Gomułkowska stabilizacja (1957-1970) |
Epoka Gomułki upływała w atmosferze braku perspektyw na lepsze życie, zastoju i szarości. Życie toczyło się wolnym rytmem, ale w porównaniu z latami wojny i okresem stalinizmu na wyższym poziomie, a do tego było przewidywalne i stabilne. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Identyfikacja miodów nektarowych w oparciu o analizę zawartości ziaren pyłków |
Miód jest powszechnie znanym produktem naturalnym, który ceniony jest jako składnik diety, a zarazem tradycyjny specyfik o działaniu leczniczym. Miód nektarowy, w odróżnieniu od miodu spadziowego, produkowany jest z wydzielanego przez miodniki kwiatowe nektaru. Każda odmiana miodu nektarowego zawiera ślad swojego botanicznego i geograficznego pochodzenia w postaci zatopionych w nim ziaren pyłku roślin, które były źródłem nektaru. Identyfikacji odmian miodów nektarowych można dokonać wykorzystując stosunkowo proste metody biologiczne, m.in. analizę pyłkową, polegającą na ocenie jakościowej i ilościowej ziaren pyłku obecnych w próbce miodu. Uczestnicy warsztatu będą mieli możliwość przeprowadzenia obserwacji mikroskopowych preparatów z próbkami miodów nektarowych, powszechnych i tych mniej znanych. Na podstawie obecności określonych ziaren pyłku w próbce miodu możliwe będzie wskazanie jego botanicznego pochodzenia (tj. wskazania gatunków roślin, z których nektaru powstał), a może nawet potwierdzenie jego geograficznego pochodzenia. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Proste zastosowania matematyki |
W wykładzie sformułuje pojęcie pochodnej poprzez granicę funkcji, przedstawię wzory pochodnej dla podstawowych klas funkcji oraz zademonstruje proste przykłady zastosowań optymalizacyjnych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Identyfikacja miodów nektarowych w oparciu o analizę zawartości ziaren pyłków |
Miód jest powszechnie znanym produktem naturalnym, który ceniony jest jako składnik diety, a zarazem tradycyjny specyfik o działaniu leczniczym. Miód nektarowy, w odróżnieniu od miodu spadziowego, produkowany jest z wydzielanego przez miodniki kwiatowe nektaru. Każda odmiana miodu nektarowego zawiera ślad swojego botanicznego i geograficznego pochodzenia w postaci zatopionych w nim ziaren pyłku roślin, które były źródłem nektaru. Identyfikacji odmian miodów nektarowych można dokonać wykorzystując stosunkowo proste metody biologiczne, m.in. analizę pyłkową, polegającą na ocenie jakościowej i ilościowej ziaren pyłku obecnych w próbce miodu. Uczestnicy warsztatu będą mieli możliwość przeprowadzenia obserwacji mikroskopowych preparatów z próbkami miodów nektarowych, powszechnych i tych mniej znanych. Na podstawie obecności określonych ziaren pyłku w próbce miodu możliwe będzie wskazanie jego botanicznego pochodzenia (tj. wskazania gatunków roślin, z których nektaru powstał), a może nawet potwierdzenie jego geograficznego pochodzenia. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Średniowieczne specyfiki stosowane przez kobiety dla zachowania higieny, zdrowia i urody |
Kobiety od wieków dużą uwagę przywiązywały do swojej urody starając się zachować jak najdłużej młody, piękny i zdrowy wygląd. Współczesne peelingi, maseczki, hydrolaty, wody zapachowe, olejki, woski depilacyjne i farby do włosów stanowią kontynuację zabiegów stosowanych przez średniowieczne kobiety. Ówczesne traktaty informują na przykład w jaki sposób wybielano cerę, usuwano trądzik, zmieniano kolor włosów, złuszczano skórę, usuwano zbędne owłosienie czy dbano o higienę jamy ustnej. Stosowane wówczas kosmetyki zawierały niekiedy bardzo oryginalne składniki takie jak: wapno gaszone, mrówcze jaja, roje pszczół, ogony jaszczurek, destylowane jaskółki, odchody kozy, które miały jeden cel – zagwarantować młodość i piękno. Warto dodać, że mimo upływu czasu wiele ze stosowanych wówczas składników jak na przykład olejek różany, woda różana, aloes, siemię lniane czy otręby owsiane są nadal wykorzystywane w przemyśle kosmetycznym. |
