Muzeum Archidiecezji Warszawskiej
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Malarstwo krajobrazowe - opowieść o Wszechświecie |
Malarstwo krajobrazowe - opowieść o Wszechświecie Spotkanie prowadzone przez artystę Lecha Żurkowskiego na jego wystawie to opowieść o wyjątkowości malarstwa tuszowego (monochromatycznego) oraz przedstawienie techniki warsztatu. „Obraz jest niemym wierszem, a wiersz namalowanym obrazem”. Artysta zapozna nas ze specyfiką malarstwa tuszowego oraz przedstawi, jak na przestrzeni wieków malarze różnych kultur i kontynentów ukazywali krajobraz, co interesowało „widzów” a co było impulsem twórczym dla artystów. Malarstwo monochromatyczne posługujące się pozornie ubogimi środkami – tuszem i papierem – daje nieograniczone możliwości samemu twóczy oraz odbiorcy. Twórcę zaprasza do kontemplacji i ogromnej pracy własnej a widza do skupionego uchwycenie tego co nieuchwytne. Papier jest materiałem cierpliwym, spokojnie czeka na ruch, ale nie przyjmuje żadnych zmian. Technika tuszu kształtuje twórców, uczy pokory, kontemplacji... a jakie wymagania stawia przed odbiorą sztuki, czego może nas nauczyć? Zapraszamy na opowieść o Wszechświecie i o wielkości Wszechświatów w malarstwie. Spotkanie odbędzie się na sali wystawy prac Lecha Żurkowskiego. |
Obszar sztuki |
|
Lekcja festiwalowa | Sztuka jest formą komunikacji. Czerń-biel, tusz-papier, oko-ręka-serce |
Lekcja z prezentacją przybliżającą fenomen: zapisu monochromatycznego, piktogramów, kaligrafii – „przestrzenie” w których odbija się nasz osobność. Omówiona zostanie wartości pracy odręcznej w komunikacji społecznej oraz jak taka aktywność wpływa na naszą osobowości. Uczniowie w części warsztowej będę rysowali tuszem (koło, prosta linia, kopia fragmentu reprodukcji) aby doświadczyć "cudu" sprawczości wynikającego z naszych intencji - jak poprzez sztukę komunikujemy się ze światem.Jak poprzez czerń i biel, tusz i papier, z serca przez rękę zobaczyć i pokazać świat. Na zakończenie zajęć uczniowie będę oglądać wystawę malarstwa monochromatyczngo (tuszowego) Lecha Żurkowskiego, prowadzącego lekcję. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Wykorzystanie dokumentacji cyfrowej zabytkowych obiektów w edukacji |
Wykorzystanie dokumentacji cyfrowej zabytkowych obiektów w edukacji. Od galerii fotografii do modeli trójwymiarowych. Na podstawie 7 letnich doświadczeń w realizacji projektów cyfryzacji przedstawimy możliwości wykorzystania dokumentacji cyfrowej skarbów Archidiecezji Warszawskiej w edukacji i popularyzacji wiedzy o dziedzictwie kulturowym naszego rejonu. Omówimy wybrane najcenniejsze obiekty muzeum, ich historię oraz przybliżymy techniki cyfryzacji i wyjaśnimy jakie działania kryją się pod danymi pojęciami.
|
Obszar sztuki |
|
Lekcja festiwalowa | Dlaczego artyści malują Matkę Pana Jezusa i jak najczęściej przedstawiają Madonnę |
Lekcja dla najmłodszych w czasie której opowiemy w jakich scenach najczęściej artyści przedstawiali Matkę Pana Jezusa. Na podstawie zgromadzonych w Muzeum dzieł sztuki pokażemy różne style i rodzaje artystyczne. Wspólnie poszukamy wizerunków Madonny na ekspozycji muzealnej. Najstarsze przedstawienia Matki Bożej w zbiorach MAW to rzeźba w stylu Pięknej Madonny z XV wieku, najciekawsze to płaskorzeźba w brązie z 1910 r. W sali z obrazami poznamy najpopularniejsze sceny z wyobrażeniem Najświętszej Maryi Panny – Zwiastowania i Boże Narodzenie, Matkę Bożą Bolesną oraz obraz niespotykany w polskiej kulturze – Matkę Bożą adorującą małego Jezusa. Poznamy też różne ikony z wizerunkami Matki Bożej, w tym najpopularniejszą -Jasnogórską Madonnę. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dlaczego artyści malują Matkę Pana Jezusa i jak najczęściej przedstawiają Madonnę |
Lekcja dla najmłodszych w czasie której opowiemy w jakich scenach najczęściej artyści przedstawiali Matkę Pana Jezusa. Na podstawie zgromadzonych w Muzeum dzieł sztuki pokażemy różne style i rodzaje artystyczne. Wspólnie poszukamy wizerunków Madonny na ekspozycji muzealnej. Najstarsze przedstawienia Matki Bożej w zbiorach MAW to rzeźba w stylu Pięknej Madonny z XV wieku, najciekawsze to płaskorzeźba w brązie z 1910 r. W sali z obrazami poznamy najpopularniejsze sceny z wyobrażeniem Najświętszej Maryi Panny – Zwiastowania i Boże Narodzenie, Matkę Bożą Bolesną oraz obraz niespotykany w polskiej kulturze – Matkę Bożą adorującą małego Jezusa. Poznamy też różne ikony z wizerunkami Matki Bożej, w tym najpopularniejszą -Jasnogórską Madonnę. |
|