|
|
Lekcja festiwalowa | O pochodnej funkcji wraz z prostymi zastosowaniami optymalizacyjnymi |
Narzędzie pochodnej odgrywa fundamentalną rolę w zagadnieniach optymalizacyjnych. Dla funkcji, które posiadają pochodną na całej swojej dziedzinie warunkiem koniecznym klasyfikacji punktu jako ekstremum jest zerowanie się pochodne. W wykładzie tym poświęconym dla uczniów klas średnich przedstawię pochodną funkcji jako granicę ilorazów różnicowych i pokażę interpretację geometryczną. Dla kilku podstawowych klas funkcji przedstawię wyprowadzenie bezpośredniej formuły na pochodną. Istotną rolę będzie odgrywała także tzw. pochodna funkcji złożonej, dla której również przedstawię wyprowadzenie. Wykład zakończy się przestawieniem kilku prostych zagadnień optymalizacyjnych na poziomie matury rozszerzonej z uwzględnieniem funkcji złożonych. Po wykładzie przewidziana jest dyskusja na temat pochodnych funkcji. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Usuwanie i odzysk fosforu z roztworów wodnych / Gleby - skarb pod naszymi stopami |
UWAGA: jest to złożona z dwóch części lekcja dla jednej klasy - połowa uczniów bierze udział w jednej części, a połowa - w drugiej. Część I: Na zajęciach poznamy: zakres skali pH, dokonamy obserwacji zmian pH podczas rozcieńczania roztworów. Uczestnicy zapoznają się z pojęciem pH i dowiedzą się co ono oznacza ora samodzielnie przeprowadzą doświadczenie dotyczące usuwania/odzysku fosforu z roztworów wodnych. Uczniowie oznaczoną podstawowe parametry fizykochemiczne tj. pH, zasadowość, kwasowość, fosforany w próbkach wody. Na zajęciach odpowiemy na pytanie: czy mieszaniny można rozdzielić na składniki? Dowiemy się co to są roztwory, koloidy i zawiesiny i jaka jest przyczyna różnic we właściwościach mieszanin ciekłych oraz jakie są szczególne właściwości koloidów. Dowiemy się jakie są sposoby rozdzielania mieszanin, jak rozdzielić substancje stałe i ciekłe od siebie, jak dobrać metody rozdzielania substancji w zależności od stanu skupienia czy rozpuszczalności. Wyjaśnimy czym są roztwory, koloidy i zawiesiny. Poznamy metody rozdzielania mieszanin niejednorodnych: sączenie, dekantację, sedymentację. Część II: W trakcie zajęć uczestnicy dowiedzą się, w jaki sposób powstają i z czego składają się gleby. Dowiedzą się także, jakie funkcje pełnią gleby w naszym życiu. Omawiane zagadnienia zobrazowane będą prostymi pokazami i doświadczeniami. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zakon templariuszy - upadek i legenda |
Niespodziewany upadek zakonu templariuszy na początku XIV w. do dziś wzbudza wiele domysłów i wątpliwości. Z jego historią wiążą się liczne tajemnice i sensacyjne teorie. W trakcie wykładu zostaną przedstawione historyczne okoliczności likwidacji zakonu oraz źródła najbardziej znanych legend, m.in. o skarbie klątwach i podróży templariuszy do Ameryki. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak wyznaczyć ratę kredytu (pożyczki)? |
Celem wykładu będzie przedstawienie uczestnikom podstawowych pojęć matematyki finansowej: procent prosty, procent składany, renta matematyczna, rata kredytu (część kapitałowa i odsetkowa), schemat spłaty kredytu, RRSO. Na podstawie wiedzy zdobytej w trakcie wykładu uczestnik powinien znać, rozumieć i rozróżniać podstawowe pojęcia związana z wyznaczaniem raty kredytu (w szczególności jej składowych), oceniać koszt kredytu, analizować oraz potrafić porównać dostępne oferty kredytu, jak również dokonać racjonalnego wyboru spośród dostępnych ofert na rynku. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Tablice trwania życia, czyli ile średnio żyjemy? |
Celem wykładu będzie omówienie podstawowych pojęć matematyki ubezpieczeniowej wykorzystywanych do budowy tablic trwania życia, które pozwalają m.in. na policzenie oraz analizę zmian średniej długości trwania życia kobiety i mężczyzny (np. przed 2020 rokiem i obecnie), jak również wynikających z tego faktu konsekwencji społeczno-ekonomicznych. |
Nauki matematyczne |
|
Lekcja festiwalowa | Inspiracje religijne w utworach poetyckich |
Celem lekcji będzie ukazanie twórczości poetyckiej wybranych autorów inspirowanych relacją poety do Boga i wyrazem przeżywanej wiary. Przedmiotem refleksji będą wybrane wiersze uwzględnione w podstawie programowej języka polskiego w szkołach średnich. Uczniowie przypomną sobie treść utworów poetyckich omawianych na lekcjach, skupiając się na obecnych w nich wątkach religijnych. Analizie będzie poddana także forma utworów oraz próba własnej interpretacji i twórczości. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Inspiracje religijne w utworach poetyckich |
Celem lekcji będzie ukazanie twórczości poetyckiej wybranych autorów inspirowanych relacją poety do Boga i wyrazem przeżywanej wiary. Przedmiotem refleksji będą wybrane wiersze uwzględnione w podstawie programowej języka polskiego w szkołach średnich. Uczniowie przypomną sobie treść utworów poetyckich omawianych na lekcjach, skupiając się na obecnych w nich wątkach religijnych. Analizie będzie poddana także forma utworów oraz próba własnej interpretacji i twórczości. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Znaczenie kolorów w świecie zwierząt |
Podczas wykładu prezentowane są wyniki badań dotyczące znaczenia kolorów w świecie zwierząt, ponieważ barwy zwierząt nie są przypadkowe. Mają one istotne znaczenie dla przeżycia, komunikowania się i rozpoznawania osobników. Odgrywają ważną rolę w doborze partnerów i wyborze ofiary podczas polowania. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Kość prawdę Ci powie |
Materiały kostne stanowią bogate źródło informacji. Aby jednak potrafić z nich czytać, warto poznać podstawy analizy tego typu materiałów. Na naszych warsztatach nauczymy się, jak rozpoznać, która kość należy do prawej, a która do lewej kończyny. Dowiemy się także, jak rozpoznawać płeć na podstawie materiałów kostnych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Kość prawdę Ci powie |
Materiały kostne stanowią bogate źródło informacji. Aby jednak potrafić z nich czytać, warto poznać podstawy analizy tego typu materiałów. Na naszych warsztatach nauczymy się, jak rozpoznać, która kość należy do prawej, a która do lewej kończyny. Dowiemy się także, jak rozpoznawać płeć na podstawie materiałów kostnych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Lekcja jak się patrzy |
To jest lekcja o tym, jak się patrzy. To znaczy o naszym wzroku i o tym, do czego on się nam przydaje. I troszkę o tym, jak działa. A także o tym, jakie nam potrafi sprawiać niespodzianki, bo zapoznamy się z kilkoma dziwacznymi złudzeniami - i przy okazji zastanowimy się, czy do wszystkich pasuje określenie "optyczne". I jeszcze przyjrzymy się innym niż my zwierzętom, które jakoś widzą i zorientujemy się, co my o tym ich widzeniu wiemy (i jak to się dzieje, że w ogóle wiemy o tym cokolwiek). No i pewnie starczy nam czasu, żeby się na własnej skórze przekonać, czemu właściwie mamy dwoje oczu, a nie jedno. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Lekcja jak się patrzy |
To jest lekcja o tym, jak się patrzy. To znaczy o naszym wzroku i o tym, do czego on się nam przydaje. I troszkę o tym, jak działa. A także o tym, jakie nam potrafi sprawiać niespodzianki, bo zapoznamy się z kilkoma dziwacznymi złudzeniami - i przy okazji zastanowimy się, czy do wszystkich pasuje określenie "optyczne". I jeszcze przyjrzymy się innym niż my zwierzętom, które jakoś widzą i zorientujemy się, co my o tym ich widzeniu wiemy (i jak to się dzieje, że w ogóle wiemy o tym cokolwiek). No i pewnie starczy nam czasu, żeby się na własnej skórze przekonać, czemu właściwie mamy dwoje oczu, a nie jedno. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Prawa dziecka i ich realizacja w praktyce (historia praw dziecka, prawa dziecka, sharenting) |
Dzielenie się życiem prywatnym swoim i swoich dzieci w mediach społecznościowych jest normą społeczną i dla wielu rodziców stało się codziennym rytuałem. Coraz częściej przybiera postać sharentingu stwarzającego daleko idące niebezpieczeństwo dla fundamentalnych praw dziecka. W polskiej literaturze prawniczej niewiele uwagi poświecono zagrożeniom, jakie rodzice stwarzają własnym dzieciom poprzez swoje lekkomyślne zachowania w sieciach społecznościowych. Nacisk kładziony był do tej pory w głównej mierze na ochronę samego wizerunku małoletniego w sieci oraz zgodę na udostępnienie tego wizerunku. Media społecznościowe są zwykle uważane za część chronionego konstytucyjnie życia prywatnego rodziców, a nie są wystarczająco badane w kwestii zapewnienia ochrony małoletnim dzieciom. Ideą warsztatów jest upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży myśli pedagogicznej Janusza Korczaka – prekursora podmiotowego traktowania dzieci oraz jego nowatorskich metod wychowawczych. Celem warsztatów jest uwrażliwienie na przejawy łamania praw dziecka a także aktywizacja działań mających na celu ochronę praw dziecka. Rozwijanie wśród uczniów świadomości własnych praw, poznawanie możliwości i ograniczenia oraz poznanie norm regulujących życiem człowieka ma zasadnicze znaczenie dla społecznego rozwoju młodego pokolenia. Dzieci mają swoje prawa nadane im z chwilą przyjścia na świat, których nikt nie może łamać, a jeśli się tak zdarzy uczniowie objęci tym programem powinni umieć i znać sposoby radzenia sobie z tym problemem; znać instytucje i osoby chroniące ich prawa. Realizacja tego programu ma pomóc uczniom poznać ich prawa, nauczyć przestrzegania praw innych ludzi, dać wiarę i przekonanie, że warto z nich korzystać w obronie własnej godności osobistej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Lekcja jak się patrzy |
To jest lekcja o tym, jak się patrzy. To znaczy o naszym wzroku i o tym, do czego on się nam przydaje. I trochę o tym, jak działa i jak z niego korzystamy. A także o tym, jakie nam potrafi sprawiać niespodzianki, bo zapoznamy się z kilkoma dziwacznymi złudzeniami - i przy okazji zastanowimy się, czy do wszystkich pasuje określenie "optyczne". Spróbujemy też przyjrzeć się kilku innym niż my zwierzętom, które jakoś widzą i zorientować się, co my o tym ich widzeniu wiemy (i jak to się dzieje, że w ogóle wiemy o tym cokolwiek, skoro nie możemy ich o to zapytać - to znaczy zapytać możemy, ale nam nie odpowiedzą). No i zapewne starczy nam czasu, żeby się na własnej skórze przekonać, czemu właściwie mamy dwoje oczu, a nie jedno. |
|